..: Jak to bylo s rušením vlakových spojů na Vysočině :..

Ždírec nad Doubravou, foto: Ondra Málek Kraj Vysočina — S druhou změnou jízdního řádu 2008/09, která proběhla v neděli 14. 6. 2009, byl v Kraji Vysočina omezen provoz několika železničních spojů. Dne 8.6. 2009 vyšlo velice zkreslené tiskové prohlášení kraje Vysočina o svévolném rušení vlakových spojů na Vysočině ze strany SŽDC, ve kterém je SŽDC, s.o. obviněna ze zrušení 20 vlakových spojů nebo části jejich úseků. Pokusme se nastínit, jak to ale doopravdy bylo?

Ing. Libor Joukl, náměstek hejtmana pro majetek a dopravu, přišel v půli února s návrhy na omezení 42 vlakových spojení a jejich nahrazení autobusy. Tato opatření chtěl provést na základě studie „náhrady drážní dopravy autobusovou dopravou“, kterou si kraj Vysočina nechal zpracovat. Po několika jednáních kraje Vysočina, dotčených obcí a KCOD Jihlava následoval dne 19.3. 2009 dopis pana Joukla náměstku generálního ředitele Českých drah Ing. Moravcovi, ve kterém žádal od 2. změny jízdního řádu zrušení 38 vlaků.

Nakonec bylo zrušeno několik spojů regionální dopravy a některé spoje nyní České dráhy provozují na vlastní náklady. Jejich seznam si můžete přečíst v přiloženém dokumentu o druhé změně vydaném dne 27. 4. 2009 KCOD Jihlava. V jeho úvodu je uvedeno, že kraj Vysočina vypověděl Českým drahám k 14.6. 2009 spolufinancování 38 vlaků osobní dopravy. Ze strany kraje nebyl brán ohled na to, že vlaky zasahují i do sousedních krajů, které však nemají o zrušení těchto vlaků vůbec zájem. S krokem nesouhlasily ani města a obce, jichž se toto opatření dotklo. Podle Petra Fialy, vedoucího obchodně–technické skupiny KCOD Jihlava, ani ČD neměly zájem v průběhu platnosti jízdního řádu nějaké změny provádět a už vůbec ne v takovém rozsahu. Ostatně i expert na železniční dopravu Martin Jacura z Dopravní fakulty ČVUT označil kroky kraje za neobvyklé a nerozumné.

Kdo celou tuto kauzu sledoval od samého začátku, kdy se objevily první informace o rušení spojů (např. již 2.4. 2009 vyšel článek na ČT 24), má jasno, jak to asi doopravdy celé bylo. Běžný cestující, který se o těchto změnách dozvěděl až při vstupu platnosti druhé změny jízdního řádu, zůstal zřejmě ohromeně stát s otevřenou pusou při zjištění, že jeho vlak nejede. Mnoha lidem tato situace zkomplikovala život. Někteří občané se tedy před nástupem této změny obrátili se stížnostmi na kraj. Iniciátor těchto změn — kraj Vysočina, však v tomto okamžiku otočil a celou tíhu viny hodil v tiskovém prohlášení na SŽDC, s.o. a naopak se ještě označil za zachránce dopravy, když namísto vlaků zavedl autobusy.

Tento krok s tiskovým prohlášením, které vyšlo 8.6. 2009, se moc nepovedl. Proč je jako viník označena SŽDC, která ve skutečnosti pouze sestavuje jízdní řád dle požadavků jednotlivých dopravců? Krajští úřednící a dokonce i sám Ing. Joukl jednali se zástupci krajského centra několikrát potom, co Ing. Joukl přišel s rušením vlaků, a proto nemohl být překvapen, když mu údajně SŽDC oznámila zrušení spojů. Vždyť materiál krajského centra o informacích k připravované 2. změně jízdního řádu byl přístupný všem novinářům, musel tedy být dostupný i úředníkům krajského úřadu. Neví tedy krajští úředníci, kdo vlastně provozuje osobní železniční dopravu v kraji Vysočina, nebo se spíše jedná o další nesrovnalosti v již tak zkreslené tiskové zprávě krajského úřadu?

Nepovedla se ani záchrana zrušených vlaků autobusy. V některých případech působí situace až komicky. Například osobní vlak 5920 v úseku Havlíčkův Brod — Vlkaneč nebyl ve dnech pondělí až čtvrtek autobusem nahrazen, i když bylo slíbeno projednání jeho nahrazení. Po zrušení nočního páru rychlíků 374/375 Pannonia s koncem minulého grafikonu jede tedy jako poslední spoj z Havlíčkova Brodu do Prahy rychlík 684 s odjezdem již v 19:58 z Havlíčkova Brodu.

Dalším zajímavým spojem je jistě i osobní vlak 5917, který ve dnech pondělí až čtvrtek jezdí pouze v úseku Kolín — Vlkaneč. Pro železniční nadšence je snad Vlkaneč zajímavá destinace, kde vzniklo několik pěkných snímků vlaků, ale pro běžného cestujícího je to místo, kde dávají lišky dobrou noc. Tento spoj kraj také nenahradil autobusem, je proto jenom otázkou nového grafikonu, zda–li bude vůbec v kraji Vysočina zachován, protože atraktivita a následně obsazenost takto zkrácené varianty nebude nijak valná.

Kraj tak nekocepčními změnami ve svém hromadném dopravním systému nutí své obyvatele čím dál tím více využívat individuálních způsobů dopravy. Můžeme napnutě očekávat, jaké změny přinese nový grafikon, jež vstoupí v platnost v prosinci 2009. Snad poslední tisková zpráva Kraje Vysočina přinese spíše pozitivní změny, což se ale ve skutečnosti dozvíme až několik dní před nástupem nového grafikonu, protože kraj Vysočina odmítá jakékoliv zveřejnění návrhů.

Příloha: Informace o II. změně JŘ

Zdroj: Horácké noviny, Český rozhlas 1 - Radiožurnál, ČT24


Walker Poslat mail autorovi | 7.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel happy 
07.07.2009 (10:15)  
ad Josef Nos: Ano to ano, ale jenomže stejně jednou přijde doba, kdy dle směrnic EU bude povinnost vypisovat výběrová řízení na dopravce. Což ještě samo o sobě nová vozidla neřeší, protože vř může být postaveno vyloženě jen na ceně, takže předpokladem výhry bude zase jen šrot. Jen připomenu systém alá LBC, kdy nákladová cena na Desiro je sice přes 100 kč u Arrivy (jen připomenu, že nákladová cena na některé zrušené spoje jezdící průměrně s 1 osobou byla cca 500 kč na oskm), ale dopravce vrací peníze za jízdné. Čili, ten propad sice bude, ale ne tak drastický, jak se nám tu snaží namluvit.
registrovaný uživatel dml 
07.07.2009 (10:13)  
Já si myslím, že problém financování regionální železniční dopravy je jinde. Jistě úspornější vozidla tomu pomohou. Já si však myslím, že nevyřeší.

Mám strach, že železniční dopravci platí daleko vyšší ceny za výkon, než autobusoví dopravci a tutíž tata zvýšená cena za výkon se projevuje v ceně za službu, kterou kraj musí uhradit. A kraj šetří...

Navíc kraje vlastní III. a IV. třídy silnic a tudíž jsou motivované je udržovat sjízdné a v pěkném stavu - zájem politika.

Velká část autobusových výkonů se odehrává na III. a IV. třídách. Proto si myslím, že zavedení podobného systému zpoplatnění autobusových výkonů přinese jen přelévání peněz z jedné kupky na jinou v rámci kraje. To co odvedou navyše autobusům dostanou zpět od autobusů jako cenu za výkon.

Problém externalit je v dopravě značný, nevím o žádné úpravě, ekonomické motivaci k úspornějšímu nakládání s půdou a mám strach, že při zachování současného přístupu, se investice poženou do rozšiřování nabídky silnic. A v místech častých dopravních kongescí se vybudují bus pruhy.

Některé lidské činnosti budou vyžadovat vyšší ekonomickou nebo legislativní regulaci v budoucnosti. Podle mého názoru v dopravě se tak stane, až si uvědomíme skutečnou hodnotu přírodních zdrojů a sami od sebe (vnitřně) budeme motivováni v omezování zbytné individuální osobní a kamionové nákladní dopravy.
registrovaný uživatel happy 
07.07.2009 (10:09)  
ad Hyvry: Většina bus či vlakových jízdních řádů je pozůstatkem někdy z let 80. Ovšem dnes mají lidé jiné nároky a je jen smůlou, že ani ODS, KDU, ČSSD s tím nic pořádně dělat nechtěly a nechtějí. Vím, že to je silně antisystematické, ale moje názory znáš z Káčka.
07.07.2009 (10:04)  
O té samospásnosti výběrového řízení. Pánové trochu rozum do hrsti. On ten nová dopravce bude levnější když bude muset amortizovat nová vozidla? Není pes zakopaný jinde, třeba v oněch kasárnách na Žižkově ulici? Problém je v naprosté nekoncepčnosti veřejné dopravy na Vysočině, neschopnosti vytvořit odpovídající IDS včetně návaznosti spojů. Otřesem je Stará Tišnovka, kde ze ZR jezdí léta vlak a autobus souběžně ve stejnou dobu. Inu koho jste si zvolili toho tam máte - samé rybáře.
Ostatně je mi jako cestujícímu jedno komu vozidlo patří, ale není mi jedno, že spoje nenavazují a že nedojedu kam potřebuji za jednu jízdenku!
07.07.2009 (10:03)  
happy: myslím, že uvedený spoj je jen příklad nesmyslného rušení,ing.Joukl se sotva někdy dopracuje k tomu, aby přemýšlel odkud a kam mají vlaky jezdit.Význam tohohle článkuje úplně jiný - jde především o to poukázat na nehorázné lži ing.Joukla. Kolik jiných medií to dokázalo? Všichni novináři pouze slepě "přepapouškovali" ono lživé prohlášení..Takže velká část veřejnosti Na Vysočině teď žije v přesvědčení, že jim zlé ČD zrušily vlaky.
registrovaný uživatel happy 
07.07.2009 (9:55)  
A ještě bych dodal, že čd byly nuceny si snížit průměrnou cenu na vlkm na nějakých 59 kč za vlkm!! Ovšem na druhou stranu je taky fakt, že vykazovaná nákladová cena na některé zrušené spoje byla vyčíslována na cca 500 kč za vlkm...
registrovaný uživatel happy 
07.07.2009 (9:52)  
Autor se primárně zaobírá Os spoji jedoucími po 230. Já si za sebe myslím, že jde naopak o žrouty peněz, protože po většinu dne jde ty spoje jezdí skoro prázdné. Navíc trať míjí vše podstatné, čili základ obslouží zahuštěné rychlíky (ve špičce již po hodině). V úseku Brod- Světlá by jezdily všechny spoje z 212, protože daleko silnější přepravní proud je z Brodu na Světlou,Ledeč,Zruč než na GJ (který navíc obsluhuje R). V úseku Světlá- hranice kraje se na regionálku patří vyprdnout, protože poptávka je značně malá.
registrovaný uživatel happy 
07.07.2009 (9:44)  
Bude třeba si především uvědomit, že tratě kde stačí 810ka nejsou pro železnici perspektivní.
Ona třeba relace Tábor- Pelhřimov není perspektivní?? Ale je. Ovšem je potřeba vypsat výběrová řízení a zbavit se jednou pro vždy těchto "vozidel"
registrovaný uživatel Web 
07.07.2009 (8:40)  
Bude třeba si především uvědomit, že tratě kde stačí 810ka nejsou pro železnici perspektivní. Železnice má svoje výhody někde docela jinde než v taxislužbě. Vyrábět vozidlo menší 810? Okolo mého domu takových jezdí spousta :-)

(reakce na místní příspěvky, ne na článek, nevím jak to konkrátně na vysočině vypadá s obsazeností)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko