..: Demolice ústeckoorlického nádraží :..

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaÚstí nad Orlicí - Nádražní budova ústeckoorlického nádraží slouží od roku 1874. Má přednost před projektem moderní transevropské železniční sítě? V rámci stavby zbývající části I. železničního koridoru stojí staniční budova v Ústí nad Orlicí totiž v trase nové přeložky, jež by měla zkrátit cestování mezi Prahou a Brnem či Ostravou o několik minut. To ale ve veřejnosti vzbudilo reakci. Někteří místní obyvatelé a železniční nadšenci tvrdí, že novou trať by bylo možno postavit i bez zbourání zdejší unikátní budovy. Ze židle ale zvedá výrok zástupců SŽDC: naplánujte a zaplaťte si to, třeba veřejnou sbírkou. Byla tedy varianta zachování budovy vůbec seriozně řešena a srovnána?

Budova je totiž cenná

  • Národní památkový ústav a památkáři Pardubického kraje, jako i další odborníci nejen z ČR, jsou přesvědčeni o historické hodnotě této budovy, která se do dnešních dnů zachovala v poměrně nedotčeném stavu. To dokladuje i zpráva Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT.
  • To se koneckonců potvrdilo i v rámci Soutěže o nejkrásnější železniční nádraží ČR, kdy se Ústí nad Orlicí dočkalo finálové účasti a zvláštního ocenění za „zachování původního rázu unikátní historické nádražní budovy“.
  • Ovšem samotné ministerstvo zápis do seznamu památek odmítlo. Údajně proto, že příprava stavby je již v pokročilém stádiu a veřejný zájem ve formě přestavěné železniční trati má přednost.

Pardubičtí památkáři se však rozhodli budovu zachránit. Proti tomu se ale postavilo hned několik subjektů, včetně samotného městského úřadu v Ústí, Krajského úřadu v Pardubicích a Ministerstva kultury. To tvrdí, že požadavek byl vznesen příliš pozdě. "Ministerstvo kultury si je dobře vědomo významu průmyslového dědictví České republiky, ale zároveň se domnívá, že podnět na prohlášení konkrétně tohoto objektu měla odborná organizace zaslat před začátkem dlouhodobě plánované a připravované akce," stojí v rozhodnutí neprohlásit nádraží za kulturní památku.

Fanoušci zdejšího nádraží se s tím ale nechtějí smířit. Z toho důvodu kontaktovali mnoho významných osobností včetně ministra kultury Václava Jehličky. V této aktivitě jim pomáhá i Polský výbor Mezinárodního komise pro ochranu průmyslového dědictví (TICCIH). „Budova nádraží v Ústí nad Orlicí je svou historickou, estetickou a architektonickou hodnotou součástí našeho kulturního dědictví. Památky, jako je tato, většina civilizovaných zemí ochraňuje a snaží se uchovat je i příštím generacím jako svědectví umu, dovednosti a vynalézavosti předků,“ prohlásil ředitel Mezinárodního festivalu Techné Ostrava Dr. Jan Rywik a dodal: „Stačí jen překročit naši státní hranici do vedlejšího Rakouska nebo dál do Švýcarska abychom pochopili, že modernizace železničních tratí a budování drážních koridorů ještě neznamená, že ve jménu „modernizace“ musíme ničit vše co nám zanechala minulost.“ Nutno ovšem dodat, že ani naši západní sousedé toto pravidlo ne vždy respektují. Příkladem toho jsou stanice St. Anton am Arlberg a Langen am Arlberg, kde původní nádražní budovy a stanice byly přebudovány v betonová monstra naprosto popírající původní historický ráz.

Podle tvrzení některých odborníků má však plánovaná demolice svá opodstatnění. Hlavním problémem pak je atypické umístění budovy. "Nebylo by možné zajistit podle českých a evropských parametrů takovou bezpečnost cestujících, jaká je požadována," zdůvodnil rozhodnutí SŽDC její mluvčí Pavel Halla. Zajímavé ovšem je, jak jeho prohlášení pokračuje. Nabádá v něm, aby si lidé modernizaci původní budovy zaplatili sami. "Je to stavba ve veřejném zájmu. Pokud někdo z petičníků zainvestuje do modernizace budovy, tak proč ne. V současné době je ale stav nádraží a kolejiště žalostný a je potřeba jej řešit,“ prohlásil Halla a dodal: "Autorům petice lze vzkázat pouze to, že pokud najdou 20 milionů korun na kompletní rekonstrukci - přičemž stejně nezajistí, aby to splňovalo požadavky, které to má mít z hlediska bezpečnosti a pohodlí cestujících - pak se o tom dá mluvit. Ale bylo by to zase jenom zbytečné oddalování, které jednou musí přijít, to znamená posunutí nádraží směrem k Orlici." Problémem SŽDC je zjevně právě atypická poloha stanice mezi dvěma skupinami kolejí. Co tím ovšem chtěl básník říci, není zcela jasné.

Podívejme se nyní do historie, první vlak projel Ústím nad Orlicí v roce 1845. Tehdy totiž byla zprovozněna současná trať mezi Prahou a Olomoucí. O čtvrtstoletí později začala vznikat spojnice Ústí n. O. a Letohradu. Stávající systém odbavování cestujících nedostačoval, a proto bylo nutno postavit novou výpravní budovu. Tu architekt Rudolf Frey umístil přesně mezi obě trati. Z jedné strany je tak obklopena nástupištěm pražským a z druhé strany letohradským. Budova byla letos ve veřejné anketě zvolena jedním z nejhezčích nádraží České Republiky, mimo jiné získala i odborné ocenění za zachování původního rázu.

Náhradnice

Samotná nová budova také nenechá jen tak někoho klidným. V dobách, kdy byl projekt SŽDC před veřejností tajen, se s ním mohli seznámit představitelé ústeckoorlické radnice. A jak že vypadá? To se laická veřejnost měla dozvědět až v době stavby. Ovšem znepokojující výrok starosty „Vypadá to jako peny market znásilněný teskem.“ je více než výstižný. Následné úpravy ve formě výrazné půlkruhové střechy s přesahem jsou jen díky zájmu o danou věc. "Projekt vypadal, jako když Penny Market najede do Teska. Podařilo se nám aspoň vyjednat víc prosklení a zvlněnou střechu. Jsme bránou do Orlických hor a tomu má stavba odpovídat," řekl pro ČTK starosta Pešek. Vizualizace nové nádražní budovy.

Bude se opakovat historie?

Demolice Těšnovského nádraží se také odpovědným institucím i přes protesty odborníků a laické veřejnosti zdála nejlepším a vlastně i jediným možným řešením. Za několik let se však stala mementem barbarského chování k památkám.

Přesto má však i v řadách železničních nadšenců své zastánce, kteří poukazují především na potřebu zrychlit spojení a tím dostát smyslu investice veřejných prostředků do dopravní infrastruktury. Určitě není žádoucí na úsek pojížděný rychlostí 160 km/h navazovat po modernizaci rychlostí poloviční, zkoumal to ale někdo vůbec?

Šokující je však především způsob, jakou je tato skutečnost správou dopravní cesty prezentována. V době, kdy "je již pozdě cokoliv měnit," nebyl tento projekt ještě ani prezentován, natožpak celospolečensky přijat. Způsob představení vizualizací údajně neodvolatelně schválené kontroverzní novostavby nádraží připomíná partyzánskou bojůvku. Srovnávací studie zachování a nahrazení nádraží není dána k dispozici, pokud vůbec existuje. A reakce na 13 000 podpisů? Pokud se vám to nezdá, můžete se složit a vymyslete si to sami, možná se s vámi i budeme bavit, pokud už nebude po všem?

Zdroje: Stop demolici - petice proti zbourání historické budovy, Týden.cz, Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT, Soutěž o nejkrásnější nádraží


Samir Lepara | 10.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
10.02.2009 (12:57)  
Nevidím uchopitelný duvod pro zachování této budovy a to zejména pro její ostrovní polohu. Rovnez jeji budouci vyuzití je s otazníkem - kolik prostor bude "dráha" (ve vsech soucasnych podobach) potrebovat k místnimu vykonu sluzby + cekarna? Zbytek bude uspesne chatrat.

Kardinalni je absence peronizace s mimourovnovym pristupem ve stanici na trati s "koridórovou" dulezitostí. Smrtaky tady uz byly.
To dle mého za obetovaní budovy stojí.
registrovaný uživatel thingie  mail  
10.02.2009 (12:53)  
Co je na té nádražní budově výjimečné? Přijde mi, že jde o poměrně obyčejnou nádražní budovu té doby, společnosti co to postavila a tak. Ta nová sice nevypadá nijak impozantně a je to prostě obyčejná účelová barabizna, ale na druhou stranu poslouží nejspíš mnohem lépe. Výpravní budovy z dob Rakouska-Uherska se docela pěkně vyjímají na bývalé českomoravské transverzálce a podobných tratích, kde jsou i docela hezké, ale proč by se nemohlo na koridoru postavit prostě jen něco jednoduchého účelového…
registrovaný uživatel SYN 
10.02.2009 (12:36)  
Hm, tak plánky jsem si prohlédl, mapu též (včetně ortofoto) a jen si tak říkám proč jsou nové staniční koleje stejně v oblouku? Ani jedna z nových není v úseku od nového překročení řeky rovná... Spíš se mi zdá jako že nově naplánované koleje se dost snaží vyhnout těm budovám SV od historické budovy nádraží, copak to je za budovy? Stojí přímo u kolejí takže historicky jistě ČD dnes už ovšem možná dávno v soukromých rukou, čili potenciální komplikace s výkupem atd...
Prostě když jsem si to prohlédl tak se nemohu zbavit dojmu že by ze severní strany šly vybudovat koleje které by nejen obcházely hist. budovu ale navíc by i byly rovnější, ovšem je klidně možné že by to bylo dražší. Ovšem to by chtělo trochu upřesnit, pokud se k tomu použil jen odhad investora tak je to docela málo (vždyť v krajním případě by to mohlo být i levnější tak proč takovou variantu neprozkoumat?) a pokud je to detailněji zpracované tak proč nám ty varianty neukážou? Vždyť skoro všude na koridorech se v jisté fázi zvažuje milion variant a tady že by byla jen jedna? To by fakt bylo dost málo...

Na druhé straně ta varianta s postavením nové budovy jako kopie staré (klidně třeba i z dutých cihel, co je ve zdi nikdo nevidí) se mi též zdá přijatelná, všichni krome supr odborníků tu budovu vidí jen zvenku do zdí se nikdo nekouká. Asi by to bylo o poznání dražší ale přecejen při investici v řádu miliardy se hádat o 20 miliónů? Sice se má šetřit ale ne zase úplně za každou cenu...
10.02.2009 (11:12)  
Zdravím pánové,
neznám dokonale problematiku stanice Ústí/Orlicí, každopádně znám stanici Hulín, která má staniční budovu mezi kolejišti.. Takže řešení by určitě bylo. Moc se mi líbí například stanice Grygov, kde nové prvky (výtahy, ploty,...) jsou stavěny ze stejných prvků jako staniční budova. Působí to moc hezky, není to jen obyčejná koridorovka, ale pěkná stanice.
Pak by byla možnost postavit kopii původní budovy.. :-)
10.02.2009 (11:10)  
A co takhle:
Vytáhnou se plánky budovy, pokud nejsou, tak se vyrobí nové (v dnešní době lejzrů, družicových či leteckých snímků by snad nebyl problém udělat model budovy).
Potom starou budovu očešeme o vše recyklovatelné a strhneme.
O pár metrů vedle postavíme 100% kopii budovy, takže budoucí generace nepoznají rozdíl.

A nebo takhle:
Celou budovu podkopeme, naložíme na obrovský náklaďák a odvezeme pár metrů vedle, i když v Americe takhle tahají dřevěné domky trochu menší váhy no. Ale jako námět na další díl seriálu "Very Big Things" na Discovery by to bylo dobré :D

Ať už by k přesunu došlo jakoukoliv cestou, byly by spokojené obě strany. I když otázkou je využití obrovských prostorů budovy...
10.02.2009 (11:08)  
AD Racek:Také si myslím,že "záchranáři" historické budovy vůbec nemyslí na to,k čemu ta historická budova uprostřed kolejiště bude.Kdo ji bude udržovat.Po koridorizaci se dá nádraží ovládat dálkově,takže tam nebude muset být v budoucnu výpravčí,ani jiní dopravní zaměstnanci.Zůstane tam možná čekárna a pokladna,možná hospoda.K tomu stačí menší a úspornější budova.
10.02.2009 (11:01)  
Budovy na železnici mě nikdy nezajímaly, tato mi nepřijdě ani funkční, ani krásná...
Co mě však udivuje a vyloženě vadí je nové kolejové schéma, přijde mi nedomyšlené v následujícím:
- trať od Letohradu má přístup jen k jedné nástupištní hraně, respektive jedné krátké a navazující delší. Chápu to jako dostatečné pro Os, ale mohly by tam zase začít jezdit rychlíky do/z Polska.
- hlavní koleje hlavní trati vedou kolem nástupištní hrany, přitom ty nejrychlejší vlaky a náklady stanici projíždění. Nástupištní hrany by mohly mít jen koleje vedlejší, bylo by to bezpečnější.
- naproti tomu mi chybí nástupištní hrana na dopravní (jestli je dopravní) koleji u budovy
- kdysi se mluvilo o možném trianglu od Letohradu do ÚnO město, aby se osobní uzel přesunul blíže k centru. Pak by stanice mohla být úplně jinak dimenzována. O tom se už neuvažuje?
registrovaný uživatel Racek 
10.02.2009 (10:21)  
On není problém v tom, že by se budova nedala zachovat - drobnou (a možnou) úpravou kolejiště se jí můžou koleje vyhnout. Ale SŽDC naštěstí myslí o krok dál: pokud se jí vyhnou, budou mít uprostřed kolejiště ostrov a na něm památkově chráněnou chátrající budovu. Vlastník (ČD) do ní těžko bude investovat, protože vzhledem k poloze nebude využitelná komerčně. A až se začne rozpadat, tak bude ohrožovat provoz na přilehlých kolejích. Děkuji, nechci.
registrovaný uživatel jeffer 
10.02.2009 (9:36)  
Jakub Gregor a dalej ako k 1. odstavcu si sa docital, alebo si hned pisal reakciu?
10.02.2009 (9:34)  
No jo.

Faktem je, že někdy musí nějaký zájem ustoupit. Budova v ÚnO se mi sice docela líbí, ale pořádná rekonstrukce by stála srovnatelně peněz co nová budova, a problém se zpomalením projíždějících vlaků je dost velký.

Jestli by nakonec nebylo nejlepším řešením vypracovat projekt nové budovy tak, aby aspoň vzdáleně připomínal tu starou a ne "Penny znásilněný Tescem".
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko