Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.
Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.
Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.
Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.
Zdroj: ČT24

Mám zkušenost z Anglie, kde - jak víte - jsou desítky různých dopravců. Koupíte si jeden lístek z bodu A do bodu B a ten uznávají vichni zúčastnění sopravci (pokud je to samozřejmě na dané trase) i kdybyste mezitím přestupovali mezi 5 různými dopravci...
Možná by nebylo od věci, aby byly tarify nějak koordinovány, popřípadě lístky měly jednotný vzhled a tržby by se dělily pomocí centrálního účetního softwaru...
Jinak mam taky priklad s nahradni dopravou - letel jsem Wien-Stuttgart, resp. neletel, letadlo nechtelo. Takze (ackoliv to byl cenou low-cost) to vsem prebukovali na jiny lety. Ja letel do Fridrichshafenu, kde cekal autobus a ten nas dovezl na letiste Stuttgart. Vsechno na naklady aerolinky, vsechno aktualne domluveno, vsechno navazovalo (teda az na ten "nahradni" let:-)
Pricemz timto nerikam, ze jsou Germani lepsi nebo horsi nez my. Jenom ze to proste jde a je to pouze o pristupu (v tomto pripade to dokonce bylo zcela bez ucasti statu, rekl bych, slo jen o smluvni vztah aerolinka-cestujici)
A jak na to reaguji CD? Ano vetsina jiste uhadla, najimaji tlupu pravniku a dokazuji ze zpozdeni nevznika jejich chybou, ze to lip nejde atd. Ono je to totiz levnejsi nez jezdit nacas... V uplne nejhorsim pripade to zaplati a o to se jim zvedne ztrata kterou chteji dorovnat. Mozna kdyby se ty pokuty primo strhavaly z premii managementu pak by to mohlo fungovat o poznani lepe :-)))
Většinu zpoždění by tedy šlo eliminovat tím, že by se dopravce maximálně "snažil", druhá část je kvalita vozového parku, protože poruchy se na zpožděních podílí také valnou měrou. Stavby typu koridory jsou zapracovány (měly by být) v GVD, takže pokud by se vlaky držely čar v GVD, měly by to vyjezdit. Jakmile dojde na improvizaci, už je po přesnosti.
Vtípek: Zajímalo s jakou přesností by jezdily vlaky, kdyby se dorovnání prokazatelné ztráty vyplácelo jen spojům jedoucím v čase a max +5 minut... Není nad finanční motivaci.
Když se zpozdí jeden vlak ČD, obvykle na něj druhý vlak ČD počká ( no je fakt že EC na Os asi čekat nebude a je fakt že se zaváděním taktů to čekání nějak odpadá ). Ale když se zpozdí jeden vlak jednoho dopravce, myslíme, že druhý dopravce na něj bude čekat? Těžko... Bude to jak s autobusy. Když mám zpoždění v autobuse, mám jistotu, že další autobus nestihnu.
Jinak ze sveho (pravda omezeneho) rozhledu vidim sice jakysi trend jednotneho mezinarodniho jizdneho, ktere je vsak hooodne drahe a pokud nejsem Rotschild jsem nucen se probojovavat houstinou "akcnich slev" a "tarifnich zvyhodneni".
Jeste tak na krajske urovni IDS tohle celkem resi, ovsem predevsim pro denni dojizdece (kterym to nejvic pomuze) jinak nic moc - zkuste si rekneme v Brne (nebo na Internetu) koupit jizdenku PID... ani ve vlaku ne. Nazorna ukazka do jake miry CD podporuji tarifni integraci - kdyz uz to jinak nejde tak ty jizdenky akceptuji ale ve vlaku je neprodavaji, ani predem pro useky kterymi teprve projedu (ze ne zpetne to chapu).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










