..: Železniční odbory odmítají liberalizaci rychlíkové dopravy :..

Desiro MainLine, foto: SiemensPraha — Ministerstvo dopravy potvrdilo záměr podepsat dlouhodobou smlouvu o zajišťování dálkové osobní dopravy na železnici s Českými dráhami ještě před koncem působení úřednického kabinetu v říjnu letošního roku. Na urychlené přidělení desetiletého kontraktu státnímu dopravci tlačí zejména železniční odbory, které odmítají záměr tento segment veřejné dopravy liberalizovat a zpřístupnit jej soukromým subjektům na základě výběrových řízení. Ministerstvo naopak i nadále deklaruje zájem otevřít do deseti let až 75 % trhu dálkové dopravy koordinované konkurenci. I v případě potvrzení desetileté zakázky ČD tak bude mít stát možnost každý rok nabídnout až 15 % všech výkonů do veřejné soutěže.

Jak již bylo zmíněno v dnešním článku o perspektivách liberalizace železniční dopravy, Česká republika v současnosti ze státních zdrojů financuje jeden z největších objemů dálkové dopravy v Evropě. Subvencování všech spojů, včetně vlaků vyšší kvality, je však dlouhodobě terčem kritiky soukromých společností, které deklarují schopnost zajistit kvalitnější služby s celkově nižšími náklady, než dominantní dopravce. Ten v loňském roce za vedení dálkových spojů od státu dostal 3,3 miliardy Kč a letos by se celková částka měla navýšit až k 4 miliardám. Ministerstvo dopravy proto počítá s možností vyčleňovat každý rok ucelené kombinace tratí a přepravních relací, jejichž provozování nabídne zájemcům ve výběrových řízeních. Ve vyjádření k plánovanému brzkému přidělení rámcové zakázky na 10 let pro České dráhy to potvrdil mluvčí MD ČR Karel Hanzelka: "Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení."

Přestože aktuální postup ministerstva v konečném důsledku výrazně pomůže také Českým drahám, které díky dlouhodobému kontraktu budou v lepší pozici pro nákup nových vozidel a služeb, hlasitě proti němu vystoupilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Na pátečním setkání s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a premiérem Janem Fischerem si od vlády vyžádali přislib, že do konce svého mandátu nevypíše žádné výběrové řízení. Dalším požadavkem je pak schvalování každého tendru celým kabinetem, nikoliv jenom ministerstvem dopravy. Hlavním argumentem odborářů je údajné dlouhodobé znevýhodnění státních drah oproti potenciálním konkurentům. Mělo se jednat zejména o období do roku 2002, kdy České dráhy fungovaly jako správce železniční infrastruktury, ačkoliv tuto činnost vykonávaly z pověření státu před vyčleněním samostatné organizace SŽDC. O definitivní podobě českého železničního trhu tedy rozhodne až výsledek parlamentních voleb na podzim. Bude-li se nová politická vláda držet aktuálních ambicí ministra Slamečky, mohl by první soukromý rychlík vyjet na české koleje již v roce 2011.

Zdroj: Lidové noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.7.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel karosa  mail  
15.07.2009 (22:07)  
mates: Proč by si zaměstnavatel nemohl přijmout nové zaměstnance, když je potřebuje a naopak, když je nepotřebuje, tak se jich zbavit. na to odbory mají vliv pramalý, Toho lze docílit různými způsoby, na které nemají odbory vůbec žádný vliv. Ono také(a to především) záleží na tom, jaké mají zaměstnavatel a odbory mezi sebou vztahy. Jako příklad můžu uvést naši dopravní firmu, kde ty vztahy jsou, dá se říci, nadstandartní. Pokud odbory nebo firma něco po tom druhém požadují, není u nás problém, aby se nedohodly na řešení, které vyhovuje jak firmě, tak zaměstnancům. A to, prosím, nemáme žádné placené vedení odborové organizace, všichni to dělají navíc, ve svém volnu. Ono je to všechno o lidech a jejich nárocích. A vedení VŠECH odborových svazů bude vždycky proti všemu, co by mohlo ohrozit jejich teplá místečka, takže si často berou jakou záštitu právě ty zaměstnance-odboráře dole, kteří ani s jejich názory dost často nesouhlasí a kolikrát by třeba byli i pro ten návrh , proti kterému jejich odborové vedení protestuje. Ale vedení odborářú , to už nejsou v převážné míře zástupci zaměstnanců(kromě několika čestných výjimek), nýbrž často zbyteční úředníci, kteří nemají ani tušení, o co vlastně jde a svoje ambice spatřují hlavně ve své budoucí polické angažovanosti(jedno, pro kterou politickou stranu), případně v zachování dosavadních svých teplých místeček.
15.07.2009 (22:01)  
Já nechválím, jen konstatuji, některé odborové centrály se holt přerostli do vlastního státu a jejich moc je teoreticky větší než reálně, ani OSŽ nemá tu sílu z jaké je strach, spousta členů do stávky prostě nepůjde, spíše naopak vystoupí z odborů. To že je někdo členem odborů neznamená že je tupým členem stáda a půjde stávkovat podle přání Těch nahoře.
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (21:45)  
Jiří Průša:
základní požadavek odborů je ze zaměstnavatele vymáčknout max. pro své členy(zaměstnance)
Kdyby to bylo jenom ze zaměstnavatele, tak by se to ještě dalo pochopit. Ale když se tyhle zájmové složky pletou i do toho, jak má vypadat dopravní politika státu, jaké mají být daňové zákony atd., tak to je už opravdu špatné, svým přístupem se dostávají na (nebo spíš ještě pod) úroveň nejtvrdších lobbystických skupin.
15.07.2009 (21:45)  
Tak nevím jestli je reálná stávka, ale pod takovou petici bych se s radostí podepsal....:-)
15.07.2009 (21:34)  
Co takhle nějakou petici, demonstraci či stávku cestujících? Nás je přece podstatně víc než odborářů! (Aspoň doufám :-))
15.07.2009 (21:25)  
Jiří Průša: Jenomže ruku v ruce s tím jde to, že kde jsou odbory, tam firmy nové zaměstnance příliš nepřijímají a ty podniky jsou pak méně efektivní a to jak v období konjunktury (podnik se bojí přijmout zaměstnance, protože se ho pak nemůže zbavit), tak i v období krize (nelze propustit zaměstnance => vyšší mzdové náklady než je únosné)..
registrovaný uživatel M 
15.07.2009 (21:22)  
Karel Kovarik - no... jestli to skladani vlady pujde tak hladce jak minule tak bych misto toho sluvka "az" na konci prispevku pouzil spise neco jako "v nejlepsim":-(

Jiri Prusa - otazka je, kolik dobreho prinaseji dlouhodobe. Abych tak rekl - dite zacne bolet zub. Otec nelida rekne "rano pujdes k zubarovi". Dite deti za hodnou maminkou a vola "maminko, k zubari ne, k zubari ne". Hodna maminka rekne "ale samozrejme ze k zubari nemusis, dame obkladacek". Jak pribeh dopadne vi kazdy, kdo kdy byl u zubara...
15.07.2009 (20:47)  
AD DJ zjevně nechápeš základní princip odborů.Odbory tu nejsou pro blaho firmy,základní požadavek odborů je ze zaměstnavatele vymáčknout max. pro své členy(zaměstnance).Proto potřebují co nejvíce členů aby měli velkou sílu,proto se brání jakékoliv změně která přinese redukci členů.Zajímavá statistika vyšla před nějakou delší dobou v MF DNES kde se porovnávyli platy ve firmách s/bez odborů a platí odbory = vyšší platy a více zaměstnaneckých výhod,proto se dost firem silně brání vzniku odborů.Nejsilněší odbory jsou u nás KOVO a OSŽ.
Nechci aby toto bylo chápána jako blahoslavení odborů,prostě dělají svou práci za což svým členům účtují 1% z platu.
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (20:16)  
Odbory odmítají liberalizaci železnice a ministr jim jak se zdá vyhověl. Odbory vyhrožovaly časově neomezenou stávkou kvůli tomu, že ministr chtěl dát do vlády rozumný návrh zákona, který omezoval spousty těch daňových výjimek. Odbory potom vyhrožovaly stávkou kvůli tomu, že si stát dovolil chtít převést údržbu tratí na soukromou společnost nebo proti propouštění v nákladní dopravě (i když se tehdy propouštělo všude). Odbory tzv. výstražně stávkovaly a na hodinu zastavily práci, aby tím vyjádřili svůj názor na jeden ze zákonů...

Sakra co si o sobě myslíte, vy rudé odbory? Že tady budete rozhodovat, co je a co není dobré, a co vůbec dovolíte politikům udělat?
Sami si stěžujete, že různé věci jsou ovládány lobbingem, ale tohle je lobbyng nejhrubšího zrna!

Je vidět, že vám vůbec nejde ani o dobro železnice. Kdyby chtěl stát nějaké tratě rušit nebo podobně, tak by se to dalo ještě pochopit. Ale když stát naopak chce udělat, aby byla železnice atraktivnější a dalo se udělat za stejné peníze více muziky, a počet pracovních míst by byl prakticky zachován, tak o co vám jde?
registrovaný uživatel sersa  mail  
15.07.2009 (19:50)  
princip odboru je jednoduchy - za co nejmene prace co nejvice penez a vyhod a nejmene rizik ztraty zamestnani - z toho prosteho duvodu proste vzdycky budou odborari bojkotovat cokoliv, co by nutilo dotycne delat vic, nez doted a co by ohrozilo jejich pomerne bezpecne pozice.
jakmile drahy prijdou o jediny spoj, budou muset zacit propoustet a konkurence se o tyto lidi zrovna prat nebude...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko