..: Demolice ústeckoorlického nádraží :..

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaÚstí nad Orlicí - Nádražní budova ústeckoorlického nádraží slouží od roku 1874. Má přednost před projektem moderní transevropské železniční sítě? V rámci stavby zbývající části I. železničního koridoru stojí staniční budova v Ústí nad Orlicí totiž v trase nové přeložky, jež by měla zkrátit cestování mezi Prahou a Brnem či Ostravou o několik minut. To ale ve veřejnosti vzbudilo reakci. Někteří místní obyvatelé a železniční nadšenci tvrdí, že novou trať by bylo možno postavit i bez zbourání zdejší unikátní budovy. Ze židle ale zvedá výrok zástupců SŽDC: naplánujte a zaplaťte si to, třeba veřejnou sbírkou. Byla tedy varianta zachování budovy vůbec seriozně řešena a srovnána?

Budova je totiž cenná

  • Národní památkový ústav a památkáři Pardubického kraje, jako i další odborníci nejen z ČR, jsou přesvědčeni o historické hodnotě této budovy, která se do dnešních dnů zachovala v poměrně nedotčeném stavu. To dokladuje i zpráva Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT.
  • To se koneckonců potvrdilo i v rámci Soutěže o nejkrásnější železniční nádraží ČR, kdy se Ústí nad Orlicí dočkalo finálové účasti a zvláštního ocenění za „zachování původního rázu unikátní historické nádražní budovy“.
  • Ovšem samotné ministerstvo zápis do seznamu památek odmítlo. Údajně proto, že příprava stavby je již v pokročilém stádiu a veřejný zájem ve formě přestavěné železniční trati má přednost.

Pardubičtí památkáři se však rozhodli budovu zachránit. Proti tomu se ale postavilo hned několik subjektů, včetně samotného městského úřadu v Ústí, Krajského úřadu v Pardubicích a Ministerstva kultury. To tvrdí, že požadavek byl vznesen příliš pozdě. "Ministerstvo kultury si je dobře vědomo významu průmyslového dědictví České republiky, ale zároveň se domnívá, že podnět na prohlášení konkrétně tohoto objektu měla odborná organizace zaslat před začátkem dlouhodobě plánované a připravované akce," stojí v rozhodnutí neprohlásit nádraží za kulturní památku.

Fanoušci zdejšího nádraží se s tím ale nechtějí smířit. Z toho důvodu kontaktovali mnoho významných osobností včetně ministra kultury Václava Jehličky. V této aktivitě jim pomáhá i Polský výbor Mezinárodního komise pro ochranu průmyslového dědictví (TICCIH). „Budova nádraží v Ústí nad Orlicí je svou historickou, estetickou a architektonickou hodnotou součástí našeho kulturního dědictví. Památky, jako je tato, většina civilizovaných zemí ochraňuje a snaží se uchovat je i příštím generacím jako svědectví umu, dovednosti a vynalézavosti předků,“ prohlásil ředitel Mezinárodního festivalu Techné Ostrava Dr. Jan Rywik a dodal: „Stačí jen překročit naši státní hranici do vedlejšího Rakouska nebo dál do Švýcarska abychom pochopili, že modernizace železničních tratí a budování drážních koridorů ještě neznamená, že ve jménu „modernizace“ musíme ničit vše co nám zanechala minulost.“ Nutno ovšem dodat, že ani naši západní sousedé toto pravidlo ne vždy respektují. Příkladem toho jsou stanice St. Anton am Arlberg a Langen am Arlberg, kde původní nádražní budovy a stanice byly přebudovány v betonová monstra naprosto popírající původní historický ráz.

Podle tvrzení některých odborníků má však plánovaná demolice svá opodstatnění. Hlavním problémem pak je atypické umístění budovy. "Nebylo by možné zajistit podle českých a evropských parametrů takovou bezpečnost cestujících, jaká je požadována," zdůvodnil rozhodnutí SŽDC její mluvčí Pavel Halla. Zajímavé ovšem je, jak jeho prohlášení pokračuje. Nabádá v něm, aby si lidé modernizaci původní budovy zaplatili sami. "Je to stavba ve veřejném zájmu. Pokud někdo z petičníků zainvestuje do modernizace budovy, tak proč ne. V současné době je ale stav nádraží a kolejiště žalostný a je potřeba jej řešit,“ prohlásil Halla a dodal: "Autorům petice lze vzkázat pouze to, že pokud najdou 20 milionů korun na kompletní rekonstrukci - přičemž stejně nezajistí, aby to splňovalo požadavky, které to má mít z hlediska bezpečnosti a pohodlí cestujících - pak se o tom dá mluvit. Ale bylo by to zase jenom zbytečné oddalování, které jednou musí přijít, to znamená posunutí nádraží směrem k Orlici." Problémem SŽDC je zjevně právě atypická poloha stanice mezi dvěma skupinami kolejí. Co tím ovšem chtěl básník říci, není zcela jasné.

Podívejme se nyní do historie, první vlak projel Ústím nad Orlicí v roce 1845. Tehdy totiž byla zprovozněna současná trať mezi Prahou a Olomoucí. O čtvrtstoletí později začala vznikat spojnice Ústí n. O. a Letohradu. Stávající systém odbavování cestujících nedostačoval, a proto bylo nutno postavit novou výpravní budovu. Tu architekt Rudolf Frey umístil přesně mezi obě trati. Z jedné strany je tak obklopena nástupištěm pražským a z druhé strany letohradským. Budova byla letos ve veřejné anketě zvolena jedním z nejhezčích nádraží České Republiky, mimo jiné získala i odborné ocenění za zachování původního rázu.

Náhradnice

Samotná nová budova také nenechá jen tak někoho klidným. V dobách, kdy byl projekt SŽDC před veřejností tajen, se s ním mohli seznámit představitelé ústeckoorlické radnice. A jak že vypadá? To se laická veřejnost měla dozvědět až v době stavby. Ovšem znepokojující výrok starosty „Vypadá to jako peny market znásilněný teskem.“ je více než výstižný. Následné úpravy ve formě výrazné půlkruhové střechy s přesahem jsou jen díky zájmu o danou věc. "Projekt vypadal, jako když Penny Market najede do Teska. Podařilo se nám aspoň vyjednat víc prosklení a zvlněnou střechu. Jsme bránou do Orlických hor a tomu má stavba odpovídat," řekl pro ČTK starosta Pešek. Vizualizace nové nádražní budovy.

Bude se opakovat historie?

Demolice Těšnovského nádraží se také odpovědným institucím i přes protesty odborníků a laické veřejnosti zdála nejlepším a vlastně i jediným možným řešením. Za několik let se však stala mementem barbarského chování k památkám.

Přesto má však i v řadách železničních nadšenců své zastánce, kteří poukazují především na potřebu zrychlit spojení a tím dostát smyslu investice veřejných prostředků do dopravní infrastruktury. Určitě není žádoucí na úsek pojížděný rychlostí 160 km/h navazovat po modernizaci rychlostí poloviční, zkoumal to ale někdo vůbec?

Šokující je však především způsob, jakou je tato skutečnost správou dopravní cesty prezentována. V době, kdy "je již pozdě cokoliv měnit," nebyl tento projekt ještě ani prezentován, natožpak celospolečensky přijat. Způsob představení vizualizací údajně neodvolatelně schválené kontroverzní novostavby nádraží připomíná partyzánskou bojůvku. Srovnávací studie zachování a nahrazení nádraží není dána k dispozici, pokud vůbec existuje. A reakce na 13 000 podpisů? Pokud se vám to nezdá, můžete se složit a vymyslete si to sami, možná se s vámi i budeme bavit, pokud už nebude po všem?

Zdroje: Stop demolici - petice proti zbourání historické budovy, Týden.cz, Výzkumné centrum průmyslového dědictví ČVUT, Soutěž o nejkrásnější nádraží


Samir Lepara | 10.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Ferro 
10.02.2009 (20:59)  
Letmý pohled na tu budovu a mám jasno o těch, kdo tvrdí, že to nádraží nemá žádnou historickou hodnotu (anebo jen malou)-jsou to tupci a jejich architektonický rozhled je na mizerné úrovni. Ta budova je opravdu velmi cenná.
Je-li možnost ji uchovat (ať už pro stávající, či nějaké jiné využití), stálo by to za to. Argument, že než ji opravit, bylo by finančně výhodnější ji zbourat, usvědčuje své autory z čehosi velmi nelichotivého...
10.02.2009 (20:52)  
Lepší řešení by bylo aby to IC/EC stavělo v Ústí :-D
Ostatně neví někdo jestli se zastavování (alespoň některých) IC/EC v Ústí plánuje (třeba po předělání nádraží) ?
10.02.2009 (20:28)  
Zastávka Ústí město by byla skvělé řešení. Ale to by se musel dodržovat jízdní řád. Rychlík jedoucí z Ústí město by stejně musel zastavit ve stávajícím Ústí "hl.n.", aby ho mohlo předjet nějaké zpožděné IC/EC, jak je tomu i dnes.
registrovaný uživatel aron 
10.02.2009 (19:21)  
JnR:Naprostý souhlas, pro daňového poplatníka a cestujícího asi nejvýhodnější.Z Ústí "hl.n" by bylo nákladní nádraží a kousek dál zastávka Kerhartice, Ústí město by se nemuselo rozšiřovat, protože by tam nic nekončilo ani nezačínalo. Jenom kdyby to napadlo hlavy pomazaný. Jenom jestli by šel zaůstit triangl do města bez větších problémů, podle mapy se mi to moc nezdá..
registrovaný uživatel Vladan 
10.02.2009 (19:20)  
JnR: Správná úvaha, krom desítek variant ŽST Ústí nad Orlicí se prověřoval i zmiňovaný triangl. Z hlediska výpočtu dopravní technologie tato varianta nevyšla.
registrovaný uživatel JnR 
10.02.2009 (18:55)  
A je vůbec potřeba mít na místě dnešní stanice osobní nádraží? Odevšud je to sem daleko. Kdyby se zřídil triangl, mohly by osobáky od Letohradu jezdit přes zastávku Ú/O_město do České Třebové, rychlíky by zastavovaly taky na zastávce Ú/O_město. Po odsunu nádraží v Brandýse ztratí osobáky směr Choceň smysl, ale kdyby i nadále jezdily, tak by mohly stavět na nové zastávce v Kerharticích a na Ú/O_město.
Zlepšila by se tak dopravní spojení pro všechny zastávky na letohradské trati + příp. pro Kerhartice (spojení do MuNu a centra Ú/O), lidé z Ústí by nemusely chodit k rychlíkům bůhvíkam a v místě současné stanice by nebyly potřeba nástupiště = potřeba méně místa.
registrovaný uživatel Randy 
10.02.2009 (18:21)  
Vážení pánové (a možná i dámy) - na Orlickoústecku jsou, pokud se nemýlím - třeba mne opravte, již dvě stanice památkově chráněné. Ústí nad Orlicí město a Brandýs nad Orlicí. Nevidím důvod, proč zachovávat další, podobnou stavbu, jen z nějakého principu. Něktré památky vydrží a některé ne. V období Baroka se bouraly některé gotické stavby a v Gotice se zase bouraly stavby románské..tak to je - nemůžeme zachovávat vše!
registrovaný uživatel MB 
10.02.2009 (17:05)  
worel: Já už dlouho tvrdím že by ČD měly obovit na všech vozidlechpůvodní nátěry, a krom toho že se jezdí pomalu a ve starým, tak by ještě mohly účtovat příplatek za nostalgii ke každému lístku. Byl by to dobrý tah z hlediska turismu.
registrovaný uživatel worel 
10.02.2009 (16:58)  
Já bych prohlásil za památku celou železnici. Nic by se nebouralo, nestavěly by se PHS, nikdo by nerušil krásné B-čka, kredence, párovky nebo bobiny a nekupoval hnusný Penodlina a podobné krámy, který musí jezdit rychle a často. A co peněz by se ušetřilo. Asi také vymyslím nějakou petici a předložím jí sem k podpisu... :-D
registrovaný uživatel Vladan 
10.02.2009 (16:38)  
MB: Vyhnout se Brandýsu? To se i tak stane a nikdo proti tomu neprotestuje. Nová tunelová trasa Ústí nad Orlicí - Choceň, Brandýs mine, protože si zastupitelé trať ve své blízkosti nepřejí, zdali pak o tom vědí jejich voliči? Bude to takový "vzor" Tatenice. Ale zatím jsem žádnou petici za zachování železnice v Brandýse neviděl. Ale to je už jiná písnička...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko