..: Ministerstvo dopravy zvažuje vypsání tendrů na rychlíky :..

Chotějovice, foto: Andrew33Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.

Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.

Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.

Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.

Zdroj: ČT24


Vítek_V | 20.2.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
26.02.2009 (11:52)  
To není subjektivní pocit, to jsem někde vyčetl:)
Jinak, reagovat na tebe, milý M, mi přijde už dost zbytečné. Nejen, že prekroutíš, co se dá, ty poslední dobou už začínáš mít potíže s hranicemi slušnosti a to není nic na mě.
registrovaný uživatel M 
26.02.2009 (2:29)  
A ty u nás jsou z těch levnějších.

...

Na tohle si vzpomen, az budes priste kricet, ze se u nas dava malo (ve srovnani s jinejma zemema) penez do dopravy...
25.02.2009 (23:30)  
Pekař: No tak dobrý, nebudem se tu přít o subjektivní pocity. Osobně mi přijde výše poplatků značně nesouměrná s tím jak málo viditelně se tyto peníze investují zpět do infrastruktury. Protože jediné co je opravdu vidět jsou koridory, či nějaké jiné investiční velkoakce většinou hrazené z jiných zdrojů (SFDI, EU).

Kdyby byl všude kolej byla podbitá, vyčištěná od náletů, kolejnice přebroušená a s utaženými upínadly, tak neřeknu ani popel.

Zde doporučuji navštívit str. 14: http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/vts24/2410.pdf

Nutno říci že letošní výrazná sleva jistě dopravcům uleví (abych jen nehanil, tak toto je pozitivní).
registrovaný uživatel pekař 
25.02.2009 (18:52)  
Neporovnávejte hrušky s vodními melouny:) Neporovnáváme silnici a koleje, ale poplatky za DC v jednotlivých zemích Evropy. A ty u nás jsou z těch levnějších. To samé se nedá říct například o Slovensku...
25.02.2009 (16:40)  
Pekař: O pár příspěvků níže to tady bylo samý "brekot", že železnice je o proti busům znevýhodněna poplatky za užití DC a najednou se nezdají velké. Já bych s jejich výší souhlasil u koridorů, ale na celostátních tratích a hlavně lokálkách v děsivém stavu mi přijdou skutečně přemrštěné (neodpovídající nabízené infrastruktuře).

DC za všechny prachy... http://fotobob.own.cz/CDminus/

Josef Novák: Já vůbec netvrdím, že je to samospásné a že automaticky to bude ihned lepší, ale kdokoliv se snahou být lepší to tu může jen pozvednout. Horší už to o moc být nemůže...
25.02.2009 (14:38)  
Ad Chikatetsujin :Tak to bude paráda,až ti noví dopravci zařídí,že výluky se budou provádět jen v noci a o sobotách a nedělích a nebudou poruchy zab.zařízení.Již se na to těším a budu je podporovat.
registrovaný uživatel pekař 
25.02.2009 (14:19)  
Myslíte, že poplatky za DC jsou u nás nekřesťanské? Z čeho vycházíte?
25.02.2009 (14:15)  
J. Novák: No to nemusí být tak docela pravda. Protože nová firma už nebude ex ČD (což je jak SŽDC, tak řízení provozu), takže tam nebudou žádné přátelské vazby a takový dopravce může za své nekřesťanské poplaty za užití DC a řízení provozu také pořadovat adekvátní službu. A ne že si tiše nechá líbit dennodení poruchy zab. zař. a jiných systémů a výluku v dopravní špičce, protože ten kus kolejnice přece nebudeme měnit ve hodinovém oknu, kdy tam nic nejede.

Ale jak říkám, chce to nepožívat fráze "ono to jinak nejde", ale naopak dělat maximum co jde a on se pokrok dostaví.

Nebo si snad myslíte že ve Švýcarsku a Japonsku se tratě neopravují a nepřestavují, že je to takový rozdíl oproti ČR? Já bych řekl, že opak je pravdou.
25.02.2009 (13:48)  
A ti noví dopravci,kteří budou jezdit včas budou jezdit v Japonsku,Švýcarsku,nebo v ČR,po stejných kolejích jako ČD ? Budou muset čekat na protivlaky na dvoukolejných tratích při výluce(i když oba vlaky budou snaživého dopravce),přepravovat lidi autobusama na jednokolejných tratích.
Takže bod 2 a 3 bude zase pro všechny stejný a změnou dopravce se nevyřeší.
25.02.2009 (11:44)  
Josef Novák: Mi řekněte jak to dělají ve Švýcarsku nebo Japonsku. Tady je to pořád samá výmluva proč to fakt nejde, ale ono to fakt jde. Jen chtít. Já netvrdím, že jde jezdit totálně spolehlivě a na přesné časy zcela bez zpoždění (tedy někdo to umí, ale o tom u nás ani neuvažuji), ale když se zpozdí pár vlaků za den, tak to rozhodně nebude mít plošný chatakter jako to má teď.

A to nemluvím o tom, že údržba svršku a okolí tratí je v tomhle státě opravdu mizivá, když člověk vidí pracující podbíječku mimo stavěný koridor, může si hned něco přát. Mě spíš přibývá sbírka fotek závad desetiletí neudržovaných úseků. Mmch všiml jste si třeba v metru, že by výměny kolejí, podbíjení (toho moc není) a podobné věci měli vliv na dvoukolejný provoz?

Ano výluka jedné koleje je nepříjemná věc. Ale opravdu musí být v čas kdy tam jede spousta vlaků protisměrně? Navíc lze jistě vypacovat lokální změnu GVD pro danou výluku (prostě zjistit jaké vlaky budou mít přednost aby to vycházelo co nejlépe) a oněm postiženým slevit poplatky za řízení nebo užití DC. Ale to už je normální obchodní vztah a to zde stále nehrozí.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko