Praha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.
Ten také navrhl, jak by měl tuzemský státní dopravce s nádražím nakládat dále. "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala," prohlásil. Ač se může zdát mnohým železničním odborníkům tento nápad nekoncepční, Kadrman se brání: "Tento záměr podporuje Pardubický kraj i město Ústí nad Orlicí. V budově by například mohlo vzniknout železniční muzeum nebo informační centrum Podorlicka."
Jeho radost ovšem dráhy nesdílí. Případné ponechání původního objektu jim totiž značně zkomplikuje původní plány. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta," řekl dříve mluvčí ČD Ondřej Kubala a dodal, že vdechnout život musí starému nádraží ti, kteří jej chtějí zachovat. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nových nástupišť," poznamenal Kadrman.
O nejistém osudu ústeckoorlické staniční budovy vás ŽelPage informovala již dříve. Připomeňme, že k její demolici mělo dojít v rámci koridorizace trati 010, na které Ústí leží. Tento, jeden z mála neoptimalizovaných úseků na této trati, totiž výrazně zpomaluje dopravu na I., resp. III. tranzitním koridoru mezi Prahou a Brnem, resp. Ostravou.
Zdroj: Novinky.cz
Jestliže si během několika let příprav zpracovatelé nevšimli památkové hodnoty nádražní budovy, tak to zase tak kvalitní příprava nebude a není třeba toho litovat, protože se zas tak moc práce neodvedlo / odvedlo velmi nevkvalitně.
Jak dlouho dopředu se stavba plánovala?Jak dlouho se vědělo že ji chtěj zbourat?Proč ta iniciativa až na poslední chvíli?Tohle pořád nechápu.Dobře,nejdřív zachránit.Samo že to zaplatí stát.Kdo jiný.A pak se bude přemýšlet a vymýšlet co vlastně s tím.Opakuji.Nejsem zastáncem bourání za každou cenu.Jen si myslím,že pan Kadrman mohl začít mnohem dřív a nabídnout řešení.A ne až na poslední chvíli.
Radši ať začnou stavět novou trať z Chocně, 12 km při 80km/h zdržuje víc, než zpomalení na 70 km/h na pár metrech a možná kdyby se udělal jen ten oblouk, tak by to třeba bylo 80 km/h.
Pokud neni sance, aby tato budova dal plnila svoji funkci, je to sice smutne, ale levnejsi a rozumejsi ji bude bud nekam prestehovat nebo strhnout, nez ji nechat chatrat a nechat ji napospas omladine se sprejem v jedne ruce a dlazebni kostkou mirenou do okna v ruce druhe.
I kdyz vim, ze je s tim spojena spousta obtizne resitelnych problemu, souhlasim s nazorem, ze by bylo vhodnejsi presunuti "hlavniho" nadrazi do centra. V teto poloze se jeho vyznam bude postupne limitne blizit odbocce z trati a u ni vybudovane zastavky uprostred poli.
Když se o něco tak peru,tak přeci ostatním zavřu hu.. argumentama jak to půjde profinancovat,jak to bude fungovat apod.Nezlobte se,ale plácnout o muzeu a infocentru je strašně laciný.
V první fázi bylo potřeba budovu hlavně vůbec zachránit, na vypracování plánu co bude dál nebylo dost času ani prostoru. Námitku, že v tom případě nemělo smysl budovu zachraňovat neberu, bavíme se o architektonické památce a ne o plánech na stavbu nové budovy.
mates111:
Když tady tak pročítám ty názory, tak nevím. Přes Ústí jezdím relativně často a nádražní budovu znám. To jestli stojí za to tuto budovu památkově chránit nevím. Na druhou stranu si ale říkám, že když budova zůstane a přitom nebude využita jako nádraží, ale potenciálně jako muzeum či infocentrum, že to v podstatě znamená její pomalé umírání.
Souhlasím s tím, že nejlepší by bylo dál budovu využívat jako nádraží, ostatně moc nechápu, proč se ruší, narovnání koridoru to nebrání určitě a vždycky tam nastupovalo docela dost lidí (ono je tam také napojení na turistické značky). Nesouhlasím ale s tím, že muzeum by znamenalo pomalé umírání - pokud bude expozice stát za to a bude zajištěný přístup, nevidím důvod.
Budík:
tenzor: To, co mě "zvedlo ze židle" není ani tak "záchrana" nádražní budovy v Ústí nad Orlicí, jako spíš bohužel v poslední době tak častý postup různých občanských sdružení, která za pět minut dvanáct začnou vznášet své námitky, když za investičním záměrem jsou již roky příprav, souhlasů všech dotčených orgánů a proinvestovaných prostředků.
Jestli jste sledoval, jakým způsobem SŽDC postupovala, tak asi budete souhlasit s tím, že to trochu smrdí a že tohle nebyl až tak typický případ malicherných námitek za 5 minut 12. Nejsem příznivce obstrukcí, ale jsem rád že v tomhle případě občanská společnost zafungovala.
Jinak pokud někdo ve svém projektu zahrne demolici objektu, kde hrozí zařazení do seznamu chráněných památek, aniž by tuto možnost nějak řešil, tak buď za to dostal zaplaceno nebo je natolik neschopný, že by neměl projektovat vůbec nic.
Pokud stará nádražní budova nebude v budoucnu sloužit jako nádražní budova, je dle mého názoru zbytečné ji zachraňovat.
Takže kdybyste o tom mohl rozhodovat, zbouráme všechny hrady a téměř všechny zámky, protože neslouží svému původnímu účelu...
Pokud stará nádražní budova nebude v budoucnu sloužit jako nádražní budova, je dle mého názoru zbytečné ji zachraňovat.
Dobře,ať zůstane stát tam kde je.Ale je potřeba ukázat co bude dál.Když se o něco tak peru,tak přeci ostatním zavřu hu.. argumentama jak to půjde profinancovat,jak to bude fungovat apod.Nezlobte se,ale plácnout o muzeu a infocentru je strašně laciný.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.