..: Na Slovensku bude jezdit Škoda 109E i bezmotorové "ešusy" :..

380.002 / Škoda 109E (retouch, blonski), foto: myistri.net Bratislava — Koncern Škoda Holding a.s. slaví další úspěch na Slovensku. V opakovaném výběrovém řízení na nákup nových vlaků největší český výrobce kolejových vozidel získal kontrakty na dodání souprav pro regionální dopravu i vícesystémových lokomotiv. Železničná spoločnosť Slovensko se tak po Českých drahách stane druhým dopravcem, který do provozu nasadí lokomotivu Škoda nejnovější generace, i když v mírně upravené verzi. Neméně zajímavé budou ale také samotné dvoupodlažní soupravy s řídicím vozem koncepce PUSH/PULL, ne nepodobné známým "lasičkám" ÖBB. Ty budou sestávat z vozů, odvozených od příměstských jednotek řady 671, přičemž hnací vůz na jednom konci nahradí upravená lokomotiva řady 263 (Škoda 70E1). Kromě prvních dvousystémových "ešusů" tak Slovensko bude zároveň prvním trhem, kam bude Škoda Vagónka dodávat obdobu cityelefantů bez pohonu. Na tratích kolem Bratislavy by se první vratná souprava mohla objevit v březnu 2011, kompletní série pak v roce 2013.

Cesta k pořízení desítky příměstských souprav nebyla zdaleka bezproblémová: první výběrové řízení vypsala ZSSK již loni v září; následně bylo ovšem zrušeno kvůli nezájmu dodavatelů. V únoru letošního roku pak byl tendr opakován s upravenými podmínkami, ale hlavně rozdělen na dvě menší části: soupravy s řídicím vozem plus úprava stávajících lokomotiv a nákup dvou nových hnacích vozidel. Obálky s nabídkami se měly otevírat 21. května 2009, přičemž před oficiálním oznámením vítěze o necelé dva měsíce později již kolovaly neověřené informace o úspěchu skupiny Škoda. V oboru vícesystémových lokomotiv byli Plzeňští jediným zájemcem, s nabízenou cenou těsně pod stropem zadání; o dodání souprav se pak Škoda Vagónka utkala s dalším výrobcem, což se pozitivně odrazilo i na nabízené ceně. Zájem o dodání podobných vozidel na Slovensko přitom již dříve veřejně prezentoval Siemens i Bombardier.

Na západní Slovensko míří "skoroElefant"

Vizualizace soupravy PUSH/PULL pro ZSSK od Škoda Vagonka, foto: Škoda VagonkaPodle zadání dodá vítkovická vagónka ZSSK do šesti let deset kusů dvoupodlažních souprav, složených z jednoho řídicího a dvou vložených vozů. Zároveň zajistí úpravu všech 10 exemplářů lokomotiv řady 263 ZSSK pro komunikaci s řídicím vozem, která proběhne v dílnách ŽOS Zvolen. Vznikne tak série ucelených vratných souprav pro příměstskou dopravu na tratích Kúty - Bratislava - Nové Zámky a Bratislava - Leopoldov.

Interiér s velkoprostorovým uspořádáním nabídne celkem 362 míst 2. třídy; vozy budou disponovat bezbariérovým přístupem, uzavřeným systémem WC a klimatizací. Řešení vnitřního vybavení, včetně sedaček Borcad Regio, zásuvek 230 V, informačního a kamerového systému, by se v maximální míře mělo příblížit objednaným dvousystémovým jednotkám pro dopravu na severu a východě země. Hlavní odlišností oproti řadě 671 bude o 12 sedadel nižší kapacita v důsledku instalace centrálního zdroje energie do všech vozů, které tak lze elektricky napájet všemi běžnými napětími. V 96 m dlouhé soupravě s maximální rychlostí 160 km/h budou vozy spojené pomocí klasické šroubovky a oproti článkům jednotky 671 budou na čelech vybaveny nárazníky. Celková cena zakázky činí 74,29 mil. eur (přibližně 1,93 mld. Kč) — při přepočtu na kus tedy jen o něco méně, než je cena jednoho cityelefanta pro ČD, ovšem včetně úprav "princezen" řady 263.

Již objednané dvousystémové jednotky řady 671 v ceně přes 9,62 milionů eur (250,1 mil. Kč) za kus obdrží ZSSK rovněž v příštích šesti letech. První kus bychom měli vidět na výstavě Czech Raildays 2010 a do provozu budou nasazovány postupně. Výběr typově příbuzných vozů pro soupravy PUSH/PULL představuje výhodu v maximální unifikaci dílů a zefektivnění údržby. Kromě koncové ceny při výběru dodavatele sehrála roli i celková hmotnost vozidla, počet pevných sedadel a brzdící váha v režimu R+Mg, přičemž každý parametr se na hodnocení podílel váhou 10 procent.

Nejmodernější lokomotivy zatím gorily nenahradí

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef PetrákDruhou částí zakázky, nesoucí cenovku 8.499.900,– € (221 mil. Kč; o 100 € nižší než stanovený cenový strop) představuje nákup třísystémových lokomotiv Škoda 109E, jejichž vývoj a první 20kusovou sérii si v roce 2004 objednaly České dráhy jako řadu 380. První vyrobené kusy se zatím podrobují testování na zkušebním okruhu v Cerhenicích, přičemž do konce roku 2010 chce mít výrobce tento typ homologovaný kromě sítě SŽDC i ve všech sousedních státech.

Na rozdíl od "české" verze budou stroje 109E pro ZSSK z výroby určeny pouze pro maximální rychlost 160 km/h a budou vybaveny systémem ETCS, jenž je na právě budovaném koridoru Bratislava - Žilina podmínkou pro využití maximální rychlosti. Konkrétní nasazení relativně minimalistické "série" počítá pouze s regionální dopravou, kde budou představovat jedinou funkční zálohu pro provoz s vratnými soupravami. Tyto stroje by však své uplatnění jistě našly i na nejprestižnějších vlacích InterCity mezi Bratislavou a Košicemi, kde slovenský dopravce dlouhodobě trpí provozní nespolehlivostí dosluhující řady 350. Oba nové "messerschmitty" obdrží ZSSK do pěti let.

Slovenský dopravce se v každém případě brzké obnově parku hnacích vozidel nevyhne; a to i kvůli plánované změně napájecí soustavy na severu země na systém 25 kV/50 Hz v následujících letech. Již teď ZSSK připravuje výběrové řízení na rekonstrukci 15 kusů lokomotiv řad 162/163 na dvousystémovou verzi, kterou chce mít k dispozici do roku 2013. V tomto směru může ale nákup i tak symbolického množství strojů Škoda mít v budoucnu významné dopady na další objednávky: v zájmu provozní a servisní kompatibility lze u případné další akvizice očekávat upřednostnění typu 109E, což by pro plzeňského výrobce znamenalo dalšího stabilního odběratele. V příštích měsících se přitom očekává i schválení lokomotiv taurus konkurenčního Siemensu na síti ŽSR. První testovací jízdy na koridorovém úseku, zabezpečeném systémem ERTMS/ETCS L1, již má za sebou zkušební stroj řady 1116 ÖBB.

Končí jedno kolo nákupů, zůstávají menší položky

Interiér jednotky 671 ZSSK, foto: ŠkodaÚspěšné uzavření tendru na příměstské soupravy je posledním z velkých investičních projektů ZSSK do obnovy vozového parku v období 2007 - 2011. Dopravce na základě čtyř nových kontraktů v následujících letech dále obdrží 10 jednotek řady 671 pro regionální vlaky Trenčín / Čadca - Žilina - Liptovský Mikuláš a Košice - Poprad / Prešov / Čierna nad Tisou, 12 dieselových jednotek řady 861 pro ramena Nové Zámky - Nitra - Leopoldov / Prievidza a Humenné - Prešov / Stakčín / Košice, 12 rekonstruovaných lehkých jednotek 813+913, 50 moderních vozů pro dálkovou dopravu a 70 modernizací vagónů pro regionální vlaky. Na stole teď zůstávají spíše menší projekty, včetně zmiňovaných úprav peršingů 162/163 na dvousystémové stroje, instalace systému ETCS na pět HDV pro dálkovou dopravu, kompletní modernizace motorových lokomotiv řad 750 a 754 a rekonstrukce dalších 44 malých přívěsných vozů Btax na 6 "baget" řady 813+913 a 32 přívěsných vozů s novým interiérem a dveřmi. Veškeré investice do vozidel v letech 2007 - 2011 tak přesáhnou 390 milionů eur (10,14 mld. Kč), především však snad konečně přinesou dlouho očekávané zlepšení i do regionální dopravy ZSSK, jejiž kvalita za úrovní vozidel na dálkových spojích pořád výrazně zaostává.

Zdroj: ZSSK, Tenders Electronic Daily, Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.08.2009 (23:52)  
No a vychod bude zas odkafreny... preco sa pre vratne supravy neupravi aj 163/363 ????????????????

... sice hovori sa o zjedoteni sustavy na ZSR ale kedy se to bude? a co vobec ?
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
28.07.2009 (16:06)  
ufo : Myslel jsem to tak, že souprava bude celý den jezdit v okolí Bratislavy a pak třeba na jednom páru vlaků do Vídně a zpět. Pak je zbytečné na regionálce s jednou trakční soustavou prohánět 109E atd.
28.07.2009 (12:02)  
Všade sa poschodová koncepcia volila pre problém dĺžka nástupišťa/kapacita vlaku.

A u nás ne? Když se ty soupravy běžně zdvojují (6-ti vozky) a občas i ztrojují (9-ti vozová souprava)...
registrovaný uživatel thingie  mail  
28.07.2009 (11:48)  
No, jednopatrový ekvivalent 362 míst je na délku skoro 150 metrů (pět vozů a lokomotiva), což už je docela dost.
registrovaný uživatel SYN 
28.07.2009 (11:46)  
Hawkey: ano, to co tu pravíte se zdá být velmi logické. Koneckonců za situace kdy jsou skříně vozů a většina vybavení prakticky identické (pocházejí ze stejné továrny, ze stejné linky) je to pak ještě jednodušší... takže by nejspíš nebylo nic proti ničemu mít část jednotek a část souprav.
U nás okolo Brna bychom zajisté uvítali co nejdřív čtyřvozové soupravy 3x071+971 jako náhradu 6 vozových souprav Bdmtee které jsou dost hrozné, sice celkem dobrý dveře a slušný stav ale hrozně namačkané sedačky, plus parodie s názvem "rozšířená přeprava spoluzavazadel/kol" - to se tam prakticky nedá (hodně zavazí), přičemž v 971 to jde docela slušně i s nízkopodlažním nástupem. Klimatizace je pak bonbónek navíc který bysme takto aspoň vyzkoušeli...

UFO: Nejde asi jen o délku nástupiště (i když i tam asi bude pár příměstských zastávek kde i to bude mít význam) ale i o jistou univerzálnost, patrama pokryjete skoro všechno ale naopak to není zdaleka tak jisté...
Akorát snad kdyby byla někde elektrifikovaná trať na které by byl nízký provoz tak tam by chyběla nějaká menší dvou- až třídílná jednotka (stylu elektrické Desiro, Talent atd.) ale to bude asi na řadě příště... (třeba by něco rozumného v tomto segmentu byli schopní dodat Poláci, tam se mi zdálo že vznikají na to téma zajímavé prototypy. Možná bysme obnovili spolupráci stylu RVHP, vy nám dodáte malé jednotky když od nás vezmete Elefanty :-)))
registrovaný uživatel ufo 
28.07.2009 (11:30)  
Hawkey: To by bolo trochu zaostalé - ten preprah. ÖBB to dokáže aj bez neho, časom aj tak nebude mať ZSSK na doprave medzi BA-Viedeň žiadny podiel.

Inak načo poschodové vozne (súpravy 671,471,263+VV+VV+RV), keď budú len 3-vozňové súpravy? To som doteraz nepochopil tento tren na bývalých ČSD... Všade sa poschodová koncepcia volila pre problém dĺžka nástupišťa/kapacita vlaku.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
28.07.2009 (11:06)  
Jeslti PUSH/PULL nebo EMU. To jsou dva rozdílné pohledy na stejnou problematiku a každý z nic má něco do sebe a nelze jednoznačně říct, které z těchto variant je lepší.

PUSH/PULL má výhodu v tom, že je variabilejší, lze snadno měnit počet vložených vozů a přiřadit k jednotce lokomotivu dle aktuální potřeby a pokud dojde k poruše, je možné nahradit mašinu jinou mašinou, která je přizpůsobena k provozu s PUSH/PULL soupravou. Pokud se ale jezdí víceméně pořád ve stejném složení soupravy, je výhodnější EMU, kdy třeba zdvojení jednotek je jenodušší atd.

Pokud se mýlím, tak mě opravtě, ale právě na ŽSSK vidím výhodné použití jak EMU tak i PUSH/PULL. Na severu se počítá s provozem v regionální dopravě ve víceméně standartní konfiguraci a tam je EMU výhodnější. U Bratislavy si myslím, že časem bude vůle s PUSH/PULLem zajíždět do Vídně. A tady je využito kouzlo PUSH/PULL, vlak přijede s 263 do Bratislavy, tam jí nahradí 109E a hurá do Vídně a naopak.
28.07.2009 (10:51)  
To thingie:
Určitě by to nebylo na škodu, ale zatím by stačilo, kdyby se podařilo vychytat stavy, kdy se dvě soupravy rozpojí, nebo spojí a v tu ránu jsou obě neschopné.
registrovaný uživatel Raquac 
28.07.2009 (9:47)  
SYN: Pohled na vec je ruzny v ruznych zemich. Treba SBB tradicne nakupovaly patrove push-pull soupravy ke ketrym SLM vyrabela specialni lokomotivy s jedinym stanovistem a zavazadlovym oddilem. Pred par lety se priklonily k patrovym jednotkam a posledni velke objednavky jdou timhle smerem - to mluvim samozrejme jen o primestske doprave. DB pro zmenu pokracuje v nakupu push-pull patrovych souprav... Je docela zajimave, nakolik podobnych parametru mohou obe koncepce dosahovat. Napriklad v Oberwinterthuru se udrzuji push-pull jednotky Re450 a jednotky SIEMENS RABe 514 (to jsou ty vyrobene z velke casti na Zlicine). Pri delce 100m (RABE 514) resp 96m (Re 450) nabizi 378(RABe 514) resp 387 (Re 450) mists k sezeni pri shodnem vykonu 3200 kW a hmotnosti 224 t(RABe 514) resp. 220t (Re 450). Nicmene, RABE514 disponuje osmi hnacimi napravami oproti ctyrem u Re 450.
registrovaný uživatel SYN 
28.07.2009 (4:47)  
Blabla: no, v tomto pripade to castecne k teto otazce svadi, ano vzdyt prece tu soupravu vytvori o stejne delce/kapacite jako kdyby rovnou byla konfigurovana jako "normalni (dvousystemovy) slon", ale oni se obvykle takoveto soupravy vyskytuji i podstatne delsi, navic jsou pruzne konfigurovatelne - daji se z nich ubirat a pridavat vlozaky... taky muze byt otazka to ze mam HV (loko) kterou mam schvalenou na vselijake trate, treba i vybavenou nejakym zabzar ve stylu ETCS a chci ji vyuzit. Mozna tu hraje roli i otazka spolehlivosti, v pripade problemu HV v Push-Pull souprave celkem jednoduse vymenim...

Ale je fakt ze kdyz se podivam na cenu tak ta otazka se primo nabizi zda by precejen nevyslo jednodussi tu soupravu mit kompletni, dvousystemovou, jako ty ostatni, a jen tam proste mit na konci narazniky a sroubovku a klidne to tahat loko - ten vlastni pohon mit jen do rezervy, kdyby se to pozdeji vyvrbilo jinak... :)

P.S. Pred casem se tu psalo o velke zakazce DB na nove dvoupatrove vozy prave do Push-Pull souprav (ktere si moc pochvaluji) - vychazela tam cena za jeden vuz okolo 55MKc, to je celkem o dost levnejsi nez tuhleto? Ale mozna ze to bylo tim ze kupovali velkou serii a treba meli i jednodussi napajeni vozu...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko