Luzern - Ve čtvrtek 21. května v poledne se lokomotiva číslo 7 opět vydala na koleje výletní ozubnicové železnice Vitznau - Rigi Bahn. Lokomotiva konstruktéra Niklause Riggenbacha se stojatým kotlem pochází z roku 1873. Byla první lokomotivou vyrobenou v čerstvě zřízené lokomotivce SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) Winterthur a pyšní se tak výrobním číslem 1. U příležitosti 50. výročí Verkehrshausu (národního dopravního muzea) byla dočasně znovuuvedena do provozního stavu a až do 28. září bude jezdit v čele oblíbených parních vlaků pro veřejnost.
Ačkoliv lokomotivu v roce 1892 vybavili klasickým ležatým kotlem, byla již krátce po vyřazení z pravidelného provozu roku 1937 (elektrifikace trati) vybavena atrapou původního stojatého kotle pro výstavu v Zürichu. V roce 1996 byla uvedena do provozního stavu a provozována na své domovské trati. Nyní se vrací opět na jedno léto zpět.
Hora Rigi se pyšní marketingovým přídomkem královna hor. Sama sice není položena v nejvyšších partiích Alp, ale právě naopak leží v centrální, tzv. nejstarší části Švýcarska. Poskytuje kruhový výhled, ze kterého uvidíte nejen například Jungfrau a Titlis, ale i rozsáhlou část tzv. Středozemě, nížinné části Švýcarska. Relativní dostupnost z Luzernu a Curychu ve srovnání s jinými alpskými cíli pak je přirozeným katalyzátorem oblíbenosti této hory.
Poté, co došly zprávy o úspěchu obdobného systému v Americe, dostal Riggenbach povolení kantonu Luzern takovou dráhu na Rigi postavit, za použití svého patentu z roku 1863. Sama trať, nebo spíše dvě tratě, vede na Rigi z Vitznau na břehu Vierwaldstättersee a z Arth-Goldau, spojnice tratí od Curychu a Basileje na legendární Gotthard. Dráhy byly vybudovány jako první ozubnicové železnice v Evropě v roce 1871 z Vitznau a 1875 z Arth-Goldau. V provozu jsou dodnes a těší se značné oblibě.
Ale zpět k vlastní akci. Slavnosti budou o víkendu pokračovat v depu Arth-Goldau. Kromě jiného přijede v čele zvláštního vlaku parní lokomotiva Genf, nejstarší lokomotiva ve Švýcarsku, provozován bude i legendární Červený šíp. Kromě toho bude na zubačce opět v provozu řada zvláštních vlaků. Návštěva se tedy určitě vyplatí.
zdroj: Rigi Bahnen, informace o nasazení lokomotivy číslo 7, fotogalerie z akce
článek se fakt povedl.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.