..: Nádraží v Ústí nad Orlicí kulturní památkou; dráhy nesouhlasí :..

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaPraha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.

Ten také navrhl, jak by měl tuzemský státní dopravce s nádražím nakládat dále. "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala," prohlásil. Ač se může zdát mnohým železničním odborníkům tento nápad nekoncepční, Kadrman se brání: "Tento záměr podporuje Pardubický kraj i město Ústí nad Orlicí. V budově by například mohlo vzniknout železniční muzeum nebo informační centrum Podorlicka."

Jeho radost ovšem dráhy nesdílí. Případné ponechání původního objektu jim totiž značně zkomplikuje původní plány. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta," řekl dříve mluvčí ČD Ondřej Kubala a dodal, že vdechnout život musí starému nádraží ti, kteří jej chtějí zachovat. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nových nástupišť," poznamenal Kadrman.

O nejistém osudu ústeckoorlické staniční budovy vás ŽelPage informovala již dříve. Připomeňme, že k její demolici mělo dojít v rámci koridorizace trati 010, na které Ústí leží. Tento, jeden z mála neoptimalizovaných úseků na této trati, totiž výrazně zpomaluje dopravu na I., resp. III. tranzitním koridoru mezi Prahou a Brnem, resp. Ostravou.

Zdroj: Novinky.cz


Samir Lepara | 23.6.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JnR 
23.06.2009 (23:38)  
když za investičním záměrem jsou již roky příprav, souhlasů všech dotčených orgánů a proinvestovaných prostředků
Jestliže si během několika let příprav zpracovatelé nevšimli památkové hodnoty nádražní budovy, tak to zase tak kvalitní příprava nebude a není třeba toho litovat, protože se zas tak moc práce neodvedlo / odvedlo velmi nevkvalitně.
registrovaný uživatel Hanys  mail  
23.06.2009 (23:08)  
tenzor:
Jak dlouho dopředu se stavba plánovala?Jak dlouho se vědělo že ji chtěj zbourat?Proč ta iniciativa až na poslední chvíli?Tohle pořád nechápu.Dobře,nejdřív zachránit.Samo že to zaplatí stát.Kdo jiný.A pak se bude přemýšlet a vymýšlet co vlastně s tím.Opakuji.Nejsem zastáncem bourání za každou cenu.Jen si myslím,že pan Kadrman mohl začít mnohem dřív a nabídnout řešení.A ne až na poslední chvíli.
registrovaný uživatel M_V 
23.06.2009 (22:49)  
Už bych nic neboural, díky průtahům a nedostatku financí v důsledku krize to možná spadne samo a pak už do toho nikdo kecat nebude... byl bych spíš pro variantu postavit repliku. A nebo to udělat jak to má být v Brandýse, místní nechtěli novou trať ve městě, tak je naplánovaná zastávka až v polích.
Radši ať začnou stavět novou trať z Chocně, 12 km při 80km/h zdržuje víc, než zpomalení na 70 km/h na pár metrech a možná kdyby se udělal jen ten oblouk, tak by to třeba bylo 80 km/h.
registrovaný uživatel ivanka 
23.06.2009 (22:39)  
Nevím,kde přišel pan sociální demokrat Kadrman na fakt, že město Ústí požaduje zachování budovy. Neznám jediného zastupitele, který by tuto hloupost pronesl. Zájem města je-stavba nesmí být zpožděna. A jestli si nádražáci onu ruinu ponechají či zbourají, bez ohledu zda vlastníkem bude SŽDC či ČD, je snad i skoro jedno.... Pro své občany chce radnice nádraží odpovídající 21. stol. a ne perony pro skokany.
registrovaný uživatel Sim 
23.06.2009 (22:24)  
Ja nevim. Na jednu stranu nejsem rad, kdyz se bori (zejmena zbytecne) neco, z ceho dycha historie. Jenze tady se obavam, ze pokud se to necha stat, chvili to muze fungovat jako muzeum, infocentrum nebo tak neco. Pak se stejne zjisti, ze tam chodi leda tak bezdaci na zachod a normalni clovek se teto budove radsi obloukem vyhne, podobne jako donedavna vetsine cekaren - bude stacit nasat nosem vzduch.

Pokud neni sance, aby tato budova dal plnila svoji funkci, je to sice smutne, ale levnejsi a rozumejsi ji bude bud nekam prestehovat nebo strhnout, nez ji nechat chatrat a nechat ji napospas omladine se sprejem v jedne ruce a dlazebni kostkou mirenou do okna v ruce druhe.

I kdyz vim, ze je s tim spojena spousta obtizne resitelnych problemu, souhlasim s nazorem, ze by bylo vhodnejsi presunuti "hlavniho" nadrazi do centra. V teto poloze se jeho vyznam bude postupne limitne blizit odbocce z trati a u ni vybudovane zastavky uprostred poli.
23.06.2009 (21:30)  
tenzor: Sám muzea všeho druhu poměrně dost navštěvuji, stejně tak občas zajdu i do infocenter po celé ČR. A musím říci, že návštěvnost je obecně dost nízká. A moc nevidím důvod, proč by měl případný turista zvolit zrovna muzeum v bývalé nádražní budově, kam podle všeho nebude přístup automobilem a nebude tu ani žádná vlaková zastávka...
registrovaný uživatel tenzor 
23.06.2009 (21:20)  
ES-499009:
Když se o něco tak peru,tak přeci ostatním zavřu hu.. argumentama jak to půjde profinancovat,jak to bude fungovat apod.Nezlobte se,ale plácnout o muzeu a infocentru je strašně laciný.

V první fázi bylo potřeba budovu hlavně vůbec zachránit, na vypracování plánu co bude dál nebylo dost času ani prostoru. Námitku, že v tom případě nemělo smysl budovu zachraňovat neberu, bavíme se o architektonické památce a ne o plánech na stavbu nové budovy.

mates111:
Když tady tak pročítám ty názory, tak nevím. Přes Ústí jezdím relativně často a nádražní budovu znám. To jestli stojí za to tuto budovu památkově chránit nevím. Na druhou stranu si ale říkám, že když budova zůstane a přitom nebude využita jako nádraží, ale potenciálně jako muzeum či infocentrum, že to v podstatě znamená její pomalé umírání.

Souhlasím s tím, že nejlepší by bylo dál budovu využívat jako nádraží, ostatně moc nechápu, proč se ruší, narovnání koridoru to nebrání určitě a vždycky tam nastupovalo docela dost lidí (ono je tam také napojení na turistické značky). Nesouhlasím ale s tím, že muzeum by znamenalo pomalé umírání - pokud bude expozice stát za to a bude zajištěný přístup, nevidím důvod.

Budík:
tenzor: To, co mě "zvedlo ze židle" není ani tak "záchrana" nádražní budovy v Ústí nad Orlicí, jako spíš bohužel v poslední době tak častý postup různých občanských sdružení, která za pět minut dvanáct začnou vznášet své námitky, když za investičním záměrem jsou již roky příprav, souhlasů všech dotčených orgánů a proinvestovaných prostředků.

Jestli jste sledoval, jakým způsobem SŽDC postupovala, tak asi budete souhlasit s tím, že to trochu smrdí a že tohle nebyl až tak typický případ malicherných námitek za 5 minut 12. Nejsem příznivce obstrukcí, ale jsem rád že v tomhle případě občanská společnost zafungovala.
Jinak pokud někdo ve svém projektu zahrne demolici objektu, kde hrozí zařazení do seznamu chráněných památek, aniž by tuto možnost nějak řešil, tak buď za to dostal zaplaceno nebo je natolik neschopný, že by neměl projektovat vůbec nic.

Pokud stará nádražní budova nebude v budoucnu sloužit jako nádražní budova, je dle mého názoru zbytečné ji zachraňovat.

Takže kdybyste o tom mohl rozhodovat, zbouráme všechny hrady a téměř všechny zámky, protože neslouží svému původnímu účelu...
registrovaný uživatel Budík  mail  
23.06.2009 (20:45)  
tenzor: To, co mě "zvedlo ze židle" není ani tak "záchrana" nádražní budovy v Ústí nad Orlicí, jako spíš bohužel v poslední době tak častý postup různých občanských sdružení, která za pět minut dvanáct začnou vznášet své námitky, když za investičním záměrem jsou již roky příprav, souhlasů všech dotčených orgánů a proinvestovaných prostředků.
Pokud stará nádražní budova nebude v budoucnu sloužit jako nádražní budova, je dle mého názoru zbytečné ji zachraňovat.
23.06.2009 (20:41)  
Když tady tak pročítám ty názory, tak nevím. Přes Ústí jezdím relativně často a nádražní budovu znám. To jestli stojí za to tuto budovu památkově chránit nevím. Na druhou stranu si ale říkám, že když budova zůstane a přitom nebude využita jako nádraží, ale potenciálně jako muzeum či infocentrum, že to v podstatě znamená její pomalé umírání. Kolik lidí tam pak asi pojede ji navštívit, zvláště potom v momentě, kdy by tam nebyla ani žádná přístupová cesta?? Domnívám se že minimum. A nakonec z ní zbude jen polorozpadlá ruina, do které budou každoročně nalejvány miliony korun, aby se nerozpadla. Celkově to moc růžově s touto nádražní budovou nevidím, ale třeba odpůrci bourání přesvědčí ostatní o její důležitosti a reálném využití...
registrovaný uživatel Hanys  mail  
23.06.2009 (19:56)  
tenzor:
Dobře,ať zůstane stát tam kde je.Ale je potřeba ukázat co bude dál.Když se o něco tak peru,tak přeci ostatním zavřu hu.. argumentama jak to půjde profinancovat,jak to bude fungovat apod.Nezlobte se,ale plácnout o muzeu a infocentru je strašně laciný.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko