..: Zlepšení přeshraniční dopravy mezi Itálií a Slovinskem? :..

SŽ 310 - EuroCity Casanova ve stanici Villa Opicina, foto: Rastislav Štangl (Atolix)Nova Gorica – Zřejmě každý, kdo se pokoušel využít vlak mezi Itálií a Slovinskem, byl nemile překvapen zdejší nabídkou spojení. Navíc v průběhu letošního roku byl zrušen i jediný denní přeshraniční spoj — vlak EuroCity „Casanova“ mezi stanicemi Ljubljana a Venezia Santa Lucia vedený jednotkou EMG 310 SŽ (třívozová verze pendolina). Stalo se tak paradoxně před letní sezónou, kdy tento vlak jezdíval pravidelně vyprodaný. Nicméně, začíná se blýskat na lepší časy.

Mezi zástupci společností Treintalia a Slovenske železnice začala oficiální jednání o zavedení osobní přeshraniční dopravy mezi stanicemi:

  • Gorizia Centrale (I) – Nova Gorica (SLO)
  • Sežana (SLO) – Trieste Centrale (I)
Slovenske železnice - jednotka řady 713

Jediný přeshraniční spoj

Celá tíha pravidelné osobní dopravy mezi Itálií a Slovinskem v současnosti leží na jediném páru spojů. Jde o noční spojení EN 240/241 Venezia na trase mezi Budapest–Keleti pu. (odjezd v 17:00, příjezd v 10:58) a Venezia Santa Lucia (odjezd 21:20, příjezd 7:16). Dále pak kromě nákladní dopravy zbývá ještě příležitostná osobní doprava.

Alternativou Transalpin na slovinský způsob

Club - muzejski vlakNejznámější možností je využít mezistátní parní vlak „Transalpina“, který vyráží 13× za rok na trasu Gorizia Centrale - Nova Gorica - Most na Soči - Bohinjska Bistrica - Bled Jezero a zpět. Nostalgický vlak jede převážně údolími řek Soča a Bača po velice malebné trati plné viaduktů a tunelů (nejdelší měří 6,3 km). V provozu je o vybraných nedělích mezi dubnem a zářím. Případné zájemce možná odradí na první pohled vysoká cena – zpáteční jízdenka vyjde na 83 € (téměř 2 200 Kč), avšak plně jí odpovídá i nabízený zážitek z této jízdy.

Autorský text; Ilustrační foto: Tomáš Kraus (Twix)
Zdroje: Slovenske železnice – Přehled změn v novém jízdním řádu, Turistična agencija Club – Muzejskim vlakom po Bohinjski progi


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 23.12.2008 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Itálie Slovinsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
23.12.2008 (12:02)  
Obě Hořice byly už v květnu 2004 spojeny nově vybudovaným náměstím, takže pro dopravu mezi nimi vlakové spojení prakticky žádný význam nemá. Ale ze staré Hořice je poměrně dobré spojení do Benátek (většinou s přestupem v Tržiči), z Nové Hořice zase (s přestupem v Sežaně nebo Jesenici) na slovinské poměry slušné spojení do Lublaně.

Za první světové války strategické spojení Vídně a Terstu přes Jesenici a dnešní Novou Hořici prochází krásným složitým terénem Julských Alp. A tam u Solkánu je most nad tyrkysovou Sočou, o kterém se píše, že má největší kamenný oblouk na světě. Nahrál jsem vám pár jeho snímků sem:
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/IMG_1148.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/IMG_1160.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/STA_1155.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/STC_1157.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/STD_1158.jpg

Na jednom z nich můžete pro srovnání velikosti nalézt i člověka.

Jinak vlaky svůj boj s auty ve Slovinsku už dávno prohrály. Pokud se chcete v zemi operativně pohybovat a poznat i trochu víc než Bohinj, Koper a Lublaň, je použití vlaku docela pošetilost a ani obnovené spojení do Itálie na tom nic nezmění. Po vipavské avtocestě trvá jízda z Hořice do Lublaně hodinu (6 €), vlakem to jsou tři hodiny s přestupem a za 7,70 €.
23.12.2008 (11:51)  
Twix: Opicinská tramvajolanovka je nádherná (a celkem levná, protože na tarif MHD), ale na běžné cestování z Lublaně do Terstu to opravdu není.
23.12.2008 (10:53)  
Ty gorizijské pocuky moc využité asi nebudou. Přeci jen cca 3 km mezi nádražíma se dají zvládnout pěšky, případně místními busy. Ale kdyby se jednalo o prodloužení osobáků od Ljubjany, tak pár cestujících v dálkové dopravě by této možnosti určitě využilo.
23.12.2008 (10:44)  
walbrzych: Ale z PPS Villa Opicina je to do samotného centra Terstu kousek, jezdí tam pozůstatek tramvajového systému - linka číslo 2, v dolním úseku je vozidlo tlačeno do příkrého svahu lanovým vozíkem. Bohužel je tak často porouchaná, že spíš narazíš na NAD, který je alespoň rychlejší. Je ale pravda, že nádraží ve Ville leží tak 1,5 km od konečné tramvaje... Autobusové spojení mezi Terstem a Koperem (dále Portorož, Piran) je otravné, ale celkem časté.
23.12.2008 (10:35)  
Goldonim jsem jel na přelomu GVD 2006 a 2007 (bohužel už nevím, zda to byl konec starého, nebo začátek nového) z Opiciny do Zidaního Mostu. Byl jsem ve vagóně skoro sám. Problém je, že trať Ljubljana - Venezia blbě míjí Terst, s čímž se nic nenadělá.
Naposled jsem dotyčnou hranici překonával autobusem Terst - Koper, a to byla taky hrůza: na dekadentním terstském autobusáku koupen s několikahodinovým předstihem lístek, ale autobus zaplnily dříve příchozí babky a řidič nás (asi 6-8 lidí) nevzal, protože stát ani sedět na zemi se prý nesmí. Když jsme odporovali, i fízly volal. Naštěstí šlo o předposlední spoj a v kase nám vystavili nový lístek. Čili doufám aspoň v zavedení přeshraničních vlaků-"cancourů" na anoncovaných trasách.
23.12.2008 (10:08)  
Rasťo, ještě by se slušelo dodat, že ještě v roce 2007 mezi Itálií a Slovinskem jezdil i třetí mezistátní pár vlaků: IC Carlo Goldoni v trase Budapest - Zagreb - Zidani Most - Ljubljana - Sežana - Venezia S.L. a zpět. V provozu byl denně cca od června do září a vozila to klasika MÁV, časové polohy byly naruby EC Casanova, tj. navečer do Benátek a ráno zpět.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko