..: Městská dráha v Praze - realita nebo planý předvolební slib? :..

Elektrická jednotka řady 471, foto: Louis Armstrong Praha(Aktualizováno 12. října 18.10) Kromě Brna by nyní mohla městská dráha vyrůst i v našem hlavním městě. Alespoň tak zní plán koalice Evropských demokratů a Strany zelených, která prohlásila, že Praha do silničních sítí investovala dostatečné částky a teď je na řadě železnice. Politici totiž chtějí obnovit staronový projekt městské železnice. Ačkoliv je již zapracován do územního plánu, dále se bude jednat až po jeho případném schválení. Nově vystavěná městská dráha by značně urychlila cestujícím dopravu napříč městem. Propojit by měla například Smíchovské nádraží s Václavským náměstím či Karlínem. Opomenuto by nebylo ani pražské hlavní nádraží, ze kterého by vlaky jezdily do Albertova či Edenu. Vybudováno by bylo celkem pět podzemních stanic, další by byly na povrchu. A plány nejsou vůbec skromné – v závěrečné fázi by vlaky měly představovat nejrychlejší způsob dopravy po Praze. Stavba, která by podle předběžných odhadů trvala osm let, však podle předsedkyně Strany Zelených začně nejdříve v dalším volebním období, tedy za čtyři roky. Náklady by se pohybovaly okolo třiceti až čtyřiceti miliard korun. Takovou částku totiž město zatím nemá.

Postavíme druhé Nové spojení a zlepšíme tak dopravu v Praze

Realizace městských železnic si získala oblibu po celé Evropě. Dopravně–urbanistické řešení projektu nazvaného Nové spojení II. etapa (městský železniční tunel) počítá s výstavbou dvou tunelů vedoucích pod centrem Prahy, které je navíc možno vzájemně propojit. Návrh předpokládá na severní straně zahloubení tratí od Negrelliho viaduktu a Nového spojení (Prahy–Karlína) v prostoru Florence se zřízením stejnojmenné přestupní zastávky. Jižním směrem je navržena jedna trať vedoucí přes Karlovo náměstí do železniční stanice Praha–Smíchov, kde může být část vlaků ukončena, anebo může pokračovat dále směru do Prahy–Radotína a Řevnice. Druhá trať bude trasována ve směru na Vršovice se zastávkou pod náměstím Bratří Synků. Dále pak vyústí na povrch a zapojí se do železničního koridoru před budoucí zastávkou Praha–Eden. Celkem by mělo být realizováno 12,5 km tratě, z čehož téměř deset kilometrů bude vedeno tunelem. Je počítáno s průjezdem všech vlaků městské a příměstské dopravy napříč centrem do protilehlé části města, včetně vlaků jedoucích od letiště Ruzyně.

Stávající stav železnice, foto: Sudop.czPlánovaný stav, foto: Sudop.czZaústění tratí od Negrelliho viaduktu, foto: Sudop.cz

Je tak zatím otázkou budoucnosti, zda se podaří projekt prosadit a financovat. Výstavbu podporuje i Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Po dokončení by došlo nejen ke zkvalitnění dopravy, ale také ke snížení počtu osobních automobilů a přestupů při cestě do centra hlavního města.

Parametry městské dráhy:

  • maximální sklon 35 ‰
  • délka nástupišť 170 – 200 m (6 – 8 vozů)
  • traťová rychlost 60 – 80 km/h
  • směrové uspořádání centrální stanice
  • délka celkem zhruba 12,5 km (z toho cca 9,7 km pod povrchem)
  • pět podzemních a dvě povrchové stanice
  • elektrické jednotky CityElefant

Související odkazy:

Zdroj: Deník Metro, ekolist.cz, Sudop.cz, Finanční noviny


Dominik Jaroš | 11.10.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Rozhovory

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
11.10.2010 (21:50)  
honzatvs: To sice nemá, ale alespoň to lidem zvedne náladu :)

Takovýhle projekt smysl samozřejmě má, když si třeba vezmu dnešní ranní vlak od Hradce do Prahy, který od Poděbrad sebral spoustu lidí a na hlavák dojel obsazený snad na 100%, všichni se pak hrnuli do metra či na tramvaj a hurá dál po Praze.

Proč nenastoupit do osobáku v Lysý n.Labem a nedojet do těch Vršovic přímo ...
11.10.2010 (21:37)  
Tak tohle není nic nového, ani megalomanského ani šíleného. Nicméně to, že minimálně dalších 5 let (a to je dost optimistické) nemá cenu o podobných projektech ani mluvit je bohužel fakt...
11.10.2010 (21:28)  
kobros: proc stanice Opera neni vyrazne blize k hlavnimu nadrazi, presneji receno, proc neni primo pod jeho peronami

Protože je tak nějak na půlce mezi "Eskem" a MC a MA. Proč všechny vozit zrovna na Hl.n.? Projekt, nebo myšlenka už je sice také staršího data (na netu se objevila nejednou), ale mě se docela líbí. Jen si myslím, že je to v nejbližších letech nerealizovatelné, jestli vůbec někdy.
registrovaný uživatel kobros 
11.10.2010 (21:11)  
Hm, je to pekne, ale nejak my neni jasne, proc stanice Opera neni vyrazne blize k hlavnimu nadrazi, presneji receno, proc neni primo pod jeho peronami. Chtelo by to skutecnou, tedy poradnou koncepci zeleznicniho uzlu. Je sice dobre, ze se tu tvori nejaky Sbahn, ale je potreba resit i dalkovou dopravu. Dalkova doprava totiz musi mit velmi jednoduche pripojieni na letiste. Nejlepe primo - tedy, ze by tam dalkova doprava zajizdela, ale ani by nevadilo, pokud by to bylo s prestupem v ramci jednoho nadrazi jen pres jeden eskalator.
Jinak se stane, ze dalkovi cestujici na letadlo pojedou spise do Vidne, Drazdan, ci po stavbe trat pres Domazlice, do Mnichova. Skoda ja pro ceskou zelenznici, tak pro ceske letiste.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
11.10.2010 (20:38)  
Tady se někdo definitivně pomátl. Zmínku o Brně nechápu vůbec.K čemu by tam byla nějaká městská dráha? To se jako nepodařilo posunout nádraží, tak další pitomost v plánu je S-Bahn? Co se týče Prahy tady souhlas s kehead navíc oprava Vyšehradu, zadrátování semeringu, propojení letiště atd. Potom nějakou další dráhu považuji za pitomost. V Brně bych začal tím, aby bylo aspoň kde koupit lístky na tramvaj a okolí nádraží ani nádraží samotné nepřipomínalo skládku.
11.10.2010 (20:33)  
Pikehad: peníze jsou, ale nejsou na správných místech... tenhle projekt je potřeba postavit aby se zkvalitnila městská a příměstská doprava v Praze a zavedl se tolik potřebný S bahn a ne současná parodie na SBahn, kdy většina vlaků městem neprojíždí ale končí na masaryčce jako před sto rokama. Při tom stačí tak málo... jen pár tunelů :-)
11.10.2010 (20:22)  
Ja nevim, jestli by se tady nemela vyhlasit pandemie megalomanskych napadu a nekteri lide by nemeli byt preventivne hospitalizovani na Praze 8 za ucelem pozorovani.
Takze po tunelu do Berouna a Bystrice, VRT do Brna a kosmodromu u Kropacovy Vrutice budeme mit i S-Bahn. A to v situaci, kdy nejsou prachy na provoz uz toho, co tu je (viz interval metra B) a vozovy park zeleznice v prazske aglomeraci pripomina pojizdny kovosrot.
Az tato particka magoru (pardon, vizionaru) postavi Kacerov, Rajskou zahradu a vykope z Prahy lega, sukafony a 010, pak se muzeme bavit. Do te doby je to sci-fi kombinovane s fraskou...
11.10.2010 (20:15)  
Tak jsem myslel, že Praha už městskou železnici má. Říká se jí metro. :-)
  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko