..: Ukrajinští strojvedoucí hrozí Slovensku zablokováním dopravy :..

Širokorozchodná 125.819-3 s nákladním vlakem na ŠRT Maťovce - Haniska, trať ŽSR 500, foto: Jiří Strnisko Maťovce — Kompletní zastavení provozu nákladních vlaků hrozí pohraniční přechodové stanici Maťovce na východním Slovensku. Tímto krokem pohrozily ukrajinské státní dráhy UZ po množících se podnětech strojvedoucích lvovského depa, podle kterých průjezdový rentgenový skener ve stanici Maťovce vážně ohrožuje jejich zdraví. Zařízení THSCAN RF 6010 bylo v pohraniční stanici instalováno těsně před vstupem Slovenska do Schengenského prostoru, aby bylo možné kontrolovat obsah nákladních vozů bez nutnosti jejich individuální prohlídky; ukrajinští strojvedoucí však tvrdí, že je skener ozařuje a způsobuje jim zdravotní potíže. Slovenská strana informace o údajné nebezpečnosti zařízení odmítá a aktuálně hledá cesty, jak dopravu strategických surovin po železnici zachovat bez výpadků.

Pohraniční stanice Maťovce leží na hlavním tahu širokorozchodné trati z Užhorodu do terminálu Haniska pri Košiciach. Denně tudy jezdí 8 až 12 nákladních vlaků s uhlím nebo železnou rudou, kterými je zásobován košický region i spotřebitelé dále na západ. Stacionární skener zde byl nainstalován, aby zabránil pašování zboží a znemožnil ilegálním migrantům překročení slovenské hranice ve vlakových soupravách. Pobočka Ukrajinských železnic ve Lvovu nyní požaduje jeho odstavení. "Slovensko by mělo vypnout toto zařízení nebo zařídit ochranu posádek lokomotiv před zářením," cituje představitele drah maďarská agentura MTI. Ukrajina tvrdí, že jedna posádka lokomotivy musela být hospitalizována v důsledku několikanásobného překročení limitu dávky záření při přejezdu skenerem. Zdravotní problémy měli údajně také další dva strojvedoucí, z nichž jeden skončil v invalidním důchodu. Podle agentury MTI následné měření intenzity záření prokázalo, že povolená hranice radiace byla v kabině strojvůdce překročena až šestinásobně.

Tato tvrzení naopak rázně odmítá jak Celní ředitelství SR, které skener provozuje, tak i nákladní dopravce ZSSK Cargo, jenž vlaky v Maťovcích od Ukrajinských drah přebírá. Mluvčí celního úřadu Vojtech Jakab označil obvinění ukrajinské strany za dezinformace: "Jde o zařízení běžně využívané v celé Evropské unii i USA. Je zdraví neškodné, jinak by ho orgány pro ochranu veřejného zdraví nedovolily. Nevíme, odkud se ukrajinská strana dostala k údajům o 6-násobném překročení limitu."

Rentgenový skener byl podle slovenského Úřadu veřejného zdravotnictví již v době instalace v prosinci 2007 řádně certifikován podle platných slovenských a evropských norem a podléhá průběžným kontrolám. "Závěry státního zdravotního dozoru, parametry i opakovaně provedené zkoušky a měření potvrzují, že provoz je stabilní a bez závad," uvádí mluvčí státního zdravotního úřadu Lenka Šramová. Zařízení podle ní nepředstavuje zvýšené riziko ozáření ani při opakovaném průjezdu vlakové soupravy. Slovenská strana navíc kromě tvrzení o "nespecifikovaných zdravotních potížích" nemá žádné konkrétní informace o údajném ohrožení zdraví posádek ukrajinských lokomotiv. Otázkou je rovněž původ informace o naměřených nadlimitních hodnotách záření.

Zajímavý pohled na situaci nabízejí alternativní informační zdroje: hned několik ukrajinských internetových deníků vydalo k tématu prakticky identický text s pikantním názvem "Radioterapie na slovenský způsob", jenž popisuje údajný incident z 13.-14. února. Podle strojvůdce se tehdy těsně před projíždějícím vlakem na zařízení rozsvítilo červené světlo a zazněla zvuková signalizace. Posádka však už rozjetou soupravu nedokázala včas zastavit. Následně se měly projevit zdravotní komplikace, na základě kterých se posádka dostavila do nemocnice. Článek ostře kritizuje skutečnost, že nikomu z posádky nebyly poskytnuty léky proti ozáření a po pěti dnech byla z nemocnice propuštěna opět do práce. Odmítavě se k stížnostem údajně stavělo i regionální ředitelství UZ, které přistoupilo k plánované blokádě nákladní dopravy až po zvýšené pozornosti ukrajinských médií.

Začátkem dubna se uskutečnilo setkání představitelů ukrajinských úřadů, slovenského konzulátu, UZ, ZSSK Cargo a společnosti EVPÚ, která pro skener poskytuje servis. Informace o výstupech tohoto jednání nejsou nijak konkrétní. Ukrajinský článek pouze uvádí, že podle oficiálního stanoviska EVPÚ dokáže skener rozeznat lokomotivu od vozů a je nastaveno tak, aby hnací vozidla nesnímalo. Jeho výkon je ovšem takový, že nemůže ublížit ani případným osobám ukrytým v nákladních vozech.

Opačný postoj k sporu prezentovala ve svém zpravodajství slovenská televize Markíza, podle které existuje podezření na zapojení ukrajinské cigaretové lobby, jež má zájem na odstavení skeneru. Ten totiž již několik dní po svém uvedení do provozu odhalil v ukrajinském vlaku kontraband 20 tisíc balení cigaret, ukrytých ve dvou vagonech pod nákladem železné rudy. Stejně velký "úlovek" pak celníkům pomohlo zařízení najít v prosinci loňského roku pod vrstvou černého uhlí.

Úplné zastavení dopravy na 99km širokorozchodné trati Maťovce - Haniska by přitom mělo zásadní dopady na ekonomicky slabý region východního Slovenska i odběratele nerostných surovin, včetně železáren US Steel v Košicích a velké tepelné elektrárny Vojany. ZSSK Cargo již ukrajinské straně navrhlo, že vlaky přes kontrolovaný úsek budou vést slovenské posádky, čímž se odstraní hlavní bod kritiky ukrajinských strojvůdců. Podle mluvčí dopravce Margaréty Grecové zatím ukrajinská strana nijak nereagovala. Ve vyjádření pro ŽelPage Grecová uvádí, že v brzké době je plánováno bilaterální setkání na resortní úrovni, které vyhodnotí technické podklady ke skeneru a informace ukrajinské strany. "Předmětem setkání budou rovněž alternativní řešení vozby s cílem dosažení vzájemného kompromisu," dodává mluvčí ZSSK Cargo.

Zdroj: TV Markíza, ZSSK Cargo, Korzár, Зеркало недели, SME, Atlas.sk


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti Nákladní doprava

Další z regionu Slovensko (celé) Ukrajina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mara  mail  
17.07.2009 (20:31)  
Kovařík: Jestli se nemýlím, tak ŠRT je jednokolejná... Jinak aktuálně se zpracovává projekt na prodloužení ŠRT z Košic do Vídně, nedávno to prošlo i Úřadem vlády SR (viz http://www.government.gov.sk/16029/uznesenie-vlady-sr-c-153-z-18-februara-2009-k-sprave-o-priprave-projektu-predlzenia-sirokorozchodnej-trate-(srt)-kosice-bratislava-vieden-a-vybudovania-logistickeho-centra-na-dohodnutom-uzemi-s-navrhom-dalsieho-postupu-sr.php)...
registrovaný uživatel Kakov 
17.07.2009 (20:04)  
mel bych prosim dotaz ŠRT je dvoj/jednokolejka??

dekuji
17.07.2009 (19:36)  
Neříkal tu někdo, že Slovensko má sjednotit trakční soustavu na 25kV50Hz? To by pak bylo po problému. Jenže než to udělají, tak bude už hranice EU někde u Charkiva.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
17.07.2009 (18:45)  
Na upřesnění: V Hanisce se na vykládku ŠR vozů používá rotační výklopník. Souprava vozů je přistavena před něj a z boční koleje na ní najede dálkově obsluhovaná dvounápravová něcojakolokomotiva. Je to již postarší zařízení, takže šťávu a asi i povely dostává z postranních vodičů, ke kterým je přisáta jakýmsi sběračem. Je to trochu podobné třetí kolejnici v metru, ale je jich více a jsou v úrovni kabiny. Fotku toho stroje kdesi mám, ale nemám scanner. Docela by mne zajímalo, kdo to vyrobil + další podrobnosti. Možná to umí i ruční ovládání, protože to má kabinu s okénky.
17.07.2009 (17:57)  
Georgo : ano, to je ono; lávka vpravo (přes třetí vagon od konce soupravy) je u výhybny Pavlovo, tam jsou chrabří ochránci státní hranice, kteří při jízdě do SK kontrolují, zda je pašung dobře skrytý, při cestě zpět, zda v prázdném voze někdo ilegálně neemigruje na Ukrajinu za lepší budoucností. Světlý pruh je oraniště mezi "ploty", názorný obrázek toho, jak to vypadalo na "západní hranici" do konce roku 1989. Pro Ukrajinu je hranice se Slovenskou "západní hranicí". Nicméně k dokonalosti ještě chybí brána, jako byla a možná ještě je na trati z Djakova do rumunského Satu Mare, resp. na polské hranici. Ta se před jízdou vlaku otevřela, vlak projel a pak se zase zavřela.

Ale kde je ten "scanner" ? To na fotce není, ta je staršího data.

Vyhrabání není nic složitého. V noci s baterkou to nikdo nepotřebuje dělat. Na "objednávku" pašeráků všechny vlaky stojí ve výhybně Trebišov na dobrání postrku kolem 20 minut, takže pokud tahle doba nestačí, tak se adresát zásilky sveze do výhybny Slančík, kde mu vlak zastaví, protože se tam odvěšuje postrk.
registrovaný uživatel sersa  mail  
17.07.2009 (17:45)  
mam takovou teorii, jak cely incident, ktery ukrajinci zminoval probehl:
...je volodo, kde mame tu vodku? .... dneska je nejaka silnejsi .... juuuu, jedemeee.... kurva co to sviti? a cervene? a troubi?...dohaje, proc me tak boli hlava a je mi blbe? to urcite ty svetla a troubeni a to jaderny zareni na hranici
17.07.2009 (15:28)  
Miroslav Zikmund: ak sa nemýlim (čo je možné, miestne pomery detailne nepoznám), malo by to byť toto: http://maps.google.com/maps?ll=48.560221,22.143218&spn=0.002776,0.006968&z=18
registrovaný uživatel M 
17.07.2009 (15:16)  
Twix - slovo "nepozorovane" je v tom zcela zbytecne. Je jasny, ze v tom obchodu jede i slovenska strana a nemyslim, ze by vyhrabavali v noci potajmu s baterkama.
Alfa, beta, gama, je celkem jedno, tohle prece vubec neni o nejake skodlivosti (ostatne jako zde jiz padlo - vlak lze nasnimat cely, aniz by v nem byli lide), je to o vlivu tech paseraku
17.07.2009 (15:06)  
Twix : to není tak složité.
To co se přiveze po ŠRT jede do Hanisky, něco se spotřebuje v US Steel, zbylá krivorožská hlína jede do Česka. Spojenci na Slovenské straně ví, v kterém voze je zboží a než se doveze do Hanisky, tak je čas to odebrat. Ten vlak zpravidla zastavení v nějaké výhybně, takže to není problém. Pašung je nahoře a je na něm tak 5 cm "hlíny". Mimo to se některé vozy v Maťovcích jen převazují a pak jedou na "normálnch" podvozcích ...

Mašinu není třeba scanovat, protože její pohyb dokáží celníci ohlídat, případně s nějakým hafanem.

Možností je, že slovenský strojvedoucí bude jezdit z/do Užgorodu a ukrajinští soudruzi utřou nos ... zato budou zdraví ...

Mně by zajímalo, jak daleko od čáry to zařízení stojí. V roce 1992 jsme tam byli s 810.0501+0502 prakticky až na čáře na koleji normálního rozchodu, která leží vedle ŠRT
registrovaný uživatel Sim 
17.07.2009 (14:37)  
Twix > asi trochu naivne si to predstavuju tak, ze pri odstaveni vlaku v nejake stanici nabehne par chlapiku, nalezou do vagonu a "zbozi" zahrabou do urcite hloubky (40cm?), aby nebylo mozne ho shora odhalit. To same pak na druhe strane hranic... a samosebou musi neco z toho kapnout obsluze vlaku, aby "o niceme nevedeli".

Nevim jak presne to funguje na zeleznici, ale cekaci doby pred silnicnim hranicnim prechodem by to klidne umoznovaly.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko