Praha — Pokud pravidelně cestujete na pražské hlavní nádraží, jistě jste si všimli změn, ke kterým v poslední době došlo. Starou trať ze směru od Libně nahradilo Nové spojení, bezdomovce v odbavovací hale obchodní centrum, stará asfaltová nástupiště nové bezbariérové perony s informačním systémem dle moderních trendů a mnoho dalšího. Jako běžní cestující jste si ale všimnout nemohli, že každá část rekonstrukce má jiného investora a hlavního dodavatele - jde vlastně o tři samostatné stavby. Právě poslednímu projektu z našeho stručného výčtu se věnovala čtvrteční tisková konference, kterou pořádalo Sdružení MSS Praha hl.n. společně se SŽDC.
Tento projekt obsahoval modernizaci prvních čtyř nástupišť a kompletní rekonstrukci libeňského zhlaví stanice. Zde došlo k napojení nádraží na nové tunely a zrušení hrabovské spojky a vítkovské trati. Zbylé tři perony vznikly až koncem minulého století, a tak jejich rekonstrukce nebyla nutná. Hlavním investorem rekonstrukce západní části stanice byla právě SŽDC. Ústy jejího generálního ředitele Jana Komárka k závěru konference bylo uvedeno, že od příštího grafikonu bude přes hlavní nádraží trasováno něco kolem 898 vlaků za 24 hodin. I tak ale bude několik vlaků nadále ukončováno v jiných stanicích, jako je tomu doposud. Má se jednat především o spoje z tratě 210, které i nadále budou výchozí z Vršovic a rychlíkové spoje od Brna, které budou trasovány na Smíchov.
Náklady modernizace se v rámci tohoto projektu přiblíží částce 1,6 miliardy korun. Částečné finanční krytí stavby i nadále zajistí Evropská unie v rámci Operačního programu Doprava, jehož příspěvek může ve výsledku činit až 85 % veškerých stavebních nákladů. Zbylou část uhradí Státní fond dopravní infrastruktury. Pod hlavičkou sdružení MSS, zhotovitele projektu, se ukrývá několik společností, včetně firem Metrostav, Skanska DS a Eurovia CS, což je nový název někdejší společnosti Stavby silnic a železnic (SSŽ).
Zdroje: ŽelPage, SŽDC, TK MSS Praha hl.n.
Problém je, že plechová huba hlásí podle předem nachystaného scénáře. Pokud nkdo nekontroluje realitu a hlášení nezmění vznikají trapně komické situace. Například když na prázdné Masaryčce ohlásí vlak, který je připraven k odjezdu. Pro některé neznalé cestují to byl jistě šok.
Proč vadí na hlavním v Praze vyvěšení odjezdových a příjezdových vývěsek jen elektronicky?
Stejně tak se v Praze hl.n. nikdy nehlásí žádné mimořádnosti u daného vlaku, například absence 1. třídy či opačné řazení. To potom u vlaků s několikaminutovým pobytem je skutečně pro cestujícího velmi veselé, má-li běžet k vlaku na opačnou stranu a hledat někde svůj vůz, který třeba ani není řazen...
Mě spíše fascinuje kolonka přepravce na odjezdových tabulích - by mě zajímalo, co se tam bude uvádět?:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.