..: Vojvodství nakonec převezmou PKP Przewozy Regionalne :..

logo polských železnicPolsko - Celý letošní rok se v Polsku nesl ve znamení reformy PKP, o čemž referovala i ŽelPage. Nyní je dobojováno a je na čase se ptát, zda bude výsledná reforma polské železnici ku prospěchu. Jak si jistě pozorný čtenář vzpomene, podstatou reformy PKP bylo převedení společnosti PKP Przewozy Regionalne (dále jen PKP PR) na jednotlivá vojvodství formou převodu vlastnických podílů podle rozlohy vojvodství. Některá z nich se bránila, jiná vyčkávala a snažila se vyjednat lepší podmínky, ale žádné nebylo způsobem řešení chronických problémů polských železnic nadšeno.

Připomeňme si jen, že největší boje se vedly o následující:

  1. způsob oddlužení, kdy vláda nejprve slibovala úplné oddlužení, ale později to změnila pouze na splacení dluhů vzniklých před 1. květnem 2004 ve výši 2,14 mld zlotých. Zbývající ztrátu 1,2 mld zlotých pak měla pokrýt samotná vojvodství, která na to ovšem nemají peníze
  2. převod meziregionálních vlaků (rychlíků) na PKP Intercity (dále jen PKP IC), ačkoliv jde o nejziskovější část PKP PR
  3. peníze na modernizaci vozového parku

Ještě začátkem listopadu situace vypadala tak, že k převodu nedojde, ale nakonec přeci jen vojvodství souhlasila. Od 1. prosince tedy začnou převody tak, jak původně plánovala vláda.

Vojvodství dostanou peníze, ale ještě více starostí

Vláda nakonec akceptovala požadavek maršálků na finanční injekci 7,5 mld zlotých během let 2009 - 2020, určenou výhradně k modernizaci vozového parku. Dále vyhověla vojvodstvím ohledně stálého navýšení příjmů; od roku 2010 dostanou místo současného 14% podílu z daně z příjmu fyzických osob celých 16 %. Vláda tak splnila většinu požadavků, nicméně alespoň z oficiálních zdrojů stále není zřejmé, zda také přistoupila na zaplacení účetní ztráty 1,2 mld zlotých a odhadované ztráty ve výši 208,3 milionu zlotých za rok 2009. Od Nového roku budou moci vojvodství přebírat do svého vlastnictví také nádražní budovy, byť je prý k tomu nikdo nebude nutit.

Další otazník ohledně regionální dopravy po 1. prosinci 2008 visí nad tím, jak se budou jednotlivá vojvodství schopná vzájemně domluvit. Připomeňme, že vojvodství přebírají společnost celou, včetně řídicí struktury, trpící přezaměstnaností. Navíc některá vojvodství již podnikla vlastní kroky ke změně současné situace nezávisle na probíhající reformě. Například Mazovské vojvodství má vlastní železniční společnost Koleje Mazowiecke (již od roku 2005), vzniklé přeměnou tehdejšího Mazovského oddělení PKP PR, přesto bude mít v PKP PR největší podíl, ačkoliv na jeho území prakticky žádné vlaky PKP PR nejezdí (s výjimkou rychlíků). Dolnoslezské vojvodství se vydalo podobnou cestou jako Mazovské, když letos na jaře založilo Koleje Dolnosłąskie, které mají 14. prosince začít obsluhovat vybrané trasy. Na rozdíl od Mazovského však budou jezdit pouze na neelektrifikovaných tratích a na ostatních se budou doplňovat s PKP PR. Nenahradí tedy v dopravě PKP PR zcela. Touto cestou chtělo jít i Velkopolské vojvodství. A nakonec vojvodství Kujavsko - Pomořanské loni vypsalo výběrové řízení, které pro provoz na neelektrifikovaných tratích vyhrálo konsorcium PCC Rail - Arriva. Kujavsko - Pomořanské vojvodství bylo také jedním z nejhlasitějších kritiků převodu PKP PR na vojvodství. Podle vyjádření tamních představitelů jde o násilné udržení monopolu PKP. Vojvodství totiž nebudou mít příliš chuť vypisovat další výběrová řízení, protože by byla proti zájmům firmy, kterou spoluvlastní.

V zásadě je několik možných scénářů. Buďto se vojvodství domluví a zůstane zachován současný stav; to je ovšem dosti nereálné. Pravděpodobnější cesta je, že se vojvodství budou sdružovat do zájmových skupin a provoz se ještě zhorší, protože jednotlivé skupiny budou mít odlišné názory na směřování společnosti. Podobný problém ostatně hrozí i první možnosti. Již zazněly signály, že díky převzetí PKP PR vojvodstvími skončí osobní vlaky, vedené mezi vojvodstvími a prozatím financované ministerstvem infrastruktury. Vojvodství tvrdí, že v současné době na ně nemjí peníze. Mohou tak zmizet vlaky z tratí jako Katovice - Krakov. Třetí možnost je, že vojvodství své podíly postupně odprodají.

Vraťme se však ještě k vypořádání jednotlivých podílů. To vyvolalo mnoho zlé krve, protože v průběhu vyjednávání byly změněny tak, že většina vojvodství dostane menší podíl než bylo plánováno. Polepší si jen Mazovské a Malopolské, ačkoliv, jak už bylo uvedeno, v Mazovském vojvodství PKP PR prakticky neprovozuje, vyjma rychlíků hrazených z rozpočtu ministerstva infrastruktury, žádné vlaky. Současné rozdělení podílů je následující (původní/po změně):

  • Dolnoslezské 7,5% /7,3%
  • Kujavsko-Pomořanské 5,9% / 5,8%
  • Lubelské 5,6% / 5,5%
  • Lubuské 3,7% / 3,6%
  • Lodžské 5,8% / 5,7%
  • Malopolské 6,4% / 6,5%
  • Mazovské 11,7% / 13,4%
  • Opolské 3,5% / 3,4%
  • Podkarpatské 4,9% / 4,8%
  • Podlaské 3,8% / 3,8%
  • Pomořanské 7,4% / 7,1%
  • Slezské 9,5% / 9,3%
  • Świętokrzyské 3,1% / 3,0%
  • Warminsko - Mazurské 5,4% / 5,4%
  • Velkopolské 9,9% / 9,6%
  • Západopomořanské 5,9% / 5,8%

Rychlíky přecházejí pod PKP InterCity

Od 1. prosince také přechází vozba rychlíků pod PKP IC. Přínos tohoto kroku je otázkou, skoro s jistotou však lze očekávat zavedení povinných místenek, jak je obvyklé ve vlacích PKP IC. Zřejmě dojde k částečnému zlepšení vozového parku a některé vlaky budou přesunuty do vyšších kategorií. V současné době jsou rychlíky dotovány ze státního rozpočtu zhruba 200 miliony zlotých ročně. To na jednu stranu přinese PKP IC určitou jistotou stálého příjmu, na druhou stranu však PKP IC přebírá rychlíky včetně zaměstnaců a technického vybavení, díky čemuž si může snížit svoji hodnotu před plánovaným vstupem na burzu. Zaměstnanost v PKP IC tím čtyřikrát vzroste. Vzroste také celkový počet vlaků vypravených přes PKP IC. V současné době jich tato společnost vypravuje 170, po převzetí rychlíků z PKP PR jich bude více než 500. Navíc kontrakt na dotaci rychlíků ministerstvem infrastruktury je podepsán jen do roku 2009. Co bude pak, nikdo neví. Díky tomu se nabízí spekulace, jestli PKP IC nepřevede všechny rychlíky do vyšších kategorií a tím i do vyšších cenových hladin. Připomeňme, že cesta vlakem společnosti PKP IC může být 2x - 3x dražší než současným rychlíkem PKP PR v závislosti na použité kategorii vlaku. V každém případě si ale pravděpodobně spíše polepší, protože jí spadnou do klína bez jakékoliv námahy další cestující.

Zbývající společnosti Grupy PKP budou privatizovány

Tímto krokem končí vládě peripetie kolem PKP PR. Problém přesunula na vojvodství a v Grupě PKP jí už nyní zbudou z velkých společností jen PKP Cargo, PKP IC (dálková doprava), PKP WKD (příměstská dráha u Varšavy), PKP SKM (městská rychlodráha v oblasti Gdaňsku, Gdyně a Sopotu) a PKP PLK (správce infrastruktury). Společnosti PKP Cargo a PKP IC mají být zprivatizovány. PKP SKM pak má být převedeno na Severopomořanské vojvodství, vzhledem k tomu, že funguje pouze v tomto vojvodství jako příměstská dráha v oblasti Trojměstí (Gdaňsk, Sopoty a Gdyně), jeví se daný krok jako logický a vojvodství má o společnost zájem. O zbývajících společnostech správy nejsou, ale co se týče PKP WKD, je pravděpodobné, že vzhledem k tomu, že vykonává stejnou funkci jako SKM v Trojměstí, bude nabídnuta k převodu na město Varšavu. PKP PLK jako správce infrastruktury pak nejspíš zůstane ve skupině PKP.

Zdroj - Gazeta Szcecin, Rzecz pospolita, Dziennik zachodni, wnp.pl/Logisyka, Rynek kolejowy


Casey_R | 21.11.2008 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
27.11.2008 (8:21)  
walbrzych: Což o to, situace s veřejnou dopravou je v Polsku v mnohém podobná té ve Španělsku. R-598 skutečně není správný krok (kvůli omezené kapacitě). Ale právě kvůli analogii s Polskem by mě zajímalo, jak je to ve španělsku s dopravou jinak: kolem Madridu je enormě hustá síť autobusů a přišlo mi, že jezdí i na dlouhé vzdálenosti (stejně jako v Poslu).
Co se týče Galície, tak problémem je právě těch pár dálkových vlaků: ono je moc pěkné, že z Viga do Porta jezdí 2 vlaky denně, ale co z toho, když na ranní je od Trenhotelu z Madridu cca. 15 minut na přestup (což v jižní zemi není moc dobré) a druhý je zase v Portu příliš pozdě na to, aby člověk sháněl levné ubytování (takové věci nebývají u nádraží). Každopádně chtějí do Galície tahnout AVE (už je to snad někde ve Valladolidu) a pak bude železnice o něčem jiném- při stavu konvenčních tratí (pomalé a obvykle jednokolejky) asi stávající železnice nějak super konkurenceschopná nebude. Ale zaujala mě jedna věc: co jezdí na spoejní Madrid- Ferrol, když tam není 2. třída (turista?)? To mají RENFE nějakou soupravu, kde není nic než preferente a grande classe?
26.11.2008 (16:13)  
Popravdě, nikde se mi nedaří zjistit, zda to ve Španělsku funguje obdobně. Ony ty regionální rozdíly zas takové nejsou: kromě cercanías jezdí na většině tratí 3 páry regionálů, místy jen 1 (Valladolid - Zamora - Ourense např.) Největší rozdíl je, že Galicie nemá cercanías, zato má R-598. Tady je třeba článek, jak si na to stěžuje lídr místních post-frankistů: http://www.laopinioncoruna.es/secciones/noticia.jsp?pRef=2008051100_4_189320__Galicia-Feijoo-pide-mejorar-trenes-actuales-porque-llegara-2020
Z Porta do Viga jezdí 2x denně šikovný panťák, no a pak byste musel přes León, to je šílenství, přestože místenku do Madridu na jedno ze 2 talg byste nejspíš sehnal. Á propos: Galicie má se 2,5 miliony obyvatel 5, slovy pět dálkových vlaků do zbytku Španělska: denní do Madridu, Baskicka a Barcelony a noční do Madridu a Barcelony (o jehož zrušení spekuluje místní tisk), jo a pak ještě Madrid - Ferrol, 3 vozy, bez 2. třídy. No to je jářku nabídka.

Že na tomto hrobě nic nevypláču, to je mi jasné. Jen jsem chtěl poukázat na možné směřování žel. dopravy v podobně velkém a na podobný počet samospráv děleném (byť odlišně osídleném) Polsku.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
26.11.2008 (8:38)  
Walbrzych: Znovu a lépe: tohle je pláč na špatném hrobě! Prostě v Eu to chodí tak, že veřejná správa (kraje, země, provincie...) cosi objedná a železnice to realizuje, dokonce to ani nemusí být RENFE, ale kdokoliv jiný. No a protože Galície a Andalusie (ale asi nejen ony) objednaly regionálních výkonů málo, tak to prostě udělat jinak nešlo. Osobně oceňuju, že spíš než aby odpuzovali zákazníky indicky přeplněnými vlaky, zavedli místenky- je to prostě o přístupu drah k zákazníkovi za situace, kterou dráhy nemůžou moc změnit. O tom, že v Galícii pomalu nic než R-598 nejezdí vím taky (proto jsem tam taky nikdy nebyl- ono na cestě z Porta do Madridu přes Vigo je těch místenkových vlaků trochu moc a mimo Španělsko se nedají koupit), ale stálo by za to se poohlédnout po autobusovém spojení. A možná bych se zeptal i na tu časovou předplatní místenku, být štamgastem sedadla 21 taky nemusí být k zahození:-).
26.11.2008 (1:22)  
Tak už je to ložený: http://www.pr.pkp.pl/

Bilet turystyczny bude za 39 - na osobáky + vlaky na krakovské letiště, pražské rychlíky od března Vratislav - Drážďany. S levným víkendově-nočním ježděním to vypadá na utrum, pokud se s nějakou náhradou nevytasí PKP IC. O čemž pochybuji, ti budou spíš "hispanizovat".
25.11.2008 (18:32)  
Katalánsko: určitě máte pravdu ohledně okolí Barcelony a trasy kopírující pobřeží, zároveň tam nemají zvrhlost jménem R-598, ale třeba 3 osobáky denně spojující 100- a vícetisícová města Lleida a Terrassa, Lleida a Tarragona, to už je horší.

Nenadával bych, kdyby byly místenkové třeba jen části vlaků: fajn, nemám místenku, moje blbost, ale nějak jedu, kdo ji má, sedí. Jenomže to tak není. Třeba do Almeríe nejde jediný osobák. A zástupci RENFE se tuhle vyjádřili, že cercanías v Galicii jsou "inviable"...

S tou Andalusií na tom něco bude, vizte např. jř Sevilla - Huelva. Do Jaénu teď přidali, jezdil tam od Sevilly jen jeden.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
25.11.2008 (13:18)  
Walbrzych: No, o Galícii těžko soudit, tam jsem nikdy nebyl (doclea zastrčená část země), ale v Katalánsku je to jinak, tam je regionální doprava plně funkční a bez místenek. Ono asi jde o to, že každý region pojímá veřejnou dopravu ve své gesci jinak- to ovšem není španělská specialita, i u nás už začínají být slušné regionální rozdíly (a všude v EU je to stejné). RENFE jsou v tom nevinně, prostě kdo si co objedná, to jezdí. Akorát jsem se u Andalusie dočetl, že provincie objednala tak málo výkonů, že by vlaky byly buď a) přeplněné jak pražské metro ve špičce nebo b) omezené místenkou (pro každodenní dojíždění se dá koupit místenka časová). No a filozofií RENFE je, že kvalita nade vše, tudíž varianta a) nepřichází v úvahu. Ostatně přesně to samé u nás platí v autobusech SA- taky mě štve, že když chci jet jako člověk z Prahy do K. Varů nebo do Bratislavy, musím o tom na pevno vědět měsíc dopředu, ale nenadávám po diskuzních fórech na buzeraci a o soumraku VHD taky nepíšu... Prostě když chci jet kulturně, musím si obstarat místenku dlouho dopředu, když chci být flexibilní, vlaky mě (jako dobytek a ještě pomalu a draze) odvezou kdykoliv. A totéž platí ve Španělsku: regionální autobusová doprava je tam obvykle na dost vysoké úrovni, takže alternativa existuje.
24.11.2008 (15:31)  
Předně: nefotím tu (nemám ani čím), nýbrž studuji. Ano, s odlišnou strukturou osídlení i terorismem máte pravdu. Jenže RENFE se chovají, jako kdyby celé Španělsko byly pusté kastilské pláně (nebo Madrid). Galicie, Baskicko, Katalánsko, částečně Andalusie vypadají jinak. U nás v Galicii panuje spíše nespokojenost, a to ani ne tak kvůli neexistenci tratě LAV/AVE, ale kvůli nedostupné regionální dopravě. AVE ji má naopak ještě více omezit (mnoho stanic mezi Vigem a Santiagem má být se stavbou přeložek zrušeno). Dokonce se tu proti tomu demonstruje, požadují se cercanías, více viz http://salvaotren.tk . Buzerací myslím třeba to, že i R-598 (v podstatě srovnatelné s RegioExpresy DB) je povinně místenkový, bez místenky jste v tomto třívozovém motoráku černý pasažér. A když je plno (což je často), na regionál pak musíte čekat třeba 3 hodiny, protože R-598 tvoří většinu spojů. Pro operativní dojíždění na nic. A to mluvím jen o kraji, který znám, v Katalánsku je to ale obdobné. Schválně jsem to napsal trochu vyhroceně, ale tohle prostě buzerace je. (Ale nevím, jestli to patří na tuhle diskusi.)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
24.11.2008 (13:51)  
Walbrzych: Španělsko je velkou zemí s výrazně odlišnou strukturou osídlení, historií i vývojem železniční sítě (dáno už jen odlišným rozchodem)a v neposlední řadě trochu jinými preferencemi obyvatel. Tudíž by bylo vcelku nelogické tahat "cerganías" nebo "regionales" dál od osídleného okolí aglomerací jen proto, aby se cizí FIPkaři povozili zadarmo. Co se týče povinných místenek, tak vzhledem ke kapacitním možnostem a oblibě železniční dopravy je to jediná možnost, jak zajistit cestujícím kulturní cestování. Takový indický "standard" jako jsem viděl minulé pondělí v EC Jaroslav Hašek (cca. 10 lidí stojících na každém představku a to včetně majitelů místenek, kteří se na své místo ani neprodrali) by ve Španělsku stál vyšší management drah místo. Rozhodně bych něco takového od minuty zavedl ve vlacích IC a EC i u nás!!
Co se týče "buzerace", tak jen tolik, že kontrola u vstupu do prostor drah omezuje přístup pochybným existencím a platícím cestujícím tak můžou nabídnout kulturní prostředí k čekání na vlak (ne jak u nás, kde musí člověk zhusta čekat ve stoje na mraze, obtěžován bedomovci) a dále se zajistí, že se do vlaku nedostane černý pasažér. Je to docela unikátní věc, ale veskrze příjemná, ostatně na letištích to funguje úplně stejně na celém světě a nikdo si nestěžuje.
Jinak bych si dovolil upozornit, že Španělé mají dlouhodobé zkušenosti s terorismem (od ETA až po Madrid 2004), tudíž jsou trochu podezřívaví, ale až my tu budeme umírat kvůli bombovým útokům, též se budeme chovat jinak. A když člověk vypadá důvěryhodně (= čistý, ve slušném oblečení a dodržující všechny pravidla), je možné na nádražích a ve vlacích dělat ledascos, třeba i fotit, jen to chce se předem slušně zeptat. My jsem s RENFE rozhodně potíže neměli a mám na cestování vlakem po Španělsku jen a pouze pozitivní vzpomínky, pravda, nejlevnější to není (podle RENFE mají chudí létat letadlem...).
registrovaný uživatel waszyn 
24.11.2008 (9:23)  
walbrzych: to s tim spanelskem je nejaky obecne platny fakt, nebo spise konkrektni zkusenost nejakeho "fotografa"? po urcitych udalostech v nedavne historii jsou totiz ve spanelsku dost neduverivi k osobam nedbaleho vzhledu, s velkym batohem a jeste si navic foticim nadrazi a vozidla.
23.11.2008 (17:23)  
A fašizovat. Správní celky budou hrát na svém písečku. V dálkovce budeme pruzeni povinnou rezervací a příplatky. Na nádražích budeme kontrolováni příslušníky několika policií. Bez místenky nebudete smět ani na nástupiště. V zájmu čehosi mezi státem a firmami se bude betonovat, ale nebude se příliš řešit, proč nebo pro koho. -- Spíš než chmurná vize je to popis železniční dopravy ve Španělsku...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko