Ždírec nad Doubravou - Dnes ve 12:55 došlo na trati 238 u železniční stanice Ždírec nad Doubravou k čelní srážce osobního vlaku s posunujícím dílem. Podle posledních zpráv bylo ošetřeno 12 - dvě těžká zranění s podezřením na vnitřní krvácení a dvě středně těžká; 10 z nich bylo odvezeno do nemocnice a podle záchranné služby zasahoval i vrtulník. Policie a Drážní inspekce jsou již na místě a zahajují šetření, trať je uzavřena a náhradní autobusová doprava je zavedena na osobní i dálkové spoje v úseku Hlinsko - Ždírec nad Doubravou.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je v tuto chvíli nejpravděpodobnější příčinou havárie špatná manipulace s posunujícím dílem, který nedopatřením vjel do cesty osobnímu vlaku, přijíždějícímu od Pardubic. Jednalo se o vlak 5307, tvořený jednotkou Regionova 814/914.030. Podle očitých svědků i zástupců Českých drah je poškození železničních vozidel poměrně malé, vlak ČD ani ČD Cargo, vedený lokomotivou 742.334, nevykolejil! Přesto došlo k úniku ropných látek, které hasiči zneškodnili s pomocí sorbentu. Komplikace způsobil fakt, že kvůli nehodě zůstal uzavřený železniční přejezd na silnici 1. třídy č. 37 ze Ždírce do Trhové Kamenice a v okolí se tvořily rozsáhlé kolony aut.
Podle prvních závěrů DI dosáhla škoda na osobním vlaku ČD 1 miliónu, na nákladním vlaku ČDC 10 tisíc Kč. Posunující díl vyjel za vjezdové návěstidlo, v současné chvíli se šetří, zda oprávněně, ale vzhledem k postavené vlakové cestě pro osobní vlak je to velmi nepravděpodobné. Příčinou nehody je tedy zřejmě lidský faktor, jak potvrdil Zdeněk Neusar z DI. Doprava na postižené trati se měla podle odhadů obnovit kolem 19. hodiny, zatím není jasné, zda se tak opravdu stalo.
Případ i nadále sledujeme.
Zdroj: Drážní inspekce, iDnes.cz
Edit: Neni Vas prispevek spis jen legrace?
Chyba je především v tom, že ve Ždírci je klasický označník - zda ještě těch 50 metrů od vjezdu nebo v úrovni vjezdového návěstidla opravdu nevím), být tam ranžírka vázaná na traťový souhlas, je to jiné.
A to pamatuji dobu, kdy se jezdilo z Hlinska do Ždírce jen na telefon taky systémem > tak jsem ti tam ten manipulák poslal > "přijmete vlak 8abcd s odjezdem z Hlinska v xx.xx…" >>> "přijímám vlak 8abcd s odjezdem z Hlinska v xx.xx…" zatímco manipuláček byl už někde mezi Vítanovem a Stružincem.
Duch té doby se zřejmě odněkud vynořil ...
Posun za označník
749.
Posun za označník se smí provádět nejdále do úrovně vjezdového (cestového) návěstidla vlastní stanice.
Ustanovení o posunu za označník platí i pro posun za světelné seřaďovací (popř. hlavní) návěstidlo, které nahrazuje označník.
750.
Je-li třeba posunovat za označník, oznámí zaměstnanec řídící posun předpokládanou dobu trvání posunu výpravčímu a vyžádá si jeho svolení k tomuto posunu, a to přímo nebo prostřednictvím výhybkáře.
Výpravčí smí dát toto svolení, pokud:
a) nedal výpravčímu sousední stanice souhlas s jízdou vlaku ani PMD;
b) má na tratích vybavených traťovým souhlasem v činnosti přijat traťový souhlas;
c) informuje výpravčího sousední stanice o posunu za označník, pokud je traťový souhlas v poruše nebo není vůbec.
Pokud však bude zcela výjimečně nutno vykonat posun za označník v případě, že u vjezdového návěstidla stojí vlak (PMD), musí být strojvedoucí stojícího vlaku (PMD) o tomto posunu zpraven (ústně, popř. telekomunikačním zařízením).
V době trvání posunu za označník nesmí výpravčí přijmout vlak nebo souhlasit s jízdou PMD ze sousední stanice, ani udělit traťový souhlas sousední stanici.
Výpravčí stanice, kterému byl posun za označník oznámen, nesmí dovolit odjezd vlaku ani PMD do sousední stanice.
Ukončení posunu a uvolnění prostoru mezi označníkem a vjezdovým návěstidlem ohlásí zaměstnanec řídící posun výpravčímu přímo nebo prostřednictvím výhybkáře. Výpravčí informuje o ukončení posunu za označník výpravčího
sousední stanice, pokud mu tento posun oznámil.
751.
Svolení k posunu za označník s uvedením směru (čísla traťové koleje) dá výpravčí zaměstnanci řídícímu posun přímo nebo prostřednictvím výhybkáře.
Zaměstnance řídícího posun musí výpravčí také zpravit o tom, že u vjezdového návěstidla stojí vlak (PMD).
Zaměstnanec řídící posun zpraví o posunu za označník strojvedoucího.
Zaměstnanec řídící posun u sunutého posunového dílu zpraví ústně o podmínkách posunu za označník zaměstnance v čele sunutého posunového dílu.
O posunu za označník zpraví výpravčí výhybkáře, kterých se tento posun týká.
752.
Je-li za označníkem, popř. za světelným seřaďovacím (popř. hlavním) návěstidlem, které nahrazuje označník, přejezd se světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením závislý na postavení návěstidla stanice, uvedou se povinnosti
výhybkářů pro zajištění přejezdu při posunu za označník v ZDD.
753.
Je-li stanice vybavena označníkem před cestovým návěstidlem, uvedou se v ZDD podmínky pro posun za takový označník.
Je-li označník umístěn u krajní výhybky, je každý posun za tuto výhybku posunem za označník.
754.
Za nemožného dorozumění smí dovolit posun za označník jen výpravčí, který má povolenku pro kolej, po níž se má za označník posunovat.
755.-757.
Neobsazeno.
Druhý příklad je naší situaci podstatně bližší - co takhle řidiči (asi většina z nás)? Když se bavím s těmi co sice jezdí hodně a už dlouho tak z diskuze obvykle vyplyne že to z předpisů s čím se v běžném životě nesetkají tak už dávno zapoměli (a že možná dělat znovu zkoušku z teorie na řidičák by mohl být problém vyžadující dost učení) ale řídí už obvykle dlouho a úspěšně (o čemž mám většinou možnost se sám přesvědčit jako spolujezdec). Někteří dokonce skládali zkoušky na řidičák tak dávno že tehdejší předpisy připomínají ty dnešní už jen hodně vzdáleně :-)
U takových lidí obvykle bývá jediný problémek - aby stíhali průběžně vnímat změny v předpisech (tam kde je něco podstatného, ne v prkotinách) a občas se "nezapoměli" po staru...
Takže když někdo řekne že nezná kompletní tlustospis D2 tak ho naprosto chápu, ono pokud tím myslí že je nedokáže recitovat zpaměti tak je to i přirozené.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.