Polsko - Tento týden ŽelPage informovala, že polská vojvodství nakonec převezmou společnost PKP Przewozy Regionalne (dále jen PKP PR) od 1. prosince 2008. V době vzniku článku však ještě nebylo zřejmé, jak se bude postupovat v otázce jízdného a osobních vlaků jezdících přes více vojvodství. Byly sice vysloveny jisté dohady, ale nyní se již začínají objevovat konkrétní odpovědi.
Změna v nabídce PKP PR
Vzheledem k tomu, že od 1. prosince 2008 přechází vozba rychlíků z PKP PR na PKP Intercity (dále jen PKP IC), došlo k zásadním změnám v tarifu PKP PR. Přesto i nadále v PKP PR zůstávají tyto rychlíky v následujících relacích:
- Kraków Główny - Kraków Balice a zpět (vlak na letiště Jana Pavla II. v Krakově, denně)
- Wrocław Główny - Dresden Hbf. a zpět (jede od 1. března 2009 denně)
- Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně kromě 25. XII. 2008 a 1. I. 2009)
- Praha hl.n. - Wrocław Główny (denně kromě 24 a 31. XII. 2008)
- Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně)
- Praha hl. n. - Wrocław Główny (denně)
- Bilet turystyczny - tato velmi populární jízdenka zůstane zachována. Cena se sníží na 39 PLN a bude platit v libovolné vozové třídě ve všech vlacích společnosti PKP PR. Jeho využitelnost ovšem bude po 1. prosinci značně diskutabilní, vzhledem k tomu, že nebude platit ve všech rychlících (s výjimkou výše uvedených) a osud mnoha osobních vlaků jezdících mezi vojvodstvími je nejistý. Přitom právě tento síťový lístek byl hojně využíván pro cestování na větší vzdálenosti mimo pracovní dny.
- Bilety sieciowe - budou platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Zároveň se mění jejich ceny a to následovně:
- Týdenní - 99 PLN
- Měsíční - 250 PLN
- Čtvrtletní - 650 PLN
- Půlroční - 1 200 PLN
- Roční - 2 200 PLN
- Zónové jízdenky na jméno v Krakovské aglomeraci budou platit pouze ve vlacích PKP PR
- REGIO Karnet - nová cena bude 55 PLN a bude platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Využitelnost tohoto lístku, umožňujícího jízdu libovolným počtem vlaků na libovolnou vzdálenost ve tři cestujícím vybrané dny, ovšem klesne podobně jako u všech síťových jízdenek, vzhledem k absenci platnosti na většinu rychlíků.
- Nabídka RAZEM - tento krok je obzvláště zajímavý. Ačkoliv se jednalo o měsíční úsekovou jízdenku umožňující cestování ve vlacích PKP PR a spojích TLK (provozuje PKP IC), bude zrušen.
Osud mnoha vlaků nejistý
Jak už bylo uvedeno výše, osud mnoha osobních vlaků je značně nejistý. Jedná se o vlaky, které projíždějí přes několik vojvodství a až dosud byly dotovány z rozpočtu ministerstva infrastruktury, stejně jako rychlíky. Po 1. prosinci to má být 16 vojvodství. Jako příklad si vezměme vlaky z Inowrocławi do Zduńskiej Woli a vlaky z Bydgoszcze do Olsztyna, které patří k nejohroženějším.
Vlaky z Inowrocłavi do Zduńskiej Woli jedou přes území tří vojvodství a jako takové byly až dosud brány jako meziregionální spoje. Nyní na ně ministerstvo nechce doplácet a v rozpočtech vojvodství na ně nejsou peníze. Co se pak týče spojení vlaku Bydgoszcz - Olsztyn, tak zde pro změnu nemá zájem doplácet Warmińsko - Mazurské vojvodství.
Sice ještě nepadla konečná rozhodnutí a vše ukazuje na to, že osud těchto vlaků se bude určovat až s novým jízdním řádem 14. prosince, ale už teď je zřejmé, že mnoha pasažérům to přinese komplikace. Ti, kteří jezdili těmito vlaky, ztratí možnost dojezdu do práce, případně si budou muset připlácet na dražší rychlík, na který jim už nebude platit předplatní jízdenka. PKP IC sice slibuje, že v rychlících na rozdíl od vlaků Ex/TLK/IC/EC nezavede povinné místenky a taktéž nezvedne ceny, ale je otázkou jak dlouho to vydrží.
Vzájemné uznávání jízdenek?
Představitelé PKP PR také prohlašují, že vedou jednání s PKP IC ohledně vzájemného uznávání jízdenek, ale vzhledem k tomu, že si tyto dvě společnosti nebyly schopné navzájem uznávat jízdenky (s výjimkou drahých síťových jízdenek vydávaných PKP IC) už jako dceřinné společnosti Grupy PKP, tak je na místě skepse ohledně současných rozhovorů v době, kdy jedna společnost se z Grupy vyděluje.
Jestli někdo snad může alespoň trochu získat na převodu rychlíků do PKP IC, pak cestující na větší vzdálenosti. Měly by vymizet situce, kdy cestujícímu např. z Gdaňska do Krakova ujede EC, ale i když jede za dvě hodiny další, nemůže jím jet, protože se jedná o rychlík na který jeho jízdenka neplatí a musí čekat třeba i čtyři hodiny na další EC. Nyní tedy bude moci nasednout do rychlíku a jet, byť se zpožděním. Stejně tak naopak cestujícímu, kterému ujede rychlík, bude stačit doplatit rozdíl na EC a nebude nucen si kupovat novou jízdenku.
PKP IC zatím mlčí
Zajímavé je, že se k celé situaci zatím nevyjádřilo PKP IC, ačkoliv se jí tato situace také týká. Jediné zatím vydané prohlášení se týká onoho nezavedení povinných místenek v rychlících a nezvedání rychlíkového tarifu. Jestli však mají v plánu nějakou speciální novou nabídku pro cestující rychlíky, se neví. Přitom 1. prosince je již za pár dní.
Zdroj - PKP Przewozy Regionalne; Gazeta WyborczaRád bych jen doplnil pro neznalé Českou verzi (na Pl.netu neuvedenou),že výraz SZUKANIE POLANCZEŇ,není šukání Polek,ale vyhledávání spojení.Protože neumíte li navázat spojeni,víte o kolik se Vám to může prodloužit?Aby jste se to naučili?(více film Tankový prapor)
Do Polska to mám kousek,ale lepší je tam jet na kole,samozřejmě není li to dál jak po Katowice a okolí.(Jistota návratu),dále to je na více dní a je jedno či vlakem či na kole.
Osobne jedu do te Varsavy. Rad bych vyjel az odpoledne (asi to nepujde, ale zkousel jsem se na to podivat) - zjistit co a kdy kam jezdi byl celkem problem. Zjistit kolik to bude stat byl problem gigantickej. Jo, nasel jsem 250 stranek ceniku, kde byly slevy 25%, 50% (no skoro vsechny procenta...), ale jaksi tam nebylo napsany, za co ty slevy jsou...
A jenom o tom, ze to bylo polsky to skutecne nebylo. Proste maglajz jako prase - nezjistil jsem poradne kdy co jezdi a ani co to stoji. A jestli jsem hledal blbe? No, tady je spis "presumpce viny" - tj. melo by to byt udelane blbuvzdorne...
Bordel v jízdném tehdy nebyl, koupila se týdenní jízdenka a člověk věděl, že nemůže jezdit expresy a EC/IC.
En-57 s 810 srovnávám proto, že to (alespoň před 5ti lety kdy jsem byl poprvé v Polsku) byly nejpočetnější hnací vozidla obou železnic. Absurdní to je, ale pláčete na špatném hrobě, já za to nemůžu :)
Jinak je pravda, že staré motoráky jsem v Polsku neviděl, pouze tu a tam moderní nízkopodlažní.
O problematickém jízdním řádu jsem se zmiňoval. Ale když člověk projede 2 500 km za týden, tak dá přednost pohodlnějšímu cestování s určitým plánováním dopředu před otřesnou dopravou v hodinovém taktu.
Mimochodem, ještě jsem zapomněl - v polském vlaku jsem až na jednu vyjímkou neviděl průvodčího s ksichtem typu "kyselá prdel" :) ... jak je to celkem běžné tady (ale to platí snad o všech zemích, kde jsem byl).
A pokud jde o slusne chovani, tak to promin, ale to sem vubec nepatri... Proste, ty sis to misto koupil a tak to je. Jestli by babicku mel nekdo poustet, tak ne ten, kdo si mistenku koupil. Ale mozna jsem nelida, co nema uctu ke stari.
Jinak promin, ale tvrzeni "ve vsech ostatnich zemich jsou IC povinne mistenkove a v Nemecku atd. drahy flexibilne reaguji na poptavku" je hloupost - nebo chces snad tvrdit, ze Nemci za ICE pripoji jeden vagon, aby obslouzili dalsi zajemce? Kdyz si ve vyhledavaci hledas spoje, tak je tam dokonce napsane "bacha, je spicka, radsi si kupte mistenku".
Takze asi tvuj postoj chapu, ale z meho pohledu jsou priplatky kontraproduktivni kvuli konkurencnim zpusobum dopravy. Proste ta poptavkova krivka s rostouci cenou klesa, mrcha:-) Moznym resenim, ktere by uspokojilo nas oba, je upusteni od letiteho tarifu CD a priklon kuprikladu k tomu, co ma SA (jezis, ne ze bych daval SA jako vzor, je to jenom priklad...) do Ostravy - tj. nehraje roli jestli clovek jede do Ostravy nebo nekam pred - stejnak zaplati az do Ostravy. Timto se kratke trasy relativne zdrazuji, takze pro kratsi trasy nejsou vyhodne a nezabiraji misto "dlouhym" cestujicim (teoreticky by se treba mohlo stat, ze bus Ostrava-Praha poveze 60 lidi z Ostravy do Frydku, tam vsichni vystoupi a do brna to pojede prazdne - jiste velmi nechteny zpusob pro dopravce - nicmene tarif Ceskych drah tohle vubec nedokaze postihnout) a soucasne nejsou "dlouzi" cestujici "trestani" vyssi cenou.
Mimochodem - pokud neni vlak plne obsazen, tak mistenka ne ze neni potreba, v takovem pripade je prece mistenka uplne zbytecna - proc si probuh kupovat neco, co neni potreba? Ja si kupuji pouze veci, ktere potrebuji, pripadne si myslim, ze potrebovat budu, opak je pro mne plytvani...
Jinak si myslím, že o moc horší už to u nás s (dálkovou) železniční dopravou být nemůže a pokud vezmeme jen tento segment železnice, tak všechny postkomunistické státy v okolí nabízejí lepší kvalitu, PKP nevyjímaje. Ale samozřejmě těžko srovnávat tak rozdílné státy jako je ČR a Polsko.
Mistenka (dobrovolna) je podle mne lepsi zpusob - preci jen, 6 lidi v kupe (nebo 2 lidi vedle sebe na "dvojsedacce") za mackani nepovazuju...
Jinak zcela souhlasím, kraj si koupí vozy a nechá ve výběrovém řízení vybrat dopravce, který mu tam bude jezdit. Problém je pak trochu v tom, aby se z krajů nestaly z hlediska dopravy státy ve státě. Tj. aby vznikaly přestupní vazby na hranicích krajů. Ale to jsme trošku odbočili.
Ohledně EC příplatků mám dneska už trochu jiný názor. Dřív jsem je také propagoval, protože pomohly odfiltrovat cestující z EC vlaků, co jezdili krátké trasy, z dnešního pohledu si myslím, že je blbost příplatky zavádět, je to zbytečná komplikace pro cestujícího. Na druhou stranu to ale chce, aby ty ECčka nestavěly na každém rohu (hlavně ta slovenská)
V Polsku je bohužel politická vůle ještě menší než u nás, takže tam vznikají podobné hrůzy jako povinné rezervace do každého dálkového vlaku pod PKPIC a to ještě TLK má příplatky speciální. Shrnuto, buďme rádi za to co máme.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.