Kraj Vysočina — S druhou změnou jízdního řádu 2008/09, která proběhla v neděli 14. 6. 2009, byl v Kraji Vysočina omezen provoz několika železničních spojů. Dne 8.6. 2009 vyšlo velice zkreslené tiskové prohlášení kraje Vysočina o svévolném rušení vlakových spojů na Vysočině ze strany SŽDC, ve kterém je SŽDC, s.o. obviněna ze zrušení 20 vlakových spojů nebo části jejich úseků. Pokusme se nastínit, jak to ale doopravdy bylo?
Ing. Libor Joukl, náměstek hejtmana pro majetek a dopravu, přišel v půli února s návrhy na omezení 42 vlakových spojení a jejich nahrazení autobusy. Tato opatření chtěl provést na základě studie „náhrady drážní dopravy autobusovou dopravou“, kterou si kraj Vysočina nechal zpracovat. Po několika jednáních kraje Vysočina, dotčených obcí a KCOD Jihlava následoval dne 19.3. 2009 dopis pana Joukla náměstku generálního ředitele Českých drah Ing. Moravcovi, ve kterém žádal od 2. změny jízdního řádu zrušení 38 vlaků.
Nakonec bylo zrušeno několik spojů regionální dopravy a některé spoje nyní České dráhy provozují na vlastní náklady. Jejich seznam si můžete přečíst v přiloženém dokumentu o druhé změně vydaném dne 27. 4. 2009 KCOD Jihlava. V jeho úvodu je uvedeno, že kraj Vysočina vypověděl Českým drahám k 14.6. 2009 spolufinancování 38 vlaků osobní dopravy. Ze strany kraje nebyl brán ohled na to, že vlaky zasahují i do sousedních krajů, které však nemají o zrušení těchto vlaků vůbec zájem. S krokem nesouhlasily ani města a obce, jichž se toto opatření dotklo. Podle Petra Fialy, vedoucího obchodně–technické skupiny KCOD Jihlava, ani ČD neměly zájem v průběhu platnosti jízdního řádu nějaké změny provádět a už vůbec ne v takovém rozsahu. Ostatně i expert na železniční dopravu Martin Jacura z Dopravní fakulty ČVUT označil kroky kraje za neobvyklé a nerozumné.
Kdo celou tuto kauzu sledoval od samého začátku, kdy se objevily první informace o rušení spojů (např. již 2.4. 2009 vyšel článek na ČT 24), má jasno, jak to asi doopravdy celé bylo. Běžný cestující, který se o těchto změnách dozvěděl až při vstupu platnosti druhé změny jízdního řádu, zůstal zřejmě ohromeně stát s otevřenou pusou při zjištění, že jeho vlak nejede. Mnoha lidem tato situace zkomplikovala život. Někteří občané se tedy před nástupem této změny obrátili se stížnostmi na kraj. Iniciátor těchto změn — kraj Vysočina, však v tomto okamžiku otočil a celou tíhu viny hodil v tiskovém prohlášení na SŽDC, s.o. a naopak se ještě označil za zachránce dopravy, když namísto vlaků zavedl autobusy.
Tento krok s tiskovým prohlášením, které vyšlo 8.6. 2009, se moc nepovedl. Proč je jako viník označena SŽDC, která ve skutečnosti pouze sestavuje jízdní řád dle požadavků jednotlivých dopravců? Krajští úřednící a dokonce i sám Ing. Joukl jednali se zástupci krajského centra několikrát potom, co Ing. Joukl přišel s rušením vlaků, a proto nemohl být překvapen, když mu údajně SŽDC oznámila zrušení spojů. Vždyť materiál krajského centra o informacích k připravované 2. změně jízdního řádu byl přístupný všem novinářům, musel tedy být dostupný i úředníkům krajského úřadu. Neví tedy krajští úředníci, kdo vlastně provozuje osobní železniční dopravu v kraji Vysočina, nebo se spíše jedná o další nesrovnalosti v již tak zkreslené tiskové zprávě krajského úřadu?
Nepovedla se ani záchrana zrušených vlaků autobusy. V některých případech působí situace až komicky. Například osobní vlak 5920 v úseku Havlíčkův Brod — Vlkaneč nebyl ve dnech pondělí až čtvrtek autobusem nahrazen, i když bylo slíbeno projednání jeho nahrazení. Po zrušení nočního páru rychlíků 374/375 Pannonia s koncem minulého grafikonu jede tedy jako poslední spoj z Havlíčkova Brodu do Prahy rychlík 684 s odjezdem již v 19:58 z Havlíčkova Brodu.
Dalším zajímavým spojem je jistě i osobní vlak 5917, který ve dnech pondělí až čtvrtek jezdí pouze v úseku Kolín — Vlkaneč. Pro železniční nadšence je snad Vlkaneč zajímavá destinace, kde vzniklo několik pěkných snímků vlaků, ale pro běžného cestujícího je to místo, kde dávají lišky dobrou noc. Tento spoj kraj také nenahradil autobusem, je proto jenom otázkou nového grafikonu, zda–li bude vůbec v kraji Vysočina zachován, protože atraktivita a následně obsazenost takto zkrácené varianty nebude nijak valná.
Kraj tak nekocepčními změnami ve svém hromadném dopravním systému nutí své obyvatele čím dál tím více využívat individuálních způsobů dopravy. Můžeme napnutě očekávat, jaké změny přinese nový grafikon, jež vstoupí v platnost v prosinci 2009. Snad poslední tisková zpráva Kraje Vysočina přinese spíše pozitivní změny, což se ale ve skutečnosti dozvíme až několik dní před nástupem nového grafikonu, protože kraj Vysočina odmítá jakékoliv zveřejnění návrhů.
Příloha: Informace o II. změně JŘ
Mám strach, že železniční dopravci platí daleko vyšší ceny za výkon, než autobusoví dopravci a tutíž tata zvýšená cena za výkon se projevuje v ceně za službu, kterou kraj musí uhradit. A kraj šetří...
Navíc kraje vlastní III. a IV. třídy silnic a tudíž jsou motivované je udržovat sjízdné a v pěkném stavu - zájem politika.
Velká část autobusových výkonů se odehrává na III. a IV. třídách. Proto si myslím, že zavedení podobného systému zpoplatnění autobusových výkonů přinese jen přelévání peněz z jedné kupky na jinou v rámci kraje. To co odvedou navyše autobusům dostanou zpět od autobusů jako cenu za výkon.
Problém externalit je v dopravě značný, nevím o žádné úpravě, ekonomické motivaci k úspornějšímu nakládání s půdou a mám strach, že při zachování současného přístupu, se investice poženou do rozšiřování nabídky silnic. A v místech častých dopravních kongescí se vybudují bus pruhy.
Některé lidské činnosti budou vyžadovat vyšší ekonomickou nebo legislativní regulaci v budoucnosti. Podle mého názoru v dopravě se tak stane, až si uvědomíme skutečnou hodnotu přírodních zdrojů a sami od sebe (vnitřně) budeme motivováni v omezování zbytné individuální osobní a kamionové nákladní dopravy.
http://ekonomika.idnes.cz/kraje-prijdou-o-mimoradne-penize-na-ztratove-spoje-skonci-kazdy-osmy-1jx-/eko-doprava.asp?c=A090706_221731_ekonomika_anv
Ostatně je mi jako cestujícímu jedno komu vozidlo patří, ale není mi jedno, že spoje nenavazují a že nedojedu kam potřebuji za jednu jízdenku!
Ona třeba relace Tábor- Pelhřimov není perspektivní?? Ale je. Ovšem je potřeba vypsat výběrová řízení a zbavit se jednou pro vždy těchto "vozidel"
(reakce na místní příspěvky, ne na článek, nevím jak to konkrátně na vysočině vypadá s obsazeností)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.