..: Za tragickou nehodu v Chorvatsku může zřejmě postřik pražců :..

logo chorvatských železnicRudin — V jižním Chorvatsku pokračuje vyšetřování pátečního vykolejení expresu, které si vyžádalo 6 obětí a 55 zraněných. Naklápěcí motorová jednotka řady 7123 státního dopravce HŽ v pátek ve 12:08 ve vysoké rychlosti sjela z jednokolejné trati v náročném horském terénu nedaleko obce Rudin v okrese Kaštela, asi 20 km severozápadně od Splitu. První vůz jednotky se vlivem nehody rozlomil. Po příjezdu záchranářů navíc na stejném místě vykolejila rychle jedoucí drezína, která byla původně vyslána na pomoc při záchranných pracích. Zatímco vyšetřovatelé dále zkoumají místo nehody a zajišťují důkazy, přinesla chorvatská státní televize informaci, že pravděpodobnou příčinou neštěstí je neopatrnost při dřívějším postřiku pražců, který měl svršek ochránit před vlivem vysokých teplot.

Původní spekulace: poškození podvozku

Již krátce po nehodě se objevilo několik možných verzí průběhu vykolejení: první zprávy citovaly cestující, podle kterých vjížděl vlak do oblouku příliš rychle. Dosavadní informace ale naznačují, že brzdový systém vlaku byl v pořádku, stejně jako brzdy drezíny, která ve stejném úseku sjela z kolejí o několik minut později. Do případu se s ostrou kritikou na adresu HŽ zapojil i odborník na materiálovou bezpečnost a poradce Fraunhoferova institutu Vatroslav Grubišić, který drahám vyčítá nákup vlaků nevyhovujících parametrů a nedostačující technické prohlídky. Podle jeho slov bylo chybou nakupovat naklápěcí jednotky bez přihlédnutí na specifika chorvatských tratí, na kterých nemohou využít svou maximální rychlost, ale zároveň jsou v obloucích s malým poloměrem jejich podvozky vystaveny působení velkých příčných sil.

Technická vada na soupravě zřejmě ale s největší pravděpodobností nebude příčinou tragédie: podle chorvatské televize proběhlo krátce před nehodou na trati kropení svršku speciální tekutinou, která má dřevěné pražce ve vysokých teplotách uchránit před vznícením a deformacemi. Určité množství ochranné látky se ale dostalo na koleje, kde vlakům znemožnilo účinné brzdění. Strojvedoucí drezíny popisuje jízdu před vykolejením jako klouzání po ledu; nemožnost soupravu ubrzdit ale v televizním rozhovoru zmínil i strojvůdce expresu Ante Lojić. Podle chorvatské policie budou bližší informace o příčinách nehody dostupné patrně až v průběhu dalšího týdne.


Vykolejení drezíny v místě neštěstí. Zdroj: RTL Hrvatska

Naklápěcí jednotka 7123.014 HŽ, Split, foto: Samir LeparaV reakci na vlakové neštěstí nabídl chorvatský ministr mořeplavby, dopravy a rozvoje infrastruktury Božidar Kalmeta svou rezignaci, kterou ale premiérka Jadranka Kosor prozatím odmítnula. Právě v době působení Kalmety v úřadu totiž chorvatské dráhy přistoupily k nákupu "pendolin" řady 7123 — akvizice, která má dodnes v zemi své kritiky. Na začátku letošního roku přitom byly u HŽ v provozu pouze první čtyři z objednaných osmi jednotek této řady od Bombardieru. Nákup naklápěcích souprav byl odůvodňován především možností jízdy vyššími rychlostmi na klikatých chorvatských tratích. Jedinou železniční spojnici mezi Záhřebem a Splitem představuje jednokolejná trať s náročnými sklonovými poměry, elektrifikovaná přibližně z jedné čtvrtiny v úseku Zagreb - Ogulin. Naklápěcí dvouvozové jednotky ICN řady 7123 s kapacitou 134 cestujících zde v létě jezdí dvakrát denně jako expresní spoje s povinnou rezervací; trasu z hlavního města do přímořského letoviska na jihu země zvládají přibližně za 5 a půl hodiny průměrnou rychlosti kolem 77 km/h. Cestujícím, kteří vyvázli z těžké nehody, nabídl chorvatský ministr turismu Damir Bajs bezplatnou rekreaci u Jaderského moře.

Zdroj: Javno [1] [2], HRT


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.7.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Chorvatsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
27.07.2009 (18:37)  
Josef Petrák: Ak som tomu teda dobre pochopil, tak cestujúci napr. z Prahy nastúpi do lôžka (lehátka) ráno, celý deň si môže vylihovať, večer ho v Zagrebe vyhodia z vlaku a hor sa do sedačky na celú noc :-D Naspäť obdobne... To nemohla ísť súprava až do Perkoviča a odtiaľ bus?

Ináč, keď už sme pri tom Jadrane... Stále sa zamýšľam, prečo taký debilný čas mu dali... Príchod do Splitu ráno o šiestej, veď to vás ešte nikto neubytuje... Najlepšie by bol príchod okolo 8-9h, síce je to stále zavčasu, ale vždy lepšie ako čakaťniekde nevyspatý od šiestej ráno...
registrovaný uživatel mrkvo  mail  
27.07.2009 (18:31)  
No, musim říct, že to je hodně drsný! Pěkně se tam ten stroj prohnal.. a nejel pomalu...
27.07.2009 (18:06)  
Já se nejdřív dozvěděl, že to bylo v důsledku teplotní roztažnosti, děkuji za objasnění. Kdyby někoho zajímali cestující z rychlíku Jadran, tak jeli do Perkoviče ze Záhřebu dalším vlakem (z Maďarska + 3 vozy), odtud busem do Splitu
27.07.2009 (17:39)  
ze v tak relativne bohate zemi, jakou byvala Jugoslavie

Podle čeho soudíš , že bývalá Jugoslávie je relativně bohatá země ?
Když se podíváš například do Chorvatské automapy , najdeš tam prašné silnice. Některé vesnické cesty , u kterých je u nás asfaltový povrch naprosto samozřejmý , u některých chorvatských cest nehrozí.

Jinak po válce se Jugoslávie ohromným způsobem vylidňovala. Lidé odcházeli do celého světa , protože se doma neměli šanci uživit. Tento trend zvrátila až výstavba hotelů na pobřeží v šedesátých letech.
Jinak Chorvatsko pokládám za poměrně chudou zemi. Hold turistická sezóna ze které celá země žije netrvá 12 měsíců v roce
registrovaný uživatel SzKT  mail  
27.07.2009 (15:34)  
Kdyby to někoho zajímalo, tak hodně se o tématu diskutuje na http://www.zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=10057. Je to samozřejmě chorvatsky a přiznám se, že teď nemám čas to řešit- navíc se to dost mění. Původně například hlásili z nemocnice, že Ante Lojić (strojvůdce toho vlaku) je mezi mrtvými a pak se ukáže, že je živ a při smyslech... Ale každopádně doporučuju si to přečíst: o poměrech, které tam v (nejen) železničním myšlení panují je to dost vypovídající.
27.07.2009 (15:21)  
Ja se jen divim, ze v tak relativne bohate zemi, jakou byvala Jugoslavie, udrzovali na hlavnim tahu tak predpotopni pomery = bez dratu, drevene prazce... o prelozkach pro zvyseni rychlosti ani nemluve :(
27.07.2009 (15:11)  
november: ti dva z té drezíny před místem nehody vyskočili, protože nešla zastavit. Čili na tom videu už v ní nikdo není, to už se řítila neřízeně sama.
27.07.2009 (14:41)  
november:
Ale prdlajs. V tom sklonu i kdyby jeli celou cestu krokem, tak během chviličky naberou vysokou rychlost, když nebudou moct brzdit...
S klasickou soupravou je potřeba mít v tom úseku na válci kolem 1 baru, aby se dalo udržet traťovou rychlost.
27.07.2009 (14:18)  
Nevím co k tomu říct...je to něco příšernýho. Absolutně nechápu co dělali na té drezíně, jedou k místu nehody na plnej kotel, když vědí že tam vypadl vlak. To fakt nechápu. A vůbec celkově to video působí jako slušnej chaos. Příjezd drezíny tomu dal netušených rozměrů. Je mi líto obětí.
27.07.2009 (13:33)  
Lékaři a hasiči utíkající těsně před příjezdem drezíny mohou mluvit o velkém štěstí. Vůbec všichni, co tam v tu dobu byli!
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko