..: Změny nejen v tarifu PKP Przewozy Regionalne :..

Logo PKP Przewozy RegionalnePolsko - Tento týden ŽelPage informovala, že polská vojvodství nakonec převezmou společnost PKP Przewozy Regionalne (dále jen PKP PR) od 1. prosince 2008. V době vzniku článku však ještě nebylo zřejmé, jak se bude postupovat v otázce jízdného a osobních vlaků jezdících přes více vojvodství. Byly sice vysloveny jisté dohady, ale nyní se již začínají objevovat konkrétní odpovědi.

Změna v nabídce PKP PR

Vzheledem k tomu, že od 1. prosince 2008 přechází vozba rychlíků z PKP PR na PKP Intercity (dále jen PKP IC), došlo k zásadním změnám v tarifu PKP PR. Přesto i nadále v PKP PR zůstávají tyto rychlíky v následujících relacích:

  • Kraków Główny - Kraków Balice a zpět (vlak na letiště Jana Pavla II. v Krakově, denně)
  • Wrocław Główny - Dresden Hbf. a zpět (jede od 1. března 2009 denně)
  • Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně kromě 25. XII. 2008 a 1. I. 2009)
  • Praha hl.n. - Wrocław Główny (denně kromě 24 a 31. XII. 2008)
  • Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně)
  • Praha hl. n. - Wrocław Główny (denně)
Podrobnosti o těchto rychlících je možné nalézt na stránkách PKP PR. V tarifu PKP PR jsou pak následující změny:
  • Bilet turystyczny - tato velmi populární jízdenka zůstane zachována. Cena se sníží na 39 PLN a bude platit v libovolné vozové třídě ve všech vlacích společnosti PKP PR. Jeho využitelnost ovšem bude po 1. prosinci značně diskutabilní, vzhledem k tomu, že nebude platit ve všech rychlících (s výjimkou výše uvedených) a osud mnoha osobních vlaků jezdících mezi vojvodstvími je nejistý. Přitom právě tento síťový lístek byl hojně využíván pro cestování na větší vzdálenosti mimo pracovní dny.
  • Bilety sieciowe - budou platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Zároveň se mění jejich ceny a to následovně:
    • Týdenní - 99 PLN
    • Měsíční - 250 PLN
    • Čtvrtletní - 650 PLN
    • Půlroční - 1 200 PLN
    • Roční - 2 200 PLN
  • Zónové jízdenky na jméno v Krakovské aglomeraci budou platit pouze ve vlacích PKP PR
  • REGIO Karnet - nová cena bude 55 PLN a bude platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Využitelnost tohoto lístku, umožňujícího jízdu libovolným počtem vlaků na libovolnou vzdálenost ve tři cestujícím vybrané dny, ovšem klesne podobně jako u všech síťových jízdenek, vzhledem k absenci platnosti na většinu rychlíků.
  • Nabídka RAZEM - tento krok je obzvláště zajímavý. Ačkoliv se jednalo o měsíční úsekovou jízdenku umožňující cestování ve vlacích PKP PR a spojích TLK (provozuje PKP IC), bude zrušen.
Ostatní podmínky použití se pak nemění. Všechny jízdenky vydané do 30. listopadu 2008 v předprodeji (jednorázové, časové, podle zvláštních nabídek) budou platit v rychlících PKP IC až do konce jejich platnosti.

Osud mnoha vlaků nejistý

Jak už bylo uvedeno výše, osud mnoha osobních vlaků je značně nejistý. Jedná se o vlaky, které projíždějí přes několik vojvodství a až dosud byly dotovány z rozpočtu ministerstva infrastruktury, stejně jako rychlíky. Po 1. prosinci to má být 16 vojvodství. Jako příklad si vezměme vlaky z Inowrocławi do Zduńskiej Woli a vlaky z Bydgoszcze do Olsztyna, které patří k nejohroženějším.

Vlaky z Inowrocłavi do Zduńskiej Woli jedou přes území tří vojvodství a jako takové byly až dosud brány jako meziregionální spoje. Nyní na ně ministerstvo nechce doplácet a v rozpočtech vojvodství na ně nejsou peníze. Co se pak týče spojení vlaku Bydgoszcz - Olsztyn, tak zde pro změnu nemá zájem doplácet Warmińsko - Mazurské vojvodství.

Sice ještě nepadla konečná rozhodnutí a vše ukazuje na to, že osud těchto vlaků se bude určovat až s novým jízdním řádem 14. prosince, ale už teď je zřejmé, že mnoha pasažérům to přinese komplikace. Ti, kteří jezdili těmito vlaky, ztratí možnost dojezdu do práce, případně si budou muset připlácet na dražší rychlík, na který jim už nebude platit předplatní jízdenka. PKP IC sice slibuje, že v rychlících na rozdíl od vlaků Ex/TLK/IC/EC nezavede povinné místenky a taktéž nezvedne ceny, ale je otázkou jak dlouho to vydrží.

Vzájemné uznávání jízdenek?

Představitelé PKP PR také prohlašují, že vedou jednání s PKP IC ohledně vzájemného uznávání jízdenek, ale vzhledem k tomu, že si tyto dvě společnosti nebyly schopné navzájem uznávat jízdenky (s výjimkou drahých síťových jízdenek vydávaných PKP IC) už jako dceřinné společnosti Grupy PKP, tak je na místě skepse ohledně současných rozhovorů v době, kdy jedna společnost se z Grupy vyděluje.

Jestli někdo snad může alespoň trochu získat na převodu rychlíků do PKP IC, pak cestující na větší vzdálenosti. Měly by vymizet situce, kdy cestujícímu např. z Gdaňska do Krakova ujede EC, ale i když jede za dvě hodiny další, nemůže jím jet, protože se jedná o rychlík na který jeho jízdenka neplatí a musí čekat třeba i čtyři hodiny na další EC. Nyní tedy bude moci nasednout do rychlíku a jet, byť se zpožděním. Stejně tak naopak cestujícímu, kterému ujede rychlík, bude stačit doplatit rozdíl na EC a nebude nucen si kupovat novou jízdenku.

PKP IC zatím mlčí

Zajímavé je, že se k celé situaci zatím nevyjádřilo PKP IC, ačkoliv se jí tato situace také týká. Jediné zatím vydané prohlášení se týká onoho nezavedení povinných místenek v rychlících a nezvedání rychlíkového tarifu. Jestli však mají v plánu nějakou speciální novou nabídku pro cestující rychlíky, se neví. Přitom 1. prosince je již za pár dní.

Zdroj - PKP Przewozy Regionalne; Gazeta Wyborcza


Casey_R | 27.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.11.2008 (10:31)  
Miroslav Zikmund: Tento názor z dob socialistických ČSD je u nás pořád dost hluboce zakořeněný, a dodnes se objevuje v "objektivních" periodikách typu Železničář a Obzor... Samozřejmě, musí se to vzít za správný konec. Pokud ČD jeden čas ve "svém" jízdním řádu měly trať 145 protaženou až do Varů, aby vlaky Viamontu jedoucí po trati 140 nebyly v její tabulce vidět, a na druhou stranu pokud vám dneska průvodčí Viamontu umí vydat lomené jízdné na ČD jenom do určitých stanic a jenom s určitým tarifem, je něco nedokonalé. V Německu člověk ani nepozná, jestli jede s DB nebo se soukromníkem (myšleno v ohledu tarifních komplikací), jízdenku dostane všude na všechno. A nakonec u nás přece nikdo nechce železnici rozparcelovat - jde o vznik několika oblastních "balíčků", které se mají nabízet nejvhodnějším provozovatelům. Zatím se v tomto směru nic moc nepodniklo, ale situace k tomu směřuje už teď za unitárních ČD - viz oběhy vlakových souprav na taktových rychlících a osobácích.
28.11.2008 (10:25)  
SzKT: Já Vám rozumím. Nicméně to sjednocení se provedlo klasicky, po Polsku. Kdyby byly dejme tomu dva tarify, tj. regionální a dálkový, pak by to vcelku mělo smysl. Kdyby se ty tarify daly vzájemně zkombinovat, tak by to bylo ještě lepší. Jenže to, co tam bude teď, tomu se nedá říct jinak, než bordel. Bohužel jim tohle projde, protože jejich silniční síť stojí za starou belu. A jako rozhodně v takových zemích jako Polsko neobhajuju zastavování v každé řiti.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
28.11.2008 (8:40)  
Casey_R, Walbrzych: Samozřejmě, že to co se na PKP teď děje není ani zdaleka ideální, ostatně co se týče tarifu, tak v Polsku byli taky vždycky dost speciální (holt národní specifika...), ale rozhodně je to krok správným směrem. Samozřejmě mluvím z pozice člověka, který nevyžaduje dráhu do každé vesnice (v místní dopravě se dá v Polsku velice dobře jezdit autobusy), zato se rád vozím komfortně na větší vzdálenosti, kde dráha nemá konkurenci. A proto jsem moc rád, že se dálková doprava sjednotila pod jednou hlavičkou a paradoxně pokud člověk pravidelně používá lůžkové a lehátkové vozy, může to teď být i výrazně levnější. Každopádně je logičtější rozdělení na regionální dopravu (viz DB Regio) a dálkovou (např. DB Reise und Turistik) než dělit dálkovou dopravu na "lidovou" a "luxusní".
Co se týče analogie Polska se Španělskem, tak je to samozřejmě pravda, je to dáno jak obdobnou hustotou osídlení, tak dlouhodobým chátráním regionální dopravy (v Polsku za Jaruzelského a ve Španělsku za Franca) a v neposlední řadě i filozofií drah (v obou případech se dbá v první řadě na komfort, byť Španělé v tomto ohledu dosahují nesrovnatelně lepších výsledků). Ovšem nevidím na tom nic špatného: co je mi platné, že se s ČD dostanu do každé řitě, když je to nespolehlivé, povezu se jak dobytek (zlaté povinné místenky v IC...) a navíc dost draho. O tom, co si normální lidi o ČD myslí svědčí i to, že místenky na autobusové linky SA jsou běžně 4-5 týdný dopředu vyprodané a to proto, že dráhy jsou neschopné a autobusy jsou na dálkovou dopravu (nejen) kapacitně nevhodné.
A perlička na závěr: fascinuje mě, jak všichni nadávají nebo chválí dráhy, když jediné, co můžou železniční dopravci skutečně ovlivnit je právě ten komfort přepravy a částečně tarif. Železniční doprava v EU je nejméně ze 75% dotovaná, tudíž kolik spojů kam pojede má "pod palcem" veřejná správa, která do značné míry rozhoduje i o tarifu. A když si kraj, vojvodství, provincie, země etc. neobjedná výkony, dráhy je prostě nepojedou, neb jim to nikdo nezaplatí. A v regionální dopravě navíc velmi záleži na tom, jak veřejná správa umí vytvořit návaznosti mezi autobusy a železnicí, resp. zajistit regionální dopravu. Jsou země kde to umí (Německo, Švýcarsko, Španělsko, Maďarsko) a jsou země, kde to neumí (ČR, SLovensko, Polsko...).
registrovaný uživatel Raquac 
28.11.2008 (7:22)  
Miroslav Zikmund: Priklady na zapad jih a dale na sever od nasich hranic ukazuji, ze konkurujici si firmy lze dokopat k vzajemnemu uznavani jizdenek,k jejich vzajemnemu prodeji atd. Na druhou stranu se take obavam, ze budeme mit bliz k polske ceste...
28.11.2008 (5:02)  
michawel: velmi správně, podobné výlevy se Španěláky jsem popouštěl u minulého článku o PR PKP -- jsem rád, že nejsem sám, kdo vidí analogii...
registrovaný uživatel SMall42  mail  
28.11.2008 (0:13)  
Best, Casey_R:

V Polsku na Bilecie Turystycznym nebylo možné cestovat v lehátkových ani lůžkových vozech, protože BT platí pouze v PR, lehátky a lůžka jsou zase v IC.

Pro cestování v těchto vozech nutné je koupit jízdenku podle tarifu M+/W+ (stejně jako na TLK) a lehátkový/lůžkový příplatek. Pokud vím, do Biletu Weekendowego PKP IC bylo možné také zakoupit tyto příplatky.
registrovaný uživatel tenzor 
27.11.2008 (21:12)  
happy, Casey_R: ja jsem po Polsku najezdil tisice kilometru po zeleznici (vetsinou na tydenni jizdenky) a moc si stezovat nemuzu, az na slaby provoz a nenavaznost spoju jsem byl rozhodne spokojenejsi nez pri cestovani s CD. Vetsinu dalkovych cest rychliky (i ty na sever k Baltu) jsem absolvoval ve vagonech 1. tridy z IC preznacenych na dvojku, s pohodlnymi sedackami ktere se daly sklopit do luzkove upravy. A osobni vlaky s En-57? Porad o tridu lepsi nez nase sukafony..
registrovaný uživatel Best  mail  
27.11.2008 (20:22)  
Mohl by mi někdo poradit jak to je v PL s lůžkama, např Klodzko - W-wa nebo Gdynie, do teď jsem mohl jet na turystyczny nebo byl potřaba tarif PKP IC TLK,Ex? Chtěl jsem to v létě vyzkoušet,ale nepochopil jsem to a použil jedničku. Děkuji za odpověď
registrovaný uživatel happy 
27.11.2008 (19:10)  
cestovat vlakem v Polsku je spíše za trest
27.11.2008 (17:11)  
A takhle to dopadne v tuzemsku, až se naplní sny o rozparcelování železnice mezi mnoho, vzájemně si konkurujících, dopravců ... neboť tak se dosáhne lepších služeb pro cestující ...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko