Zvíkov (Českokrumlovsko) - Součástí modernizace trati 196 České Budějovice - Summerau je i výstavba protihlukové stěny v obci Zvíkov, kterou tato trať prochází. Toto opatření má obyvatele chránit před zvýšeným hlukem projíždějících vlaků; těm se ovšem výstavba PHS nelíbí, protože by měla rozdělit obec na dvě části. Dvousetmetrová betonová zeď za desítky milionů ochrání pouze jediný obydlený objekt a několik rekreantů v chatové oblasti od hluku, který trvá dohromady asi pět minut denně, a zároveň znehodnotí přilehlé pozemky a omezí přísun světla do oken některých domů. Investor, kterým je SŽDC, naopak tvrdí, že výstavba stěny je v souladu s nařízením krajské hygienické stanice, která se musí řídit přísnými hlukovými normami. Obyvatelé přiznali, že o stavbě betonové zdi vůbec nevěděli a o záměru na její vztyčení se dozvěděli až při samotné výstavbě. Veřejná vyhláška údajně obsahovala jen rekonstrukci mostu s tím, že budovatel má k dispozici pozemky kolem mostu; zeď ve vyhlášce zmíněna nebyla. Obyvatelé Zvíkova protestují proti budované stěně už skoro rok, ale zatím jediným výsledkem je pozastavení stavby na několik měsíců. V březnu tohoto roku se stavební firma chystá znovu budovat. Jedinou možností obyvatel je podat stížnost na ministerstvo dopravy, které je řídícím orgánem celého projektu. To je asi poslední šance jak se rozumně domluvit. Ze strany SŽDC padla nabídka průhledných PHS, jiné řešení krajská hygienická stanice nepovolila.
Zdroj: ČTK/České noviny
Prostě stěnu nebrat !!
Takže riziko usmrcení osob přebíhajících přes trať se naopak zvýší (což ale pro lidstvo není špatné).
Na spostě míst ale PHS stojí zcela zbytečně.Poslední dobou se pomalu a jistě zvedá odpor obyvatel okolí tratí k PHS(např Šumpersko),otázkou je zda ovšem protestují Ti co bydlí v bezprostřední blízkosti tratě nebo Ti co bydlí sice dále,ale používají ony nebezpečné stezky.
Útlum o 10 - 15 dB je asi silně přehraný dB je exponencionální takže útlum o 2 - 3 dB je výrazný.
Kampf den Mauern!
Stačí třeba, když se někde vynechá kousek "koridoru" (Nelahozeves, Děčínské tunely) a hned následují dotazy typu: Proč oni ano a MY ne (myšleno proč lidi o pár desítek metrů dál (na realizovaném koridoru) jsou za stěnou, dostali okna...o ty lidem jde v první řadě, že ;-) Bohužel to tak je.
A jelikož nebyl hluk z provozu na oněch nyní dodělávaných úseků tratě 196 z pojat jako tzv. stará hluková zátěž (SHZ), tak se holt šlo na limity nové stavby (jako na koridorech, tj. -10-15 dB v ekviv.hladině), což je v tomto případě přinejmenším sporné.
SHZ lze podle přísl. nařízení vlády č. 148/2006 Sb. uznat na hlučnost, která vznikla (existovala) k 31.12.2000. Určitě platí, že na trati 196 je dnes hlučnost stejná nebo nižší, ale toto nikdo to neprokazoval.
Další skutečností je fakt, že v projektech je něco jako výhledový rozsah dopravy, který je hodně nadsazený, ale na tento rozsah se pak počítá hluk už ke kolaudaci.
Je to taky hodně o jednání projektanta s hygienou, když je mu to svým způsobem jedno (a investor mu to odsouhlasí), tak to vypadá jak to vypadá.
Bohužel, hlukové limity jsou v ČR jedny z nejpřísnějších v Evropě, na úrovni Itálie nebo Holandska, kde ovšem mají trochu více peněz.
PHS je skutečně šílený vynález. Nepochybuji, že někde svou logiků má, ale velká část z nich jen totálně ničí prostředí. Také se u nás houfně popírá fakt, že hluk produkují především podvozky (do 160 to s tím aerodynamickým hlukem není až tak zásadní), takže mnohde by stačila zídka 1,3 m vysoká a bylo by ticho, bylo by vidět přes trať i z vlaku (pokud má zrovna půhledná okna).
A co je asi úplně nejbyrokratičnější přístup je to, že když někdo tu PHS nechce, protože na váze priorit raději vidí z okna a snese o chlup víc hluku z vlaků než na opak, tak mi tu stavbu zastavíme, protože ty limity se ona nařízení se prostě plnit musí, i kdyby to nikdo nechtěl.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.