..: Železniční odbory odmítají liberalizaci rychlíkové dopravy :..

Desiro MainLine, foto: SiemensPraha — Ministerstvo dopravy potvrdilo záměr podepsat dlouhodobou smlouvu o zajišťování dálkové osobní dopravy na železnici s Českými dráhami ještě před koncem působení úřednického kabinetu v říjnu letošního roku. Na urychlené přidělení desetiletého kontraktu státnímu dopravci tlačí zejména železniční odbory, které odmítají záměr tento segment veřejné dopravy liberalizovat a zpřístupnit jej soukromým subjektům na základě výběrových řízení. Ministerstvo naopak i nadále deklaruje zájem otevřít do deseti let až 75 % trhu dálkové dopravy koordinované konkurenci. I v případě potvrzení desetileté zakázky ČD tak bude mít stát možnost každý rok nabídnout až 15 % všech výkonů do veřejné soutěže.

Jak již bylo zmíněno v dnešním článku o perspektivách liberalizace železniční dopravy, Česká republika v současnosti ze státních zdrojů financuje jeden z největších objemů dálkové dopravy v Evropě. Subvencování všech spojů, včetně vlaků vyšší kvality, je však dlouhodobě terčem kritiky soukromých společností, které deklarují schopnost zajistit kvalitnější služby s celkově nižšími náklady, než dominantní dopravce. Ten v loňském roce za vedení dálkových spojů od státu dostal 3,3 miliardy Kč a letos by se celková částka měla navýšit až k 4 miliardám. Ministerstvo dopravy proto počítá s možností vyčleňovat každý rok ucelené kombinace tratí a přepravních relací, jejichž provozování nabídne zájemcům ve výběrových řízeních. Ve vyjádření k plánovanému brzkému přidělení rámcové zakázky na 10 let pro České dráhy to potvrdil mluvčí MD ČR Karel Hanzelka: "Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení."

Přestože aktuální postup ministerstva v konečném důsledku výrazně pomůže také Českým drahám, které díky dlouhodobému kontraktu budou v lepší pozici pro nákup nových vozidel a služeb, hlasitě proti němu vystoupilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Na pátečním setkání s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a premiérem Janem Fischerem si od vlády vyžádali přislib, že do konce svého mandátu nevypíše žádné výběrové řízení. Dalším požadavkem je pak schvalování každého tendru celým kabinetem, nikoliv jenom ministerstvem dopravy. Hlavním argumentem odborářů je údajné dlouhodobé znevýhodnění státních drah oproti potenciálním konkurentům. Mělo se jednat zejména o období do roku 2002, kdy České dráhy fungovaly jako správce železniční infrastruktury, ačkoliv tuto činnost vykonávaly z pověření státu před vyčleněním samostatné organizace SŽDC. O definitivní podobě českého železničního trhu tedy rozhodne až výsledek parlamentních voleb na podzim. Bude-li se nová politická vláda držet aktuálních ambicí ministra Slamečky, mohl by první soukromý rychlík vyjet na české koleje již v roce 2011.

Zdroj: Lidové noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.7.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
16.07.2009 (23:10)  
No, jako obyčejně: odbory zadupou, vláda si sedne na zadek. Mmch. s tím už začal Klaus před drahnými lety, když se lekl tehdejšího velkoodboráře Duška. Recept na odbory je jednoduchý a současná vláda, kterou nemusí zajímat výsledek voleb, ho může snadno použít. Postačí totiž nechat odbory pár dní stávkovat. Dlouho to nevydrží, protože volební fondy nejsou bezedné a za prostávkované dny odboráři nedostanou mzdu. Jak pravil kdysi jeden dosti vysoko postavený odborový boss: několi týdnů stávky a poloviční plat nám manželky hodně důrazně spočítají ... mám dojem, že další stávka už nedude, protože nám to ženské zatrhnou... Ono se to ve skutečnosti i stalo: "pořádná" stávka byla jen jedna, potom se už raději "stávkovalo" jen 10 nebo 20 minut...
registrovaný uživatel Zevse  mail  
16.07.2009 (22:29)  
No, diskuze se tu pěkně rozběhla, jak tu zvykem. Někteří pisatelé jsou zřejmě odborníci na vše. Já jsem ale nikde v tom článku (mimochodem převzatého z pravicového tisku) nenašel žádné (ověřené) argumenty a názory a oficiální vyjádření (na rozdíl od vyjádření ČD), proč toto Odbory odmítají. Jestliže tedy chcete hodnotit a odsuzovat, je nutné předem znát podrobně názory obou stran. Osobně jsem pro reformy na železnici, protože věřím, že zdravý podíl konkurence může zatuchlé vody ČD pěkně pročistit. Mám ale obavu (jako vždy, když je v tom státní podnik nebo podnik, kde je stát hlavním akcionářem - viz. situace v LČR apod.), aby se výběrová řízení nestala jen korupcí prolezlou šaškárnou, kde se po vyhlášení výsledků budou do nekonečna všichni odvolávat a soudit navzájem a také se státem. Navíc, trochu chápu údajný "požadavek" Odborů, aby tato změna měla širokou podporu celé vlády. V tomto státě se totiž většinou uvažuje jen v rozsahu volebního období těch, co o tom rozhodují. A široká podpora více stran by mohla garantovat, že tato koncepce bude mít delší život....
16.07.2009 (21:42)  
Ad rpet:maličko vás opravím-práci zaměstnancům zaměstnavatel nenařizuje,ale uzavírá s nimi pracovní smlouvy. A jeich obsah musí odpovídat Kolektivní smlouvě,uzavřené v podniku.Asi tak.
registrovaný uživatel rpet  mail  
16.07.2009 (11:56)  
to FRK: no, zase az tak radikalni bych nebyl - a to si o stavu odborove organizace u CD nedelam zadne iluze - ale na druhou stranu, kdyz si vzpomenu, jak mi arabskej boss snizoval penize za praci ve stylu "cim vic hodin, tim mene penez k vyplate", tak nebejt TUC (odborova org. v uk...), nikdy bych se k tem penezum nedostal - pro management v uk je zkratka TUC neco jako "informace o prichazejicim moru" a proto se mu vsichni vyhybaji, jak jen muzou - vysledkem je slusne zachazeni se zamestnancem, ktery se neboji odbory o pomoc pozadat. tudiz zde vidim jejich smysl a uplatneni. do niceho jineho bych je kecat nenechal...
16.07.2009 (11:12)  
Odbory budou tak dlouho intrikovat, až najednou přijdou na to, že nemají partnera ke svým intrikám a ani nebudou mít zázemí, protože již delší dobu řada členů-lépe řečeno bývalých členů odbory opustili a noví se jaksi nehlásí. Odboráři jsou druh na vymření a měli by být zapsáni do Knihy ohrožených živočišných druhů na Zeměkouli.
Kdyby si každý plnil povinnosti tak jak má, tak žádné odbory nejsou třeba. To platí pro celou českou společnost, ne jen pro železničáře, ať jsou zaměstnání v kterékoliv společnosti, mající navaznost na železniční dopravu. FRK
registrovaný uživatel rpet  mail  
16.07.2009 (10:22)  
ad Elias is best: ja jsem pro JAKOUKOLIV konkurenci, ktera jednou provzdy vymiti socialisticke manyry z vnitra CD, odory nevyjimaje.
registrovaný uživatel rpet  mail  
16.07.2009 (10:20)  
ad Vousáč: stat si objednava sluzby u cd, a.s., ktera ma nejake zamestnance. ti jsou povinni vykonavat nalezite svoji praci tak, jak ji ulozi zamestnavatel - tedy cd, a.s.. pokud by to fungovalo podle tve predstavy, pak by stat asi musel uzavrit smlouvu o dilo s kazdym zamestnancem cd a.s., aby se vyvaroval stavky... ponekud schizofrenni postoj.
registrovaný uživatel M 
16.07.2009 (10:15)  
Stat si sluzbu objednava u cele spolecnosti. Ja si taky listek kupuju u pokladni a vlak pak ridi nekdo jinej...
16.07.2009 (9:57)  
Já jsem pro soukromé rychlíky. Já věřím Student Agency.
16.07.2009 (9:48)  
Ad M:jistě že šlo o vtip.Ovšem podtext byl jasný. A co se týče techniky,jsme na webu o železnici a ne v automotoklubu. Pochybovat o technické vyspělosti francouzských železnic(byť státních) snad nebudeme.
Stávka,nebo hozba použitím stávky jako nátlakový prostředek odborářů je přece principem kapitalizmu. Takže přirovnávat stávku k porušení obchodní smlouvy je dost podivné-stát,objednávající si placenou službu ji přece neobjednává u zaměstnanců či odborových centrál. Myslím,že další diskuze je bezpředmětná,nechme si každý svoje a uvidíme.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko