..: Zátěžové testy prototypu ruské turbínové lokomotivy :..

GT1-001, foto: Ivanov AnatolijRusko – Nejvýkonnější turbínová lokomotiva světa, ruská GT1-001, absolvovala v prosinci ostré zátěžové testy. Účelem bylo nejen stroj vyzkoušet, ale také dokázat, že si poradí se "standardní ruskou zátěží" - vždyť na svých spřáhlech utáhl vlak, čítající 116 vozů o celkové hmotnosti 10 tisíc tun. Lokomotiva je završením čtyřiadvacet let trvajícího výzkumu, jehož účelem bylo zkoumání možností plynových turbín coby pohonné jednotky pro lokomotivy. Prototyp byl představen loni v červenci, při příležitosti otevření centra železničního vývoje a inovací v Moskvě. Pod projektem jsou podepsány RŽD spolu se Samarským vědecko-technickým institutem.


GT1-001, foto: Vivan 755GT1-001 sestává ze dvou nedělitelných částí, přičemž v jedné je umístěna turbína NK-361 na LNG (zkapalněný zemní plyn), ve druhé je zbylá trakční výzbroj. Plynová turbína, konstrukčně podobná s typem pro strategické bombardéry, dosahuje výkonu 8,3 MW a akční rádius 300 tun vážící lokomotivy, jejíž nádrže pojmou 17 tun LNG, činí okolo 750 km. Celkové úspory na provozních nákladech se odhadují na 30% (méně pohybujících se součástí nevyžaduje tolik údržby a náhradních dílů), nejvyšší hluk stroje je 120 dB (tedy jako startující proudové letadlo) a emise dosahují jedné dvacetiny hodnot současných konvenčních dieselových lokomotiv.


GT1-001, foto: AlexandrBezpečnost provozu zajišťuje monitorovací zařízení, které na jednom místě zobrazuje jak aktuální provozní veličiny, tak údaje o lokomotivě. Ve strojovně je instalována kamera pro okamžitou vizuální kontrolu turbíny strojvedoucím. Prototyp byl sestaven ve Voroněžské lokomotivce. Pokud všechny testy dopadnou jak mají, měly by stroje jezdit na Sibiři a Uralu, kde je dostatek zemního plynu a zároveň mizivé procento elektrifikovaných tratí. RŽD proklamuje, že masovým rozšířením těchto strojů by se dalo ušetřit až milion tun nafty ročně.

Zdroje: Railway Gazette, RZD-Partner, Frontier India; foto: Parovoz

Poznámka autora: Pozdě, ale přece. Rusko po velmi dlouhé době ukázalo, že umí vzít za práci a vyvinout něco svého pro své koleje. A je to rovnou lokomotiva s takovýmto pohonem, jež sice nabízí obrovský výkon, ale konečně není vykoupen dopadem na životní prostředí! V globálním aspektu sice nebude mít kdovíjak rozhodující dopad na ropnou krizi a obecně je smutné, že se pokaždé začne něco dít až když nám hoří koudel u zadnice, alespoň z hlediska environmentálního však jde o krok správným směrem. Velkým otazníkem je cena a možnosti rozšíření této technologie. Je třeba podotknout, že ani v nejmenším nejde o první užití turbíny, coby pohonu pro železniční vozidlo. Ve Francii to byla jednotka RTG (SNCF T 2000), která v sedmdesátých letech minulého století používala "očesanou" verzi vrtulníkového Turma od Turbomécy, nicméně poháněnou konvenčním palivem. Od svého vzniku v roce 1972 jezdily tyto soupravy v běžném provozu až do roku 2004. Několik jich bylo odesláno Amtraku do USA. První TGV (TGV-001) také nebylo elektrické, nýbrž s turbínou. Ropná krize však donutila SNCF ke změně strategie k té, kterou vidíme dnes. Dokonce i u nás se experimentovalo v tomto duchu, tentokráte s topným olejem. TL659.0 však, narozdíl od francouzské jednotky RTG, nijak nezasáhla do běžného provozu. Bohužel se nezachoval ani jeden ze dvou prototypů - jeden shořel při testech, druhý pohořel na nekompromisní nenávisti muzejnictví předlistopadového režimu.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 17.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rusko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
17.01.2009 (11:11)  
Není někde na Youtube rozjezd turbínové jednotky? Jinak TL 659 0 se silně neosvědčila, pěkný článek je o ní v Dráze. Tepelná účinnost shodná jako u parní lokomotivy.
registrovaný uživatel Rail_user  mail  
17.01.2009 (11:04)  
Mirek M: při spalování zemního plynu vznikají tyto zplodiny například v plynovém kotli při jm. výkonu 17 kW:

CO2 7,6 % obj.
CO 5,6 mg / m3
NOx 48,2 mg / m3

při: P = 16,85 kW , NG = 1,72 m3 / hod, spalovací vzduch = 20,68 m3 / hod, venkovní teplota T= 8,6 °C

To je jen pro zajímavost z měřícího protokolu kondenzačního plynového kotle nejmenovaného francouzkého výrobce při revizi.-). Nutno dodat, že dnes díky řídící elektronice lze připravit téměř optimální spalovací směs ať je použita k výrobě tepla anebo k napájení pohonné jednotky. Vemte si třeba moderní elektronicky řízené diesel motory Caterpillar používané mj při reko vozů ř. 85x. To je jen pro zajímavost takový offtopic-).
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
17.01.2009 (10:50)  
tak ono to užití typických ruských přístrojů mí zřejmě i svůj důvod v legislativě a nebo zvyklostech.

Jinak turbínová vozidla se zkoušela i v Evropě, ve Francii někdy v 70.tých letech minulého století zkoušeli i turbínovou variantu TGV, u nás se v 50.tých letech zkoušela turbína na lokomotviě TL 659.0. Problém byl hlavně hluk, což v hustě osídlených oblastech je problém, ale uprostřed Sibiře to asi nikoho trápit nebude.
registrovaný uživatel KLF  mail  
17.01.2009 (9:47)  
Tož pěkná mašinka,slušnej výkon no uvidime zda to dotáhnou do konce,ve vojenské technice měli Rusové/Sověti/taky spoustu nápadu a projektu a malokterej dotáhli do výroby.Každopádne držme palce.
17.01.2009 (9:30)  
pawlik: Ano, tím určitě stroj ztrácí hodně na výkonu.
registrovaný uživatel pawlik 
17.01.2009 (9:28)  
Zdá se, že mašinka má na stanovišti rajčáky české výroby.
Ovšem použitím brzdičů z doby kamenné se ruská technika nezapře. :-(
17.01.2009 (9:16)  
Jistě, když se teď neposílá plyn do Evropy, je potřeba vymyslet způsob, jak využít jeho přebytku :-D
17.01.2009 (8:59)  
Redakce >

Pánové, nechci a nebudu se nijak zastávat autora, nicméně, proč si myslíte, že je ta poznámka oddělena právě pod čarou, hm? Z toho důvodu, aby byla oddělená a bylo zřetelné, že se samotným článkem má společného maximálně autora. Nevím, co tím sledujete, vždyť jde v ostatních médiích o normální jev. Jedná se autorův názor na zpracované téma.
17.01.2009 (8:51)  
To Duke123: Já bych to tam nechal ... je to vyjádření vlastního názoru na článek z odborné literatury ...
17.01.2009 (8:40)  
Zajímalo by mně, jak má tato loko uspořádané podvozky?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko