..: Nové motorové jednotky pro ZSSK dodají ŽOS Vrútky :..

840 004 ZSSK, Horná Štubňa, foto: JakuzaBratislava - Opakování původně neúspěšného tendru na dodávku tuctu nových dieselových jednotek pro regionální dopravu na Slovensku přineslo výsledek: nové nízkopodlažní motoráky národnímu dopravci ZSSK v průběhu následujících šesti let dodá domácí výrobce ŽOS Vrútky, který již v minulosti dvě malé série podobných vozidel vyráběl licenčně. Nová řada s předpokládaným označením 860 nabídne 177 míst k sezení, bezbariérový přístup, prostor pro jízdní kola, klimatizaci a maximální rychlost 140 km/h. Cena za kus dosáhne 4,414 milionu eur (118 mil. Kč).

Třídílná nízkopodlažní jednotka řady 860 ZSSK má sestávat ze dvou hnacích a jednoho vloženého vozu s uspořádáním pojezdu B'2'2'B'. Pohon budou zajišťovat dva dieselhydraulické agregáty s celkovým výkonem 800 kW, umístěné pod podlahou vozidla. Kromě spalovacího motoru MAN bude každý disponovat hydrodynamickou převodovkou VOITH s retardérem, generátorem pro napájení pomocných pohonů, dobíjení baterií a brzdovým kompresorem. Díly jsou navzájem spojeny na podvozcích typu Jakobs s pneumatickým vypružením.

Interiér jednotky poskytne místo pro 177 sedících cestujících, z toho 9 na sklopných sedačkách v prostoru pro přepravu jízdních kol, dětských kočárků a větších zavazadel. Prostřední vložený vůz bude uzpůsoben pro snadný přístup cestujících se sníženou pohyblivostí, včetně upravené buňky WC a nájezdových ramp při dvoudílných nástupních dveřích. Interiér jednotek bude klimatizovaný, instalovaný bude vizuální a akustický informační systém a bezpečnostní kamerový okruh. Při pohledu na ostatní nová vozidla ZSSK zatím zůstává bez odpovědi pouze otázka elektrických zasuvek 230 V.

Talent ConnexNež spatříme na kolejích první prototyp řady 860, můžeme se jen domnívat, z čeho budou nové jednotky vycházet. Za předpokladu, že se do tohoto projektu výrobce nepouští sám, ale se strategickým partnerem, lze podobně jako v případě řady 840 očekávat určitou podobnost s existujícími typy motorových souprav. Informace ZSSK však prozatím jako indicii zmiňují pouze velkoplošná okna v prostoru pro cestující.

Prvotní nasazení nových dieselových jednotek se předpokládá v relacích Humenné - Prešov - Košice - Humenné a Nové Zámky - Nitra/Leopoldov - Prievidza. S prvním kusem by se cestující měli v provozu setkat ke konci roku 2010.

Úspěšnější druhý pokus

Tendr je na poměry právě probíhající vlny obnovy vozového parku u ZSSK netypický hned v několika směrech: na rozdíl od fiaska v prvním kole byly do reprízy předloženy dvě nabídky, přičemž cenový strop byl pevně stanoven. Nejnižší pořizovací částka nebyla jediným kritériem výběru — váhou 30 procent se na závěrečném rozhodnutí podílely i technické faktory. I tak se ale vítězná nabídka od přípustného maxima 53 milionů eur liší jen o zanedbatelný rozdíl v řádu tisíců.

642 Desiro VogtlandbahnVratné soupravy a ucelené jednotky pro regionální dopravu však slovenský národní dopravce potřebuje jako sůl: zatímco v závislé trakci už proběhla alespoň objednávka prvních deseti patrových jednotek 671, čeká se na výsledek opakovaného tendru na vratné patrové soupravy a na několika místech zatím spokojeně dosluhují staré pantografy řad 460/560, provoz na tratích "bez drátů" je prozatím odkázán na neefektivní klasické soupravy nebo malé dvounápravové motorové vozy. Již v minulosti přitom ZSSK měla obdržet 35 kusů moderních dieselových jednotek, z čehož však díky protáhlé politické kauze zbylo pouze 6 kusů licenčně vyrobené řady 840. Tu shodou okolností vyprodukovaly rovněž ŽOS Vrútky, jako navázání na sérii 15 elektrických jednotek řady 425.9 v konsorciu se společnostmi Stadler Fahrzeuge a Bombardier Transportation. Nově objednané jednotky budou na rozdíl od nich třídílné a nabídnou vyšší komfort.

Důvod k radosti ale zajisté mají i ŽOS Vrútky: v situaci světové hospodářské krize mají v současnosti jisté zakázky na několik let dopředu — pro ZSSK kromě četných rutinních oprav a drobných rekonstrukcí dokončují dodání první a připravují výrobu druhé série vozů pro dálkovou dopravu; pro ČD zase letos rekonstruují starší bistrovozy. Ve hře navíc nadále zůstává tendr na soupravy typu push/pull, o který výrobce ze severního Slovenska pravděpodobně rovněž projeví zájem. Pozitivní výsledek výběrového řízení na nové motorové jednotky je však dobrou zprávou obecně: postupně snad pomůže vyplnit velkou mezeru ve vozovém parku ZSSK na poli regionální dopravy.

Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko, Tenders Electronic Daily


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.4.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
26.04.2009 (11:17)  
SYN : ano, pochopil jste to správně. Výhodu "by TO" mělo v tom, že stávající EM 471 byste mohl jenom drobně upravit a mohl s nimi jezdit. Tím spíše, že u střídavé trakce jezdící na sklonově náročné trati z Brna do Žďáru nad Sázavou by od věci nebyla sestava 571(671) + 071 + x71, což by byl řídící vůz 971 osazený hnacími podvozky, jejichž trakční motory by byly napájeny z EM 571(671). Čili totéž, co funguje na Pendolinech, jak českých, tak švýcarskýách nebo ICE-T, ICE 3.
Řešil by se tím analogický "problém" nasazení EJ 471 na trati do Benešova, kde jsou v určitých sklonově a současně obloukově náročných úsecích problémy s dodržením jízdních dob. Rozdělení tažné síly na dvě vozidla, podobně jako u žabotlamů by tento problém vyřešilo.
registrovaný uživatel SYN 
25.04.2009 (22:11)  
MZ: No nevim jestli Vas spravne chapu ale to jako ze byste nechal trakcni trafo jen v jednom celnim vozidle (571) ale zato na 4MW, aby nakrmilo vsech 8 hnanych naprav? To by snad nemelo zadne vyhody, pokud bude souprava 671+071+071+(071)+671 tak tam bude motoru i trakcnich menicu stejny pocet akorat trafa budou dve, po 2MW. Obe celni vozidla totozna, coz se domnivam je vyrobne i provozne vyhodnejsi. Jak uz tady bylo receno nekolikrat tak u vozidla (jednotky) s asynchronnim pohonem je ciste stridava varianta (571) zbytecna protoze na ni oproti dvousystemove prakticky nic neusetrite.

Deadeye: mozna uz je me mysleni deformovano neobvykle castymi poruchami i modernich HV u nas (hodne much) ale mam dojem ze moznost pruzne prehazovat hnaci vozy mezi soupravami podle toho ktere je zrovna v oprave atd. by se u nas hodne hodila. To ovsem funguje nejlepe kdyz jsou vsechny uplne stejne...
Nevim bohuzel jak realne rychle je prehazovat vozy v soupravach rady x71, jestli je to prace na hodinu, den ci tyden (v poslednim pripade by se to asi moc nevyplatilo neco prohazovat).
25.04.2009 (19:20)  
Spíše by se uživila 471+071+071+571, pokud by měla jezdit do DBska nebo ÖBBska, tak místo 571 jako 671 na 15 kV 16,7 Hz/25 kV 50 Hz. Trakčně by byla vždy obě hnací vozidla činná, napájení trakčních motorů z "druhého" trakčního vozidla.
25.04.2009 (18:43)  
to SYN: No tak prvni trida se od druhe lisi cim? Maximalne jine sedacky a zasuvky 230V:) Takze pri vyrobe dat jine sedacky asi nebude zadny problem a neni duvod, aby to bylo slozite, ci melo vliv na cenu. Jen se tam nalepi na dvere jine cislo tridy:) Take jsem premyslel o takoveto souprave, mohla by mit lepsi trakcni vlastnosti. Lepsi pomer mezi hnacimi a "tazenymi" vozy, lepsi rozlozeni hnacich naprav.
registrovaný uživatel SYN 
25.04.2009 (17:37)  
GC: Dobra otazka jestli se vyplati menit tu prvni tridu na druhou nebo jestli by se uzivily dve, obe 471 by pak byly totozne coz by nejspis zjednodusio vyrobu i nasazeni...

Jinak tady na brnensku je nejvytizenejsi usek asi Tisnov - Vranovice, jezdi to sestivozove pantaky 560 nebo 5-6 Bdmtee, spojovat a rozpojovat bych rekl ze tu moc neni co (navic kdyz to je stale jeste velmi problemova operace pri ktere nezridka nektera jednotka chcipne), takze by snad byla nejlepsi 4 nebo petivozova konfigurace napevno.
25.04.2009 (14:26)  
Georgo: Tak je otázka, zda-li by se někde neuživily i soupravy 471+071+071+472 (nahoře 2. třída)
25.04.2009 (14:25)  
Elias is best: ?
25.04.2009 (0:09)  
V porovnaní so zahraničnými nákupmi jednotiek podobných parametrov cena absolútne zodpovedá európskemu trhu. Je samozrejme možné, že NEWAG alebo PESA by to zvládli lacnejšie; hodne tu ale robí aj veľkosť objednávky.

Pokiaľ ide o ešus, tam je aktuálne cena 200M CZK za kus. 860 bude mať celkovo inú stavbu (konfigurácia pojazdu), dĺžkou približne zodpovedá, je však jednopodlažná (teda v zásade jednoduchšia konštrukcia). Na druhej strane má oproti 471 dva diely hnacie. Vo veľmi hrubom prepočte to plus/mínus zodpovedá.
24.04.2009 (23:34)  
No je to plusminus asi polovina než chce Studénka za Slona, při plusminus poloviční kapacitě, takže proč ne -- mohly by to ČD ve Vrútkách nakonec kupovat taky, ne?
24.04.2009 (21:10)  
Tak, at už to je venku!
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko