Nova Gorica – Zřejmě každý, kdo se pokoušel využít vlak mezi Itálií a Slovinskem, byl nemile překvapen zdejší nabídkou spojení. Navíc v průběhu letošního roku byl zrušen i jediný denní přeshraniční spoj — vlak EuroCity „Casanova“ mezi stanicemi Ljubljana a Venezia Santa Lucia vedený jednotkou EMG 310 SŽ (třívozová verze pendolina). Stalo se tak paradoxně před letní sezónou, kdy tento vlak jezdíval pravidelně vyprodaný. Nicméně, začíná se blýskat na lepší časy.
Mezi zástupci společností Treintalia a Slovenske železnice začala oficiální jednání o zavedení osobní přeshraniční dopravy mezi stanicemi:
- Gorizia Centrale (I) – Nova Gorica (SLO)
- Sežana (SLO) – Trieste Centrale (I)
Jediný přeshraniční spoj
Celá tíha pravidelné osobní dopravy mezi Itálií a Slovinskem v současnosti leží na jediném páru spojů. Jde o noční spojení EN 240/241 Venezia na trase mezi Budapest–Keleti pu. (odjezd v 17:00, příjezd v 10:58) a Venezia Santa Lucia (odjezd 21:20, příjezd 7:16). Dále pak kromě nákladní dopravy zbývá ještě příležitostná osobní doprava.
Alternativou Transalpin na slovinský způsob
Nejznámější možností je využít mezistátní parní vlak „Transalpina“, který vyráží 13× za rok na trasu Gorizia Centrale - Nova Gorica - Most na Soči - Bohinjska Bistrica - Bled Jezero a zpět. Nostalgický vlak jede převážně údolími řek Soča a Bača po velice malebné trati plné viaduktů a tunelů (nejdelší měří 6,3 km). V provozu je o vybraných nedělích mezi dubnem a zářím. Případné zájemce možná odradí na první pohled vysoká cena – zpáteční jízdenka vyjde na 83 € (téměř 2 200 Kč), avšak plně jí odpovídá i nabízený zážitek z této jízdy.
Autorský text; Ilustrační foto: Tomáš Kraus (Twix)
Zdroje: Slovenske železnice – Přehled změn v novém jízdním řádu, Turistična agencija Club – Muzejskim vlakom po Bohinjski progi
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ale řada míst ve Slovinsku je opravdu od veřejné dopravy odříznuta... Jeden příklad za všechny = v Ljubelj (Loiblpaß) jsme sice autobus společnosti Alpentour viděli, bohužel však šlo jen o mimořádný charterový spoj.
Nejvíc mě však fascinovala lanovka vedoucí z téhož sedla na Dom na Zelenici. Během letní sezóny je v provozu 2 hodiny denně a to navíc jen o sobotách a nedělích :-) ! Tolik tedy asi na téma "Slovinsko a veřejná doprava"...
Parádní zážitek - moc se mi zalíbilo v Karankách (nádherné výhledy na obě strany a hlavně nedotčenost nebo spíš nezkomercionalizovanost tohoto pohoří). Vřele doporučuji - ze všeho nejvíc se mi líbilo obzvlášť na:
- Košutnikov turn / Koschutnikturn
- Dovška baba / Frauenkogel
- Veliki vrh / Hochturn
- Kladivo / Hajnzturn
- Stol / Hochstuhl
Velice pěkná je též například Češka koča (opravdu malebná stavba). Špičková je i "Panoramaweg": z Naturschutzgebiet Vellacher Kotschna via Paultischsattel, pak nad Logarskou dolinou, kolem kostela sv. Duh, přes Sp. Sleme (potom lze pokračovat dále buď na Bele vode / Florjan anebo na Uršlju Goru a dále do Ravne na Koroškem či Prevalje).
Ano, z Casanovy je nový pár ICS:
http://www.slo-zeleznice.si/uploads/pictures/gallery/file/Nova_proga_2008_november_december.pdf
(strana 7, třetí odrážka)
V téže tiskovině se píše o tom, že Slovenske železnice jednají s Trenitalií o novém spojení mezi Sežanou a Terstem a oběma Hořicemi.
Díky nově zavedeném 2h taktu mezi Vídní a Mariborem a relačním slevám na této trase (19 €) nově představuje toto spojení (jízdní doba od 6,5 h) zajímavou alternativu po EC 101.
http://eurocitycard.blogspot.com/2008/03/vlak-ec-casanova-od-1-aprila-samo-do.html
Nepřibyl namísto něj náhodou jeden spoj ICS?
Pokud opravdu nemůžete sehnat auto, doporučuji ve Slovinsku doporučuji stopovat, Slovinci vezmou klidně tři muže, na vhodných místech nebudete stát více než pár minut.
Veřejná doprava v zemi nemá tradici, ještě před sto lety bylo Slovinsko agrární provincií, v Jugoslávii se hromadná doprava nepěstovala. Tohle se už nikdy nezmění, autobusy bývají dražší než single jízda autem, velká část malých obcí není obsloužena veřejnou dopravou vůbec. Průměrná rodina má 2 nebo 3 auta.
Terst má tedy dnes s ČR velmi špatné spojení, ale to je bohužel výsledek poválečné slovinsko-jugoslávské smlouvy, které "največjo slovensko mesto" přisoudilo spolu s uzounkým koridorem Itálii, kdežto celé terstské zázemí Jugoslávii.
Asi by hodně pomohlo (já vím, kdo by to zaplatil?):
1. Zavedení vlaků Arnoldstein - Tarvisio Boscoverde, patrně v rakouské režii kvůli napájecí soustavě. Je to 10 km a obsloužili by si i Thörl-Maglern v půli cesty.
2. Prodloužení vlaků Jesenice - Nova Gorica do Gorizie. Sice tam jezdí autobus číslo 1 od APT Gorizia (http://www.aptgorizia.it/cms/data/orari/files/linee_urbane_go_resource_orig.pdf) nebo se to dá dojít pěšky, ale přibývá opruz s jízdním řádem, zavazadly, jízdenkou, počasím...
3. Prodloužení slovinských vlaků do Sežany až do Opiciny, případně až do Terstu přes Bivio d'Aurisina (kratší by to bylo do Trieste Campo Marzio, ale zase by to komplikovalo přestupy, navíc toto nádraží/železniční muzeum sloužilo v posledních desetiletích snad jen několika nostalgickým vlakům). Anebo posílit experimentálně zavedenou mezinárodní autobusovou linku Terst - Sežana čítající 6 párů spojů v pracovní dny (http://www.triestetrasporti.it/ttspa/pages/ita/pages/Depliant_Ts_Sesana.pdf).
4. Vedení EN240/241 přes Terst, je to sice zajížďka a vyžaduje to úvrať, ale to snad noční vlak tolik nezdrží. Ono by se s ním dalo asi jezdit i přes Budapešť do ČR, ale budou vás dvakrát budit celníci (je veden přes Záhřeb, tj. mimo EU/Shengen).
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.