Peking - V průběhu uplynulého týdne na sebe velmi netradičním způsobem přitáhly pozornost čínské státní železnice CR. Stalo se tak v souvislosti s medializovaným nákupem stovky nových vysokorychlostních jednotek CRH3/Velaro CN od německé společnosti Siemens AG, která již v minulosti nejlidnatější zemi světa dodala 60 souprav stejného typu. Zprávu o podepsání kontraktu v hodnotě 750 milionů eur (20,25 mld. Kč) potvrdil i samotný výrobce, jenž tuto zakázku prezentoval jako úspěšné navázání na dřívější obchodní kontakty. O to víc je překvapující stanovisko čínského ministerstva železnic ze středy, které uzavření obchodu popírá a tvrdí, že objednávku na nová vozidla dostali pouze čínští partneři Siemensu, kteří se podíleli na výrobě první série. Německý gigant se tak zřejmě stává další evropskou společností, která se svými obchodními aktivitami v Číně krutě narazila poté, co místním výrobcům předala své know-how. Stejně jako v případě mnoha dalších zahraničních dodavatelů, i pro Siemens bude pravděpodobně platit okřídlené tvrzení, že "do Číny se vyváží pouze jednou."
Druhá série jednotek Velaro CN pro čínské železnice měla být určena pro přepravu cestujících na novém vysokorychlostním koridoru mezi Pekingem a Šanghají, díky které se cestovní doba na 1318 km dlouhém úseku zkrátí na čtyři hodiny. Šestnáctivozové soupravy měly nabídnout kapacitu až 1060 cestujících při standardním uspořádání sedadel 2+3. Při délce 400 metrů a maximální rychlosti 350 km/h se rovněž měly stát nejdelšími vysokorychlostními jednotkami na světě. Verze pro napájecí systém 25 kV disponuje výkonem 18,4 MW.
Zprávu o uzavření kontraktu přinesla většina světových médií s poukazem na úspěšný vstup Siemensu na východoasijský trh. Prvních šest desítek vlaků CRH3/Velaro CN již v současnosti zajišťuje spojení mezi čínskou metropolí a přístavním městem Tianjin, kam byly jednotky nasazeny při příležitosti konání letních olympijských her v roce 2008. Podle oficiálních údajů čínské vlády je v příštích letech plánován nákup asi tisícovky vysokorychlostních souprav s ohledem na dokončování dalších vhodných traťových úseků. Kromě tratě Peking - Šanghaj by se rychlého železničního spojení měly brzy dočkat i města Wuhan, Guangzhou a Shijazhuang. Do roku 2020 by se pak vysokorychlostní síť měla rozšířit až na 16 tisíc kilometrů tratí.
Jak už to ale v Číně chodí, zahraniční výrobci nemohou na místní trh dodávat produkty bez účasti místních partnerů. I v případě nejnovější zakázky jimi měly být hned tři subjekty, včetně vládní výzkumné organizace, s nimiž Siemens spolupracoval u výroby první série a umožnil tak výrobu technicky náročných vlaků přímo na čínském území. Přestože Siemens se zatím k nejnovějšímu vývoji nijak nevyjádřil, je velice pravděpodobné, že firmu potkal neslavný osud Transrapidu. Bližší informace k celé kauze zatím nejsou k dispozici, nicméně i přes zdánlivě nevídané možnosti čínské ekonomiky zůstává tento trh pro zahraniční investory bezesporu jedním z nejrizikovějších.
Zdroj: Siemens, Rynek kolejowy
Mozna az se bude zavadet VRTka tak tam se bude moct zvolit ponekud odlisna vyska nez dosud. Ale je fakt ze kdyz mame DoSto (dvoupatraky) tak tam by prilis vysoka nastupni hrana mohla i mirne vadit?
MZ: no ja vzdycky kdyz pouziju "+++" tak mi to v nahledu zmizi, jeste nikdy jsem nezkusil jestli ve vysledku taky, tak ted to zkousim. Evidentne to jde, takze me jen znejistil ten nahled...
SYN : jaký máte problém s plus > +++++ ?
Tu všade to vyznieva ako prvý kontrakt, ktorý vyhral Siemens a len si z povinných dôvodov vzal čínskych subdodávateľov, u ktorých sa to skladá. Rozdiel je v tom, že druhý kontrakt dostali výhradne čínske firmy a Siemens je prizvaný len ako dodávateľ komponentov. Pri takomto postupe je to dosť možno posledný obchod Siemensu v Číne, pretože nabudúce už "budú mať vlastné vozidlá" - ako Transrapid alebo kópie ruských Su-27...
http://fotobob.topweb.cz/Japan08/Japan/20081021_BK_1137x.html
Lze předpokládat, že zrovna mezi Shanghaií a Pekingem bude dost podobný zájem o cestování.
Jinak jsem si dovolil trochu kupeckých počtů a vychází mi že při 16 vozech a 400m je jeden vůz dlouhý okolo 25m (takže taková normální délka) a má kapacitu zhruba 70 pasažérů (což není nijak extrémně mnoho a mělo by to klidně vyjít s uspořádáním 2plus2 (grrr, zase ožírání plusů)).
Pak jsem si ještě pohrál s těma číslama co inzerují Číňani do budoucna a zdá se že pokud opravdu zamýšlejí 16 000km VR tratí (přes 300kmh) a chtějí na to mít 1000 vlaků tak mi vyjde (pokud počítám na každé trati dva směry tam i zpět a polovinu vlaků v daném okamžiku na trati (ostatní stojí v zastávkách, servise, rezervě atd.)) jeden vlak každých 64km trati, takže nějakých 15-20 minut po sobě...
To je dost slušná intenzita provozu zvlášť když si uvědomím tu kapacitu 1000 osob... no jo holt lidnatá země!
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.