Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax
A výkřiky o tom, že někdo bude jezdit s tím nebo oním dopravcem jsou také zbytečné. Normální člověk totiž přijde na nádraží a jede prvním vlakem a nebude čekat hodinu na konkurenci. Vybere si jen ve chvíli, kdy ten časový rozdíl je minimální. Navíc pokud budou žluté vlaky kvalitnější, budou se ČD snažit tu kvalitu rychle dohnat. A právě za tohle by měli být cestující Jančurovi vděční, protože právě oni na tom vydělají nejvíc, ať už pojedou s kýmkoliv.
Pokud jde o přednosti vlaků v případě mimořádností - myslím že nic nebrání RegioJetu, aby tyto vlaky rovněž provozoval jako kategorií InterCity.
Jako např. tvrzení že nakoupili přes 100 nových moderních jednotek pro regionální dopravu (Regiošuk) je typickým PR kecem, stylu radio Jerevan: "Ano, ale..."
Jak tu někdo píše níž - Jančura už skoro začíná být jak ČD, taky slibuje kdeco. Tak o tom to asi tak je, opravdu ne všechno splní, ale jsou tu takové dva rozdíly - zaprvé to SKORO jako ČD znamená že ti kecají ještě víc (a mají v tom delší zkušenosti), druhak až doposud Jančura na své sny nedostává (na rozdíl od snů ČD) žádné dotace a tedy nás vyjde citelně levněji.
Objektivně je třeba uznat že ČD rozhodně mají náskok v "počtu odježděných vlaků" a tím poskytují jakoutakous jistotu že nějak fungovat budou, nicméně Jančura tu letos dokazuje že svou ztrátu v tomto bodu hodlá citelně zkrátit (ono de fakto zlepšení z XX let : 0 let na XX+1 let : 1 roku je zlepšení nekonečně krát, příští roky už to tolik nenaskočí :-))) tak ČD budou muset sakra koukat aby jim zbyly ještě nějaké použitelné argumenty proč by měly dostávat vytrvale přednost...
Řekl bych , že kecy o tom, jak Jančura mění plány a nedrží sliby a lže jsou jen naprosto bezvýznamný pindy lidí, který jsou zhrzený tím, že po kolejích bude vozit lidi něco jinýho, než ČD, nebo že se to nebude tak dobře vyjímat na fotkách. :-(
Mě to může být celkem fuk, v Kolíně mi Regiojet stavět nebude. Pokud bych ale jezdil z Olomouce (Ostravy), tak místo kafrání o chybějících 6 třídách a bazénu bych byl spíš rád, že se objevilo něco, co může posunout kvalitu cestování nahoru (a to přeneseně i u ČD).
Honza P. má můj obdiv nejenom pro čas, ve kterém psal svůj poslední příspěvek, aby uklidnil zdejší šotouštvo :-)
Ta je taková, že ČD bude mít převahu v četnosti spojů a jejich vlaky kategorie IC/EC budou o něco rychlejší, o SC nemluvě. SC bude poskytovat podobné podmínky při cestování jako vlaky RJ, akorád bez WIFI a zásuvek ve 2.třídě (pro někoho zásada, pro někoho zbytečnost). Další věc, kterou bude držet zákazníky ČD, bude samosebou návaznosti na přípoje (většinou) a v poslední řadě předplacená In-karta a e-liška.
Oproti tomu nabídne RJ mnohem komfortnější dopravu s levnějším obyčejným jízdným. S WIFI se obávám, že nastanou problémy v úseku Choceň-Ustí nad Orlicí (viz. www.traindata.cz pro nechápající cestující je 15min bez netu hororem) K tomu bude mít RJ samosebou své kouzlo soukromé konkurenční společnosti a už jen ze zvědavosti přiláká mnoho cestujících.
Přece jen moje očekávání je podmíněno koupí příslušných vozů a vyřešením drobných nedostatků, kterých má Jančura ještě víc než dost.(údržba atd...)
Rozhodně fandím každé konkurenci ČD, neboť potom z donucení půjde kvalita i tohoto molochu nahoru
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.