..: Nádraží v Ústí nad Orlicí kulturní památkou; dráhy nesouhlasí :..

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaPraha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.

Ten také navrhl, jak by měl tuzemský státní dopravce s nádražím nakládat dále. "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala," prohlásil. Ač se může zdát mnohým železničním odborníkům tento nápad nekoncepční, Kadrman se brání: "Tento záměr podporuje Pardubický kraj i město Ústí nad Orlicí. V budově by například mohlo vzniknout železniční muzeum nebo informační centrum Podorlicka."

Jeho radost ovšem dráhy nesdílí. Případné ponechání původního objektu jim totiž značně zkomplikuje původní plány. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta," řekl dříve mluvčí ČD Ondřej Kubala a dodal, že vdechnout život musí starému nádraží ti, kteří jej chtějí zachovat. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nových nástupišť," poznamenal Kadrman.

O nejistém osudu ústeckoorlické staniční budovy vás ŽelPage informovala již dříve. Připomeňme, že k její demolici mělo dojít v rámci koridorizace trati 010, na které Ústí leží. Tento, jeden z mála neoptimalizovaných úseků na této trati, totiž výrazně zpomaluje dopravu na I., resp. III. tranzitním koridoru mezi Prahou a Brnem, resp. Ostravou.

Zdroj: Novinky.cz


Samir Lepara | 23.6.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
23.06.2009 (10:29)  
Lepší je, když kolejiště koridorů oživí nějaká historická budova, než když je zhyzdí kilometry stupidních betonových zdí. Plánovačům a "budovatelům" koridorů je totiž vztah ke krajině naprosto fuk.
23.06.2009 (9:49)  
:-)
Jak už jsem psal minule, problém tu není v tom, že budova kterou "nikdo nechce" (ačkoliv je zájemce právně ustanoven) údajně stojí v cestě "všem prospěšnému koridoru" (což se nikdo neobtěžuje veřejnosti dokázat), ale v komunikaci.

Zatímco občané usilující o zachování budovy poctivě založili sdružení, zdokumentovali a prokázali stěží zpochybnitelnou historickou hodnotu budovy, České dráhy, SŽDC i projektant hrají hru "veřejnosti do toho nic není". Pokud z tohoto dostanou lekci, že takto se projednávání staveb v občanské společnosti nedělá, pak je to jen dobře, a to především proto, že nikdo nezodpověděl otázky visící ve vzduchu, jako proč vlastně má být trať od Letohradu pro osobní dopravu napojována znovu od Pardubic, zda je vůbec účelné v této poloze mít kromě výhybky i nějaké nádraží a proč ta na první pohled zbytečná kolej je v projektu vedená přímo skrz historickou budovu. Tyto věci buď nikdo nevyhodnocoval nebo přinejmenším nezveřejnil. Vždyť ta trať je majetkem státu a tudíž věcí veřejnou a je jen dobře, že se veřejnost o to, co s ní bude, angažuje a zajímá a nespoléhá slepě na zastupitele na městské, regionální, krajské, státní ani evropské úrovni a úřednické (pokud nechceme zabřednout do tématu "obchodních" zájmů zainteresovaných osob a společností) správy.
23.06.2009 (9:41)  
Já doufám, že si svou odpovědnost za tuto pamatáku uvědomí hlavně ti, kteří za ni tolik hlasitě bojovali a neuotočí se k ní zády. Mít uprostřed stanice hráněnou bezúčelnou ruinu je to poslední, co by I. tranzitnímu koridoru pomohlo.
23.06.2009 (9:21)  
No, tak to je bomba...tak můžeme udělat muzeum z celé železniční sítě! Na co koridory, na co rychlá moderní železniční přeprava?! Dálnice a kamiony to přeci zvládnou také. A alibismus typu "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala" - hrůza! Být SŽDC, tak se bráním! Hodí vám na krk ruinu a starejte se...
23.06.2009 (7:25)  
Myslím, že převedení nejen této, ale všech budov na SŽDC by naopak mohlo být za dodržení určitých podmínek, zcela shodných s podmínkami nutnými k účelnosti převední kolejí na SŽDC, naprosto koncepční. Budovy by sloužily stejnou měrou a za stejných podmínek všem osobním dopravcům. Nechápu, jaký je problém ve vybudování výstupu z podchodu, který tam stejně bude, k původní budově, a zachování jejího původního účelu. Parkoviště a stání autobusů mohou být klidně mimo kolejiště, pohodlí mohou zajistit výtahy. Obstrukce činěné ČD mi přijdou v kontextu alibistické. Navrženou budovu lze přitom podle mě také použít - ale v jiné stanici, například jako náhradu některé dožilé panelové "krabice".
23.06.2009 (7:07)  
Politikaření jak vyšité. Díky těmto alibistickým krokům na poslední chvíli se mrhají nemalé peníze na rekonstrukci.
Účel muzeum? Typická odpověď na podobné věci v mnoha místech v republice. Připadá mi, že budeme mít všude žel. muzea. Avšak uniká mi důvod, proč?
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko