..: Ministerstvo dopravy zvažuje vypsání tendrů na rychlíky :..

Chotějovice, foto: Andrew33Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.

Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.

Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.

Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.

Zdroj: ČT24


Vítek_V | 20.2.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
21.02.2009 (20:41)  
M
Pokud by šlo kupovat lístky od průvodčího ve vlaku(bez přirážky), potom by to mělo smysl, pokud by si všichni dopravci uznávali peněženky na čipových kartách. V současné situaci o tom mám silné pochybnosti. Ovšem tím se ztrácí výhoda dnešního systému, kdy jízdenka na delší vzdálenost má výhodnější Kč/km.
Atraktivita systému by silně poklesla, lidé jsou zvyklí na nákup jedné, zpravidla zpáteční jízdenky a už cestou nemusejí řešit, aby jim zbyly prachy do vlaku.

Ani to by však by nevyřešilo problém s IN-Gold a jinými síťovými jízdenkami.

Pokud bude zaveden jednotný tarifní systém pro celou ČR, který bude používat i čipové karty typu Pardubická, Hradecká, Open, atd. potom je možné zavést soukromé dopravce. Dříve ne.
registrovaný uživatel Kakov 
21.02.2009 (20:39)  
a pro maloverne, vsak si vsimnete ze i CD a JHMD si zacali navzajem uznavat nektere jizdenky
registrovaný uživatel Kakov 
21.02.2009 (20:38)  
ano ano nejednotný tarif, tj. aby mel kazdy dopravce (jen) sve jizdenky neplatne jinde, to je neuveritelny chaos a zhouba systemu....

už jste slyšeli tohle: http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1645791&p1=84858

takova dulezita zprava a o tom tu neni nic :-(
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (19:38)  
Zhouba systemu? Takze kdyz by sly kupovat listky primo ve vlaku od pruvodciho (neco jako v autobuse od ridice), tak by to taky byla zhouba?
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (19:37)  
qwix - no, takze to uz jsme dva...
A ve svetle toho mne lehce serou ty prihlouple poznamky o civilizovanych (a zaostalych) zemich...
registrovaný uživatel pekař 
21.02.2009 (17:56)  
Svědek: zajímavé. Zajímalo by mě, kterých tratí se to bude týkat...
21.02.2009 (17:43)  
Jedině jednotný tarif. Nedovolme zavést samostatné jízdenky na různé dopravce, to by byla zhouba celého systému. Jestli si na podzim koupím In-gold a ona mi přestane v některých vlacích platit, půjdu někomu hodit cihlu do okna....
registrovaný uživatel qwix 
21.02.2009 (14:13)  
M: prave som po tom patral, a co som bol schopny pochopit s mojou nemcinou, tak to nejde. Vyzera to tak, ze ten priplatok poskytuju len k medzinarodnym listkom.
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (11:46)  
Ano, z Brna to jde taky. Ja se ale ptal na Linz-Wien. Nevim, mozna to jde...
registrovaný uživatel qwix 
21.02.2009 (11:44)  
M: neviem ci to chce byt chytak (ci sa da k Linz-Wien dokupit listok na MHD), ale napr. pre odhocikial zo Slovenska do Viedne je priplatok za celodennu Viedensku MHD 3,4€; co presne zodpoveda dvom jednorazovym listkom (2 x 1,7€).
Cize sa to vyrovna v okamihu ked tvojim cielom je miesto vo Viedni, kde sa neda dostat peso od vlakovej stanice (neusetris sice nic, ale nemusis kupovat listok a cvikat), oplati sa to, ak potrebujes po Viedni spravit 3 a viac ciest.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko