..: Číslo 7 opět žije :..

No. 7 Vitznau Rigi Bahn, foto: Zdeněk MichlLuzern - Ve čtvrtek 21. května v poledne se lokomotiva číslo 7 opět vydala na koleje výletní ozubnicové železnice Vitznau - Rigi Bahn. Lokomotiva konstruktéra Niklause Riggenbacha se stojatým kotlem pochází z roku 1873. Byla první lokomotivou vyrobenou v čerstvě zřízené lokomotivce SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) Winterthur a pyšní se tak výrobním číslem 1. U příležitosti 50. výročí Verkehrshausu (národního dopravního muzea) byla dočasně znovuuvedena do provozního stavu a až do 28. září bude jezdit v čele oblíbených parních vlaků pro veřejnost.

Rigi Bahnen, foto: Zdeněk MichlAčkoliv lokomotivu v roce 1892 vybavili klasickým ležatým kotlem, byla již krátce po vyřazení z pravidelného provozu roku 1937 (elektrifikace trati) vybavena atrapou původního stojatého kotle pro výstavu v Zürichu. V roce 1996 byla uvedena do provozního stavu a provozována na své domovské trati. Nyní se vrací opět na jedno léto zpět.

Hora Rigi se pyšní marketingovým přídomkem královna hor. Sama sice není položena v nejvyšších partiích Alp, ale právě naopak leží v centrální, tzv. nejstarší části Švýcarska. Poskytuje kruhový výhled, ze kterého uvidíte nejen například Jungfrau a Titlis, ale i rozsáhlou část tzv. Středozemě, nížinné části Švýcarska. Relativní dostupnost z Luzernu a Curychu ve srovnání s jinými alpskými cíli pak je přirozeným katalyzátorem oblíbenosti této hory.

Rigi Bahnen - parní lokomotivy 16 a 17, foto: Zdeněk MichlPoté, co došly zprávy o úspěchu obdobného systému v Americe, dostal Riggenbach povolení kantonu Luzern takovou dráhu na Rigi postavit, za použití svého patentu z roku 1863. Sama trať, nebo spíše dvě tratě, vede na Rigi z Vitznau na břehu Vierwaldstättersee a z Arth-Goldau, spojnice tratí od Curychu a Basileje na legendární Gotthard. Dráhy byly vybudovány jako první ozubnicové železnice v Evropě v roce 1871 z Vitznau a 1875 z Arth-Goldau. V provozu jsou dodnes a těší se značné oblibě.

Ale zpět k vlastní akci. Slavnosti budou o víkendu pokračovat v depu Arth-Goldau. Kromě jiného přijede v čele zvláštního vlaku parní lokomotiva Genf, nejstarší lokomotiva ve Švýcarsku, provozován bude i legendární Červený šíp. Kromě toho bude na zubačce opět v provozu řada zvláštních vlaků. Návštěva se tedy určitě vyplatí.

zdroj: Rigi Bahnen, informace o nasazení lokomotivy číslo 7, fotogalerie z akce


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 22.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Švýcarsko


23.05.2009 (19:47)  
Sýkoráček : 1 500 V =
23.05.2009 (12:34)  
Zdeněk M. Vidíš, jak se fotky občas hodí, ještě by se jich pár našlo z picasy-galerie.
článek se fakt povedl.
registrovaný uživatel Sýkoráček  mail  
23.05.2009 (9:55)  
Mne by zajímala, jaká je její výška. Komín se mi zdá nějak blízko od trolejového vedení. A také, jaké napětí vlastně v troleji je.
22.05.2009 (20:15)  
V Československu trvala "dočasnost" 21 rok, ve Švýcarsku je to jen jedno léto ...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
22.05.2009 (15:13)  
Pavel Q: Mě tenhle překlad náhodou připadne velice vtipný :)
22.05.2009 (13:53)  
Jenom drobná poznámka k překladu: Mitelland bych radši nechal v orig., než si vymýšlel Středozemě. :-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko