Přerov – Na začátku listopadu jsme v redakčních pozvánkách avizovali, že se během tohoto měsíce podíváme s magazínem ŽelPage do Přerova. Ve dnech 21., 22., 28. a 29. listopadu 2009 proběhne v klubovně modelářské skupiny KŽM Přerov tradiční výstava, letos však doplněná o výstavu historie 30letého provozu lokomotiv brejlovec, zejména řady 754. A co víc, roll–out modelu lokomotivy řady 754 od firmy Roco, na který mnozí netrpělivě čekají. Ten bude představen již v pátek 20. listopadu a k porovnání bude v pátek a první sobotu k dispozici i stroj skutečný – 754.020 z DKV Olomouc, jeden z původních „bleskových“ strojů plzeňského depa.
V přerovské klubovně jsme se krátce zastavili během posledního říjnového víkendu, kdy místní modeláři připravovali kolejiště na výstavní provoz a také měli na starosti patinovací práce. Výsledně bylo „zašpiněno“ 50 vozů především řad Uas (Raj) a Habbillns, 2 lokomotivy a jeden model lokomotivy sergej dostal nový lak ve schématu 80. let. Zručnost místních dokazují i přiložené snímky starších prací – ať už detail zánovního rychlíkového vozu řady B nebo někdejší pýchy na „Ferdinandce“ – lokomotivy 363.009 ČD, která byla původně určena pro vozbu vlaků EC Vídeň – Varšava a barevný nátěr ladil právě s rakouskými EC vozy z první poloviny 90. let 20. století.
K prohlídce nám bylo přístupné i celé kolejiště. Protože však bylo v přípravě na výstavu, mnohé objekty – jako třeba maketa skutečně pohraniční strážní lávky ze Šatova nebo jeden z mostů – byly z kolejiště sejmuty. Stejně tak chyběly mnohé stromky a další výzdoba, postavy, vozidla. Trať byla vlastně skoro holá. Mnohá vozidla jsou zapůjčována od jiných modelářů, ale místní „depo“ pro demonstraci nabídlo soupravy z vozů AB, B, BDs a lokomotivy 363.009.
Pro představu, jak může kolejiště vypadat za plného provozu, přikládáme několik snímků Jana Dostála. Obvykle je provoz tematicky laděný – parní provoz, 70. léta nebo současnost. Na kolejišti najdete třeba otevřenou remízu s vnitřním osvětlením, sýpka na sypké materiály skutečně a na povel nakládá do nákladních vozu modelové kamení, součástí kolejiště je i několik zvukových modulů se skutečnými zvuky, některé stavby jsou inspirovány reálnými – zmiňovaná strážní lávka ze Šatova, zastávka Jívová, za kterou najdete i kresbu s panoramatem skutečné stejnojmenné vesnice, původní kamenná rozhledna z hory Praděd. Jen ta zastávka Hůrka je prozatím více modelová jak realitě–odpovídající. Ale letos ji vidíte naposledy ve stávající podobě. Po výstavě bude postavena znovu a odpovídat realitě. Navíc, podle vyjádření modelářů, projde kolejiště této zastávky přestavbou, protože oblouky jsou příliš prudké a špatně se projíždí.
A jelikož model od Roca by měl stihnout z Číny do Přerova „připlout“ včas, budete si jej moci porovnat se skutečností. Uvidíte i kolejiště za plného provozu. Tímto všechny zveme na výstavu.
Zdroj: Kalendář akcí – popis akce; foto: Jan Dostál (KŽM Přerov), Josef Petrák
Jirko, já bych třeba to přerovské vpravdě nádherné kolaisko taky rád viděl. Ale s ohledem na pracovní zaneprázdnění se do nevděčné destinace Přerov nějak ne a ne dostat, natož v termínu konání výstavy. Ty máš zkušenosti s pořádáním kolejišťových výstav i mimo "kmenové sídlo". Co kdybys, jako vzorný organizátor způsobil, že bys mi to kolaisko prostě přivezl ukázat. Pro Tebe není nic snažšího. Prostora by byla. Před měsícem (23 - 25.10.) tam vystavovali 24 (slovy: "čtyřiadvacet") kolejišť. A ještě by se vešlo. Nejdelší mělo přes 40 metrů. Budova impozantní, z doby před 1. světovou vojnou, bývalé Poštovní nádraží (domorodci říkají "Postbahnhof"), hned vedle Ostbahnhofu. Bezva spojení S-Bahn, Regio-Bahn, parking, půl hoďky od vzdušného přístavu Schönefeld. Strava, WC i pitelné pivo v místě. Manželky a družky lze doslova za rohem odložit do velikánského Kaufhofu. Co víc si můžeš přát? A my Pražáci v emigraci se nemusíme bát Jožina z bažin...
moc díky za Vaše připomínky k organizaci výstavy. O tomto problému hodně dlouho přemýšlíme, ale rozumné řešení se hledá těžko. Jistě šlo by časově omezit dobu na určitý počet návštěvníků, ale jsou tací, kterým se to nebude líbit, protože přišli na nějaké vozidlo a to zrovna ve svém časovém prostoru neuvidí nebo jim prostě cca 15 či 20 minut nebude stačit ... Častější výstavy nejsme schopni zvládnout. Je nás opravdu málo. Jen vlastní příprava kolejiště na výstavu je týden nepřetržité práce pro čtyři lidi. A také vlastní organizace není jednoduchá. Přístup veřejnosti je nutno dojednat s DPOV a ČD. Navíc přes rok se na kolejišti dost pracuje. Ale možná už v příštím roce dojde ke změně. Vzhledem k plánované rekonstrukci přerovského nádraží bude přístup do areálu DPOV omezený stavbou. Uvažujeme tedy o možnosti přivádění malých skupin návštěvníků do klubovny průvodcem na určitý čas. Uvidíme jak to příští rok bude a zda vůbec bude výstava. Co ovšem plánujeme určitě je další z foto-videoakcí pro fajnšmekry. Děkujeme za přízeň a již teď Vás prosíme o trpělivost.
Za KŽM Přerov, Jan Dostál
tímto skládám poklonu KŽM Přerov...a slibuju,že i letos se s dětma přijedu podívat...:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.