..: Zvíkovští nechtějí protihlukové stěny v obci :..

Ilustrační obrázek, foto: Přema Zvíkov (Českokrumlovsko) - Součástí modernizace trati 196 České Budějovice - Summerau je i výstavba protihlukové stěny v obci Zvíkov, kterou tato trať prochází. Toto opatření má obyvatele chránit před zvýšeným hlukem projíždějících vlaků; těm se ovšem výstavba PHS nelíbí, protože by měla rozdělit obec na dvě části. Dvousetmetrová betonová zeď za desítky milionů ochrání pouze jediný obydlený objekt a několik rekreantů v chatové oblasti od hluku, který trvá dohromady asi pět minut denně, a zároveň znehodnotí přilehlé pozemky a omezí přísun světla do oken některých domů. Investor, kterým je SŽDC, naopak tvrdí, že výstavba stěny je v souladu s nařízením krajské hygienické stanice, která se musí řídit přísnými hlukovými normami. Obyvatelé přiznali, že o stavbě betonové zdi vůbec nevěděli a o záměru na její vztyčení se dozvěděli až při samotné výstavbě. Veřejná vyhláška údajně obsahovala jen rekonstrukci mostu s tím, že budovatel má k dispozici pozemky kolem mostu; zeď ve vyhlášce zmíněna nebyla. Obyvatelé Zvíkova protestují proti budované stěně už skoro rok, ale zatím jediným výsledkem je pozastavení stavby na několik měsíců. V březnu tohoto roku se stavební firma chystá znovu budovat. Jedinou možností obyvatel je podat stížnost na ministerstvo dopravy, které je řídícím orgánem celého projektu. To je asi poslední šance jak se rozumně domluvit. Ze strany SŽDC padla nabídka průhledných PHS, jiné řešení krajská hygienická stanice nepovolila.

Zdroj: ČTK/České noviny


xfilipís | 15.2.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
15.02.2009 (18:54)  
Protihluková stěna je na prd ... Mám kamaráda, který bydlí ve Studénce (trať 270) a měl parádní výhled ze zahrádky na trať. Pro nadšence idaální místo. Dnes tam je zeď asi 2m vysoká, je vidět jen sběrač a střecha. "Zvuk motoru" ve větší vzdálenosti je slyšet stále. Navíc na koridoru již nejsou mezery na spojích, takže trať je sama o sobě tišší.
Prostě stěnu nebrat !!
registrovaný uživatel tenzor 
15.02.2009 (18:32)  
Jiří Průša: tak to si nemyslím, že to zamezí přechodům přes koleje, každá protihluková stěna přece musí mít překryvy z únikovými cestami pro případ nehody. Mimochodem, nebyl to taky ten případ, jak Pendolino dovezlo do Pardubic ruku darwinisty, že ten člověk vyšel zpoza protihlukové stěny přímo pod vlak, takže fíra vůbec nevěděl o tom, že někoho srazil?
Takže riziko usmrcení osob přebíhajících přes trať se naopak zvýší (což ale pro lidstvo není špatné).
15.02.2009 (16:32)  
Jiří Průša: ten útlum jsem myslel z hlediska použitých limitů, ne z hlediska dosaženého útlumu, ten je samozřejmě u každé stěny jiný a závisí na množství faktorů (délka, výška, materiál...)
15.02.2009 (15:55)  
PHS mají jednu velkou výhodu,přehradí ony vyšlapané stezky přes koleje,takže sníží riziko přejetí a usmrcení osob pohybujích se v prostoru dráhy.
Na spostě míst ale PHS stojí zcela zbytečně.Poslední dobou se pomalu a jistě zvedá odpor obyvatel okolí tratí k PHS(např Šumpersko),otázkou je zda ovšem protestují Ti co bydlí v bezprostřední blízkosti tratě nebo Ti co bydlí sice dále,ale používají ony nebezpečné stezky.
Útlum o 10 - 15 dB je asi silně přehraný dB je exponencionální takže útlum o 2 - 3 dB je výrazný.
15.02.2009 (15:03)  
Žádná zeď dlouho nevydrží, jako nevydržela ani ta berlínská.
Kampf den Mauern!
15.02.2009 (12:17)  
Chikatetsujin: s tím se dá souhlasit, jak jsem napsal, na "starou kolej" platí stará hluková zátěž (plus 10-15 dB) a vzhledem k tomu rozdílu, kdy se "nové koleje" (koridory, ale i elektrifikace) berou jako novostavba (krom malých obnov svršku apod., tam korekce zůstává) se musí projektant vypořádat s hlukem na řádově přísnější limity a proto tolik stěn (mimochodem v ČR už jich máme kolem 90 km).
15.02.2009 (12:11)  
Web: Zvíkovští ničeho (ti stěny nechtějí), měl jsem na mysli všechny ostatní.
Stačí třeba, když se někde vynechá kousek "koridoru" (Nelahozeves, Děčínské tunely) a hned následují dotazy typu: Proč oni ano a MY ne (myšleno proč lidi o pár desítek metrů dál (na realizovaném koridoru) jsou za stěnou, dostali okna...o ty lidem jde v první řadě, že ;-) Bohužel to tak je.
A jelikož nebyl hluk z provozu na oněch nyní dodělávaných úseků tratě 196 z pojat jako tzv. stará hluková zátěž (SHZ), tak se holt šlo na limity nové stavby (jako na koridorech, tj. -10-15 dB v ekviv.hladině), což je v tomto případě přinejmenším sporné.
SHZ lze podle přísl. nařízení vlády č. 148/2006 Sb. uznat na hlučnost, která vznikla (existovala) k 31.12.2000. Určitě platí, že na trati 196 je dnes hlučnost stejná nebo nižší, ale toto nikdo to neprokazoval.
Další skutečností je fakt, že v projektech je něco jako výhledový rozsah dopravy, který je hodně nadsazený, ale na tento rozsah se pak počítá hluk už ke kolaudaci.
Je to taky hodně o jednání projektanta s hygienou, když je mu to svým způsobem jedno (a investor mu to odsouhlasí), tak to vypadá jak to vypadá.
Bohužel, hlukové limity jsou v ČR jedny z nejpřísnějších v Evropě, na úrovni Itálie nebo Holandska, kde ovšem mají trochu více peněz.
15.02.2009 (12:04)  
Mě hlavně fascinuje palogika těchto hygienických norem. Typické je, že je nějde stará kolej s vlkovitostí jako prase, na která vlaky vydávají kravál k nesnesení. Na nové koleji a tělese sice hluk reálně poklesne o řády, ale podle norem dojde k produkování nepřiměřeného hluku a tak tu tichou trať konečně zazdíme do betonu.

PHS je skutečně šílený vynález. Nepochybuji, že někde svou logiků má, ale velká část z nich jen totálně ničí prostředí. Také se u nás houfně popírá fakt, že hluk produkují především podvozky (do 160 to s tím aerodynamickým hlukem není až tak zásadní), takže mnohde by stačila zídka 1,3 m vysoká a bylo by ticho, bylo by vidět přes trať i z vlaku (pokud má zrovna půhledná okna).

A co je asi úplně nejbyrokratičnější přístup je to, že když někdo tu PHS nechce, protože na váze priorit raději vidí z okna a snese o chlup víc hluku z vlaků než na opak, tak mi tu stavbu zastavíme, protože ty limity se ona nařízení se prostě plnit musí, i kdyby to nikdo nechtěl.
registrovaný uživatel happy 
15.02.2009 (11:38)  
Proti hluku ve městech a kolem silnic se nedělá nic.A to i přes přestavby těchto komunikací.Ale kolem železnic se dělají stěny jak o život a to vedle kdejaké lokálky...Tady je to zbytečné,navíc místní to nechtějí.Těch pár vlaků deně nikoho nezabije narozdíl třeba od nesnesitelného a stáletrvajícího hluku ze silnice 55.Prostě KHS zacpává lidem huby těmito akcemi (že něco dělají a chrání zdraví),ale na skutečné problémy nemají a nic s nimi nedělají.
registrovaný uživatel Web 
15.02.2009 (11:28)  
RegioNova: Čeho se budou domáhat, vždyť to přece nikdo nechce, jak se píše v článku, ne? :-)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko