..: Změny nejen v tarifu PKP Przewozy Regionalne :..

Logo PKP Przewozy RegionalnePolsko - Tento týden ŽelPage informovala, že polská vojvodství nakonec převezmou společnost PKP Przewozy Regionalne (dále jen PKP PR) od 1. prosince 2008. V době vzniku článku však ještě nebylo zřejmé, jak se bude postupovat v otázce jízdného a osobních vlaků jezdících přes více vojvodství. Byly sice vysloveny jisté dohady, ale nyní se již začínají objevovat konkrétní odpovědi.

Změna v nabídce PKP PR

Vzheledem k tomu, že od 1. prosince 2008 přechází vozba rychlíků z PKP PR na PKP Intercity (dále jen PKP IC), došlo k zásadním změnám v tarifu PKP PR. Přesto i nadále v PKP PR zůstávají tyto rychlíky v následujících relacích:

  • Kraków Główny - Kraków Balice a zpět (vlak na letiště Jana Pavla II. v Krakově, denně)
  • Wrocław Główny - Dresden Hbf. a zpět (jede od 1. března 2009 denně)
  • Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně kromě 25. XII. 2008 a 1. I. 2009)
  • Praha hl.n. - Wrocław Główny (denně kromě 24 a 31. XII. 2008)
  • Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně)
  • Praha hl. n. - Wrocław Główny (denně)
Podrobnosti o těchto rychlících je možné nalézt na stránkách PKP PR. V tarifu PKP PR jsou pak následující změny:
  • Bilet turystyczny - tato velmi populární jízdenka zůstane zachována. Cena se sníží na 39 PLN a bude platit v libovolné vozové třídě ve všech vlacích společnosti PKP PR. Jeho využitelnost ovšem bude po 1. prosinci značně diskutabilní, vzhledem k tomu, že nebude platit ve všech rychlících (s výjimkou výše uvedených) a osud mnoha osobních vlaků jezdících mezi vojvodstvími je nejistý. Přitom právě tento síťový lístek byl hojně využíván pro cestování na větší vzdálenosti mimo pracovní dny.
  • Bilety sieciowe - budou platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Zároveň se mění jejich ceny a to následovně:
    • Týdenní - 99 PLN
    • Měsíční - 250 PLN
    • Čtvrtletní - 650 PLN
    • Půlroční - 1 200 PLN
    • Roční - 2 200 PLN
  • Zónové jízdenky na jméno v Krakovské aglomeraci budou platit pouze ve vlacích PKP PR
  • REGIO Karnet - nová cena bude 55 PLN a bude platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Využitelnost tohoto lístku, umožňujícího jízdu libovolným počtem vlaků na libovolnou vzdálenost ve tři cestujícím vybrané dny, ovšem klesne podobně jako u všech síťových jízdenek, vzhledem k absenci platnosti na většinu rychlíků.
  • Nabídka RAZEM - tento krok je obzvláště zajímavý. Ačkoliv se jednalo o měsíční úsekovou jízdenku umožňující cestování ve vlacích PKP PR a spojích TLK (provozuje PKP IC), bude zrušen.
Ostatní podmínky použití se pak nemění. Všechny jízdenky vydané do 30. listopadu 2008 v předprodeji (jednorázové, časové, podle zvláštních nabídek) budou platit v rychlících PKP IC až do konce jejich platnosti.

Osud mnoha vlaků nejistý

Jak už bylo uvedeno výše, osud mnoha osobních vlaků je značně nejistý. Jedná se o vlaky, které projíždějí přes několik vojvodství a až dosud byly dotovány z rozpočtu ministerstva infrastruktury, stejně jako rychlíky. Po 1. prosinci to má být 16 vojvodství. Jako příklad si vezměme vlaky z Inowrocławi do Zduńskiej Woli a vlaky z Bydgoszcze do Olsztyna, které patří k nejohroženějším.

Vlaky z Inowrocłavi do Zduńskiej Woli jedou přes území tří vojvodství a jako takové byly až dosud brány jako meziregionální spoje. Nyní na ně ministerstvo nechce doplácet a v rozpočtech vojvodství na ně nejsou peníze. Co se pak týče spojení vlaku Bydgoszcz - Olsztyn, tak zde pro změnu nemá zájem doplácet Warmińsko - Mazurské vojvodství.

Sice ještě nepadla konečná rozhodnutí a vše ukazuje na to, že osud těchto vlaků se bude určovat až s novým jízdním řádem 14. prosince, ale už teď je zřejmé, že mnoha pasažérům to přinese komplikace. Ti, kteří jezdili těmito vlaky, ztratí možnost dojezdu do práce, případně si budou muset připlácet na dražší rychlík, na který jim už nebude platit předplatní jízdenka. PKP IC sice slibuje, že v rychlících na rozdíl od vlaků Ex/TLK/IC/EC nezavede povinné místenky a taktéž nezvedne ceny, ale je otázkou jak dlouho to vydrží.

Vzájemné uznávání jízdenek?

Představitelé PKP PR také prohlašují, že vedou jednání s PKP IC ohledně vzájemného uznávání jízdenek, ale vzhledem k tomu, že si tyto dvě společnosti nebyly schopné navzájem uznávat jízdenky (s výjimkou drahých síťových jízdenek vydávaných PKP IC) už jako dceřinné společnosti Grupy PKP, tak je na místě skepse ohledně současných rozhovorů v době, kdy jedna společnost se z Grupy vyděluje.

Jestli někdo snad může alespoň trochu získat na převodu rychlíků do PKP IC, pak cestující na větší vzdálenosti. Měly by vymizet situce, kdy cestujícímu např. z Gdaňska do Krakova ujede EC, ale i když jede za dvě hodiny další, nemůže jím jet, protože se jedná o rychlík na který jeho jízdenka neplatí a musí čekat třeba i čtyři hodiny na další EC. Nyní tedy bude moci nasednout do rychlíku a jet, byť se zpožděním. Stejně tak naopak cestujícímu, kterému ujede rychlík, bude stačit doplatit rozdíl na EC a nebude nucen si kupovat novou jízdenku.

PKP IC zatím mlčí

Zajímavé je, že se k celé situaci zatím nevyjádřilo PKP IC, ačkoliv se jí tato situace také týká. Jediné zatím vydané prohlášení se týká onoho nezavedení povinných místenek v rychlících a nezvedání rychlíkového tarifu. Jestli však mají v plánu nějakou speciální novou nabídku pro cestující rychlíky, se neví. Přitom 1. prosince je již za pár dní.

Zdroj - PKP Przewozy Regionalne; Gazeta Wyborcza


Casey_R | 27.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
30.11.2008 (13:04)  
Hehe, tak potom je jasny, ze jsem to nemohl najit. To dava smysl:-)
registrovaný uživatel M 
29.11.2008 (11:39)  
Casey_R - chapu, ze na slevu pro studenty asi narok mit nebudu (a neco z toho tam asi takovy typ slevy bude:-)), ale co treba zpatecni, skupinove a tak... Bud to neni vubec nebo se o tom takticky mlci:-))
registrovaný uživatel IC540  mail  
29.11.2008 (1:56)  
Casey_R (29.11. 0.40hod.)

Rád bych jen doplnil pro neznalé Českou verzi (na Pl.netu neuvedenou),že výraz SZUKANIE POLANCZEŇ,není šukání Polek,ale vyhledávání spojení.Protože neumíte li navázat spojeni,víte o kolik se Vám to může prodloužit?Aby jste se to naučili?(více film Tankový prapor)

Do Polska to mám kousek,ale lepší je tam jet na kole,samozřejmě není li to dál jak po Katowice a okolí.(Jistota návratu),dále to je na více dní a je jedno či vlakem či na kole.
registrovaný uživatel M 
28.11.2008 (23:51)  
Snad jen, ze je slozity hodnotit tarif, jestli je prehledny nebo neprehledny, kdyz nekdo jede s tydenni jizdenkou...
Osobne jedu do te Varsavy. Rad bych vyjel az odpoledne (asi to nepujde, ale zkousel jsem se na to podivat) - zjistit co a kdy kam jezdi byl celkem problem. Zjistit kolik to bude stat byl problem gigantickej. Jo, nasel jsem 250 stranek ceniku, kde byly slevy 25%, 50% (no skoro vsechny procenta...), ale jaksi tam nebylo napsany, za co ty slevy jsou...

A jenom o tom, ze to bylo polsky to skutecne nebylo. Proste maglajz jako prase - nezjistil jsem poradne kdy co jezdi a ani co to stoji. A jestli jsem hledal blbe? No, tady je spis "presumpce viny" - tj. melo by to byt udelane blbuvzdorne...
registrovaný uživatel tenzor 
28.11.2008 (21:25)  
Casey_R: reagoval jsem na obecné tvrzení že jezdit po Polsku vlakem je za trest. Samozřejmě že situace kdy se nedá jet rychlíkem když má člověk jízdenku na IC mi moc normální nepřipadá. měl jsem týdení pouze na przevozy ragionalne, tj. osobní vlaky a rychlíky. Ale na těch rychlících, zvlášť dálkových byly i vozy od IC a jedničky přeznačené na dvojku. Taky jsem jel IC na 'VRT' Krakow - Warszava, ale to bylo za samostatnou jízdenku.
Bordel v jízdném tehdy nebyl, koupila se týdenní jízdenka a člověk věděl, že nemůže jezdit expresy a EC/IC.
En-57 s 810 srovnávám proto, že to (alespoň před 5ti lety kdy jsem byl poprvé v Polsku) byly nejpočetnější hnací vozidla obou železnic. Absurdní to je, ale pláčete na špatném hrobě, já za to nemůžu :)
Jinak je pravda, že staré motoráky jsem v Polsku neviděl, pouze tu a tam moderní nízkopodlažní.
O problematickém jízdním řádu jsem se zmiňoval. Ale když člověk projede 2 500 km za týden, tak dá přednost pohodlnějšímu cestování s určitým plánováním dopředu před otřesnou dopravou v hodinovém taktu.
Mimochodem, ještě jsem zapomněl - v polském vlaku jsem až na jednu vyjímkou neviděl průvodčího s ksichtem typu "kyselá prdel" :) ... jak je to celkem běžné tady (ale to platí snad o všech zemích, kde jsem byl).
28.11.2008 (16:18)  
Všude v Evropě? No to snad ne, kdo má povinné rezervace jsou akorát některé východní státy (slovač, poláci) a ze západu pak Francie, Itálie a Španělsko. Popravdě řečeno, jedno horší než druhé. Já nechci dělat z vlaku letadla. Ve vlaku spatřuju hlavní výhodu ve flexibilitě spojení. Jedu kdy chci a jak chci samozřejmně za tu flexibilitu klidně zaplatím něco navíc, ale to je už volba. Dobře to je vyřešené v Německu, jak psal M. Tam je u některých spojů přímo napsáno, že jezdí narvané a je proto nutné mít místenky a do takových spojů buď nelezu a nebo si tam tu místenku koupím. V Německu je skvělé to, že se rezervace dají v pohodě zakoupit v automatech. Ale já jsem rozhodně proti povinným rezervacím, mě by to donutilo hledat jiné prostředky dopravy a to říkám zcela vážně.
registrovaný uživatel M 
28.11.2008 (14:32)  
Povinne mistenky (nejsou-li uz soucasti nezvysenne ceny) jsou stejne zlo jako priplatek - proste zenou cenu tam, kde ji neradno mit. Pokud jde o tu nemoznost dostat se na misto, tak to je problem CD, nikoliv problem systemovy.
A pokud jde o slusne chovani, tak to promin, ale to sem vubec nepatri... Proste, ty sis to misto koupil a tak to je. Jestli by babicku mel nekdo poustet, tak ne ten, kdo si mistenku koupil. Ale mozna jsem nelida, co nema uctu ke stari.

Jinak promin, ale tvrzeni "ve vsech ostatnich zemich jsou IC povinne mistenkove a v Nemecku atd. drahy flexibilne reaguji na poptavku" je hloupost - nebo chces snad tvrdit, ze Nemci za ICE pripoji jeden vagon, aby obslouzili dalsi zajemce? Kdyz si ve vyhledavaci hledas spoje, tak je tam dokonce napsane "bacha, je spicka, radsi si kupte mistenku".

Takze asi tvuj postoj chapu, ale z meho pohledu jsou priplatky kontraproduktivni kvuli konkurencnim zpusobum dopravy. Proste ta poptavkova krivka s rostouci cenou klesa, mrcha:-) Moznym resenim, ktere by uspokojilo nas oba, je upusteni od letiteho tarifu CD a priklon kuprikladu k tomu, co ma SA (jezis, ne ze bych daval SA jako vzor, je to jenom priklad...) do Ostravy - tj. nehraje roli jestli clovek jede do Ostravy nebo nekam pred - stejnak zaplati az do Ostravy. Timto se kratke trasy relativne zdrazuji, takze pro kratsi trasy nejsou vyhodne a nezabiraji misto "dlouhym" cestujicim (teoreticky by se treba mohlo stat, ze bus Ostrava-Praha poveze 60 lidi z Ostravy do Frydku, tam vsichni vystoupi a do brna to pojede prazdne - jiste velmi nechteny zpusob pro dopravce - nicmene tarif Ceskych drah tohle vubec nedokaze postihnout) a soucasne nejsou "dlouzi" cestujici "trestani" vyssi cenou.

Mimochodem - pokud neni vlak plne obsazen, tak mistenka ne ze neni potreba, v takovem pripade je prece mistenka uplne zbytecna - proc si probuh kupovat neco, co neni potreba? Ja si kupuji pouze veci, ktere potrebuji, pripadne si myslim, ze potrebovat budu, opak je pro mne plytvani...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
28.11.2008 (13:15)  
M: No jo, ovšem fakultativní místenka je řešením jen za předpokladu, že vlak není plně obsazen a místenka tak vlastně není potřeba. Ovšem na ČD se čas od času stane, že se majitel místenky ke svému místu ani nedostane, v krajním případě zůstane stát na nástupišti (viděno 17.11. v Břeclavi u EC J. Hašek). Další problém je kolize se slušným chováním: skutečně nemám rád situace, kdy člověk s místenkou vyhazuje starou babičku z místa k sezení, když se jinde ve vlaku stojí. Tím pádem fakultativní místenky v dálkové dopravě můžou nabízet jen dráhy, které jsou schopné flexibilně reagovat na měnící se poptávku (Německo, Rakousko, Švýcarsko a Dánsko, Benelux). Ve všech ostatních státech Evropy jsou vlaky IC (nebo jejich ekvivalenty) povinně místenkové a velmi se to osvědčuje, tudíž nevidím důvod, proč by to nemohly ČD zavést taky (ostatně u SC už to funguje a je to moc dobře).
Jinak si myslím, že o moc horší už to u nás s (dálkovou) železniční dopravou být nemůže a pokud vezmeme jen tento segment železnice, tak všechny postkomunistické státy v okolí nabízejí lepší kvalitu, PKP nevyjímaje. Ale samozřejmě těžko srovnávat tak rozdílné státy jako je ČR a Polsko.
registrovaný uživatel M 
28.11.2008 (12:28)  
Priplatky jsou slozity problem. Pokud je tarif zalozeny na systemu "jizdne=kilometry*koeficient", tak jak dopadne srovnani Praha-Plzen, Praha-Brno napriklad? Vlak je ted drazsi, kdyz pribude priplatek, tak to bude jeste horsi.
Mistenka (dobrovolna) je podle mne lepsi zpusob - preci jen, 6 lidi v kupe (nebo 2 lidi vedle sebe na "dvojsedacce") za mackani nepovazuju...
28.11.2008 (10:34)  
Casey_R: Bohužel je tohle v Polsku a ovšem i u nás politicky neprůchodné. A zvlášť teď s ČSSD u kormidla v krajích. Nedokážu si představit jak Rath kupuje nové vlaky pro středočeský kraj, to se mu nehodí do volební kampaně.
Jinak zcela souhlasím, kraj si koupí vozy a nechá ve výběrovém řízení vybrat dopravce, který mu tam bude jezdit. Problém je pak trochu v tom, aby se z krajů nestaly z hlediska dopravy státy ve státě. Tj. aby vznikaly přestupní vazby na hranicích krajů. Ale to jsme trošku odbočili.
Ohledně EC příplatků mám dneska už trochu jiný názor. Dřív jsem je také propagoval, protože pomohly odfiltrovat cestující z EC vlaků, co jezdili krátké trasy, z dnešního pohledu si myslím, že je blbost příplatky zavádět, je to zbytečná komplikace pro cestujícího. Na druhou stranu to ale chce, aby ty ECčka nestavěly na každém rohu (hlavně ta slovenská)
V Polsku je bohužel politická vůle ještě menší než u nás, takže tam vznikají podobné hrůzy jako povinné rezervace do každého dálkového vlaku pod PKPIC a to ještě TLK má příplatky speciální. Shrnuto, buďme rádi za to co máme.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko