..: Další fáze rekonstrukce pražského hlavního nádraží dokončena :..

odhalení pamětní desky, foto: Samir LeparaPraha — Pokud pravidelně cestujete na pražské hlavní nádraží, jistě jste si všimli změn, ke kterým v poslední době došlo. Starou trať ze směru od Libně nahradilo Nové spojení, bezdomovce v odbavovací hale obchodní centrum, stará asfaltová nástupiště nové bezbariérové perony s informačním systémem dle moderních trendů a mnoho dalšího. Jako běžní cestující jste si ale všimnout nemohli, že každá část rekonstrukce má jiného investora a hlavního dodavatele - jde vlastně o tři samostatné stavby. Právě poslednímu projektu z našeho stručného výčtu se věnovala čtvrteční tisková konference, kterou pořádalo Sdružení MSS Praha hl.n. společně se SŽDC.

Tento projekt obsahoval modernizaci prvních čtyř nástupišť a kompletní rekonstrukci libeňského zhlaví stanice. Zde došlo k napojení nádraží na nové tunely a zrušení hrabovské spojky a vítkovské trati. Zbylé tři perony vznikly až koncem minulého století, a tak jejich rekonstrukce nebyla nutná. Hlavním investorem rekonstrukce západní části stanice byla právě SŽDC. Ústy jejího generálního ředitele Jana Komárka k závěru konference bylo uvedeno, že od příštího grafikonu bude přes hlavní nádraží trasováno něco kolem 898 vlaků za 24 hodin. I tak ale bude několik vlaků nadále ukončováno v jiných stanicích, jako je tomu doposud. Má se jednat především o spoje z tratě 210, které i nadále budou výchozí z Vršovic a rychlíkové spoje od Brna, které budou trasovány na Smíchov.

Náklady modernizace se v rámci tohoto projektu přiblíží částce 1,6 miliardy korun. Částečné finanční krytí stavby i nadále zajistí Evropská unie v rámci Operačního programu Doprava, jehož příspěvek může ve výsledku činit až 85 % veškerých stavebních nákladů. Zbylou část uhradí Státní fond dopravní infrastruktury. Pod hlavičkou sdružení MSS, zhotovitele projektu, se ukrývá několik společností, včetně firem Metrostav, Skanska DS a Eurovia CS, což je nový název někdejší společnosti Stavby silnic a železnic (SSŽ).

Zdroje: ŽelPage, SŽDC, TK MSS Praha hl.n.


Samir Lepara | 20.7.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
21.07.2009 (17:54)  
Vlakosexuál : tak choďte na hln zezadu od BUSu 135. Já to dělám taky tak.

Jak vidno, tak zrušení trati přes Vítkov zrovna nebyl nejchytřejší nápad.
21.07.2009 (16:06)  
Vlakosexuál: linka S29 do Libně jezdit nemůže, protože by musela křižovat celý hlavák napříč (ze 3. vinohradského tunelu do Severního tunelu NS) a na to tam nebude kapacita, už takhle bude muset z/do Vysočan jezdit mimo takt (na hlaváku pobyty od 3 do 14 minut!), protože na Novém spojení nebude dostatečná kapacita (obdobně některé spoje linek S2 a S3 budou trčet ve Vysočanech). Na to sedmé (popř. šesté) nástupiště jezdí S9 a S29 právě proto, aby nemusely křižovat cestu jiným vlakům (ať na hlavním nebo ve Vršovicích). Rychlíky na Benešov proto také jezdí ze zadních nástupišť.

Z hlavního do Libně (a dál na Běchovice) by v budoucnu měly jezdit spoje linky S7 ze Řevnic či Radotína.

Objíždění Libně přes Malešice a Vršovice by mělo skončit od nového GVD.
21.07.2009 (15:37)  
Nejvíc mi vadí odjezdy S9/S29 až téměř z náměstí W. Churchila... Pevně věřím, že jde o dočasný stav. Příměstská doprava by měla jezdit z bližších nástupišť. Uvažoval jsem, že si kvůli tomu pořídím koloběžku, kterou budu překonávat vzdálenost od stanice tramvaje Hl. nádraží k poslednímu nástupišti. Je to přes půl kilometru ráno, přes půl kilometru odpoledne.

Ještě dotaz: kdy bude zcela napojeno NS na Libeň? Respektive, kdy skončí objížďky přes Vršovice?

Btw., vyhovovalo by mi, kdyby S29 nebo jiné S spojovalo Hl. n. a Libeň... Do Vysočan, zdá se mi, stejně nikdo nejezdí...
Registered user tomass 
21.07.2009 (9:17)  
to MirekM: Jo, je to prostě o tom aby to zařízení bylo jednoduchý a pochopitelný pro každýho. Jak už jsem psal, když vystoupím jako cizinec třeba na tom modernizovaným nádraží v Norimberku, tak si během 2 minut na papírových cedulích, který jsou na každým rohu, zjistím jakýkoliv spoj z toho nádraží, podívám se třeba na plán města a MHD i na další praktický info a nemusím bloudit po hale a hledat informace. V Praze na hlavním nemusím být ani cizinec a musím zkoumat jak to elektronický zařízení vůbec funguje (když ho najdu) a nakonec budu hledat stejně informační přepážku. O nějakých vyvěšených plánech Prahy nebo návázný městský dopravy (když už máme taky ten S-Bahn) si můžu nechat taky jen zdát. Tyhle praktický věci jsou v Praze zoufale nedořešený.
Registered user MirekM  mail  
21.07.2009 (7:02)  
tomass: Jsou také v jihovýchodním rohu „oblasti metra“ v dolní hale a mám dojem, že i v rekonstruované části horní haly. Na to ovládání zírám nevěřícně i já ve svých 21 letech. Pochopil bych 4tlačítkový systém – nahoru, dolů, vpřed, vzad, ale tím, že jedno tlačítko ušetřili, podle mě obsluhu celého zařízení dosti zkomplikovali. (A zapomenout můžu na dialogová tlačítka, nebo dokonce dotykovou obrazovku.) Chtěl bych vidět, jak by tento systém dopadl v testu „použitelnosti“ (usability, user-friendliness).
Registered user tomass 
20.07.2009 (23:16)  
to Dispatcher: Ezopy (nevěděl jsem, že se to takhle jmenuje) jen na péronech prostě nestačí. Mělo by to být rozvěšený po hale i v podchodech jak je to běžně jinde v zahraničí. Když přijdu na nádraží z metra nebo hlavním vchodem a první tyhle praktický vývěsky jsou až na nástupištích tak to není zrovna ideální. Nehledě na to, že ty elektronický jsou zbytečně nákladý na pořízení a choulostivý na poškození. A to nemluvím o ovládání pro starší lidi. Jestli se tam tedy na nich dá vůbec zobrazit třeba ráno nějakej večerní spoj nebo to ukazuje odjezdy jen v řádu cca příští hodiny. To jsem nezkoušel. Zarámovaný papírový by podle mě posloužili líp a levněji.
Registered user MirekM  mail  
20.07.2009 (21:51)  
Miroslav Zikmund:Elektronické panely jsou dobrá věc, ale pouze do té doby, než…“ …vypnou proud. Jsme čím dál víc závislí na elektřině, aniž si to uvědomujeme. A třeba v případě „plachet“ s jízdními řády podle mě naprosto zbytečně.
20.07.2009 (21:26)  
No a co slibovana oprava haly? Pry se na ni hledaly penize, uz se nasly?
20.07.2009 (21:12)  
Luxian : určitě se počítá, ovšem ...

Mne by velmi zajímalo, jak se budou umývat skleněné střešní tabule "vlaštovek", jak to je s odstraťováním ptačího trusu s nástupiště.

Informační systém dělených nástupišť funguje, sice někdy drobet kulhavě. Po 2. změně jízdního řádu se objevují zajímavé kuriozity. Například na 9. koleji "jih" stojí EJ do Řevnic s odjezdem v 7.26, na části sever pak Sp 1902 na Smíchov s oznámeným odjezdem v 7.23, reálně odjíždí Sp 1902 tak v 7.30.

EC 174 : obvyklý problém > operátor informačního systému se o tom, že vlak jede po objízdné/odklonové trase prostě nedozví a i když se to dozví, tak to není "šotouš", kterému hned docvakne, že v důsledku odklonu musí jet souprava v opačném zařízení.

Elektronické panely jsou dobrá věc, ale pouze do té doby než na ně začně svítit sluníčko, buď přímo nebo zprostředkovaně nějakým odrazem.

Jiří Průša : s vyježděním nakresleného bych si zase tak hlavu nelámal, za standardního provozu se to vyjezdí, problém bude v případě mimořádností, například nějaký ten sebevrah na Vyšehradě kdy se bude v lepším případě jezdit po jedné koleji. Cestující si ovšem budou muset zvyknout na to, že vlaky z Vršek či Smíchova budou zřejmě mít minimální pobyty.
Zajímavé to bude se soupravami z ONJ. V rámci úspor totiž vlakové čety nastupují na HLN, což při úvraťové jízdě z ONJ celkem nevadí, s ohledem na poměrně dlouhý pobyt, pokud se ovšem bude projíždět, tak to bude o něčem jiném.
20.07.2009 (20:08)  
K hlaváku:
Co se hlásí a nehlásí rozhoduje odbor marketingu a oosobní přepravy. V současné době je zpracována studie co se vůbec bude hlásit a co ne.

Nehlásí se změny v řazení. V současné situaci bohužel nemožné. Denně na hlaváku 100 změn řazení. Proto se řazení vypouští (tj. nehlásí se vůbec, když se o tom ví). Bohužel systém neumožňuje řazení generovat, muselo by se hlásit manuálně pomocí operátorky. Tedy by nic jiného nehlásila. Tohle by si podle mně měla pochytat četa a informátoři na peroně.

Sektory: Račte si projít 1-4 reko nástupiště a 5-7 nástupiště a zjistíte, že sektory nesouhlasí, proto zatím nelze hlásit.

Příjezdy a odjezdy: EZOPY (panel příjezdy a odjezdy) jsou na peroně u všech východů, podle mě na peronech (zvláště, že jsou umístěny u východu) stačí.

Rekohaly nad 1. - 4. peronem viz http://www.praha.eu/jnp/cz/obcan/doprava/vlakova_doprava/hlavni_nadrazi_pojme_za_dve_minuty_jeden.html
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko