Pardubice - V loňském roce pořádala ŽelPage ve spolupráci s Muzeem čs. opevnění při dělostřelecké tvrzi Bouda v Pardubicích pochod po pozůstatcích prvorepublikových vojenských drážek. Když jsem posléze o něm psal reportáž, posteskl jsem si nad jejich postupným zanikáním. V té době jsem netušil, že události naberou další spád a že se začne brzy smrákat i nad rozsáhlým areálem tzv. Nového železničního skladu a přilehlým vojenským cvičištěm u řeky Chrudimky. Potkal jsem několik železničních nadšenců, kteří mi říkali, že se hodlají do na zbytky drážek podívat. Pokud k nim také patříte, neváhejte. Za pár měsíců už toho nemusí být mnoho k vidění.
Areál tzv. Nového železničního skladu vznikl ve dvacátých letech minulého století kvůli možnosti uskladnění vybavení pardubického 1. železničního pluku. Ze severní strany od trati Pardubice - Česká Třebová byl bohatě zavlečkován a od jihu napojen na rozsáhlý systém cvičných úzkorozchodných tratí. Úzkorozchodky sice těsně po druhé světové válce zanikly, ale sklad svou funkci plnil až do devadesátých let, kdy v něm po opuštění armádou vznikla podnikatelská zóna. V roce 2005 došlo ke zrušení vlečkového napojení u svatoanenského podjezdu a po nějaké době následovalo vytrhání kolejí v samotném areálu. Tak jsme jej loni na jaře shlédli se ŽelPage.
Nyní ale začíná realizace dlouholetých pardubických plánů na změnu dopravního řešení celého městského jihovýchodu. V současné době je budován kruhový objezd na křižovatce ulic S. K. Neumanna a Svobody. Ten mmj. zajistí nový vjezd do už jen dočasně existujícího areálu skladu, jenž má časem ustoupit vybudování nové obytné čtvrti a jejího občanského vybavení. Nedaleko prvního má vzniknout i druhý kruhový objezd a to konkrétně na křižovatce ulic S. K. Neumanna, Pod Břízkami a K Židovskému hřbitovu. Původní vjezd do areálu, který se nachází právě v tomto místě, bude uzavřen. Místo něj povede přibližně ve směru současné ulice K Židovskému hřbitovu spojnice na nový jihovýchodní obchvat města spojující prostor Dražkovic a Černé za Bory. Při pohledu na mapu je zřejmé, že spojnice bude protínat stále Armádou České republiky využívané cvičiště, v němž se nacházejí další unikátní relikty připomínající činnost 1. železničního pluku a kde se za léta zákazu vstupu vyvinul vzácný ekosystém. Dělostřelci z vojenského útvaru č. 1923 se ale v roce 2010 hodlají stěhovat do Jinců a cvičiště s nějvětší pravděpodobností připadne městu. Těžko říci, co se zde poté bude přesně dít, ale zeleň by měla zůstat pokud možno zachována. Z dvojice bývalých železničních mostů Kohnovy soustavy se můžeme obávat hlavně o ten jižní, protože se nachází velmi blízko trasy výše zmíněné plánované silniční spojnice. Severní by mohl i nadále fungovat jako lávka pro pěší a cyklisty, otázkou je ale jeho technický stav. Monumentální mostní oblouky pozůstalé po cvičném mostu Roth-Wagnerova systému budou zřejmě scenérii dokreslovat i nadále. O zásadních změnách Vás budu nadále informovat.
Zdroj: Regionální média, územní plán města Pardubic, archiv autora, foto: Roman Provazník
1 2 | Zpráv na stránku: |
Chruďoši: Doufám, že ste nedělali bordel na Badabaru :-D
Osobně jsem v Pardubicích vojančil v letech 94/95, ale byl jsem v 24.do spadající pod 2.db. To bylo na Hůrkách. V Masarykových kasárnách cosi, co mělo něco společného se 4.brn bylo, ale netuším, zda šlo rověž o dělostřelce. Na PŠ v Hranicích jsem se s nikým odtamtud nesešel.
Jinak byste totiž mohl říci, že třeba nepotřebujeme ty či ony jednotky.
Nicméně problém není v ne/existenci dělostřelectva, nýbrž v jeho vybavení. Naše dělostřelectvo používá již přežité systémy 152mm houfnice vz. 77 s max. dostřelem cca 24km (při použití munice s dnovou složí, tzv. "base-bleed" projektil) a raketomety ráže 122mm vz. 70 s obdobným dostřelem (pro srovnání - nejvýkonnější současné hlavňové systémy umožňují střelbu až na vzdálenost okolo 70km, raketové do 180km, ale ve větší ráži, než 122mm. Protivník prostě nebude čekat, až se k němu Tatry dovalí na vzdálenost 20km :-).
Tyto zbraně neumožňují použití moderní naváděné munice, navíc nejsou vybaveny moderními systémy umožňujícími zahájení přesné palby v krátkém čase (s úsměvem vzpomínám na kolegy dělostřelce, kteří se lopotili s vytýčkami - červenobílými kolíky, kterými naváděli řidiče do palebného postavení). V dnešní době je nutno být schopen přejít z pochodové do bojové pozice v řádu několilka málo minut.
Určitou variantou by mohla být modernizace RM vz. 70, jak ji provedli Slováci (systém MODULAR). K modernizaci houfnice vz.77 jsem osobně skeptický, mj. proto, že standartní NATO ráže je 155mm, tudíž bychom museli mít v případné akci svoji vlastní logistiku. Tudíž buď pořízení slovenské houfnice 155mm ZUZANA anebo nákup moderního systému jinde v zahraničí. Jak to ale dopadne, je jasné už dávno - dokud se to nerozpadne, tak to bude muset jezdit a střílet.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.