Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.
Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.
Regionální doprava nebo rychlíkové trasy
Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.
Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.
Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.
Zdroj: Finanční noviny
Pokud jde o neporadek, tak Cesi jsou pomerne cistotni. Pokud by takova udrzba probihala ve Spanelsku, tak se do tech vagonu po trech jizdach neda ani nastoupit, protoze bordel z nich bude vylozene vytikat...
Ze nekde je poradek a jinde neporadek neni o tom, kdo je vetsi spinavec, ale o tom, kdo casteji uklizi
Když tady čtu nějaký článek o SA nebo Jančurovi tak si přečtu první větu a pak nevím proč, ale všechny ostatní slova se my změní na blablablablablabla a pak už se v tom nějak neorientuju.
Si jako vážně myslíte, že když tady kdokoliv začne jezdit s "novými" vozy, že budou pořád čisté a vonět novotou? Ale hovno, to by tam museli přestat jezdit češi, protože ten bordel si dělají lidi sami. Já osobně jezdím na lokálkách kde jezdí víceméně ty stejné motoráky a přívěšáky a to by jste měli vidět jak si lidé všímají ostatních a buzerujou je, když tam někdo dělá bordel a proč? Protože chcou jezdit jako lidi a taky tak v rámci možnosti jezdí a jde to, jenom chtít se musí.
- Jančura dopravu zkulturnil a ne že ne. Šlo ale o dopravu autobusovou, kde jsou podmínky k podnikání a konkurenci daleko příznivější.
- Kdyby Jančura chtěl, tak už dávno jezdí? Opravdu? Opravdu je tak jednoduché rychle zařídit vše potřebné: (?)
- licence k provozování drážní dopravy
- nová vozidla a jejich schválení od DÚ
- veškeré zázemí pro tato vozidla
- jistota, že mi DÚ a další orgány (MD, SŽDC a v konečném důsledku i ČD) nebudou házet klacky pod nohy (viz dotování i EC a IC; různé návrhy zákonů omezující železniční dopravce, kteří jezdí bez dotací; v 1. návrhu JŘ 2007/2008, ve kterém se ještě počítalo s RT-EX, byl tento veden z Běchovic přes Vršovice na Smíchov, zatímco všechny vlaky od ČD byly "luxusně" vedeny přes Libeň do Holešovic anebo z Vršovic na hl. n.)
(...)
Edit - ČD taky jenom pořád tvrdí, jak chtějí lidi vozit v čistších a lepších vozech nebo jak chtějí mít menší zpoždění. Ale skutek utek. Kdyby ČD opravdu chtěly, tak už tady dávno ty lepší vozy a menší zpoždění jsou, že jo. :-/
Jančura ve zdělovacích prostředcích jenom kecá, jak chce zkulturnit dopravu a chce pořádnou konkurenci ČD, ale kdyby chtěl, tak už dávno jezdí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.