Bratislava - Opakování původně neúspěšného tendru na dodávku tuctu nových dieselových jednotek pro regionální dopravu na Slovensku přineslo výsledek: nové nízkopodlažní motoráky národnímu dopravci ZSSK v průběhu následujících šesti let dodá domácí výrobce ŽOS Vrútky, který již v minulosti dvě malé série podobných vozidel vyráběl licenčně. Nová řada s předpokládaným označením 860 nabídne 177 míst k sezení, bezbariérový přístup, prostor pro jízdní kola, klimatizaci a maximální rychlost 140 km/h. Cena za kus dosáhne 4,414 milionu eur (118 mil. Kč).
Třídílná nízkopodlažní jednotka řady 860 ZSSK má sestávat ze dvou hnacích a jednoho vloženého vozu s uspořádáním pojezdu B'2'2'B'. Pohon budou zajišťovat dva dieselhydraulické agregáty s celkovým výkonem 800 kW, umístěné pod podlahou vozidla. Kromě spalovacího motoru MAN bude každý disponovat hydrodynamickou převodovkou VOITH s retardérem, generátorem pro napájení pomocných pohonů, dobíjení baterií a brzdovým kompresorem. Díly jsou navzájem spojeny na podvozcích typu Jakobs s pneumatickým vypružením.
Interiér jednotky poskytne místo pro 177 sedících cestujících, z toho 9 na sklopných sedačkách v prostoru pro přepravu jízdních kol, dětských kočárků a větších zavazadel. Prostřední vložený vůz bude uzpůsoben pro snadný přístup cestujících se sníženou pohyblivostí, včetně upravené buňky WC a nájezdových ramp při dvoudílných nástupních dveřích. Interiér jednotek bude klimatizovaný, instalovaný bude vizuální a akustický informační systém a bezpečnostní kamerový okruh. Při pohledu na ostatní nová vozidla ZSSK zatím zůstává bez odpovědi pouze otázka elektrických zasuvek 230 V.
Než spatříme na kolejích první prototyp řady 860, můžeme se jen domnívat, z čeho budou nové jednotky vycházet. Za předpokladu, že se do tohoto projektu výrobce nepouští sám, ale se strategickým partnerem, lze podobně jako v případě řady 840 očekávat určitou podobnost s existujícími typy motorových souprav. Informace ZSSK však prozatím jako indicii zmiňují pouze velkoplošná okna v prostoru pro cestující.
Prvotní nasazení nových dieselových jednotek se předpokládá v relacích Humenné - Prešov - Košice - Humenné a Nové Zámky - Nitra/Leopoldov - Prievidza. S prvním kusem by se cestující měli v provozu setkat ke konci roku 2010.
Úspěšnější druhý pokus
Tendr je na poměry právě probíhající vlny obnovy vozového parku u ZSSK netypický hned v několika směrech: na rozdíl od fiaska v prvním kole byly do reprízy předloženy dvě nabídky, přičemž cenový strop byl pevně stanoven. Nejnižší pořizovací částka nebyla jediným kritériem výběru — váhou 30 procent se na závěrečném rozhodnutí podílely i technické faktory. I tak se ale vítězná nabídka od přípustného maxima 53 milionů eur liší jen o zanedbatelný rozdíl v řádu tisíců.
Vratné soupravy a ucelené jednotky pro regionální dopravu však slovenský národní dopravce potřebuje jako sůl: zatímco v závislé trakci už proběhla alespoň objednávka prvních deseti patrových jednotek 671, čeká se na výsledek opakovaného tendru na vratné patrové soupravy a na několika místech zatím spokojeně dosluhují staré pantografy řad 460/560, provoz na tratích "bez drátů" je prozatím odkázán na neefektivní klasické soupravy nebo malé dvounápravové motorové vozy. Již v minulosti přitom ZSSK měla obdržet 35 kusů moderních dieselových jednotek, z čehož však díky protáhlé politické kauze zbylo pouze 6 kusů licenčně vyrobené řady 840. Tu shodou okolností vyprodukovaly rovněž ŽOS Vrútky, jako navázání na sérii 15 elektrických jednotek řady 425.9 v konsorciu se společnostmi Stadler Fahrzeuge a Bombardier Transportation. Nově objednané jednotky budou na rozdíl od nich třídílné a nabídnou vyšší komfort.
Důvod k radosti ale zajisté mají i ŽOS Vrútky: v situaci světové hospodářské krize mají v současnosti jisté zakázky na několik let dopředu — pro ZSSK kromě četných rutinních oprav a drobných rekonstrukcí dokončují dodání první a připravují výrobu druhé série vozů pro dálkovou dopravu; pro ČD zase letos rekonstruují starší bistrovozy. Ve hře navíc nadále zůstává tendr na soupravy typu push/pull, o který výrobce ze severního Slovenska pravděpodobně rovněž projeví zájem. Pozitivní výsledek výběrového řízení na nové motorové jednotky je však dobrou zprávou obecně: postupně snad pomůže vyplnit velkou mezeru ve vozovém parku ZSSK na poli regionální dopravy.
Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko, Tenders Electronic Daily
Vzhledem k tomu, že mám patrně velké mezery ve vzdělání – za mých školních let jsme se o měničích neučili, mohl byste mi prosím v „lidštině" vysvětlit jaký je z hlediska vlastností hnacího vozidla rozdíl v uspořádání :
1) proud teče od „zdroje" k měniči v místě (vozidle) A a „změněný" proud teče „dlouhou cestou" k trakčním motorům vozidla B
2) proud teče od „zdroje" k měniči v místě (vozidle) B a z měniče „krátkou cestou" k trakčním motorům vozldla B
Omlouvám se, ale nějak mi nejde na rozum, že vzdálenost měniče od trakčních motorů má vliv na trakční vlastnosti hnacího vozidla. Že by vzdálenost měla vliv na velikost úbytku napětí?
Kdyz to zkombinujete s nazorem ze v okoli Brna je rozpojovani souprav celkem zbytecne a kapacita zdvojene 471 skoro vsude nadbytecna, zbude Vam celkem jasna predstava jednotky delsi nez trivozova (ctyri nebo pet) s hnacimi vozy na obou celech. Odtud pochazi nazor ze naprosto nejjednodussi je pouzit jiz vyrabene (nebo zakratko vyrabene) dily do skladacky v podobe 671-071-071-671 (nebo o jeden vlozak vic) a ze se tim zaroven vyresi problem trakce je prijemny vedlejsi efekt...
Raquac : a jak to je s trakčními kabely u Pendolina ... v podstatě další průběžný kabel(-y).
WWW (který mi je znám) s obrázky konstrukčního uspořádání ICE 3 a ICE T je bohužel nedostupný.
Tady neřešíme konkrétní konstrukční uspořádání vozidla, vyměňujeme si názory.
http://www.edisk.cz/stahni/72842/pars.xls_34KB.html
Pri delce soupravy 4 nebo 5 vozu a hnacich vozech na obou celech je stale jeste pomer hnacich/beznych podvozku lepsi nez doposud u 471 (doposud 33%, 5 vozova 40%, 4 vozova 50%). Dokonce si myslim ze konfiguraci 4 vozy lze v budoucnu relativne snadno zmenit na 5 vozu a naopak, relativne snadnym pridanim ci odebranim jednoho 071...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.