..: Likvidace vojenského Nového železničního skladu v Pardubicích :..

Nový železniční sklad, foto: Roman ProvazníkPardubice - V loňském roce pořádala ŽelPage ve spolupráci s Muzeem čs. opevnění při dělostřelecké tvrzi Bouda v Pardubicích pochod po pozůstatcích prvorepublikových vojenských drážek. Když jsem posléze o něm psal reportáž, posteskl jsem si nad jejich postupným zanikáním. V té době jsem netušil, že události naberou další spád a že se začne brzy smrákat i nad rozsáhlým areálem tzv. Nového železničního skladu a přilehlým vojenským cvičištěm u řeky Chrudimky. Potkal jsem několik železničních nadšenců, kteří mi říkali, že se hodlají do na zbytky drážek podívat. Pokud k nim také patříte, neváhejte. Za pár měsíců už toho nemusí být mnoho k vidění.

Nový železniční sklad 2, foto: Roman ProvazníkNový železniční sklad plán podnikatelské zóny, foto: Roman ProvazníkAreál tzv. Nového železničního skladu vznikl ve dvacátých letech minulého století kvůli možnosti uskladnění vybavení pardubického 1. železničního pluku. Ze severní strany od trati Pardubice - Česká Třebová byl bohatě zavlečkován a od jihu napojen na rozsáhlý systém cvičných úzkorozchodných tratí. Úzkorozchodky sice těsně po druhé světové válce zanikly, ale sklad svou funkci plnil až do devadesátých let, kdy v něm po opuštění armádou vznikla podnikatelská zóna. V roce 2005 došlo ke zrušení vlečkového napojení u svatoanenského podjezdu a po nějaké době následovalo vytrhání kolejí v samotném areálu. Tak jsme jej loni na jaře shlédli se ŽelPage.

severní Kohnův most, foto: Roman ProvazníkRW most západ, foto: Roman ProvazníkRW most východ, foto: Roman Provazník Nyní ale začíná realizace dlouholetých pardubických plánů na změnu dopravního řešení celého městského jihovýchodu. V současné době je budován kruhový objezd na křižovatce ulic S. K. Neumanna a Svobody. Ten mmj. zajistí nový vjezd do už jen dočasně existujícího areálu skladu, jenž má časem ustoupit vybudování nové obytné čtvrti a jejího občanského vybavení. Nedaleko prvního má vzniknout i druhý kruhový objezd a to konkrétně na křižovatce ulic S. K. Neumanna, Pod Břízkami a K Židovskému hřbitovu. Původní vjezd do areálu, který se nachází právě v tomto místě, bude uzavřen. Místo něj povede přibližně ve směru současné ulice K Židovskému hřbitovu spojnice na nový jihovýchodní obchvat města spojující prostor Dražkovic a Černé za Bory. Při pohledu na mapu je zřejmé, že spojnice bude protínat stále Armádou České republiky využívané cvičiště, v němž se nacházejí další unikátní relikty připomínající činnost 1. železničního pluku a kde se za léta zákazu vstupu vyvinul vzácný ekosystém. Dělostřelci z vojenského útvaru č. 1923 se ale v roce 2010 hodlají stěhovat do Jinců a cvičiště s nějvětší pravděpodobností připadne městu. Těžko říci, co se zde poté bude přesně dít, ale zeleň by měla zůstat pokud možno zachována. Z dvojice bývalých železničních mostů Kohnovy soustavy se můžeme obávat hlavně o ten jižní, protože se nachází velmi blízko trasy výše zmíněné plánované silniční spojnice. Severní by mohl i nadále fungovat jako lávka pro pěší a cyklisty, otázkou je ale jeho technický stav. Monumentální mostní oblouky pozůstalé po cvičném mostu Roth-Wagnerova systému budou zřejmě scenérii dokreslovat i nadále. O zásadních změnách Vás budu nadále informovat.

Zdroj: Regionální média, územní plán města Pardubic, archiv autora, foto: Roman Provazník


Railfort Poslat mail autorovi | 25.3.2009 (13:00)
Súvisiace správyopen/close

  1 2      Zpráv na stránku:   
17.10.2009 (21:18)  
Railforte: Můj soused na Masaryčkách sloužil zrovna 94-95.Von konkrétně byl u ženijní roty 4brn. Potom tam byli ještě průzkumáci a přes buzerák pak byli obyč. Bigoši. Tam to muselo vypadat. Průzkumáci a bigoši na jednom malým útvaru :-D
Chruďoši: Doufám, že ste nedělali bordel na Badabaru :-D
registrovaný užívateľ Dusanh 
26.03.2009 (13:59)  
4.brn byla vytvořena snad až v r. 1995...
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
26.03.2009 (13:43)  
Ad Dusanh: v P-cích byl dříve (90. léta) umístěn 46.do spadající pod 4.brn.

Osobně jsem v Pardubicích vojančil v letech 94/95, ale byl jsem v 24.do spadající pod 2.db. To bylo na Hůrkách. V Masarykových kasárnách cosi, co mělo něco společného se 4.brn bylo, ale netuším, zda šlo rověž o dělostřelce. Na PŠ v Hranicích jsem se s nikým odtamtud nesešel.
registrovaný užívateľ Dusanh 
26.03.2009 (13:38)  
Ad MZ: takto se otázka nedá postavit. Dělostřelectvo je nepostradatelným prvkem soudobé armády. Umožňuje (v dnešní době extrémně přesně) dopravit na cíl velké množství výbušnin v krátkém čase a na rozdíl od letectva to udělá velmi levně.
Jinak byste totiž mohl říci, že třeba nepotřebujeme ty či ony jednotky.
Nicméně problém není v ne/existenci dělostřelectva, nýbrž v jeho vybavení. Naše dělostřelectvo používá již přežité systémy 152mm houfnice vz. 77 s max. dostřelem cca 24km (při použití munice s dnovou složí, tzv. "base-bleed" projektil) a raketomety ráže 122mm vz. 70 s obdobným dostřelem (pro srovnání - nejvýkonnější současné hlavňové systémy umožňují střelbu až na vzdálenost okolo 70km, raketové do 180km, ale ve větší ráži, než 122mm. Protivník prostě nebude čekat, až se k němu Tatry dovalí na vzdálenost 20km :-).
Tyto zbraně neumožňují použití moderní naváděné munice, navíc nejsou vybaveny moderními systémy umožňujícími zahájení přesné palby v krátkém čase (s úsměvem vzpomínám na kolegy dělostřelce, kteří se lopotili s vytýčkami - červenobílými kolíky, kterými naváděli řidiče do palebného postavení). V dnešní době je nutno být schopen přejít z pochodové do bojové pozice v řádu několilka málo minut.
Určitou variantou by mohla být modernizace RM vz. 70, jak ji provedli Slováci (systém MODULAR). K modernizaci houfnice vz.77 jsem osobně skeptický, mj. proto, že standartní NATO ráže je 155mm, tudíž bychom museli mít v případné akci svoji vlastní logistiku. Tudíž buď pořízení slovenské houfnice 155mm ZUZANA anebo nákup moderního systému jinde v zahraničí. Jak to ale dopadne, je jasné už dávno - dokud se to nerozpadne, tak to bude muset jezdit a střílet.
26.03.2009 (13:29)  
MZ) Podobně bychom se mohli populisticky ptát i na další součástí Armády ČR - počínaje letectvem, přes dělostřelectvo a konče lékaři... Ale to spíš patří na www.military.cz Tady si vystačíme s armádou modrou.
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
26.03.2009 (13:17)  
Miroslav Zikmund: Skutečně si myslíte, že možnosti napadnout protivníka ze vzdálenosti několika kilometrů, by se měla naše (kterákoliv) armáda vzdát? Kde aktuálně zuří nějaký konflikt, kde není dělostřelectvo využito?
26.03.2009 (12:23)  
Když se už diskutuje o tom, kam patří dělostřelci, naskýtá se vůbec otázka k čemu potřebuje česká armáda dělostřelce. Pravda, Napoleon byl původní vojenskou odborností dělostřelec.
registrovaný užívateľ Dusanh 
26.03.2009 (8:33)  
Jo a mimochodem v Jincích jsem byl kdysi na vojně, ale moc bych je nepodporoval :-D
registrovaný užívateľ Dusanh 
26.03.2009 (8:32)  
Ad Railfort: přesně tak. V Pardubicích je dislokován 131.smdo (smíšený děl. oddíl), v Jincích 132.smdo a velení 13.db (děl. brigády). Je to důsledek historického vývoje, v P-cích byl dříve (90. léta) umístěn 46.do spadající pod 4.brn. I dnes je 131.smdo vyčleněn pro podporu jednotek 4.brn (pod kterou už ovšem nespadá), zatímco jinecký 131.smdo je určen pro podporu 7.mb umístěné v Hranicích na Moravě. Proto se Jinečtí objevují na Libavé, neboť cvičí součinnost s jednotkami 7.mb.(ale jenom tu součinnost-vlastní nácviky mají pochopitelně obvykle v Brdech).
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
25.03.2009 (20:06)  
Možná mám špatné informace, ale dělostřelci z Pardubic a z Jinců jsou součástí jedné jednotky dislokované na dvou (možná i více) místech, takže jde vlastně i o "sestěhování". Pravda je, že mnoha vojákům se tam nepůjde lehce z již zmíněných důvodů. Lze u nich asi předpokládat dosloužení aktuálního závazku a pak - rekrutujte si a vycvičte někoho jiného:-(
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko