Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.
Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.
Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.
Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.
Zdroj: ČT24
Pokud by šlo kupovat lístky od průvodčího ve vlaku(bez přirážky), potom by to mělo smysl, pokud by si všichni dopravci uznávali peněženky na čipových kartách. V současné situaci o tom mám silné pochybnosti. Ovšem tím se ztrácí výhoda dnešního systému, kdy jízdenka na delší vzdálenost má výhodnější Kč/km.
Atraktivita systému by silně poklesla, lidé jsou zvyklí na nákup jedné, zpravidla zpáteční jízdenky a už cestou nemusejí řešit, aby jim zbyly prachy do vlaku.
Ani to by však by nevyřešilo problém s IN-Gold a jinými síťovými jízdenkami.
Pokud bude zaveden jednotný tarifní systém pro celou ČR, který bude používat i čipové karty typu Pardubická, Hradecká, Open, atd. potom je možné zavést soukromé dopravce. Dříve ne.
už jste slyšeli tohle: http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1645791&p1=84858
takova dulezita zprava a o tom tu neni nic :-(
A ve svetle toho mne lehce serou ty prihlouple poznamky o civilizovanych (a zaostalych) zemich...
Cize sa to vyrovna v okamihu ked tvojim cielom je miesto vo Viedni, kde sa neda dostat peso od vlakovej stanice (neusetris sice nic, ale nemusis kupovat listok a cvikat), oplati sa to, ak potrebujes po Viedni spravit 3 a viac ciest.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.