..: Siemens zřejmě narazil na čínské obchodní praktiky :..

Siemens Velaro CRH3, foto: SiemensPeking - V průběhu uplynulého týdne na sebe velmi netradičním způsobem přitáhly pozornost čínské státní železnice CR. Stalo se tak v souvislosti s medializovaným nákupem stovky nových vysokorychlostních jednotek CRH3/Velaro CN od německé společnosti Siemens AG, která již v minulosti nejlidnatější zemi světa dodala 60 souprav stejného typu. Zprávu o podepsání kontraktu v hodnotě 750 milionů eur (20,25 mld. Kč) potvrdil i samotný výrobce, jenž tuto zakázku prezentoval jako úspěšné navázání na dřívější obchodní kontakty. O to víc je překvapující stanovisko čínského ministerstva železnic ze středy, které uzavření obchodu popírá a tvrdí, že objednávku na nová vozidla dostali pouze čínští partneři Siemensu, kteří se podíleli na výrobě první série. Německý gigant se tak zřejmě stává další evropskou společností, která se svými obchodními aktivitami v Číně krutě narazila poté, co místním výrobcům předala své know-how. Stejně jako v případě mnoha dalších zahraničních dodavatelů, i pro Siemens bude pravděpodobně platit okřídlené tvrzení, že "do Číny se vyváží pouze jednou."

Druhá série jednotek Velaro CN pro čínské železnice měla být určena pro přepravu cestujících na novém vysokorychlostním koridoru mezi Pekingem a Šanghají, díky které se cestovní doba na 1318 km dlouhém úseku zkrátí na čtyři hodiny. Šestnáctivozové soupravy měly nabídnout kapacitu až 1060 cestujících při standardním uspořádání sedadel 2+3. Při délce 400 metrů a maximální rychlosti 350 km/h se rovněž měly stát nejdelšími vysokorychlostními jednotkami na světě. Verze pro napájecí systém 25 kV disponuje výkonem 18,4 MW.

Zprávu o uzavření kontraktu přinesla většina světových médií s poukazem na úspěšný vstup Siemensu na východoasijský trh. Prvních šest desítek vlaků CRH3/Velaro CN již v současnosti zajišťuje spojení mezi čínskou metropolí a přístavním městem Tianjin, kam byly jednotky nasazeny při příležitosti konání letních olympijských her v roce 2008. Podle oficiálních údajů čínské vlády je v příštích letech plánován nákup asi tisícovky vysokorychlostních souprav s ohledem na dokončování dalších vhodných traťových úseků. Kromě tratě Peking - Šanghaj by se rychlého železničního spojení měly brzy dočkat i města Wuhan, Guangzhou a Shijazhuang. Do roku 2020 by se pak vysokorychlostní síť měla rozšířit až na 16 tisíc kilometrů tratí.

Jak už to ale v Číně chodí, zahraniční výrobci nemohou na místní trh dodávat produkty bez účasti místních partnerů. I v případě nejnovější zakázky jimi měly být hned tři subjekty, včetně vládní výzkumné organizace, s nimiž Siemens spolupracoval u výroby první série a umožnil tak výrobu technicky náročných vlaků přímo na čínském území. Přestože Siemens se zatím k nejnovějšímu vývoji nijak nevyjádřil, je velice pravděpodobné, že firmu potkal neslavný osud Transrapidu. Bližší informace k celé kauze zatím nejsou k dispozici, nicméně i přes zdánlivě nevídané možnosti čínské ekonomiky zůstává tento trh pro zahraniční investory bezesporu jedním z nejrizikovějších.

Zdroj: Siemens, Rynek kolejowy


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.3.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Čína


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
30.03.2009 (9:57)  
CzechDave: Cinani nemusi nic krast - dokumentace a pravo na vyrobu bylo soucatsi kontraktu u prvni serie.
registrovaný uživatel Raquac 
30.03.2009 (9:56)  
Georgo: Ono to neni zase tak dramaticke - i u prvni 60 kusove serie byly v Nemecku kompletne vyrobeny jen 3 jednotky. Pro zbytek byly z Evropy dodany komponenty (a to i ty s nejvyssi pridanou hodnotou) a cast podvozku. Takze v Cine probehla vyroba skrini, montaz, vyroba nejakych drobnosti, casti podvozku a to podle nemecke dokumentace. U te nove serie maji byt opet dodavany komponenty s vysokou pridanou hodnotou (napr. elektricka vyzbroj) a vetsi cast podvozku. Nove Velaro pro Cinu nebude stejny typ - jednotka nebude mit 8, ale 16 vozu a usporadani interieru bude take jine a komfortnejsi (nejspis 2+2, ne 2+3). Puvodni jednotky nabizi 601 mist k sezeni, nova jich nabidne 1060. Dale se zvysi nejvyssi rychlost z 300 na 350 km/hod. Myslim si, ze predani , treba i kompletni, vyrobni dokumentace naznamena i predani "know-how", ale tak nanejvys "know". Prikladu zname dostatek z minulosti ze zemi "tabora miru a socialismu", nebo treba z automobilek na strednim vychode.
registrovaný uživatel Raquac 
30.03.2009 (9:22)  
Rybizek: Zajimalo by mne na co narazite se zminenou spolehlivosti. A navic - jake originaly? Velaro C je prakticky svebytny produkt.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
30.03.2009 (9:19)  
Čína je kradením nápadů a technologií notoricky známá a překvapuje mne, že tam je ještě někdo ochoten vyvézt pokročilé technologie a doufat, že je ti rákosníci neukradnou. Viděl jsem kreslený vtip: továrna, vpředu stojí ředitel továrny a reportér, kterému ulízaný Číňan říká "Čínská vláda technologie nekrade, to je sprosté obvinění imperialistického Západu!", zatímco v pozadí kanceláře dva Číňani se škraboškami tajně fotí konstrukční plány, rozložené na ředitelově stole. Reputaci Ćíně nezachrání ani takové projekty, jako železnice Peking - Lhasa nebo olympijský stadion.
registrovaný uživatel SYN 
30.03.2009 (8:30)  
Rybizek: asi nebudou, aspon z pocatku, ale po par letech vyroby by se to melo postupne usadit, viz Elefanty. Zato ovsem budou mnohem levnejsi. Tedy pokud cena uvadena v clanku je celkova cena za sto jednotek tak jim VR jednotka pro 1000 lidi (400m,18MW,350kmh) vychazi skoro presne na 200mil. Kc coz je o neco min nez za Elefanta... sranda co?
registrovaný uživatel MirekM  mail  
30.03.2009 (8:29)  
IDeeSák: Podle tohoto jednoho probíraného hlediska by to tak mělo být, ale skutečnost je diametrálně odlišná.
30.03.2009 (8:21)  
To IDeeSák: To bylo myšleno samozřejmě jako vtip, že ano? :)
30.03.2009 (8:02)  
Čína si zadělává na globální izolaci kvůli svým postojům ke kopírování. Za chvíli tam nikdo nevyveze ani ň.
30.03.2009 (7:55)  
no jo kdo chce kam pomozto mu tam, otazka zní jestli činské jednotky budou spolehlive tak jako jejich originaly?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko