..: Dopravci žalují stát za podporu Českých drah :..

peníze, foto: www.nasepenize.cz Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.

Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.

Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.

Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny


Vítek_V | 4.2.2009 (13:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ M 
11.02.2009 (17:58)  
Pokud ma neco 3x vyssi cenu a soucasne 3x vyssi zivotnost, tak myslim dotace muze zustat taknak skoro jakoby 1-1:)
11.02.2009 (16:06)  
IDeeSák, M: Ano, již asi rok nebo dva se poskytuje i na vlaky, ovšem jaksi samozřejmě tak nějak jen ČD, nebo ne? Možná už to vyřešili. Každopádně jednak tu bylo ono období, kdy se daly koupit jen autobusy (a můj dojem zase je, že to bylo déle než rok, a na vlaky se to zavedlo až po jistých intervencích), a i to je ztracený čas. A dále, pokud jde o výši, je třeba si uvědomit, že dotace na vlak by měla odpovídat zhruba trojnásobné ceně při trojnásobné životnosti, tedy vzato na kus (je ovšem také možné říci, že autobusů na linky doplňující kolejové trasy je potřeba víc). Další stránka věci totiž je, kdy se kupovaly poslední vlaky, a kdy poslední autobusy před zavedením této dotace - časem se samozřejmě potřebná výše dotace díky té životnosti vyrovná. Nechci nijak hájit hospodaření ČD, nevidím do něj. Ale je potřeba posuzovat věci v co nejširších souvislostech. A pokud jde o krizi - nemyslím si, že samotné nahrazení vlaků autobusy povede k nějaké výrazné úspoře - no ovšem při jednostranné podpoře silniční dopravy státem to bude nejschůdnější. A v jejich provozování ČD nevidím moc velký přínos, pokud sám objednatel nebude požadovat a kontrolovat návaznosti. Bohužel o přechodu průmyslu do veřejné dopravy se neuvažuje. Takže budeme dále úsporně plýtvat... (Dálnice je prý bezpečnější, ale vyžaduje novou policejní jednotku včetně drahého vybavení, aby po ní řidiči nejezdili nebezpečně - cha cha... Potenciál energetických úspor pomíjím, abych nebyl označen za ekoteroristu - cha cha...).
11.02.2009 (15:46)  
xAnri05: Ale tam se píše jen o tom, že když vyberou víc, je logicky ztráta nižší. Ne že musí tržby odevzdat! Ohledně odměn za přípoje doporučuji pročíst článek XVIII.
10.02.2009 (18:49)  
Ad Chikatetsujin:ono je to o lidech-když je někdo schopný a má zájem,tak se naučí třeba i to seřizování autobusů. I když-podle mých zkušeností už od dob 743 o seřizování ani tak nejde. Seřídit je nutné periferie,např.tlak.spínač,čidlo polohy apod. To však není žádná věda,na to elektromechanik kolejových vozidel opravdu stačí. A vlastní prvky v řídících jednotkách se neseřizují,pouze se kontroluje jeich funkce-dnes většinou softwarově,na to také stačí uživatelská znalost a slušný počítač. Takže i člověk,vyrostlý na žabotlamu to zřejmě zvládne,jako to zvládli muži,v mládí opravující parní lokomotivy a na sklonku kariéry dělající diagnostiku naftových motorů a udržující např. ty zmiňované 743.
Ad M:s nepřítelem ČD nehodlám ztrácet čas.
registrovaný užívateľ M 
10.02.2009 (12:16)  
1. (ve vsi ucte:) je hloupost, ze za vsech podminek je lepsi velka firma. Chapu, ze v urcitych kruzich je tendence mit vsechno prinejmensim polostatni, centralizovane a velke, ale je opravdu nutne, aby ve hotelu s 800 luzky varili lepe nez v malem rodinnem penzionu? Mezi velikosti firmy a kvalitou produktu neni zadna vazba. Samozrejme, mala rodinna firma nezajisti vyrobu letadel nebo jiny obor, kde je skutecne potreba velke frimy, ale to neni tenhle pripad...

2. CD by byly lepsi, protoze jsou zavedena firma? Jo, CD jsou zavedena, ale v uplne jinem oboru!! To uz to muzeme sverit treba Vodafonu nebo Opavii, protoze tohle jsou take zavedene firmy... Schvalne, kdo bude lepsi uctar - holka, co prave udelala obchodku nebo dobry doktor s 40 lety praxe? Jako ten doktor muze byt fakt vybornej (coz teda pripad CD zcela neni), ale pokud jde o ucetnictvi, tak bych se radeji spolehl na tu holku. Navzdory tomu, ze neni "zavedena firma"...
09.02.2009 (22:22)  
Vousáč: No já nevím, to že je věší celek schopnější je celkem blud. Například v Pražské PID je jeden z nejlepších dopravců firma Martin Uher, malá garážová firma z Mníšku pod brdy, ale autobusy má vypíglovaný, že se tam podlaha bliští, Citara, Crosswaye... Prostě vysoká kvalita. Na druhé straně tu jezdí třeba Connex, autobusy SORy a Karosa sedačky hnědé že by se jeden poblil, jezdí podle plotu (časově). Dotátor tentýž - Ropid. DP Praha je někde na středu této stupnice.

Mno seřídít pohony 471 jistě není sranda, na to je pořeba specialista přes elektroniku, číslicovou techniku, sítě.... To je to co jste myslel, že když dokáže poštelovat 810, že zvládne i Karosu? To asi ne, že. Já neříkám, že to není možné, možné to je, ale ne způsobem: "když jsi dokázal s palicí v ruce a 22 klíčem domluvit motoru Liaz, jmenujeme tě velitelem autobusové divize". Člověk, který vyrostl na žabotlamu a hydře asi těžko půjde ladit rídicí systém pendolina a 471. Na to je potřeba jiné vzdělání i praxe.

Možné to tedy je, ale lepší by bylo, kdyby ČD dělaly co nejlépe svou základní činnost - kolejovou dopravu.
09.02.2009 (20:34)  
Vousáč : už se na tom intenzivně pracuje. Bude to dceřinná společnot, název firmy "ČD Student Agency a.s." a dosaženo tak, že ČD a.s. za korunu koupí 50 % + 1 akcii od pana Jančury.
Odměnou pro pana Jančuru bude místo ve vedení ČD a.s. v pozici náměstka.
Až se omrzí, bude odejit a dostane kulantní nabídku za druhou korunu prodat zbylé akcie.
09.02.2009 (20:15)  
Ad M:domnívám se,že větší celek je schopnější. Je to přece princip globalizace-mimo jiné. A proto by bylo lepší/aspoň podle mne/,kdyby místo lokálních tratí,na kterých vinou krize skončí provoz dříve,než se očekávalo,byla adekvátní náhrada. A to,pane M,při vší úctě firma J.N. nezajistí. A proč by nemohly autobusovou dopravu provozovat ČD,když ji může provozovat firma,jejíž původním podnikáním bylo shánění práce pro služky. Výhody autobusové dopravy na tento web sice moc nepatří,ale přesto:než pofiderní soukromník s čímkoli je určitě lepší zavedená firma,která se jen přizpůsobí. A pro p.Chikatetsujin:nevím jak vy,ale já jsem si v životě prošel nejen provoz,ale i opravny na ČSD a později ČD,takže si dovolím tvrdit:když opraváři dokázali zvládnout přechod z parní trakce na elektrickou a motorovou,tak by jistě dokázali zvládnou přechod z Karosy na SOR. A seřídit řídicí jednotku na autobusový motor nebude zřejmě obtížnější,než seřídit regulátor rychlosti a cílového zastavení na 471. A firmy,provozující jeden či dva autobusy(pro lokálky prý ideální) by si to stejně nechávaly dělat. A s dotací 20-25 Kč na kilometr autobusem by to ČD dokázaly,když to dokážou jiní.
09.02.2009 (11:55)  
M: Křižování je problém jen pro dopravce co neumí jezdit podle GVD... :-)))
registrovaný užívateľ JnR 
09.02.2009 (11:32)  
M: V autobusech firmy Josef Výborný neplatí režijky...
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko