..: Ve Francii opět začíná stávka, mnoho vlaků nepojede :..

Logo SNCF, foto: SNCF Doplněno - Dijon - Podle informací našeho čtenáře ve Francii odbory národního železničního dopravce SNCF připravují další stávku, jež by měla začít dnes večer ve 20:00. Vlaky se zastaví až do středečního rána, kdy by měl být v 8 hodin provoz zase obnoven. Vedení francouzských drah již dnes kolem poledne vydalo oficiální upozornění pro cestující i s odkazem na informace o jednotlivých spojích. Narušení provozu postihne všechny sektory osobní železniční dopravy, relativně nejmenší dopad bude mít na mezinárodní spoje do Německa a Belgie. S výrazně redukovanými spoji mohou naopak počítat cestující v regionální dopravě, zejména v síti Transilien, která zajišťuje rychlé železniční spojení v metropolitní oblasti Île-de-France. Odbory stávku odůvodňují neshodou kroků vlády a vedení SNCF s jejich představou opatření proti dopadům světové hospodářské krize. Podle deníku Le Figaro se jedná zejména o rušení pracovních míst na železnici a rozhodnutí nezvyšovat minimální mzdu.

"Právě mi dorazil e-mail z klientského centra SNCF. Píše se v něm, že odbory SNCF vyhlásily stávku od 25. května od 20:00. Můj navrat do ČR je tudíž zatím ve hvězdách. Stávka by měla pokračovat minimálně do středy. Vzhledem k tomu, že mi v úterý letí z Ženevy letadlo zpět do ČR," popisuje své dojmy Tomáš Pichal ve francouzském Dijonu. Podle informačního e-mailu dopravce mohou lidé s platným cestovním dokladem na úterý využít libovolný spoj v úterý nebo ve středu, ovšem bez garance rezervovaného místa a záruky jízdní doby, kterou na vybraných spojích společnost běžně poskytuje. Rozhodnou-li se cestu zrušit, bude jim jízdenka proplacena v plné výši.

Podle aktuálních informací bude garantováno 75 % dálkových, 50 % regionálních spojů a 60 % vlaků v rámci sítě Transilien. U pařížského dopravního podniku RATP, který provozuje dvě linky městské rychlodráhy RER, by se stávka měla dotknout pouze linky B, na niž bude doprava zajištěna v minimálním možném rozsahu (bez bližší specifikace, co si pod tímto pojmem představit).

Omezení v dálkové dopravě

Bez jakýchkoli omezení budou i nadále jezdit spoje:

  • mezistátní spoje z kategorie Corail
  • spoje Artesia mezi Francií a Itálií
  • spoje Eurostar, Thalys, ICE a Alleo
  • spoje Lyria v relaci Paris - Basel - Zürich
  • spoje TGV Nord z/do Paříže
  • spoje TGV Est z/do Paříže

Omezení provozu postihne ostatní trasy vlaků TGV a Corail (Téoz/Lunéa), obvykle ve formě zkrácených nebo vynechaných spojů. V průběhu úterý vůbec nepojedou spoje denní Talgo do Španělska. Detailní informace o dopadech stávky podle regionů poskytuje informační servis SNCF; včetně vyhledání detailů konkrétního spoje.

Regionální doprava

Cestující v regionální dopravě jsou směrováni na příslušná kontkatní centra a webové stránky, poskytující stávkové jízdní řády a informace o konkrétních spojeních podle regionů, samostatně pro síť TER a Transilien. Podle dostupných informací by se provoz měl vrátit do normálu v průběhu středy; v případě francouzských odborů však nelze nic tvrdit s jistotou.

Když vlaky stojí…

Rozsáhlé stávky v dopravě se za dlouhá léta své nemalé popularity u místních zaměstnanců již prakticky zařadily do typického koloritu země galského kohouta. Ačkoli svým trváním obvykle nepřesahují 48 hodin, jejich začátek bývá většinou ohlášen poněkud narychlo, což cestujícím nedává mnoho šancí na naplánování alternativího způsobu cesty. Zítřejší celonárodní stávka nepostihne pouze železnici - mají se do ní zapojit i zaměstnanci státní pošty a dalších podniků. Jedná se přitom o další ze série akcí, které se snaží protestovat proti aktuální, úspornější politice vládní strany UMP prezidenta Nicolase Sarkozyho a premiéra Françoise Fillona. V lednu vyšly odbory s kritikou propouštění v státních podnicích a zmražení minimální mzdy do ulic, teď své členy vyzývají spíše k menším akcím - peticím, setkáním i odborovým piknikům. Faktem zůstává, že obětí politického protestu se opět stanou cestující; nadšeni ovšem určitě nebudou ani zákazníci nákladní železniční dopravy.

Zdroj: Tomáš Píchal, SNCF, Le Figaro


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , pacholicek | 25.5.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti Jízdní řád

Další z regionu Francie


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
27.05.2009 (22:50)  
M: Do jisté míry souhlas. Ta svoboda a demokracie má jistá úskalí, jako že maximálně několik desítek tisíc modrogum znepříjemní život až několika milionům lidí, další příklady by mohly následovat...
registrovaný uživatel M 
27.05.2009 (22:40)  
Hazeni vajicek je patrne take dan demokracie...
Mimochodem, kdo tvrdi, ze demokracie je neco pozitivniho?:) Ze to neni uplne to prave orechove, tak to uz kdysi popsal jeden Rek...
registrovaný uživatel DJ 
27.05.2009 (21:36)  
MZ: Jo aha, vy blokádu berete taky jako "stávku"...
No ale ti kamioňáci dělají blokády opravdu velice výjimečně, francouzské modrogumy stávkují daleko častěji (a ty české tím také vyhrožují častěji).
Tak to jsou kamioňáci - a co ti pekaři, které jste taky uvedl?

Samozřejmě že i blokády od těch hornorakouských fanatiků jsou svinstvo, ale snad se lidé od železnice nechtějí snižovat svojí úrovní k takovým lidem. :-/

Daň demokracie? Není to spíš daň svobody? Je to sice tak trochu slovíčkaření, ale pozoruji, že tyto pojmy jsou zaměňovány opravdu často. ;-)
27.05.2009 (17:19)  
DJ : Řidiči kamionů nebo pekaři těžko budou stávkovat, byli by sami proti sobě.

A co ty stávky kamionů ve formě blokád komunikací. Tuzemští stávkující řidičí blokují cizince, nezajímá je, co se stane s nákladem, který vezou, náhradu za zkažený náklad jejich zákazníkům nenahradí ... kde je úcta k zákazníkům ?

A co takhle blokády odpůrců Temelína. Jaké berou ohledy blokaři na osoby cestující v osobních vozidlech nebo autobusech, resp. na řidiče kamionů, resp. zákazníky nákladních dopravců. Proč nejdou vyřvávat a točit s ruční sirénou na nějaké vídeňské náměstí nebo nezablokují nějakou vídeňskou / lineckou / salzburskou ulici v centru města ?
Proč by nestávkovali pekaři, když od nich budou chtít obchodní řetezce kupovat za cenu pod výrobní náklady. Tak prostě nebudou vyrábět s odjkazem na stávku proti požadavku odběratelů na nízké ceny.

M : když se terminologií ze slovníku nacistických pohlavárů třetí říše vyjadřují osoby v nejvyšších politických patrech, dokonce i v originálním jazykovém provedení (a často jinak aktivní média z toho skandální kauzu nedělají ... financování páně Grossova bytu bylo politicky zajímavější), pak si holt musíme zvyknout na nácky na náměstích a policejní manévry ...
Chyba je ve shromažďovacím zákoně, který "shromážděným" nebo pochodujícím osobám neukládá povinnost nebránit provozu dráhy nebo neznemožňovat provoz vozidel veřejné linkové dopravy. I když v zákoně o dráhách by se mohla (kdyby se chtělo ...) najít nějaká klička, týkající se nemožnosti shromažďování v prostoru dráhy tramvajové, trolejbusové ..., resp. shromáždění a pochodující by mohli pohybovat pouze mimo průjezdný průřez dráhy.

DJ & M : to je zkrátka daň demokracie. Demokracie je často zkrátka nepříjemná tím, že musíme se skřípáním zubů skousnout i věc, která se nám hnusí.
U "Castrů" a "Kimů" jistě problémy se stávkami a nácky nemají, zato tam nemají onu "zlotřilou" demokracii...
registrovaný uživatel M 
27.05.2009 (0:47)  
MZ - v ceske ustave (no nebo v nakym zakone) je pravo na shromazdovani - takze kdyz nacci zablokujou pulku mesta a policejni manebry stoji miliony, tak mame byt vlastne blahem bez sebe, protoze bezmozkum dopravame ustavnich prav? Totez ty stavky...
registrovaný uživatel DJ 
26.05.2009 (23:25)  
MZ: Řidiči kamionů nebo pekaři těžko budou stávkovat, byli by sami proti sobě.
Právo na stávku mají samozřejmě všichni, ale měli by s tím zacházet jako s šafránem a použít to jen v nejkrajnějších případech, jako když nedostávají výplaty nebo když zaměstnavatel nějak nedodržuje třeba bezpečnost práce atd.
Tzv. "politická stávka" je v každém případě věcí nesmyslnou a činí z odborů nevolenou politickou organizaci.

Ale je zajímavé, že i vámi uvedené příklady jsou ta povolání, která jsou potřeba i v době krize (zaměstnanci dopravy, popeláři, pekaři), tedy kde propouštění nehrozí.
Takže ti, kteří mají své pracovní místo poměrně jisté, si ještě troufají stávkovat, zatímco lidi z nejistých sektorů jako je průmysl a podobně, na nic takového ani nepomyslí a stejně můžou o své místo přijít (třeba k tomu může přispět i to, když se párkrát nedostanou do práce díky gumám z dopravy). Sakra, jak je ten svět nespravedlivej...

Tak francouzské odbory chtějí, aby byla (i v době ekonomické recese) zvyšována minimální mzda. Tedy aby zaměstnavatel musel těm nejhůře placeným zaměstnancům "povinně" zvýšit mzdu. Kde má na to takový zaměstnavatel vzít, to už je jim jedno. No samozřejmě, že takové zvýšení minimální mzdy bude znamenat jen větší počet propuštěných lidí.
Ale zase - železničáři žijí asi v socialismu, oni propouštění odmítají a i proti němu protestují tou stávkou...

Ale koukám, že opravdu máte skvělý přístup k zákazníkům. Obhajujete možnost, že vlaky (nebo i jiné prostředky veřejné dopravy) nevyjedou, že to odnese spousta lidí, a to všechno jenom z pochybného důvodu, že zase něco někomu přeletělo před nosem (a jiným to zjevně nevadí, anebo vadí, ale normálně pracují).
26.05.2009 (23:10)  
Neznám detailně francouzskou ústavu, pouze některé její obrysy, ale předpokládám, že právo na stávku je ústavním právem.

Takže "modré gumy" využívají pouze svého práva.

A co když stávkuje pařížské metro, či autobusová doprava, případně metaři nebo firmy odvážející komunální odpad, řidiči kamionů, pekaři ...

Jako alternativu mají stávkou postižení občané.
registrovaný uživatel DJ 
26.05.2009 (19:28)  
MZ: Pokud neexistuje nějaká přijatelná alternativa vůči vlakům, tak tím to je od tamních modrogum o to víc hnusnější, že se takhle na lidi vykašlou a že způsobí takový rozvrat.
K tomu, abych napsal nějakou větu, nepotřebuju číst žádnou příručku. Úcta k zákazníkům by měla být jednou z nejzákladnějších vlastností těch, kteří pracují s lidmi. A dokonce tento pojem něco říká i některým firmám, které se zabývají veřejnou osobní dopravou. ČD mezi ně bohužel příliš nepatří.
registrovaný uživatel M 
26.05.2009 (18:55)  
To prehlasovany u je nejaka frcici novinka, ktera se mi jeste nedonesla?:)
26.05.2009 (18:50)  
DJ : skutečně mohou použít aut nebo autobusů ?
Opravdu si müslíte, že jezdí nějaké autobusy Dijon - Paris, Dijon – Lyon nebo Bellegarde – Lyon, které by mohl cestující použít místo vlaku. I když je ve Francii v každé rodině s velkou pravděpodobností auto, tak ho můžete použít v případě, že cestu nastupuje v místě bydliště, kde parkujete. Když se vracíte třeba po dvou dnech, tak máte smůlu. Müslíte, že v případě použití auta pro cestu do Paříže do práce náhradou za vlak najdou ty desetitíce cestujících v Paříží místo pro zaparkování ? Asi jste v Pařízí nikdy nešel po ulici.
Řekl bych, že nejvíc autobusů provozují právě SNCF jako altenativu k vlakům nebo na "zrušených" tratích. Představa o dálkových autobusech typu Brno – Praha apod. je mülná.

To je opravdu úcta k zákazníkům > to je citace z nějaké příručky, že ?
Kdypak jste byl ve Francii naposled vlakem a pocítil "úctu k zákazníkům". Já jsem jí moc nepociťoval.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko