..: Gesäusebahn od září bez osobní dopravy :..

19.4.2008, Gesäusebahn, foto: Tomáš KubovecŠtýrsko — 6. září prozatím na základě mimořádné změny jízdního řádu vyvolané prohlášením ÖBB o velké nehospodárnosti spojů naposledy vyjely osobní vlaky po trase tzv. Gesäusebahn, rakouské trati v údolí Enže (Enns) v úseku Kleinreifling - Hieflau - Admont - Selzthal. Trať v tomto úseku prochází dnes jakoby zapomenutým regionem Xeis (Gesäuse) se značným turistickým potenciálem a projíždí napříč jediným parkem Rakouska, do jehož jádrové oblasti existovalo pravidelné vlakové spojení divokou soutěskou Gesäuse.

Během stavebních prací na úseku Linz - Selzthal byl mezinárodní vlak EC 100/1 Jože Plečnik v uplynulých letech několikrát odkloněn po této vyhlídkové trati se zpožděním přesahujícím jednu hodinu, než byl v současném jízdním řádu definitivně odkloněn již z Lince a zkrácen do Salzburgu s přípojem na Lublaň od Mnichova.

Na jednokolejné elektrifikované trati tak zůstane v provozu jen nákladní doprava a jeden pár celoročních víkendových přímých výletních vlaků REX 3294/5 z Vídně. Ostatní vlakové spoje jsou nahrazeny s mírným úbytkem počtu spojů autobusy dceřiné společnosti ÖBB Postbus s přestupy a někdy i hodinovými čekacími dobami v Admontu. Politická odezva a občanské protesty jsou sice relativně značné, prozatím však zůstává jen u silných slov a plánů.

Zdroje: KleineZeitung.at - oznámení, poslední den provozu, trať 130 - jízdní řád, trať 131 - jízdní řád, iniciativa a petice Zachraňte Gesäusebahn, zvláštní číslo časopisu Fahrgast


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 14.9.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Rakousko


15.09.2009 (9:04)  
Zdeněk Michl: Takže jsme se shodli na tom, že je to z deště pod okap. Místo aby štýrský rozpočet dojily prázdné vlaky, dojí ho trochu méně prázdné autobusy, které jsou ovšem pro cestující o to více "user-unfriendly". V Rakousku je regionální obslužnost na hranici spolkových zemí téměř vždycky tragická, mnohem horší než u nás. S tím, že autobus v této podobě by měl být také zrušen, celkem souhlasím. Kolik znáš linek PostBusu, které přispívají k síťovému charakteru veřejné dopravy? Já jsem narazil na pár výjimek (Lienz - Mittersill, Bruck an der Mur - Mariazell), ale jinak je to vždycky obsluha dědin v jedné oblasti. Na čem ztroskotal záměr (pokud ho někdo měl) udělat těm busům v Gesäuse smysluplný jízdní řád, mi jasné není, ale každopádně je to pro cestující další hřebíček do rakve.
15.09.2009 (5:41)  
Zdeněk Michl: A ty v tomto kraji bydlíš, že o tom tak zasvěceně mluvíš?

Na dráze do Eisenerzu dopravu pamatuji a musím říci, že na sklonově náročné dráze to byla vždy bída. v jednotkách 4030/6030 bylo vždy minimum lidí. Obsazený byl viceméně pouze vlak ráno a odpoledne školáky.

Na trati mezi Kleinreiflingem a Selzthalem je to to samé v bleděmodrém. Dle mého názoru by měl tedy zůstat 1, 2 páry osobních školních/dělnických vlaků a zbytek nahradit SEV.

Holt se ale jedná o šotoušky oblíbenou trať že?
14.09.2009 (18:35)  
K potenciálu Gesäuse - nevýhoda je, že tam moc nejsou velká turistická centra, Admont je nedaleko ale je poměrně malý. Přímo v parku je Gstatterboden (pár domečků a infocentrum, kde jsem dostal mapu a několik mylných infomací) a Johnsbach (u zastávky je akorát jeden hostinec u silnice, obec je 5 km daleko). Bohužel vyjet si tam vlakem je trochu kompliované (a nepřípoje v Kleinreiflingu s hodinou a více na přestup tomu nasadily korunu). Ze severu se jezdí spíš do Wachau, Wiener Alpen a Solné komory, z jihu moc lidí poblíž nebydlí. Bohužel, autobus to v Gesäuse pobere.
registrovaný uživatel Mozek 
14.09.2009 (18:18)  
Škoda, tato trať patřila k mým oblíbeným. Příští léto už se tedy na dovolenou mezi Gross Buchstein a Hochtor nevydám :-(

Turistický potenciál Gesäuse je velký, to je pravda, na druhou stranu musím konstatovat, že ve vlacích to bylo s obsazeností vždy bída. Loni jsem cestoval několikrát z Amstettenu do Gstatterbodenu a v jednotce 4020/6020 nikdy víc jak 10 lidí necestovalo.
Rakušané jsou na tom v poslední době ve vztahu k železnici podobně jako my. Zatímco silnice, která vede údolím Enns je při pěkném počasí doslova přeplněna motorkáři, vlaky jezdí prázdné. Přitom je to stejně krásný zážitet (ne-li lepší) a 28 E za Einf.Raus ticket je doslova pakatel.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko