..: Jak to bylo s rušením vlakových spojů na Vysočině :..

Ždírec nad Doubravou, foto: Ondra Málek Kraj Vysočina — S druhou změnou jízdního řádu 2008/09, která proběhla v neděli 14. 6. 2009, byl v Kraji Vysočina omezen provoz několika železničních spojů. Dne 8.6. 2009 vyšlo velice zkreslené tiskové prohlášení kraje Vysočina o svévolném rušení vlakových spojů na Vysočině ze strany SŽDC, ve kterém je SŽDC, s.o. obviněna ze zrušení 20 vlakových spojů nebo části jejich úseků. Pokusme se nastínit, jak to ale doopravdy bylo?

Ing. Libor Joukl, náměstek hejtmana pro majetek a dopravu, přišel v půli února s návrhy na omezení 42 vlakových spojení a jejich nahrazení autobusy. Tato opatření chtěl provést na základě studie „náhrady drážní dopravy autobusovou dopravou“, kterou si kraj Vysočina nechal zpracovat. Po několika jednáních kraje Vysočina, dotčených obcí a KCOD Jihlava následoval dne 19.3. 2009 dopis pana Joukla náměstku generálního ředitele Českých drah Ing. Moravcovi, ve kterém žádal od 2. změny jízdního řádu zrušení 38 vlaků.

Nakonec bylo zrušeno několik spojů regionální dopravy a některé spoje nyní České dráhy provozují na vlastní náklady. Jejich seznam si můžete přečíst v přiloženém dokumentu o druhé změně vydaném dne 27. 4. 2009 KCOD Jihlava. V jeho úvodu je uvedeno, že kraj Vysočina vypověděl Českým drahám k 14.6. 2009 spolufinancování 38 vlaků osobní dopravy. Ze strany kraje nebyl brán ohled na to, že vlaky zasahují i do sousedních krajů, které však nemají o zrušení těchto vlaků vůbec zájem. S krokem nesouhlasily ani města a obce, jichž se toto opatření dotklo. Podle Petra Fialy, vedoucího obchodně–technické skupiny KCOD Jihlava, ani ČD neměly zájem v průběhu platnosti jízdního řádu nějaké změny provádět a už vůbec ne v takovém rozsahu. Ostatně i expert na železniční dopravu Martin Jacura z Dopravní fakulty ČVUT označil kroky kraje za neobvyklé a nerozumné.

Kdo celou tuto kauzu sledoval od samého začátku, kdy se objevily první informace o rušení spojů (např. již 2.4. 2009 vyšel článek na ČT 24), má jasno, jak to asi doopravdy celé bylo. Běžný cestující, který se o těchto změnách dozvěděl až při vstupu platnosti druhé změny jízdního řádu, zůstal zřejmě ohromeně stát s otevřenou pusou při zjištění, že jeho vlak nejede. Mnoha lidem tato situace zkomplikovala život. Někteří občané se tedy před nástupem této změny obrátili se stížnostmi na kraj. Iniciátor těchto změn — kraj Vysočina, však v tomto okamžiku otočil a celou tíhu viny hodil v tiskovém prohlášení na SŽDC, s.o. a naopak se ještě označil za zachránce dopravy, když namísto vlaků zavedl autobusy.

Tento krok s tiskovým prohlášením, které vyšlo 8.6. 2009, se moc nepovedl. Proč je jako viník označena SŽDC, která ve skutečnosti pouze sestavuje jízdní řád dle požadavků jednotlivých dopravců? Krajští úřednící a dokonce i sám Ing. Joukl jednali se zástupci krajského centra několikrát potom, co Ing. Joukl přišel s rušením vlaků, a proto nemohl být překvapen, když mu údajně SŽDC oznámila zrušení spojů. Vždyť materiál krajského centra o informacích k připravované 2. změně jízdního řádu byl přístupný všem novinářům, musel tedy být dostupný i úředníkům krajského úřadu. Neví tedy krajští úředníci, kdo vlastně provozuje osobní železniční dopravu v kraji Vysočina, nebo se spíše jedná o další nesrovnalosti v již tak zkreslené tiskové zprávě krajského úřadu?

Nepovedla se ani záchrana zrušených vlaků autobusy. V některých případech působí situace až komicky. Například osobní vlak 5920 v úseku Havlíčkův Brod — Vlkaneč nebyl ve dnech pondělí až čtvrtek autobusem nahrazen, i když bylo slíbeno projednání jeho nahrazení. Po zrušení nočního páru rychlíků 374/375 Pannonia s koncem minulého grafikonu jede tedy jako poslední spoj z Havlíčkova Brodu do Prahy rychlík 684 s odjezdem již v 19:58 z Havlíčkova Brodu.

Dalším zajímavým spojem je jistě i osobní vlak 5917, který ve dnech pondělí až čtvrtek jezdí pouze v úseku Kolín — Vlkaneč. Pro železniční nadšence je snad Vlkaneč zajímavá destinace, kde vzniklo několik pěkných snímků vlaků, ale pro běžného cestujícího je to místo, kde dávají lišky dobrou noc. Tento spoj kraj také nenahradil autobusem, je proto jenom otázkou nového grafikonu, zda–li bude vůbec v kraji Vysočina zachován, protože atraktivita a následně obsazenost takto zkrácené varianty nebude nijak valná.

Kraj tak nekocepčními změnami ve svém hromadném dopravním systému nutí své obyvatele čím dál tím více využívat individuálních způsobů dopravy. Můžeme napnutě očekávat, jaké změny přinese nový grafikon, jež vstoupí v platnost v prosinci 2009. Snad poslední tisková zpráva Kraje Vysočina přinese spíše pozitivní změny, což se ale ve skutečnosti dozvíme až několik dní před nástupem nového grafikonu, protože kraj Vysočina odmítá jakékoliv zveřejnění návrhů.

Příloha: Informace o II. změně JŘ

Zdroj: Horácké noviny, Český rozhlas 1 - Radiožurnál, ČT24


Walker Poslat mail autorovi | 7.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
07.07.2009 (16:43)  
DJ: ...kdy se na to přijde, že to není z čeho zaplatit?

Už se na to přišlo. Mohli jste si přečíst (ihned), že: "Nový jízdní řád Českých drah bude zřejmě od prosince mnohem tenčí. Dráhy totiž dostanou na regionální dopravu méně peněz než letos a úspory budou hledat právě v rušení spojů. Ministr dopravy Gustáv Slamečka v pátek (3. 7.) uvedl, že počet vlakových spojů v regionech se příští rok sníží zhruba o 12 procent.
Důvodem podle Slamečky je každoroční ztráta, kterou krajské vlaky vykazují, a chybějící peníze na jejich dotování. Kraje loni zaplatily za regionální vlaky 4,7 miliardy korun, ztráta však činila 3,2 miliardy. Kraje jsou přitom ochotny na letošek dotaci zvýšit pouze o inflaci a poukazují na nedostatek peněz ve vlastních rozpočtech.
Jednání s kraji sice dál pokračují a na nový jízdní řád jsou ještě dva měsíce času, už nyní je ale zřejmé, že šetřit bude stát."
07.07.2009 (16:01)  
a já se divil proč na změnách přelepuju vlaky které normálně končili ve žďáru a teď v křižanově...a zajímalo by mě jestli v tom úseku nikdo nejezdil.... ale to pochybuju.... tady si nekdo na vršku chtel nahrabat.... asi byl nekdo podplacený...
registrovaný uživatel DJ 
07.07.2009 (15:41)  
ČD si v kraji Vysočina samy "dobrovolně" snížily nárok na dotaci. Že by začaly šetřit? :-))
Jsem zvědav, jak se situace v regionálce, a to nejen té na Vysočině, vyvine, teď se bude tvrdit, že se žádné spoje rušit nebudou, a pak se "náhle" přijde na to, že to není z čeho zaplatit (kdy se na to přijde? V říjnu po volbách? V prosinci po začátku platnosti nového JŘ, takže se hned začne pracovat na razantní 1. změně JŘ?)?

Ale žádný problém není černobílý. Článek se sice zmiňuje o lži lidí z krajského úřadu, ale nepíše o tom, že některé vlaky opravdu zrušily ČD (ne SŽDC, samozřejmě) z vlastní vůle!
Ta propojenost kraje s ICOMem, to je asi pravda, ale zase bych to nepřeceňoval. ICOM chce za jeden kilometr úhradu nějakých 25 korun, zatímco ČD si to "dobrovolně snížily" na 60 (ale jistě by chtěly víc). Kdo je větší žrout peněz daňových poplatníků?
07.07.2009 (15:25)  
hyvrysák - to asi měl, jenže si na něj nevzpomněl a tak volal mě.
07.07.2009 (13:15)  
Davidus135: tak si bratr měl zavolat Jouklovi,on by mu dle svých slibů zavolal taxíka..
07.07.2009 (12:48)  
Už jsem o tomto psal článek do železničáře. Je neuvěřitelné, co si kraj Vysočina dovoluje, a ještě vše hází na ČD,SŽDC. No a lidé tomu věří. Souvisí to také s tím, že společnost ICOM se dostala do špatných čísel, proto kraj přispěchal na pomoc. To je takové veřejné tajemství. Neexistují horší radní než v kraji vysočina. Možná i proto že pan Joukl byl dříve v komunistické straně. Úplně se teď stydím, že v tomto kraji žiju. I můj bratr teď zůstal před půlnocí viset ve Světlé-dál se prostě nejelo.
registrovaný uživatel p.b. 
07.07.2009 (11:05)  
Ona třeba relace Tábor- Pelhřimov není perspektivní?
Trať 224 je už skoro mrtvá, úzkokolejka dokáže do Obrataně dovézt víc cestujících než pak přijede od Pelhřimova...

Relace Tábor - Pelhřimov by byla perspektivní za několika podmínek:
1) Kdyby zůstal okres Pelhřimov v Jihočeském kraji => podpora přirozené spádovosti k Táboru, případně kdyby alespon kraj Vysočina byl schopný se rozumně domluvit s krajem Jihočeským
2) Nasazení vozidel schopných využívat možnosti tratě (zkrácení jízdních dob) a zvyšující kulturu cestování (což rozhodně není souprava 810+010)
3) vytvoření nových a úprava současných zastávek (Tábor - Měšice, přesunutí nebo zrušení zastávky Smyslov, zastávka Pelhřimov - město....)
A jistě i další věci které mě momentálně nenapadají.

A k situaci VHD na Vysočině obecně: kraj vydává jasné stanovisko: buď jezděte autem nebo seďte doma na pr....
registrovaný uživatel Míra L.  mail  
07.07.2009 (10:52)  
No moc bych se neradoval, s nějaký obnovováním a rozšiřováním spojů to asi nebude nijak žhavé, v minulých dnech jsem zaslechl v tv, že kvůli krizi a menším výběrům na daních se budou snižovat rozpočty na dotování veřejné dopravy a že by mohlo být zrušeno až 15% spojů. Takže kdo nemá na auto ať si asi připraví v zimě běžky v létě kolo....
registrovaný uživatel happy 
07.07.2009 (10:25)  
Jen mě fascinuje, že před volbami v letácích mluvil jen o VHD a IDS z ČSSD pan Ryšavý (zastupitel z Okříšek) a mluvil úplně něco jiného, než spolustraník "lékař" Joukl dělá...
07.07.2009 (10:18)  
happy:ano,tvoje názory znám, ty moje taky:-). Ale to tady nevyřešíme, tady jde opravdu hlavně o to poukázat na nehorázné lži Joukla. S ním se žádných změn nedočkáme. No a poptávku na trati 230 v úseku Světlá-GJ už tady raději rozebírat nebudeme,kdo by měl zájem, ať nahlédne na k-report. Jen dodám, že by ses opravdu divil kolik lidí tam jezdí. Byť mimo špičku je neskutečný luxus aby tam jezdila velkmá mašina s dvouma vozama, něco menšího by stačilo..
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko