..: Změny nejen v tarifu PKP Przewozy Regionalne :..

Logo PKP Przewozy RegionalnePolsko - Tento týden ŽelPage informovala, že polská vojvodství nakonec převezmou společnost PKP Przewozy Regionalne (dále jen PKP PR) od 1. prosince 2008. V době vzniku článku však ještě nebylo zřejmé, jak se bude postupovat v otázce jízdného a osobních vlaků jezdících přes více vojvodství. Byly sice vysloveny jisté dohady, ale nyní se již začínají objevovat konkrétní odpovědi.

Změna v nabídce PKP PR

Vzheledem k tomu, že od 1. prosince 2008 přechází vozba rychlíků z PKP PR na PKP Intercity (dále jen PKP IC), došlo k zásadním změnám v tarifu PKP PR. Přesto i nadále v PKP PR zůstávají tyto rychlíky v následujících relacích:

  • Kraków Główny - Kraków Balice a zpět (vlak na letiště Jana Pavla II. v Krakově, denně)
  • Wrocław Główny - Dresden Hbf. a zpět (jede od 1. března 2009 denně)
  • Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně kromě 25. XII. 2008 a 1. I. 2009)
  • Praha hl.n. - Wrocław Główny (denně kromě 24 a 31. XII. 2008)
  • Wrocław Główny - Praha-Smíchov (denně)
  • Praha hl. n. - Wrocław Główny (denně)
Podrobnosti o těchto rychlících je možné nalézt na stránkách PKP PR. V tarifu PKP PR jsou pak následující změny:
  • Bilet turystyczny - tato velmi populární jízdenka zůstane zachována. Cena se sníží na 39 PLN a bude platit v libovolné vozové třídě ve všech vlacích společnosti PKP PR. Jeho využitelnost ovšem bude po 1. prosinci značně diskutabilní, vzhledem k tomu, že nebude platit ve všech rychlících (s výjimkou výše uvedených) a osud mnoha osobních vlaků jezdících mezi vojvodstvími je nejistý. Přitom právě tento síťový lístek byl hojně využíván pro cestování na větší vzdálenosti mimo pracovní dny.
  • Bilety sieciowe - budou platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Zároveň se mění jejich ceny a to následovně:
    • Týdenní - 99 PLN
    • Měsíční - 250 PLN
    • Čtvrtletní - 650 PLN
    • Půlroční - 1 200 PLN
    • Roční - 2 200 PLN
  • Zónové jízdenky na jméno v Krakovské aglomeraci budou platit pouze ve vlacích PKP PR
  • REGIO Karnet - nová cena bude 55 PLN a bude platit ve všech vlacích PKP PR v libovolné vozové třídě. Využitelnost tohoto lístku, umožňujícího jízdu libovolným počtem vlaků na libovolnou vzdálenost ve tři cestujícím vybrané dny, ovšem klesne podobně jako u všech síťových jízdenek, vzhledem k absenci platnosti na většinu rychlíků.
  • Nabídka RAZEM - tento krok je obzvláště zajímavý. Ačkoliv se jednalo o měsíční úsekovou jízdenku umožňující cestování ve vlacích PKP PR a spojích TLK (provozuje PKP IC), bude zrušen.
Ostatní podmínky použití se pak nemění. Všechny jízdenky vydané do 30. listopadu 2008 v předprodeji (jednorázové, časové, podle zvláštních nabídek) budou platit v rychlících PKP IC až do konce jejich platnosti.

Osud mnoha vlaků nejistý

Jak už bylo uvedeno výše, osud mnoha osobních vlaků je značně nejistý. Jedná se o vlaky, které projíždějí přes několik vojvodství a až dosud byly dotovány z rozpočtu ministerstva infrastruktury, stejně jako rychlíky. Po 1. prosinci to má být 16 vojvodství. Jako příklad si vezměme vlaky z Inowrocławi do Zduńskiej Woli a vlaky z Bydgoszcze do Olsztyna, které patří k nejohroženějším.

Vlaky z Inowrocłavi do Zduńskiej Woli jedou přes území tří vojvodství a jako takové byly až dosud brány jako meziregionální spoje. Nyní na ně ministerstvo nechce doplácet a v rozpočtech vojvodství na ně nejsou peníze. Co se pak týče spojení vlaku Bydgoszcz - Olsztyn, tak zde pro změnu nemá zájem doplácet Warmińsko - Mazurské vojvodství.

Sice ještě nepadla konečná rozhodnutí a vše ukazuje na to, že osud těchto vlaků se bude určovat až s novým jízdním řádem 14. prosince, ale už teď je zřejmé, že mnoha pasažérům to přinese komplikace. Ti, kteří jezdili těmito vlaky, ztratí možnost dojezdu do práce, případně si budou muset připlácet na dražší rychlík, na který jim už nebude platit předplatní jízdenka. PKP IC sice slibuje, že v rychlících na rozdíl od vlaků Ex/TLK/IC/EC nezavede povinné místenky a taktéž nezvedne ceny, ale je otázkou jak dlouho to vydrží.

Vzájemné uznávání jízdenek?

Představitelé PKP PR také prohlašují, že vedou jednání s PKP IC ohledně vzájemného uznávání jízdenek, ale vzhledem k tomu, že si tyto dvě společnosti nebyly schopné navzájem uznávat jízdenky (s výjimkou drahých síťových jízdenek vydávaných PKP IC) už jako dceřinné společnosti Grupy PKP, tak je na místě skepse ohledně současných rozhovorů v době, kdy jedna společnost se z Grupy vyděluje.

Jestli někdo snad může alespoň trochu získat na převodu rychlíků do PKP IC, pak cestující na větší vzdálenosti. Měly by vymizet situce, kdy cestujícímu např. z Gdaňska do Krakova ujede EC, ale i když jede za dvě hodiny další, nemůže jím jet, protože se jedná o rychlík na který jeho jízdenka neplatí a musí čekat třeba i čtyři hodiny na další EC. Nyní tedy bude moci nasednout do rychlíku a jet, byť se zpožděním. Stejně tak naopak cestujícímu, kterému ujede rychlík, bude stačit doplatit rozdíl na EC a nebude nucen si kupovat novou jízdenku.

PKP IC zatím mlčí

Zajímavé je, že se k celé situaci zatím nevyjádřilo PKP IC, ačkoliv se jí tato situace také týká. Jediné zatím vydané prohlášení se týká onoho nezavedení povinných místenek v rychlících a nezvedání rychlíkového tarifu. Jestli však mají v plánu nějakou speciální novou nabídku pro cestující rychlíky, se neví. Přitom 1. prosince je již za pár dní.

Zdroj - PKP Przewozy Regionalne; Gazeta Wyborcza


Casey_R | 27.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
03.12.2008 (23:18)  
Twix : z těch lidí, kteří tam byli v roce 1990 tam už mnoho není, z těch, kteří tam byli za Husáka asi nikdo. Holt na FMD se nechodilo dříve než po nějaké praxi na provozní úrovni (i absolventi VŠ museli nejdříve do provozu jako výpravčí), takže se na tam dostávali lidi tak kolem 40 let věku (řádně prověření KSČ jako kádrové zálohy - i když nemuseli být členy KSČ, ale byli "oddaní" socialistickému zřízení) navíc byl mezistupeň Provozní oddíl, Správa dráhy ... duch toho baráku je jiná věc
03.12.2008 (17:46)  
Ad M, Ad Casey_R:
Pozor, v Polsku dosud byla skupinová sleva!! Jmenuje se to "Ty i raz, dwa, trzy", pak snad jeste byla úprava na cztyrzy.. Platí u PKP PR, tak, že první zaplatí celé jízdné, a každý další o několik procent méně.Mimochodem se nám s kolegou stalo, že když jsme si kupovali doplatek na rychlík, tak to v součtu bylo méně, než rovnou rychlík, ale nevím, zda-li to byla náhoda či nějaký místní error.Neměl jsem čas to z tabulek přepočítat.
registrovaný uživatel M 
01.12.2008 (12:41)  
V Madarsku (?) ted prej hodne stavkujou proti zruseni trinactyho platu. Kolik platu je u CD? Doufam, ze jenom dvanact:-)
01.12.2008 (11:39)  
Miroslav Zikmund: Neexistují, ale řada lidí v té "nové" společnosti ČD stále uvažuje jako za Husáka. Je to moloch, který se všemi možnými prostředky brání předpokládané konkurenci, snaží se udržet provoz úplně všude, aniž by se příliš zlepšovaly služby pro cestující. Z klidu ho vytrhnou jen hodně velké excesy Jančury a Šimrala. A s tím pak souvisí to, jak vypadá náš tarif a jeho flexibilita...
registrovaný uživatel M 
01.12.2008 (3:26)  
Jo, ja to pochopil...
registrovaný uživatel IC540  mail  
30.11.2008 (21:04)  
M: Já píši, že tam občas zajíždím z Karviska.Z Prahy bych tam nezajížděl na své poznávací toulky.
registrovaný uživatel M 
30.11.2008 (20:39)  
Nojo, jenze kdyz potrebujes treba Praha-Varsava, tak ten usek na kole muze byt dost zasadni:-))
registrovaný uživatel IC540  mail  
30.11.2008 (19:39)  
Určitě to bylo myšleno recesně,já to ani jinak neumím,ale v psaném slově to někdy bohužel nevyzní.Jinak po Polsku se opravdu často potloukám na kole i vlakem.A jelikož Polská region vlak.doprava je zoufalství,tak jsem také,svým způsobem recesně napsal, že Katowice a okolí jsou srovnatelně časově dostupné z Karvinska vlakem či na kole.
registrovaný uživatel M 
30.11.2008 (18:18)  
Ne, neexistuji... A KSCM uz 20 let neni komunisticka. Je to uz plne demokraticka a moderni strana (akorat jeste "zapomneli" rict urcity veci:-)
Ale jinak jasne, uz davno to neni KSC. Lidi jsou podobni, mysleni dost lidi je stejni, ale jinak to uz davno KSC neni...

Podobne CD a Posta...
30.11.2008 (17:36)  
Twix : mám poněkud dlouhé vedení, mohl byste prosím upřesnit co myslíte těmi socialistickými ČSD ? Ty už tak nějak cca 18 let neexistují.
To, že něco s jízdným není správně, s tím máte pravdu. Totéž platí nejen v Německu, ale i v Rakousku nebo Švýcarsku.
Podstatou je něco v podobě "státního jízdného", které platí u všech, bez ohledu na to, koho vozidlo na daném vlaku jede.

Nesdílím však váš názor, že nikdo nechce rozparcelovat železnici. To je přece základní tržní idea "modrého ptáka" > konkurence na kolejích vedoucí k lepším službám. Tyhlety hlupotiny hlásal především "pan profesor" a papouškovali je jím vybraní modří ministři dopravy, kteří na rozdíl od toho stávajícího majícího "drážní vzdělání", nevěděli o čem je vlastně řeč.
Navíc tyhle ideje sdílela i část, zdůrazňuji část, tzv. Šípova vedení ČD.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko