..: Konec romantiky v Kunčicích pod Ondřejníkem :..

RIP, foto: MG Kunčice pod Ondřejníkem - začátek dubna roku 2009 bude v myslích severomoravských železničních fotografů zapsán černým písmem. Úsek trati 323, spojující Frenštát pod Radhoštěm s Kunčicemi pod Ondřejníkem totiž ztratil jednu z dominant, která jej řadila mezi nejkrásnější místa spojená se železnicí v tomto kraji. Dlouhá léta byl blížící se vlak signalizován charakteristickým cinkáním, předcházejícím trhanému spouštění letitých, dřevěných břeven závor. Jak taky jinak, když jejich ovládání měl na starosti personál kunčické stanice, otáčející na druhém konci lankové dráhy klikou. V rámci racionalizace a dílčí modernizace se tak musíme rozloučit s mechanickými závorami, rakouského výrobce Brown-Boveri. Ač nejsem příznivcem stesku po starých časech, zde mě to docela zamrzelo.

Brown-Boveri vs. AŽD

Oficiální vyjádření hovoří jasně: Jednalo se o rekonstrukci 3 přejezdů v km 92,078; 91,843 a 91,544 trati Ostrava - Kojetín. Motivace byla ve zvýšení bezpečnosti provozu - dnes jsou přejezdy ovládány automaticky jízdou vlaku, dříve obsluhovány ručně (tzn. negativní vliv lidského faktoru na bezpečnost), ale hlavně stav původních mechanických zabezpečovacích zařízení byl již špatný, že v zimním období nešly tyto mechanické závory ovládat prakticky vůbec (informace SDC Ostrava). Náklady na rekonstrukci, včetně stavební části byly 19,2 mil. Kč. Není nám nic známo o vazbě této rekonstrukce na projekt elektrifikace trati 323.

KPO, foto: MGOtázkou zůstává, zda byl tento krok bezpodmínečně nutný. Místům, kde se úrovňová křížení nalézají, totiž nevládne prakticky žádný silniční provoz - první silnice je lesní (Brown-Boveri), druhá vede k obytnému domku (pouze kříž) a třetí je prakticky jen pro přesun dobytka z jedné pastviny na druhou (Brown-Boveri.) Zda nově instalované výstražníky AŽD 97-PV skot ocení, ukáže až čas. Víme tedy, že účelem bylo nahradit ruční ovládání. Vzhledem k výše uvedené frekvenci provozu je ale na pováženou, jestli nestačilo pouze sejmout břevna a odstranit lanka? Za zmíněnou cenu byly rekonstruovány i silniční části přejezdů, stejně jako kolejový svršek. Jeden přejezd dostal hned tři světelné výstražníky, každý přejezd má pak samozřejmě svou "boudu." A jak to tam tedy vypadá?

Prejezd KpO 01, foto: MG Prejezd KpO 02, foto: MG Prejezd KpO 03, foto: MG Prejezd KpO 04, foto: MG Prejezd KpO 05, foto: MG Prejezd KpO 06, foto: MG

Na prvních dvou snímcích vidíme náhradu prvních mechanických závor. Obrázek třetí ukazuje přejezd, do zbudování nového PZZ vybavený pouze výstražnými kříži. Fotka číslo 4 nahlíží na "kraví přechod" - donedávna jedno z nejkrásnějších míst na trati, kam se daly šraňky zakomponovat. Pětka snad ani nepotřebuje komentář a na šestém snímku lze dohledat, kde byla klika k ovládání závor.

Tato zpráva nemá za účel jakkoli zpochybnit funkci nového zařízení. Jistě byly důvody k jeho zavedení, leč autora žádný konkrétní, s logickým opodstatněním, nenapadá. Vím jen, že k charakteru trati, vedoucí oním krajem, by se více hodil původní stav, s mechanickými závorami. Ostatně posuďte sami, z výše uvedených fotografií…

Zdroj: Vlastní zjištění


Martin Grill Poslat mail autorovi | 6.6.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel jena 
06.06.2009 (14:04)  
Náhrada těch závor mě velmi mrzí, strávil jsem v jejich okolí skutečně hodně času, ale bylo jen otázkou času, kdy se tak stane. Drobné upřesnění:

První přejezd je v porovnání s ostatníni využíván rozhodně nejvíce, cesta vede k nedalekým chatkám a domkům. V zimním období je sice pro své směrové poměry (a obecně menší frekvenci) využívaná zřidka, ale jinak je tam provoz lidí i aut celkem solidní. Tedy v relativném měřitku pochopitelně. Pouhé odebrání prý problematických závor a ponechání křížů je pro značnou nepřehlednost místa nesmysl, muselo by dojít ke snížení traťové rychlosti, což je nežádoucí...

Prostřední přejezd u hájenky je využíván sice jen místními (a případnými fotiči :) ), instalování výstražníků AŽD je krok správným směrem, ale je otázkou, jaký názor na to budou mít z nedaleké chalupy. Kravál to dělá solidní...

Posdlení přejezd u strážního domku je využíván skutečně minimálně, z zimě prakticky vůbec, v létě sem tam traktor a někdo z místních. Pouhé ponechání křížů ale opět nepřipadá v úvahu vzhledem k nepřehlednosti místa zejména ze směru od Frenštátu...

Podtrženo sečteno. Vzhedem k silnému provozu na trati prakticky po celých 24h je náhrada mechanických závor moderním zařízením ve výsledku pozitivní změnou. Pomineme-li tedy nostalgické "šotovzpomínky"... :-) Otázkou je, zda neexistuje možnost, instalovat do jinak velmi klidného místa něco, co ten klid nebude několikrát do hodiny rušit vlastně "trojitým" kraválem. Bydlet tam někde, asi se záhy k přejezdu vypravím s kladivem a šroubovákem a cílem jej umlčet... (v Polsku jsem několikrát narazil na odbobný přejezd, který pouze blikal, ale necinkal)
registrovaný uživatel mira 
06.06.2009 (11:49)  
Jeffer: Asi tak nějak. Podle mě o bezpečnost až tak nejde, ta se ubráním závor nezvýší. Spíš jde o to, přihrát AŽD další lukrativní zakázku. Důvod se vždycky najde. No a ty místní co bydlí v tom domku u přejezdu, docela lituju, poslouchat 21h denně ten kravál, kterej se ozývá kilometr daleko není nic příjemnýho.
registrovaný uživatel sAd 
06.06.2009 (11:25)  
Václav: To docela pochybuji. Elektrizace Frýdlant n. O. - Valmez mi v nynější situaci přijde jako vyhazování peněz, které by šly smysluplněji využít jinde. Navíc nevím, co by tam tak tu elektrickou trakci mohlo využít...
06.06.2009 (10:39)  
jeffer: Možná byste se divil, ale tato trať je třetí nejvýkonnější trať, co do počtu přepravených cestujících, v tomto kraji. V noci je tam pauza v osobní dopravě od cca 0:15 do 3:30.
Možná je to předzvěst budoucí rekonstrukce a elektrizace tratě až do Valašského Meziříčí:-)
registrovaný uživatel jeffer 
06.06.2009 (9:53)  
Je zaujímavé hovoriť o zvýšení bezpečnosti prevádzky, keď priecestia s ručne ovládanými závorami majú podľa štatistiky DÚ najnižšie množstvo nehôd a naopak najvyšše majú výstražnými svetlami vybavené priecestia bez závor. Je teda pravda, že statistika, ktorú som videl, uvádza len nič nehovoriace absolútne čísla a neprepočítava ich na počet priecestí daného typu - na jedno "staré" priecesti pripadá v priemere ... nehôd.

Pre obyvateľov v okolí to - paradoxne - tiež pokladám za zhoršenie stavu (oprava povrchu priecestia je samozrejme zlepšenie). Takto sa im pri každom vlaku bude do diaľky ozývať podstatne kvalitnejšie vyzváňanie ako boli schopné vylúdiť mechaniky. Na tejto trati asi v noci nijak veľká premávka nehrozí, ale aj tak. Stačí mi to pod oknom - asi sto metrov vedľa je pomerne nové priecestie so závorami, ktoré ani po spustení závor neprestáva zvoniť (správne - sú tam výstražníky z bočných ulíc) - prakticky každú noc okolo jednej-druhej ráno tak mám desaťminutovú seancu cinkania keď tu manipuluje manipulák.

Pri pohľade z druhej strany je to dobré. Ušetria sa ľudia, ušetrí sa údržba.
06.06.2009 (9:52)  
No dobře tak,holt se moc neušetří jen se zvýší bezpečnost. A lechko no nevím pár přejezdů už jsem točil a i lechké točení, když je párkrát za den dost ztežkne a ještě lepší je když se to přežene a točí moc rychle pak se musí stočit zpět a začít znova,aby nebyla zkrácena předzváněcí doba.
06.06.2009 (9:20)  
AD Martin Grill a to tam závořář sloužil non-stop? to byl hooodně výkoný zaměstnanec.Nebo byl jen jeden v pracovní dny 6 - 14 a po zbytek doby závory obsluhoval někdo jiný?
06.06.2009 (8:51)  
Chapu, ze je autorovi zavor lito, ale doba uz vazne pokrocila a rucne ovladane zavory do ni uz nepatri.
A co se tyce zruseni krize, asi to prispelo ke zvyseni tratove rychlosti. A i jako majitel toho domu bych radsi kazdodenne jezdil pres prejezd svetelny nez pres krize...
06.06.2009 (8:44)  
Opravdu nestačí odebrat břevna a nechat jen kříže.DÚ nepovolí snížení úrovně zabezpečení přejezdu,proto kde jsou dnes ručně ovladané závory mohou být jen závory nebo zrušený přejezd,bohužel.Další věcí je že přejezd ovládaný jízdou vlaku je na provoz jaksi levnější než čtyři závoráři(nepřetržitý provoz s nočním klidem).Podobný problém je v Praze na zast. P. Holyně dnes hláska + ručně ovládané závory a případnému zrušení hlásky(případně nahrazení AH) brání ony závory které jsou fakticky na cyklotrase a turistické cestě,provoz aut je zcela minimální.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko