Praha — Ministerstvo dopravy potvrdilo záměr podepsat dlouhodobou smlouvu o zajišťování dálkové osobní dopravy na železnici s Českými dráhami ještě před koncem působení úřednického kabinetu v říjnu letošního roku. Na urychlené přidělení desetiletého kontraktu státnímu dopravci tlačí zejména železniční odbory, které odmítají záměr tento segment veřejné dopravy liberalizovat a zpřístupnit jej soukromým subjektům na základě výběrových řízení. Ministerstvo naopak i nadále deklaruje zájem otevřít do deseti let až 75 % trhu dálkové dopravy koordinované konkurenci. I v případě potvrzení desetileté zakázky ČD tak bude mít stát možnost každý rok nabídnout až 15 % všech výkonů do veřejné soutěže.
Jak již bylo zmíněno v dnešním článku o perspektivách liberalizace železniční dopravy, Česká republika v současnosti ze státních zdrojů financuje jeden z největších objemů dálkové dopravy v Evropě. Subvencování všech spojů, včetně vlaků vyšší kvality, je však dlouhodobě terčem kritiky soukromých společností, které deklarují schopnost zajistit kvalitnější služby s celkově nižšími náklady, než dominantní dopravce. Ten v loňském roce za vedení dálkových spojů od státu dostal 3,3 miliardy Kč a letos by se celková částka měla navýšit až k 4 miliardám. Ministerstvo dopravy proto počítá s možností vyčleňovat každý rok ucelené kombinace tratí a přepravních relací, jejichž provozování nabídne zájemcům ve výběrových řízeních. Ve vyjádření k plánovanému brzkému přidělení rámcové zakázky na 10 let pro České dráhy to potvrdil mluvčí MD ČR Karel Hanzelka: "Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení."
Přestože aktuální postup ministerstva v konečném důsledku výrazně pomůže také Českým drahám, které díky dlouhodobému kontraktu budou v lepší pozici pro nákup nových vozidel a služeb, hlasitě proti němu vystoupilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Na pátečním setkání s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a premiérem Janem Fischerem si od vlády vyžádali přislib, že do konce svého mandátu nevypíše žádné výběrové řízení. Dalším požadavkem je pak schvalování každého tendru celým kabinetem, nikoliv jenom ministerstvem dopravy. Hlavním argumentem odborářů je údajné dlouhodobé znevýhodnění státních drah oproti potenciálním konkurentům. Mělo se jednat zejména o období do roku 2002, kdy České dráhy fungovaly jako správce železniční infrastruktury, ačkoliv tuto činnost vykonávaly z pověření státu před vyčleněním samostatné organizace SŽDC. O definitivní podobě českého železničního trhu tedy rozhodne až výsledek parlamentních voleb na podzim. Bude-li se nová politická vláda držet aktuálních ambicí ministra Slamečky, mohl by první soukromý rychlík vyjet na české koleje již v roce 2011.
Zdroj: Lidové noviny
Foxx - jako jo, s tou spickou v technice mne to taky trosku pobavilo. Treba francouzsky auta, jedna spickova znacka vedle druhe:-))
ad SNCF, děkuji, tak tento vzor bych radši vynechal. Ono většinu FR firem. Pro seznámení s místní kulturou doporučuji knihu Merde, občas mi příje že autor až tak moc nepřehání :-)
PS: Jeste by nekdo mohl prijit s tou oblibenou tezi, ze nebyt odboru, tak jeste mame 80hodinovej pracovni tyden...
Stat si u CD zaplati nejakou sluzbu, CD vykoanava tuhle sluzbu, je to obchod. Pokud jedna strana stavkuje, tak tento obchod porusuje a smlouvu neplni.
Cestujici si u CD zaplati nejakou sluzbu, CD vykonava tuhle sluzbu, je to obchod. Tentokrat ale stavkuje ta druha strana a svou (ne)cinnosti tento obchod porusuje. Kdo najde rozdil, dostane cokotatranku...
PS: Stavkovat proti propousteni JE legitimni nastroj, nicmene zeleznicari stavkuji proti cemukoliv a jakkoliv, takze cestujici mohou taky, ne? Nebo mame v ustave i neco na zpusob, ze odborari jsou bohove a vsichni ostatni spina a povl? Kterej clanek to je presne?
Nicmene opakuji - stavkovat proti propousteni JE legitimni nastroj a pravo na nej je skutecne zaruceno. Kazdopadne byla by velice mila nahoda, kdyby mezi propustenymi byli ciste nahodou prave ti stavkujici. Preci jen nahoda je svina:-)
Já netvrdím, že třeba Federace strojvůdců nemá smysl. Ten zaměstnanec za sebou někoho mít musí, ale co je moc, to je moc.
A edit ex post
Právo na stávku je zakotvenu, ale předpokládám, že jak v ústavě, tak v zákonech, tak i v kolektivní smlouvě bude zakotveno, za co se může stávkovat... A zde se dostaneme k jádru pudla, že ovlivňování státní politiky mezi povolenými "tématy" nebude.
A ještě něco:podívejme se za hranice-do Francie. Tamní SNCF je kompletně státní,prakticky unitární,má velice silné odbory(které často stávkují) a přesto je na špici železniční dopravy a techniky v celém světě. Není to k zamyšlení?
babilon - ja uz formu stavky navrhoval davno - kdyz prijde pruvodci, tak mu misto listku rict, ze nemas a ze je to tvoje forma protestu vuci ruseni trati/propousteni/danove sazbe/pocasi (vim, ze je to zvlastni forma protestu, ale v ramci zeleznice ani moc ne...)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.