..: Jak to bylo s rušením vlakových spojů na Vysočině :..

Ždírec nad Doubravou, foto: Ondra Málek Kraj Vysočina — S druhou změnou jízdního řádu 2008/09, která proběhla v neděli 14. 6. 2009, byl v Kraji Vysočina omezen provoz několika železničních spojů. Dne 8.6. 2009 vyšlo velice zkreslené tiskové prohlášení kraje Vysočina o svévolném rušení vlakových spojů na Vysočině ze strany SŽDC, ve kterém je SŽDC, s.o. obviněna ze zrušení 20 vlakových spojů nebo části jejich úseků. Pokusme se nastínit, jak to ale doopravdy bylo?

Ing. Libor Joukl, náměstek hejtmana pro majetek a dopravu, přišel v půli února s návrhy na omezení 42 vlakových spojení a jejich nahrazení autobusy. Tato opatření chtěl provést na základě studie „náhrady drážní dopravy autobusovou dopravou“, kterou si kraj Vysočina nechal zpracovat. Po několika jednáních kraje Vysočina, dotčených obcí a KCOD Jihlava následoval dne 19.3. 2009 dopis pana Joukla náměstku generálního ředitele Českých drah Ing. Moravcovi, ve kterém žádal od 2. změny jízdního řádu zrušení 38 vlaků.

Nakonec bylo zrušeno několik spojů regionální dopravy a některé spoje nyní České dráhy provozují na vlastní náklady. Jejich seznam si můžete přečíst v přiloženém dokumentu o druhé změně vydaném dne 27. 4. 2009 KCOD Jihlava. V jeho úvodu je uvedeno, že kraj Vysočina vypověděl Českým drahám k 14.6. 2009 spolufinancování 38 vlaků osobní dopravy. Ze strany kraje nebyl brán ohled na to, že vlaky zasahují i do sousedních krajů, které však nemají o zrušení těchto vlaků vůbec zájem. S krokem nesouhlasily ani města a obce, jichž se toto opatření dotklo. Podle Petra Fialy, vedoucího obchodně–technické skupiny KCOD Jihlava, ani ČD neměly zájem v průběhu platnosti jízdního řádu nějaké změny provádět a už vůbec ne v takovém rozsahu. Ostatně i expert na železniční dopravu Martin Jacura z Dopravní fakulty ČVUT označil kroky kraje za neobvyklé a nerozumné.

Kdo celou tuto kauzu sledoval od samého začátku, kdy se objevily první informace o rušení spojů (např. již 2.4. 2009 vyšel článek na ČT 24), má jasno, jak to asi doopravdy celé bylo. Běžný cestující, který se o těchto změnách dozvěděl až při vstupu platnosti druhé změny jízdního řádu, zůstal zřejmě ohromeně stát s otevřenou pusou při zjištění, že jeho vlak nejede. Mnoha lidem tato situace zkomplikovala život. Někteří občané se tedy před nástupem této změny obrátili se stížnostmi na kraj. Iniciátor těchto změn — kraj Vysočina, však v tomto okamžiku otočil a celou tíhu viny hodil v tiskovém prohlášení na SŽDC, s.o. a naopak se ještě označil za zachránce dopravy, když namísto vlaků zavedl autobusy.

Tento krok s tiskovým prohlášením, které vyšlo 8.6. 2009, se moc nepovedl. Proč je jako viník označena SŽDC, která ve skutečnosti pouze sestavuje jízdní řád dle požadavků jednotlivých dopravců? Krajští úřednící a dokonce i sám Ing. Joukl jednali se zástupci krajského centra několikrát potom, co Ing. Joukl přišel s rušením vlaků, a proto nemohl být překvapen, když mu údajně SŽDC oznámila zrušení spojů. Vždyť materiál krajského centra o informacích k připravované 2. změně jízdního řádu byl přístupný všem novinářům, musel tedy být dostupný i úředníkům krajského úřadu. Neví tedy krajští úředníci, kdo vlastně provozuje osobní železniční dopravu v kraji Vysočina, nebo se spíše jedná o další nesrovnalosti v již tak zkreslené tiskové zprávě krajského úřadu?

Nepovedla se ani záchrana zrušených vlaků autobusy. V některých případech působí situace až komicky. Například osobní vlak 5920 v úseku Havlíčkův Brod — Vlkaneč nebyl ve dnech pondělí až čtvrtek autobusem nahrazen, i když bylo slíbeno projednání jeho nahrazení. Po zrušení nočního páru rychlíků 374/375 Pannonia s koncem minulého grafikonu jede tedy jako poslední spoj z Havlíčkova Brodu do Prahy rychlík 684 s odjezdem již v 19:58 z Havlíčkova Brodu.

Dalším zajímavým spojem je jistě i osobní vlak 5917, který ve dnech pondělí až čtvrtek jezdí pouze v úseku Kolín — Vlkaneč. Pro železniční nadšence je snad Vlkaneč zajímavá destinace, kde vzniklo několik pěkných snímků vlaků, ale pro běžného cestujícího je to místo, kde dávají lišky dobrou noc. Tento spoj kraj také nenahradil autobusem, je proto jenom otázkou nového grafikonu, zda–li bude vůbec v kraji Vysočina zachován, protože atraktivita a následně obsazenost takto zkrácené varianty nebude nijak valná.

Kraj tak nekocepčními změnami ve svém hromadném dopravním systému nutí své obyvatele čím dál tím více využívat individuálních způsobů dopravy. Můžeme napnutě očekávat, jaké změny přinese nový grafikon, jež vstoupí v platnost v prosinci 2009. Snad poslední tisková zpráva Kraje Vysočina přinese spíše pozitivní změny, což se ale ve skutečnosti dozvíme až několik dní před nástupem nového grafikonu, protože kraj Vysočina odmítá jakékoliv zveřejnění návrhů.

Příloha: Informace o II. změně JŘ

Zdroj: Horácké noviny, Český rozhlas 1 - Radiožurnál, ČT24


Walker Poslat mail autorovi | 7.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.07.2009 (7:52)  
pantograf-f d: Jenomže mezi Ústeckým krajem a krajem Vysočina je jeden základní rozdíl. Zatímco Ústecký kraj má minimálně snahu vlaky nahradit autobusy a snaží se vytvářet použitelný systém dopravy (raději zastaví dopravu na 1 trati než aby zrušil spoje na všech tratích a tím snížil celkovou použitelnost systému), tak u kraje Vysočina je tomu přesně naopak. Zde se pomalu snižuje počet vlaků na všech tratích a pak se nemůžeme divit, že objem cestujících ve veřejné dopravy rapidně klesá...

Petryk: V kraji Vysočina je velká část vlaků vedena v řazení lokomotiva + 2-3 vagony. Je to opodstatněné? Domnívám se, že tady je ten hlavní problém. Snažit se postavit menší jednotku než 810 by bylo sice možná pěkné, jenomže je třeba si uvědomit, že současné 810 jsou již dávno odepsané, takže v případě nákupu nějakých menších vozidel by došlo k tomu, že o to, o co méně projezdíme paliva, o to nám stoupne položka odpisů. Navíc velkou část nákladů tvoří osobní náklady a náklady režie a s těmi by se při nákupu úspornějších vozidel stejně nic nestalo.

Pokud chceme zlevnit dopravu konkrétně na Vysočině, bude třeba zejména nahradit soupravy loko+vagony nějakými úspornějšími. Zlevnění by zároveň mohlo přinést i případné výběrové řízení, jenomže to kraj Vysočina prostě vypsat nechce...
registrovaný uživatel Petryk 
07.07.2009 (7:51)  
Otázka z druhé strany: Proč ruší kraj vlaky a nahrazuje je autobusy? Jak dál snížit náklady na vlak? Nemá i samotná 810 příliš velkou kapacitu? Co zkusit vyvinout/postavit/kopit ještě něco menšího s nižšími náklady... Co použít koncepci nějaké tramvaje? Co tomu brání? Vím, že to zní jako decentní off-topic, ale bohužel vše je o penězích...
07.07.2009 (7:20)  
Kraje mají na svědomí rušení vlaků nejvíc, možná i výhradně. Pokrytecké chování k vlakům se projevuje i tady na severu. Ústecký kraj teď rok co rok odmítá objednat provoz na trať 113 (Lovosice - Most), ale přitom se v novinách prezentuje jako iniciátor toho, že se na této trati víkendově prohání soukromí nadšenci. Jak je to s náhradou autobusy vím od místních své.
Přijďte podpořit víkendové vlaky na 113, navazují na přípoje ČD jak v Mostě a Lovosicích, tak i v Obrnicích a Čížkovicích!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko