..: Železniční odbory odmítají liberalizaci rychlíkové dopravy :..

Desiro MainLine, foto: SiemensPraha — Ministerstvo dopravy potvrdilo záměr podepsat dlouhodobou smlouvu o zajišťování dálkové osobní dopravy na železnici s Českými dráhami ještě před koncem působení úřednického kabinetu v říjnu letošního roku. Na urychlené přidělení desetiletého kontraktu státnímu dopravci tlačí zejména železniční odbory, které odmítají záměr tento segment veřejné dopravy liberalizovat a zpřístupnit jej soukromým subjektům na základě výběrových řízení. Ministerstvo naopak i nadále deklaruje zájem otevřít do deseti let až 75 % trhu dálkové dopravy koordinované konkurenci. I v případě potvrzení desetileté zakázky ČD tak bude mít stát možnost každý rok nabídnout až 15 % všech výkonů do veřejné soutěže.

Jak již bylo zmíněno v dnešním článku o perspektivách liberalizace železniční dopravy, Česká republika v současnosti ze státních zdrojů financuje jeden z největších objemů dálkové dopravy v Evropě. Subvencování všech spojů, včetně vlaků vyšší kvality, je však dlouhodobě terčem kritiky soukromých společností, které deklarují schopnost zajistit kvalitnější služby s celkově nižšími náklady, než dominantní dopravce. Ten v loňském roce za vedení dálkových spojů od státu dostal 3,3 miliardy Kč a letos by se celková částka měla navýšit až k 4 miliardám. Ministerstvo dopravy proto počítá s možností vyčleňovat každý rok ucelené kombinace tratí a přepravních relací, jejichž provozování nabídne zájemcům ve výběrových řízeních. Ve vyjádření k plánovanému brzkému přidělení rámcové zakázky na 10 let pro České dráhy to potvrdil mluvčí MD ČR Karel Hanzelka: "Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení."

Přestože aktuální postup ministerstva v konečném důsledku výrazně pomůže také Českým drahám, které díky dlouhodobému kontraktu budou v lepší pozici pro nákup nových vozidel a služeb, hlasitě proti němu vystoupilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Na pátečním setkání s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a premiérem Janem Fischerem si od vlády vyžádali přislib, že do konce svého mandátu nevypíše žádné výběrové řízení. Dalším požadavkem je pak schvalování každého tendru celým kabinetem, nikoliv jenom ministerstvem dopravy. Hlavním argumentem odborářů je údajné dlouhodobé znevýhodnění státních drah oproti potenciálním konkurentům. Mělo se jednat zejména o období do roku 2002, kdy České dráhy fungovaly jako správce železniční infrastruktury, ačkoliv tuto činnost vykonávaly z pověření státu před vyčleněním samostatné organizace SŽDC. O definitivní podobě českého železničního trhu tedy rozhodne až výsledek parlamentních voleb na podzim. Bude-li se nová politická vláda držet aktuálních ambicí ministra Slamečky, mohl by první soukromý rychlík vyjet na české koleje již v roce 2011.

Zdroj: Lidové noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.7.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
16.07.2009 (0:53)  
Jinak jasne, ze jsem to neplaceni myslel jako vtip. Nicmene problem je v tom, ze takova stavka cestujicich je stejne absurdni jako nektere protesty zeleznicaru...

Foxx - jako jo, s tou spickou v technice mne to taky trosku pobavilo. Treba francouzsky auta, jedna spickova znacka vedle druhe:-))
registrovaný uživatel Foxx  mail  
16.07.2009 (0:47)  
...pokud se nepletu, tak stávku upravuje Zákon o kolektivním vyjednávání a ten ji definuje jako částečné nebo úplné přerušení práce zaměstnanci a charakterizuje ji jako krajní prostředek ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy a jak napsal Josef Petrák, o tom se v tomto případě nedá ani mluvit.

ad SNCF, děkuji, tak tento vzor bych radši vynechal. Ono většinu FR firem. Pro seznámení s místní kulturou doporučuji knihu Merde, občas mi příje že autor až tak moc nepřehání :-)
registrovaný uživatel M 
16.07.2009 (0:46)  
mates - to mame v ustave prece taky. Zemedelci a zeleznicni odborari jsou to nejlepsi v kazde zemi a vsichni ostatni by si pred nima meli sednout na zadek. A krome toho jsou to bojovnici bojujici za prava nas vsech. Protoze kdyz od statu dostanou vic z penez nas vsech, tak jsme na tom lip. Prece nejses tak blbej abys to nepochopil:-))

PS: Jeste by nekdo mohl prijit s tou oblibenou tezi, ze nebyt odboru, tak jeste mame 80hodinovej pracovni tyden...
registrovaný uživatel M 
16.07.2009 (0:43)  
Ano, drahy Vousaci, pravo na stavku je zaruceno. Nikde se ale nepise, jakou formu ta stavka ma mit. Nekdo si ji vyklada jako terorizovani ostatnich, nekdo jinak...

Stat si u CD zaplati nejakou sluzbu, CD vykoanava tuhle sluzbu, je to obchod. Pokud jedna strana stavkuje, tak tento obchod porusuje a smlouvu neplni.
Cestujici si u CD zaplati nejakou sluzbu, CD vykonava tuhle sluzbu, je to obchod. Tentokrat ale stavkuje ta druha strana a svou (ne)cinnosti tento obchod porusuje. Kdo najde rozdil, dostane cokotatranku...

PS: Stavkovat proti propousteni JE legitimni nastroj, nicmene zeleznicari stavkuji proti cemukoliv a jakkoliv, takze cestujici mohou taky, ne? Nebo mame v ustave i neco na zpusob, ze odborari jsou bohove a vsichni ostatni spina a povl? Kterej clanek to je presne?
Nicmene opakuji - stavkovat proti propousteni JE legitimni nastroj a pravo na nej je skutecne zaruceno. Kazdopadne byla by velice mila nahoda, kdyby mezi propustenymi byli ciste nahodou prave ti stavkujici. Preci jen nahoda je svina:-)
16.07.2009 (0:39)  
Vousáč: Právo na stávku má samozřejmě každý. Ale je zajímavé, že v rámci EU stávkují (resp. vyhrožují stávkou) a demonstrují zejména železničáři a zemědělci. Přitom tyto dvě skupiny obyvatel jsou při své existenci závislí na státních penězích. Není někde chyba? Proč vláda ustupuje nátlaku těchto zájmových skupin??
16.07.2009 (0:02)  
karosa, mates: A úplně nejtěžší je propouštění lidí na dráze. Tam jsou odbory pevný v kramflecích až si kolikrát myslím, že generálním ředitelem je ředitel OSŽ, případně Federace strojvůdců apod. Vždyť stačí jeden pohled sem: http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=2268 a udělá se Vám šoufl z toho, co v podstatě živíte vy, ze svých peněz. OSŽ, stačí jeden pohled na jejich kontakty na webu a vidíte, kolik se tam nají ředitelů, vedoucích, místopředsedů a jiných funkcí. Hrůza a děs. A pak v tomhle prostředí chtějte udělat fungující koncepci železniční dopravy. Nemožné.
Já netvrdím, že třeba Federace strojvůdců nemá smysl. Ten zaměstnanec za sebou někoho mít musí, ale co je moc, to je moc.
15.07.2009 (23:21)  
Vousáč) Ano, je. Silný státní protekcionalismus pro dopravce i dopravní průmysl, a zřejmě různé zbytečné provozní náklady, které by konkurence možná dokázala srazit (v rozumné míře).

A edit ex post

Právo na stávku je zakotvenu, ale předpokládám, že jak v ústavě, tak v zákonech, tak i v kolektivní smlouvě bude zakotveno, za co se může stávkovat... A zde se dostaneme k jádru pudla, že ovlivňování státní politiky mezi povolenými "tématy" nebude.
15.07.2009 (23:16)  
Ad M:dovolím si poznamenat:Právo na stávku je na ČD zakotveno v kolektivní smlouvě,právě tak jako existence a činnost odborů. A tato smlouva je souladu s právním řádem ČR,jinak by přece nemohla existovat. Povinnost platit za přepravu je zase zakotvena ve SPPO Českých drah,a tyto jsou také v souladu s právním řádem ČR. Takže jde o dvě naprosto rozdílné věci,které by se snad mohly směšovat jako vtip,jinak ne.
A ještě něco:podívejme se za hranice-do Francie. Tamní SNCF je kompletně státní,prakticky unitární,má velice silné odbory(které často stávkují) a přesto je na špici železniční dopravy a techniky v celém světě. Není to k zamyšlení?
registrovaný uživatel M 
15.07.2009 (22:45)  
Jiri Prusa - ja taky jenom konstatoval (s tim co jsi napsal v podstate i souhlasim, nicmene zalezi na uhlu, resp. "delce" pohledu)

babilon - ja uz formu stavky navrhoval davno - kdyz prijde pruvodci, tak mu misto listku rict, ze nemas a ze je to tvoje forma protestu vuci ruseni trati/propousteni/danove sazbe/pocasi (vim, ze je to zvlastni forma protestu, ale v ramci zeleznice ani moc ne...)
15.07.2009 (22:22)  
karosa: Samozřejmě že je to o lidech a o vztazích mezi nimi. Nicméně jsem přesvědčen o tom, že v podnicích se silnými odbory je přijímání a propouštění nových lidí těžší než v podnicích se slabšími odbory popř. úplně bez odborů...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko