..: Ukrajinští strojvedoucí hrozí Slovensku zablokováním dopravy :..

Širokorozchodná 125.819-3 s nákladním vlakem na ŠRT Maťovce - Haniska, trať ŽSR 500, foto: Jiří Strnisko Maťovce — Kompletní zastavení provozu nákladních vlaků hrozí pohraniční přechodové stanici Maťovce na východním Slovensku. Tímto krokem pohrozily ukrajinské státní dráhy UZ po množících se podnětech strojvedoucích lvovského depa, podle kterých průjezdový rentgenový skener ve stanici Maťovce vážně ohrožuje jejich zdraví. Zařízení THSCAN RF 6010 bylo v pohraniční stanici instalováno těsně před vstupem Slovenska do Schengenského prostoru, aby bylo možné kontrolovat obsah nákladních vozů bez nutnosti jejich individuální prohlídky; ukrajinští strojvedoucí však tvrdí, že je skener ozařuje a způsobuje jim zdravotní potíže. Slovenská strana informace o údajné nebezpečnosti zařízení odmítá a aktuálně hledá cesty, jak dopravu strategických surovin po železnici zachovat bez výpadků.

Pohraniční stanice Maťovce leží na hlavním tahu širokorozchodné trati z Užhorodu do terminálu Haniska pri Košiciach. Denně tudy jezdí 8 až 12 nákladních vlaků s uhlím nebo železnou rudou, kterými je zásobován košický region i spotřebitelé dále na západ. Stacionární skener zde byl nainstalován, aby zabránil pašování zboží a znemožnil ilegálním migrantům překročení slovenské hranice ve vlakových soupravách. Pobočka Ukrajinských železnic ve Lvovu nyní požaduje jeho odstavení. "Slovensko by mělo vypnout toto zařízení nebo zařídit ochranu posádek lokomotiv před zářením," cituje představitele drah maďarská agentura MTI. Ukrajina tvrdí, že jedna posádka lokomotivy musela být hospitalizována v důsledku několikanásobného překročení limitu dávky záření při přejezdu skenerem. Zdravotní problémy měli údajně také další dva strojvedoucí, z nichž jeden skončil v invalidním důchodu. Podle agentury MTI následné měření intenzity záření prokázalo, že povolená hranice radiace byla v kabině strojvůdce překročena až šestinásobně.

Tato tvrzení naopak rázně odmítá jak Celní ředitelství SR, které skener provozuje, tak i nákladní dopravce ZSSK Cargo, jenž vlaky v Maťovcích od Ukrajinských drah přebírá. Mluvčí celního úřadu Vojtech Jakab označil obvinění ukrajinské strany za dezinformace: "Jde o zařízení běžně využívané v celé Evropské unii i USA. Je zdraví neškodné, jinak by ho orgány pro ochranu veřejného zdraví nedovolily. Nevíme, odkud se ukrajinská strana dostala k údajům o 6-násobném překročení limitu."

Rentgenový skener byl podle slovenského Úřadu veřejného zdravotnictví již v době instalace v prosinci 2007 řádně certifikován podle platných slovenských a evropských norem a podléhá průběžným kontrolám. "Závěry státního zdravotního dozoru, parametry i opakovaně provedené zkoušky a měření potvrzují, že provoz je stabilní a bez závad," uvádí mluvčí státního zdravotního úřadu Lenka Šramová. Zařízení podle ní nepředstavuje zvýšené riziko ozáření ani při opakovaném průjezdu vlakové soupravy. Slovenská strana navíc kromě tvrzení o "nespecifikovaných zdravotních potížích" nemá žádné konkrétní informace o údajném ohrožení zdraví posádek ukrajinských lokomotiv. Otázkou je rovněž původ informace o naměřených nadlimitních hodnotách záření.

Zajímavý pohled na situaci nabízejí alternativní informační zdroje: hned několik ukrajinských internetových deníků vydalo k tématu prakticky identický text s pikantním názvem "Radioterapie na slovenský způsob", jenž popisuje údajný incident z 13.-14. února. Podle strojvůdce se tehdy těsně před projíždějícím vlakem na zařízení rozsvítilo červené světlo a zazněla zvuková signalizace. Posádka však už rozjetou soupravu nedokázala včas zastavit. Následně se měly projevit zdravotní komplikace, na základě kterých se posádka dostavila do nemocnice. Článek ostře kritizuje skutečnost, že nikomu z posádky nebyly poskytnuty léky proti ozáření a po pěti dnech byla z nemocnice propuštěna opět do práce. Odmítavě se k stížnostem údajně stavělo i regionální ředitelství UZ, které přistoupilo k plánované blokádě nákladní dopravy až po zvýšené pozornosti ukrajinských médií.

Začátkem dubna se uskutečnilo setkání představitelů ukrajinských úřadů, slovenského konzulátu, UZ, ZSSK Cargo a společnosti EVPÚ, která pro skener poskytuje servis. Informace o výstupech tohoto jednání nejsou nijak konkrétní. Ukrajinský článek pouze uvádí, že podle oficiálního stanoviska EVPÚ dokáže skener rozeznat lokomotivu od vozů a je nastaveno tak, aby hnací vozidla nesnímalo. Jeho výkon je ovšem takový, že nemůže ublížit ani případným osobám ukrytým v nákladních vozech.

Opačný postoj k sporu prezentovala ve svém zpravodajství slovenská televize Markíza, podle které existuje podezření na zapojení ukrajinské cigaretové lobby, jež má zájem na odstavení skeneru. Ten totiž již několik dní po svém uvedení do provozu odhalil v ukrajinském vlaku kontraband 20 tisíc balení cigaret, ukrytých ve dvou vagonech pod nákladem železné rudy. Stejně velký "úlovek" pak celníkům pomohlo zařízení najít v prosinci loňského roku pod vrstvou černého uhlí.

Úplné zastavení dopravy na 99km širokorozchodné trati Maťovce - Haniska by přitom mělo zásadní dopady na ekonomicky slabý region východního Slovenska i odběratele nerostných surovin, včetně železáren US Steel v Košicích a velké tepelné elektrárny Vojany. ZSSK Cargo již ukrajinské straně navrhlo, že vlaky přes kontrolovaný úsek budou vést slovenské posádky, čímž se odstraní hlavní bod kritiky ukrajinských strojvůdců. Podle mluvčí dopravce Margaréty Grecové zatím ukrajinská strana nijak nereagovala. Ve vyjádření pro ŽelPage Grecová uvádí, že v brzké době je plánováno bilaterální setkání na resortní úrovni, které vyhodnotí technické podklady ke skeneru a informace ukrajinské strany. "Předmětem setkání budou rovněž alternativní řešení vozby s cílem dosažení vzájemného kompromisu," dodává mluvčí ZSSK Cargo.

Zdroj: TV Markíza, ZSSK Cargo, Korzár, Зеркало недели, SME, Atlas.sk


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti Nákladní doprava

Další z regionu Slovensko (celé) Ukrajina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.07.2009 (14:33)  
Twix: ze "širokorozchodných" vozů se náklad překládá do "normálních" vozů, v Čiernej a v Haniske.
17.07.2009 (14:22)  
Georgo, Syn, Kocurek: OK, díky za objasnění. Každopádně by mě zajímalo, jak to na Slovensku provádějí, že přijede plný vagon rudy a někde dole dvacet tisíc krabiček cigaret - jak to z toho nepozorovaně dostanou ven? Ta ruda se přece musí vysypat přímo někde uvnitř hutí a dřív z toho ty cigára snad nevyhrabou. Musí to pak všechno vykouřit v US Steel nebo to dostat ven přes vrátnici? To tam jsou všichni tak zkorumpovaní?
17.07.2009 (14:05)  
Twix: Radioaktivní (jaderné) záření - jsou 3 druhy: alfa, beta, gama.
Alfa: de facto atomární Helium, zvabené elektronového obalu. Odstíníme "papírem"
Beta: proud elektronů, odstíníme hliníkovou fólií, nejlépe uzemněnou.
Gama, Rengenové záření: Elektromagnetické záření s vyšší energií než je běžné světlo a vyšší nez je UV záření.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetick%C3%A9_spektrum
Je mezi nimi asi stejný rozdíl jako když ohřejete vodu na 52°C pomocí elektrického topného tělesa nebo na 55°C pomocí plynového kotle. V obou případech máte horkou vodu, ve které se nedá koupat, ale pořád je to voda a kapka vám neublíží. (Pokud byste byl v takto teplé vodě delší dobu, tak to nepřežijete)
Edit: Syn mě předběhl.
registrovaný uživatel SYN 
17.07.2009 (13:49)  
Twix: Jaderné záření je proto jaderné protože se vyzařuje při rozpadech částic, například v jaderné elektrárně ale i jinde. Má různé složky, nejznámější z nich jsou alfa, beta a gama. Částicovou povahu (na kterou tu poukazujete) má alfa a beta, povahu vlnění ("světlo") má gama. Gama je trvdému rentgenovému velice blízke, viz např. text ve Wikipedii:
Záření gama je často definováno jako záření o energii fotonů nad 10 keV, což odpovídá frekvencím nad 2,42 EHz či vlnovým délkám kratším než 124 pm, přestože do tohoto spektrálního pásma zasahuje i velmi tvrdé rentgenové záření. To souvisí se skutečností, že hranice není stanovena uměle, ale tyto druhy záření se rozlišují dle svého zdroje, přičemž se samo záření jinak fyzikálně neliší.
Takže ano, incident v Černobylu vygeneroval také jisté množství rentgenového a příbuzného gama záření. Zda je vhodné jim to připomínat nevím, schválně to asi neudělali.
Dozimetry opravdu není celkem žádný problém udělat tak aby reagovaly na různé složky spektra, i selektivně (pokud je to žádoucí) nebo sumárně.
A možná že když do toho budou intenzívně šťourat tak nakonec dosáhnou i toho že se bude (bez Ukrajinské posádky) skenovat i lokomotiva takže toho provezou ještě míň... :-)
17.07.2009 (13:03)  
Twix: http://en.wikipedia.org/wiki/Dosimeter hovorí, že bežné detekčné zariadenia od jednoduchého dozimetra až po Geigerov-Müllerov počítač sú schopné reagovať na všetky formy ionizujúceho žiarenia. No a v článkoch sa často odkazuje aj na dualitu vlnenia a častíc, podľa ktorej je aj žiarenie vyjadriteľné ako tok častíc, takže vo výsledku by pri meraní nemal byť rozdiel.
17.07.2009 (12:52)  
Nepleťte si záření a záření. Jaderné záření (Černobyl) jsou částice a měří se dozimetrem, zatímco rentgenové záření jsou vlny, takové ultra-ultrafialové světlo. Nejsem si jistý jestli dozimetr měří i tohle, protože to je vlastně zařízení co počítá dopadlé jaderné částice. V článku o dozimetrech není ani slovo, nerad bych tu míchal pojmy.
17.07.2009 (12:45)  
Dozimetry, sjet logy ze scanneru, ověřené lékařské zprávy poškozených a pak je o čem se bavit...
registrovaný uživatel Werkie  mail  
17.07.2009 (12:42)  
thunnder: osobně si taky myslím, že si Ukrajinci vymýšlí, ale myslim, že to není důvod jim předhazevot tu "nehodu" s tim, že nemají právo si stěžovat.

EDIT: no dokoncem, jak píše Twix to je uplně jiné záření...
17.07.2009 (12:30)  
M určite sa to nevypne, keďže je to východná hranica EÚ
17.07.2009 (11:33)  
myslim, ze 26.4.1986 Ukrajina dala svetu vic zareni nez tyhle zarizeni. Takze Ukrajinci by si to meli uvedomit a pak az kritizovat jine a stezovat si na ne :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko