..: Srážka vlaků na Vysočině - aktualizováno :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra MalekŽdírec nad Doubravou - Dnes ve 12:55 došlo na trati 238 u železniční stanice Ždírec nad Doubravou k čelní srážce osobního vlaku s posunujícím dílem. Podle posledních zpráv bylo ošetřeno 12 - dvě těžká zranění s podezřením na vnitřní krvácení a dvě středně těžká; 10 z nich bylo odvezeno do nemocnice a podle záchranné služby zasahoval i vrtulník. Policie a Drážní inspekce jsou již na místě a zahajují šetření, trať je uzavřena a náhradní autobusová doprava je zavedena na osobní i dálkové spoje v úseku Hlinsko - Ždírec nad Doubravou.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je v tuto chvíli nejpravděpodobnější příčinou havárie špatná manipulace s posunujícím dílem, který nedopatřením vjel do cesty osobnímu vlaku, přijíždějícímu od Pardubic. Jednalo se o vlak 5307, tvořený jednotkou Regionova 814/914.030. Podle očitých svědků i zástupců Českých drah je poškození železničních vozidel poměrně malé, vlak ČD ani ČD Cargo, vedený lokomotivou 742.334, nevykolejil! Přesto došlo k úniku ropných látek, které hasiči zneškodnili s pomocí sorbentu. Komplikace způsobil fakt, že kvůli nehodě zůstal uzavřený železniční přejezd na silnici 1. třídy č. 37 ze Ždírce do Trhové Kamenice a v okolí se tvořily rozsáhlé kolony aut.

Podle prvních závěrů DI dosáhla škoda na osobním vlaku ČD 1 miliónu, na nákladním vlaku ČDC 10 tisíc Kč. Posunující díl vyjel za vjezdové návěstidlo, v současné chvíli se šetří, zda oprávněně, ale vzhledem k postavené vlakové cestě pro osobní vlak je to velmi nepravděpodobné. Příčinou nehody je tedy zřejmě lidský faktor, jak potvrdil Zdeněk Neusar z DI. Doprava na postižené trati se měla podle odhadů obnovit kolem 19. hodiny, zatím není jasné, zda se tak opravdu stalo.

Případ i nadále sledujeme.

Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz


NIcKON Poslat mail autorovi | 10.11.2008 (14:49)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bovlk 
13.11.2008 (20:35)  
Pane mmm, ja opravdu nemam rad zbytecne predpisy - zeleznicni, danove ani jine a je mi jasne, ze ne vse se da znat a ze prilis mnoho predpisu a slozitych muze byt nebezpecnych. Ale pokud pisete, ze zadny z vasich kolegu neodpovedel spravne na otazku po jedne z nejzasadnejsich navesti, tak to me opravdu sokuje. Jinak studium techto predpisu je soucasti jejich prace, nikoliv necim, co se s ni vylucuje.

Edit: Neni Vas prispevek spis jen legrace?
registrovaný uživatel mmm 
13.11.2008 (19:41)  
kobylka: Tak já Vám tady v podstatě řeknu, že drážní předpisy jsou kvůli své složitosti !!!!! !!!!!!!!NEBEZPEČNÉ !!!!! !!!!!!!!!!!! A vy tady řeknete, že fíři jsou diletanti.....(Opravdu existují strojvedoucí, kteří neznají všechny patřičné předpisy a jezdí? To je silné prohlášení a pokud je pravdivé tak je to NAPROSTO špatně. Já tomu prostě nevěřím, protože chci věřit, že takto odpovědné zaměstnání vykonávají profíci a ne diletanti. Lze stáhnout na ostatní provozní profese, a to nejen na dráze.)..... Vy jste asi někdo z našeho ředitelství, že??? Přesně co jsem psal!!! Zase na fíry!!!!!!!!!!!
13.11.2008 (18:55)  
to mmm:výborně, jen tak dál!!! Smutné, moc smutné!
registrovaný uživatel mmm 
13.11.2008 (18:34)  
Tak a dost. Pro všechny naivní pitomce a to doslova. To co jsem napsal, za tím si stojím a to, že by nás měli stáhnout, tak to každopádně a všechny do jednoho!!! Provedl jsem test znalostí mých kolegů z jedné z nejzásadnějších věcí a to ze znalosti návěsti místo zastavení, která má podobný význam jako návěst stůj. Je to jedna z naprosto základních návěstí velkého významu. Nikdo, opakuji nikdo, při otázce, pro kterou kolej platí neodpověděl, že pro obě, mezi kterými je umístěna, ale pouze vpravo někteří spekulovali ve stanici vpravo a na trati i vně koleje!!! A vy mi tady chcete tvrdit, že má znát něco z D2???? Prosimvás, ti lidi chodí do práce, nemají čas jenom studovat předpisy. Takže vidím, že s Váma nehnu. Tak si trhněte, čím chcete. A už mě tahle diskuse nebaví. Jestli někdo nechápe, že ty předpisy znát nelze ať si v té své naivitě zůstane a až dostane rozum ať s tím něco udělá. Čest
13.11.2008 (12:47)  
Asi zbytečné, mám zato, že z tohoto je dost dobře jasné, kdo co zvoral, aniž by bylo třěba někoho jmenovat.
Chyba je především v tom, že ve Ždírci je klasický označník - zda ještě těch 50 metrů od vjezdu nebo v úrovni vjezdového návěstidla opravdu nevím), být tam ranžírka vázaná na traťový souhlas, je to jiné.

A to pamatuji dobu, kdy se jezdilo z Hlinska do Ždírce jen na telefon taky systémem > tak jsem ti tam ten manipulák poslal > "přijmete vlak 8abcd s odjezdem z Hlinska v xx.xx…" >>> "přijímám vlak 8abcd s odjezdem z Hlinska v xx.xx…" zatímco manipuláček byl už někde mezi Vítanovem a Stružincem.

Duch té doby se zřejmě odněkud vynořil ...
12.11.2008 (20:36)  
Pane Zikmunde, jak jsem to tady tak četl, bylo by potřeba sem dát celá ustanovení o posunu, Takže bych doporučoval rovnou sem zkopírovat D 2 str. 142-195. :-)
12.11.2008 (20:26)  
Aby bylo o čem diskutovat – doslovná citace z předpisu D2:

Posun za označník
749.
Posun za označník se smí provádět nejdále do úrovně vjezdového (cestového) návěstidla vlastní stanice.
Ustanovení o posunu za označník platí i pro posun za světelné seřaďovací (popř. hlavní) návěstidlo, které nahrazuje označník.

750.
Je-li třeba posunovat za označník, oznámí zaměstnanec řídící posun předpokládanou dobu trvání posunu výpravčímu a vyžádá si jeho svolení k tomuto posunu, a to přímo nebo prostřednictvím výhybkáře.
Výpravčí smí dát toto svolení, pokud:
a) nedal výpravčímu sousední stanice souhlas s jízdou vlaku ani PMD;
b) má na tratích vybavených traťovým souhlasem v činnosti přijat traťový souhlas;
c) informuje výpravčího sousední stanice o posunu za označník, pokud je traťový souhlas v poruše nebo není vůbec.
Pokud však bude zcela výjimečně nutno vykonat posun za označník v případě, že u vjezdového návěstidla stojí vlak (PMD), musí být strojvedoucí stojícího vlaku (PMD) o tomto posunu zpraven (ústně, popř. telekomunikačním zařízením).
V době trvání posunu za označník nesmí výpravčí přijmout vlak nebo souhlasit s jízdou PMD ze sousední stanice, ani udělit traťový souhlas sousední stanici.
Výpravčí stanice, kterému byl posun za označník oznámen, nesmí dovolit odjezd vlaku ani PMD do sousední stanice.
Ukončení posunu a uvolnění prostoru mezi označníkem a vjezdovým návěstidlem ohlásí zaměstnanec řídící posun výpravčímu přímo nebo prostřednictvím výhybkáře. Výpravčí informuje o ukončení posunu za označník výpravčího
sousední stanice, pokud mu tento posun oznámil.

751.
Svolení k posunu za označník s uvedením směru (čísla traťové koleje) dá výpravčí zaměstnanci řídícímu posun přímo nebo prostřednictvím výhybkáře.
Zaměstnance řídícího posun musí výpravčí také zpravit o tom, že u vjezdového návěstidla stojí vlak (PMD).
Zaměstnanec řídící posun zpraví o posunu za označník strojvedoucího.
Zaměstnanec řídící posun u sunutého posunového dílu zpraví ústně o podmínkách posunu za označník zaměstnance v čele sunutého posunového dílu.
O posunu za označník zpraví výpravčí výhybkáře, kterých se tento posun týká.

752.
Je-li za označníkem, popř. za světelným seřaďovacím (popř. hlavním) návěstidlem, které nahrazuje označník, přejezd se světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením závislý na postavení návěstidla stanice, uvedou se povinnosti
výhybkářů pro zajištění přejezdu při posunu za označník v ZDD.

753.
Je-li stanice vybavena označníkem před cestovým návěstidlem, uvedou se v ZDD podmínky pro posun za takový označník.
Je-li označník umístěn u krajní výhybky, je každý posun za tuto výhybku posunem za označník.

754.
Za nemožného dorozumění smí dovolit posun za označník jen výpravčí, který má povolenku pro kolej, po níž se má za označník posunovat.

755.-757.
Neobsazeno.
registrovaný uživatel SYN 
12.11.2008 (19:52)  
Nejsem sice ještě nijak zvlášť stár, ale ohledně znalostí bych měl takové dva příklady - jeden je že když jsem se ve škole učil vyjmenovaná slova a některý z rodičů mě z nich zkoušel, došlo občas na otázku "a ty vyjmenovaná slova po B neznáš?" no a rodiče odpověděli (teda pokud jsem zrovna nechytil lepanec) "no podívej odříkat ti to nesvedu ale napíšu to správně!". Časem jsem měl příležitost se přesvědčit že je to opravdu tak a že také já se postupně vyvíjím stejným směrem...
Druhý příklad je naší situaci podstatně bližší - co takhle řidiči (asi většina z nás)? Když se bavím s těmi co sice jezdí hodně a už dlouho tak z diskuze obvykle vyplyne že to z předpisů s čím se v běžném životě nesetkají tak už dávno zapoměli (a že možná dělat znovu zkoušku z teorie na řidičák by mohl být problém vyžadující dost učení) ale řídí už obvykle dlouho a úspěšně (o čemž mám většinou možnost se sám přesvědčit jako spolujezdec). Někteří dokonce skládali zkoušky na řidičák tak dávno že tehdejší předpisy připomínají ty dnešní už jen hodně vzdáleně :-)
U takových lidí obvykle bývá jediný problémek - aby stíhali průběžně vnímat změny v předpisech (tam kde je něco podstatného, ne v prkotinách) a občas se "nezapoměli" po staru...
Takže když někdo řekne že nezná kompletní tlustospis D2 tak ho naprosto chápu, ono pokud tím myslí že je nedokáže recitovat zpaměti tak je to i přirozené.
12.11.2008 (18:05)  
Jako strojvedoucí ve výslužbě předpokládám,že diskutující mmm poněkud nešťastně formuloval svůj názor na znalost předpisů. Základní věci,které strojvedoucí potřebuje dnes a denně musí znát jako malou násobilku,o tom není sporu. Strojvedoucí,ve službě na manipulačních vlacích musí znát ustanovení o posunu,vč.posunu za obvod stanice,je to jeho chleba. Ale jestli strojvedoucí z lokálky,který ani nemá oprávnění k řízení vozidel el.trakce nemá v malíku ustanovení předpisů o elektrickém provozu (různé finty při napěťových výlukách a pod.),tak se celkem nic neděje. Přiznám se,že jsem po deseti letech služby na motorovém voze nezaregistroval změnu v předpisu o brzdách,dost podstatně ulehčující podmínky zajištění nákladních vlaků proti ujetí. Od té doby až do odchodu do důchodu jsem žádný nákladní vlak již neřídil,takže se opět nic nestalo. To jen k tomu,co strojvedoucí musí znát z hlediska předpisu a z hlediska potřebnosti.
12.11.2008 (18:00)  
Pravda je že téměř nikdo nezná všechny předpisy článek po článku(čest výjimkám) zejména věci se kterými se člověk jen tak nesetká ale říci resp. napsat že neznám půl předpisů je dobré na přezkoušky a výpověď. Když si nejsem něčím jist jednám tak to 1 neudělám nebo 2 vezmu předpis a najdu když teda mám čas nebo 3 jednám tak abych byl přísnější než předpis což znamená něco vědět a zbytek odvodit.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko