..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
12.06.2013 (21:44)  
A zrovna ten CityElefant tomu na štěstí neunikl, bohužel ale ta poslední veze, humus je slabé slovo.
05.08.2009 (22:58)  
Konting není špatnej. Mně se Konting líbí.
registrovaný uživatel wen 
05.08.2009 (12:21)  
Ne že by mi design Najbrt nějak líbil, ale má hodně zkušeností a jeho práce jsou profesionální. U Kontingu mi to připadá, jako když někdo půjčil prckovi barevný pastelky.
01.08.2009 (23:29)  
V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku...
...tu je vidno, že autor článku vidí iba farbičky, avšak na hlbšie súvislosti je slepý.
Ak totiž uvážime, že na Slovensku je už od rozdelenia v 93. roku niekoľkonásobne kratšia perióda obmeny náterov ako v ČR, nedeje sa tu žiadna živelná unifikácia.
Stačí mať trošku otovrené oči a dá sa vidieť, že pokiaľ na Slovensku majú trebárs rušne X62, X63 už bežne štvrtý, niekedy dokonca aj piaty náter, poniektoré rovnako staré české tyristorky dodnes strašia v 25 ročnom oleznutom škodovackom kabáte.
A rovnako je to aj s vozňami, kým v ČR sa 15 rokov zavádzal zelenošedý náter, na Slovensku sme stihli temer všetky vozne nagebuziť do bieleho trojpásu, potom do jednofarebných schém a teraz už je väčšina vozidile v blonskom.

Skrátka na Slovensku sa vozidlá lakujú každých pár rokov bez ohľadu na to, či je to syntetika alebo zachovalý PUR, či vozeň pôjde v blízkej budúcnosti na reko do ŽOS alebo reklamného náteru a rovnako bez ohľadu na to, či sa zavádzal trojpás, monokolor alebo unifik blonski.
Živelne sa teda farbilo u nás vždy;
to, čo tu autor napísal, nemá s blonskeho unifikáciou teda žiaden súvis, sú to iba jeho dojmy...
01.08.2009 (23:10)  
Miroslav Zikmund:
Natiska sa tu logická otázka, či pri uvedenej perióde obmeny farebných kabátov sa vôbec váš Najprt alebo náš Blonsgrc "dožije" celoplošnej aplikácie na všetky koľajové vozidlá.
Ja myslím, som dokonca presvedčený, že nie.
Napokon aj všetky spomenuté doterajšie nátery, neraz aj omnoho slušivejšie, boli zavádzané, ako inak, na večné časy, podobne ako priateľstvo so sovietským zväzom...
01.08.2009 (21:28)  
josef Novák : DB, včetně někdejších "západoněmeckých DB" změnily barevné řešení svých vozidel tipuji - zhruba 4x. Pominu standardní zelenou, na EC před 30 lety jezdily vozy I. třídy v kombinaci tmavorudé a krémové barvy (stejná kombinace jako u lokomotiv řady 103), dvojkové vozy EC byly tmavomodré v kombinaci s krémovou. Pak existovaly "bezbarvé" vozy = ocelový plech skříně bez nátěru.
Když se ve sjednoceném Německu a DB zavedly vlaky kategorie InterRegio, nasazovaly se vozy světle modré – tu a tam se ještě tyhle vozy vidí. Jednalo se o repasi v PFA Weiden.
Po roce 1990 se objevila nové barevná kombinace na EC. Dneska "máte" bílé vozy s červeným pruhem na dálkové dopravě (divize Fernverkehr) > "průkopníkem" bílé barvy v dálkové dopravě byly soupravy ICE1, červené vozy a jednotky (DB Regio), červeno šedá kombinace (DB Autozug, resp. vlaky CNL).

Podobně procházejí barevnou inovací vozy ÖBB. Já pamatuji oranžové vozy, pak byly vozy červené, nyní se volí kombinace červené a šedé. Stejně tak to je s vozy italských státních drah. Ty mají za posledních 30 let taky nový kabát.

Řekl bych, že "odborníci" z vedení ČD při zadávání jednotného barevného řešení patrně zapomínají na "autorská práva" k barevnému řešení Regionov a Ešusů.
Nezodpovězená otázka zůstává i v případě autorských práv barevného provedení jiných řad lokomotiv, protože barevné provedení bylo voleno s ohledem na celkový desing vozidla.
01.08.2009 (21:19)  
Já jsem idiot! JTB: Díky. Přidal jsem se. Zase se mi něco nepovedlo, co to má znamenat!
01.08.2009 (21:11)  
Modrá dvojka se jim povedla :)
01.08.2009 (20:10)  
Ad facebook: taková skupina už tu delší dobu je...
"gid=72019910685"
01.08.2009 (18:29)  
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko