Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
Tedy ono se to tam projevuje už dnes, ale chybí srovnání. Takže místo toho, aby se udělalo výběrové řízení a zjistilo se, kdo může být nejlevnější, to dostanou automaticky ČD, aby se obě strany o pár měsíců později hádaly, kolik kdo je schopen a ochoten zaplatit a komu kolik peněz (ne)stačí...
Poslední slovo k Regionovám - pokud ČD začnou dělat Regionovy ve svých unifikovaných barvách, hned už taková odezva u cestujících nebude. Ta "veselá" kombinace barev byla jednou z věcí, proč mají tyto jednotky u "normálních cestujících" docela dobrý ohlas.
To co říkáte je Váš názor, já vám ho neberu ale nemohu ho sdílet. Spoje se ruší proto že za dvakrát tolik než autobusem (pro objednatele) ty staré křápy nestojí, jezdí pomalu a často zpožděné, občas vypadnou (kromě toho se dostanou jenom tam kam vedou koleje). Mají prostě mizerný poměr cena/kvalita. Pokud se vynaloží přiměřená částka na to aby se tyto nevýhody snížily, je to krok k lepší funkci. Co je přiměřené na to bude vždy víc názorů, ale modernizace za půl milionu ani náhodou, to prostě nemá šanci vyjít.
Koneckonců by tak nějak principiálně byl nesmysl abychom tu vráželi desetimiliardy do obnovy a vylepšování kolejové sítě a na vozidla abychom v poměru k tomu použili o několik řádů nižší částku, to už by bylo lepší to zabalit rovnou a ušetřit ještě mnohem víc na tratích.
To by bylo jako stavět moderní dálnice a jezdit po nich škodovkama stodvacítkama (byťsi dobře udržovanýma a poplyšovanýma).
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.