..: Zvíkovští nechtějí protihlukové stěny v obci :..

Ilustrační obrázek, foto: Přema Zvíkov (Českokrumlovsko) - Součástí modernizace trati 196 České Budějovice - Summerau je i výstavba protihlukové stěny v obci Zvíkov, kterou tato trať prochází. Toto opatření má obyvatele chránit před zvýšeným hlukem projíždějících vlaků; těm se ovšem výstavba PHS nelíbí, protože by měla rozdělit obec na dvě části. Dvousetmetrová betonová zeď za desítky milionů ochrání pouze jediný obydlený objekt a několik rekreantů v chatové oblasti od hluku, který trvá dohromady asi pět minut denně, a zároveň znehodnotí přilehlé pozemky a omezí přísun světla do oken některých domů. Investor, kterým je SŽDC, naopak tvrdí, že výstavba stěny je v souladu s nařízením krajské hygienické stanice, která se musí řídit přísnými hlukovými normami. Obyvatelé přiznali, že o stavbě betonové zdi vůbec nevěděli a o záměru na její vztyčení se dozvěděli až při samotné výstavbě. Veřejná vyhláška údajně obsahovala jen rekonstrukci mostu s tím, že budovatel má k dispozici pozemky kolem mostu; zeď ve vyhlášce zmíněna nebyla. Obyvatelé Zvíkova protestují proti budované stěně už skoro rok, ale zatím jediným výsledkem je pozastavení stavby na několik měsíců. V březnu tohoto roku se stavební firma chystá znovu budovat. Jedinou možností obyvatel je podat stížnost na ministerstvo dopravy, které je řídícím orgánem celého projektu. To je asi poslední šance jak se rozumně domluvit. Ze strany SŽDC padla nabídka průhledných PHS, jiné řešení krajská hygienická stanice nepovolila.

Zdroj: ČTK/České noviny


xfilipís | 15.2.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
16.02.2009 (9:21)  
Ty protihlukový stěny jsou šílený. V Malých Žernosekách, kde bydlím, takovouto podobnou stěnu postavili před 10 lety a že by to od hluku pomohlo to ani náhodou, to totiž chrání jen v bezprostřední blízkosti, jen to znemožňuje pohled na koleje, výhled z vlaku, je to hnusný a to, co popsali obyvatelé Zvíkova! Nižší hlučnosti se předvším dosáhne jiným kolejovým svrškem.
16.02.2009 (8:14)  
Zvíkov poměrně dobře znám z dob svého dětství, jezdíval jsem k babičce do jedné ze sousedních obcí. Trať opravdu prochází přímo středem obce, pokud jde o starou zástavbu. Jediné, co tomu chybělo a dosud chybí, je zastávka vlaku přímo u návsi :) - když může být i v nedaleké Výhni... Myslím, že je vždy třeba řešit příčinu a nikoli jen následek. V městských ulicích také nenastavíme mezi chodník a vozovku stěny (i když, povedlo se to nejen v Radlické, kde je chodník "uvnitř", nýbrž se to povedlo dokonce i ve Velké Chuchli u bezvýznamné nové komunikace, která byla pro jistotu ještě opatřena dvojitou zákrutou se zárodkem křižovatky do zahrad domů, a tady je chodník opravdu stěnou od vozovky oddělen). Kromě toho, kdybychom udělali stěny na obou stranách a jen na jedné průchod, můžeme se také dočkat toho, že člověk do kolejiště vleze a nebude jej mít jak opustit, což je možná nebezpečnější, než když přirozeně překonává bariéru s rozhledem - zvlášť tam, kde se nejezdí tak rychle, že rozhlédnutí plně stačí. Jsem pro a) odhlučnění tratí a vozidel samotných, b) nízké křoví v úrovni podvozků, c) nízkou zídku tamtéž, d) vyšší zelenou hradbu, e) vyšší stěnu skládající se z nízké betonové zídky a nad ní prosklenou částí, a teprve f) vyšší celobetonovou stěnu, eventuelně nahoře prosklenou. Hluk je jen jedním z mnoha zdraví škodících vlivů. Jinými jsou zplodiny z výroby energie (jíž se na silnici spotřebuje principielně mnohem více než na kolejích), ale také například esteticky nevzhledné (deprimující) a jinak nevhodné prostředí (týká se například náhrady stínící a škodliviny filtrující zeleně mrtvými plochami z betonu, asfaltu a skla). A tvrdit, že potřebujeme produkty, které si umíme sami vyrobit, vozit přes půl světa, stojí za vážné zamyšlení, zvlášť když jejich případná láce není způsobena ani tak efektivitou výroby, jako spíše nízkými nároky pracovní síly, které však neznamenají jen úspory (ti lidé nezatěžují prostředí tolik svým životem jako my, ale zatěžují jej pro změnu třeba zase "levnější" výrobou). Ale to už je opravdu široký záběr. Primárně by se mělo přihlížet k tomu, že ti lidé nebudou mít se stěnou spokojenější život, bude jim vadit víc, než oproti dnešku docela tiché vlaky - a cestujícím odstraní krásný výhled. Obec Zvíkov totiž dodnes může vyvolávat pocit idylky.
registrovaný uživatel DJ 
16.02.2009 (2:20)  
Ještě něco: Když se dívám na satelitní mapu, jak ten Zvíkov vypadá, viz odkaz: (...)
http://amapy.atlas.cz/default.aspx?q=zv%c3%adkov#x=-760246@y=-1184830@cs=1@sidx=12@pg=1@pl=@app=2@q=zv%C3%ADkov@ipos=1
(...) tak stavbu něčeho takového považuji opravdu za mrhání penězi nás všech, normy nenormy. Nový "tichý" svršek musí stačit.

Mimochodem - i v Praze už byl problém, že opravdu v domech v okolí Magistrály (nejen v centru, ale i v oblasti Pankráce) jsou ty hlukové normy (z článku, který o tomto psal, předpokládám, že porušovány jsou i ty "méně přísné" normy) denně překračovány, a tam přitom jde o hluk "souvislý", trvající pořád.
Nemusím snad dodávat, že v tomto případě jde o daleko větší počet "postižených" lidí.

A ještě jedna věc k hluku na železnici - myslím, že daleko příjemnější je poslech zvuku projíždějícího vlaku, než minimálně nějakých 20 sekund (v případě přejezdu se závorami, plně uzavírajícími profil silnice) anebo třeba i 2 minuty (v případě přejezdu bez závor u nějaké stanice či zastávky) poslouchat pronikavý a hlasitý zvuk výstražného přejezového zařízení!

Edit: A není úplnou pravdou, že v uličním prostoru se takovéto stěny nevyskytují. Během loňské výstavby tramvajové trati v pražské Radlické ulici také vznikla před jedním domem jedna průhledná "ministěna".
16.02.2009 (1:48)  
M Už zase uhýbáš. Bavíme se o tom, zdali je automobilová doprava natolik nezbytná, že kvůli ní je možné překračovat hlukové limity a ohrožovat zdraví lidí. Takže mně tady nedojímej grilem a hokejkama nebo polystyrenem z Polska, protože to jsou ve srovnání s problémy lidí v okolí silnic naprosté prkotiny. Dovoz potravin také neberu, před 50 lety byla intenzita autodopravy méně než desetinová a potravinové zásobování také fungovalo. Sanitky se zraněnými tvoří mizivé procento z jízd autem. Rozvážet děcka po školách autem je také móda poslední doby, co si pamatuji, tak jsme všichni chodili do školy pěšky - ano, někteří rodičové se tomu brání, protože chodit do školy pěšky je nebezpečné...kvůli čemu? No kvůli těm autům všude kolem, tak raději pojedu tím autem také, abych tu situaci ještě zhoršil.

A projdi si mé příspěvky - píšu v nich někde, že bych chtěl o míře automobilismu rozhodovat já? Ne? Tak mi to nevkládej do úst.

DJ to píše dobře. Když jsou nějaké zdravotní limity, tak mají platit pro všecky stejně. A ne, že se někdo bude vymlouvat, že on je nemůže dodržovat, protože má vyšší cíl dovézt gril k tchýni.
registrovaný uživatel DJ 
16.02.2009 (1:14)  
Robert-Antonio: Tomu člověku nešlo o náboženskou menšinu, ale o několik etnických menšin....

Můj názor - chápu, že je potřeba dělat protihluková opatření, ale myslím, že nový svršek a moderní upevnění kolejí je už samo o sobě tiché.
Pokud existují nějaké hlukové normy, tak by měly být dodržovány všude, a to i na silnicích v centrech měst, kde jsou domy a v nich bydlí lidé. Normy jsou od toho, aby platily pro všechny.

Pokud už tedy není zbytí a opravdu je nutné budovat protihlukové stěny, tak ať tyto stěny jsou 1. pokud možno průhledné; 2. pokud nemají být průhledné, tak ať alespoň vypadají esteticky.
Co si pamatuji třeba barvu stěn podél trati okolo Strančic nebo v Plané nad Lužnicí anebo u Stříbra, tak to opravdu není hezké.

Mimochodem - neudělala by stejnou "protihlukovou službu" třeba i souvislá zeleň?
registrovaný uživatel M 
16.02.2009 (1:12)  
No a jeste jednou se zeptam k te PHS z clanku - ma se stavet na severni "koleji" nebo na jizni?
registrovaný uživatel M 
16.02.2009 (1:12)  
Potraviny kupuji většinou v bioobchodu a i tam vybírám ty české. - gratuluji...
A kdyby ti rekli, ze to tam navezli na kole, tak tomu taky uveris, ze?:-)

Tvuj problem je, ze chces kompromis, ale presne takovej kompromis jakej se hodi tobe. Auta se musi rozhodne omezit, ze? Ale az se fiknes do ruky, tak ti soused s autem bude dobrej, protoze nez by ses dobelhal na nadrazi, tak by te to slozilo... Takze tohle je tvuj osobni strop, kdy se maji pouzivat auta.
Clovek, kterej se zivi tak, ze prodava kachlicky zase ma strop tam, ze musi auto pouzivat i kdyz nekrvaci, protoze vzorky kachlicek a katalogy se do kufriku jaksi nevlezou... No a vyzvedavat decka z ruznych skol a jet nakoupit (do bioprodejny, kterych je na kazdym sidlisti dvacet) bez auta trva taky o neco dyl... No, takze to ber, ze jsi obet systemu. Nebo mozna bezdetnej student...

Jsem odvazenej z toho, ze se polystyren vozi semtam Evropou? Ne... Ale jaksi nevim, kde by byla nejaka hranice a urcite to nebude delat tak, ze co se mi hodi, to se autem vozit smi a co ne, tak to se vozit nesmi. Chci kupovat polskej nabytek? Jasne, takze ten se vozit muze. Chci nakupovat levny rajcata z Maroka? Jasne, takze ty na silnice muzou? Chci veprovy? Ne, veprovy nezeru, takze veprovy na silnici nesmi a tim bude vetsi ticho. Takhle vypada tvoje verze "tolerance"...

Ale muzes mi treba napsat, jak to chces udelat, kdyz ti tchyne rekne, aby ji gril hodil na chatu, pripadne decka vrankajou, ze chcou jet k babicce a ty brusle a hokejky chcou rozhodne s sebou.
16.02.2009 (0:33)  
Chápu, že mne chceš mermomocí nachytat na švestkách, ale nedá se nic dělat, odpovědi na skoro všecky otázky jsou ano :)

Hudbu si samozřejmě pouštím tak, abych ji slyšel jen sám.
Sportovní a hudební megaakce opravdu nemusím. A pokud Vršovičákům vadí hluk z Edenu, tak s nimi naprosto soucítím (Mmch asi před 5 lety jsem se angažoval v protestech obyvatel Jižního Města proti stavbě arény v místě plánovaného parku. Naštěstí z plánů sešlo. Sice park tam také není, ale pořád lepší křoví a plevel nežli aréna.)
Potraviny kupuji většinou v bioobchodu a i tam vybírám ty české.
Jedu-li v nacpaném vlaku, pak já zabírám místo ostatním stejně, jako ti ostatní mně.

Nevím, kdo z nás dvou si naběhl. Klidně udělej referendum o povolené rychlosti a regulaci dopravy ve vlastní čtvrti/ulici/vesnici a budeš koukat, co všechno budou chtít regulovat. A to je pořád, co tu točíme. Řídit se tím, co "lidi chcou", vede k dost odlišným výsledkům, rozhodují-li ti "lidi" o vlastním či o cizím.

BTW za devatero horami a devatero řekami žil jeden kníratý demagog, který hlásal lidem, jak skoncuje s bídou, krizí a hyperinflací, když povraždí jednu takovou neoblíbenou náboženskou menšinu a zkonfiskuje její majetek. Ta zbylá většina to tenkrát také považovala za přijatelnou oběť na cestě k světlým zítřkům...
registrovaný uživatel M 
16.02.2009 (0:12)  
A predpokaldam, ze nakupujes vyhradne v samoskach, kde zasobovani probiha primo z nakladniho vlaku, ze?

Hudbu si vzdy poustit pouze tak, abys ji slysel ty sam. Kladivo nebo vrtacku zasadne nepouzivas. Jsi zasadne proti tomu, aby se ve mestech poradaly koncerty nebo sportovni utkani (protoze hlukem a svetlem ovlivnuji i ostatni) a proto by v Edenu melo koncit nejpozdeji v sedm vecer (a divaci necht si vezmou dovolenou). Pokud jedes ve vlaku, kde uz neni misto, tak vystoupis a uvolnis misto ostatnim (protoze jsi zasadne proti tomu, aby tve chovani nejak ovlivnovalo druhe). V podstate ani nedychas (resp. nevydechujes). Popsal jsem te spravne?

Pokud jde o ta obcanska sdruzeni, tak:
-clenove kupuji zasadne mistni potraviny?
-kam a jak casto jezdim na dovolenou, tak to jim muze byt u prdele:-)
-budou clenove prispivat na vyssi najem v centru (abych nemusel z toho smudlodorfu dojizdet)? Pripadne jak vyresi problem s tim, ze na Vaclavaku neni dostatek bytu k tomu, aby tam mohl bydlet cely stredocesky kraj (plus Praha)?

Ti lide kolem rusnych cest by se radi vzdali dopravy - ALE JEN na te jedne rusne ceste:-))

PS: Na tohle vsechno sis nabehnul tim, ze hlukove limity jsou obchazeny k rozhodnuti zlych uredniku. Ne, ty jsou "obchazeny", protoze to tak proste lidi chcou. Jestli mas pocit, ze je to jinak, tak udelej petici k referendu s otazkou - jste pro omezeni dopravy a tim vetsi klid? (hlavne tam ale nezapomen napsat, v cem presne by to omezeni spocivalo, protoze na tu jednoduchou sexy otazku bez vysvetleni ti urcite odpovi kazdej ze jo:)

Podobny referendum muzes udelat aji o te devadesatce... Mozna uspejes tam i tam...
15.02.2009 (23:49)  
Trochu mícháte jabka s hruškama.

Elektrikou, lyžováním, konzervačními látkami ohrožuji jen sám sebe. Pokud nechci riskovat, mám možnost se svobodně rozhodnout a žít bez nich.
Autem ohrožuji zdraví jiných lidí. I když autem nejezdím, stále musím dýchat smrady a poslouchat hluk z ostatních aut. O těch "vyšších cílech" také rozhodují ti, kteří sami tím hlukem a zplodinami ohrožení nejsou. Ono se hezky mluví o "obětování se vyšším cílům", když se má obětovat někdo druhý.
Lidé, kteří bydlí okolo frekventovaných silnic, by se kupodivu té dopravy rádi vzdali. Zkuste trochu poslouchat názory těch různých občanských sdružení proti stavbě XXX. Ne, že by chtěli auta plošně zakázat. Ale mají trochu odlišný názor, zdali je opravdu nutné:
- vozit zboží kamiony tisíce kilometrů sem a tam
- jezdit každou chvíli na dovolenou autem na druhý konec Evropy
- denně dojíždět autem desítky kilometrů z nějakého šmoulodorfu za městem
...přičemž pod slovem nutné chápejte to, že v zájmu těchto hodnot lze popustit na zdraví a životech lidí.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko