Krakov - Tragická srážka vlaku EC 108 Comenius se spadlou mostní konstrukci ve Studénce si bohužel vyžádala i osmou oběť. Stala se jí jedenadvacetiletá žena z Polska, která svým zraněním podlehla minulý pátek v krakovské nemocnici. Informoval o tom polský konzulát. Jedenadvacetiletá studentka krakovské univerzity měla pohřeb dnes odpoledne.
Samotná nehoda se stala 8.8.2008 v 10:34 min. Vlak EC 108 Comenius, vedený lokomotivou 151.018, narazil v rychlosti 90 km/h do spadlé mostní konstrukce. Na místě nehody zasahovaly desítky záchranářů, zranění byli převáženi do nemocnic v Ostravě či Olomouci. Odklízení trosek trvalo několik dalších dní, a do plného provozu se tak tento traťový úsek vrátil až 18.8.2008.
Vyšetřovatelé předpokládají, že viníky jsou pracovníci stavební firmy Bögl a Krýsl, která most opravovala. Pravděpodobnou příčinou jeho pádu je pak nedostatečná podpěrná konstrukce rozestavěného mostu. Mnoho nejasností doprovázelo i dohady, z jakého důvodu nebyla na místě opravy vyhlášena výluka. Tu totiž při určitém typu prací vyžadovalo i stavební povolení. Zástupci drah tvrdí, že na vině byla špatná komunikace vedení stavební firmy s se správcem dopravní cesty a dopravcem, a také neochota platit zvýšené náklady za výluku.

Jen sdílím jako "stavařský laik" stejný názor jako "osoby odborně způsobilé" ze stavební (konkurenční) firmy zabývající se stejnou činností, která se o zakázku taky ucházela. Rozhodně ti pánové nejsou zhrzeni tím, že zakázku nedostali, takže kritizují ...
Neutrální pole dlouhé cca 100 metrů pod stavbou memá zásadní negativní vliv na jízdu vlaku, pomalá jízda by znamenala prodloužení jízdní doby řekněmě do 3 minut u Potěmkinů.
Most se nasouval, takže byl výš než je jeho normální pozice.
Pokud "vitr" mohl shodit most (mozna ze jo), tak by se pomalu melo jezdit trebas i tunelama (samozrejme vcetne vsech mostu). Nerikam, ze vsechno musi spadnout, ale rozhodne se snizenim rychlosti snizime i pravdepodobnost, ze se tak stane.
Na statiku mostu muzou mit krome "vetru" mit vliv i vibrace jdouci pres koleje (mozna i vetsi, nedokazu rict, mozna tam zadne nejsou). Takze ano, pomohlo by, kdyby se snizila rychlost. Ze 160 na 120. Nebo na 80? Nebo na 40? Nebo co kdyby tam behem opravy nejezdily vlaky vubec? Zadne vlaky = zadny "vitr", zadne vibrace = most nespadne...
Vlevo, tam kde se potkávají s protijedoucími vlaky. S pravděpodobností hraničící s jistotou je příčinou tlaková vlna při míjení se s protijedoucími vlaky, zejména s vlakem jedoucím rychlostí 160 km/h.
Při jízdě do Ústí nad Labem, při míjení se s rychlým ECčkem jsme dostali "ránu", zatímco při míjení se s vlakem jedoucím "relativně pomalu" žádná rána nebyla.
Takže když jedou vlaky pod tím mostem, kde je "zúžený" profil rychle, tak celá konstrukce dostane ránu od tlakové vlny ... A každá taková rána může nějak působit na statiku staticky nestabilní konstrukce ... a konstrukce se zhroutí za situace, kdy žádný vlak nejede. Při "pomalé" jízdě taková tlaková vlna nehrozí.
Web : co hledám. Zdravý rozum a pud sebezáchovy. Pokud mne zrak nešálí, tak ocelová konstrukce mostu ležela přes elektrizovanou trať. Na některých fotkách jsou vidět dlouhé předměty, s velkou pravděpodobností kovové (armatura), která mohou při práci spadnout dolů a zkratovat trakční vedení, resp. jeden konec takového armovacího železa se může dotknout vodiče TV a druhý bud současně držet dělník. A máte úraz elektrickým proudem jako vyšitý.
Opravdu je mezi niveletou mostu a niveletou trati rozdíl cca 11 metrů, abyste se dostal na vámi uváděnou vzdálenost mostu od TV na 3 - 4 metry. Nosný drát trolejového vedení je ve výšce cca 7,2 - 7,5 metru.
Nesouhlasím. Kdyby ten vlak jel krokem, připadně stál a most spadl přímo na něj, myslím si, že těch mrtvých by bylo klidně i přes 20. Na druhou stranu, kdyby ten most spadl na první vůz v plné rychlosti, byli by mrtví asi všichni. Podle mě to dopadlo velmi dobře. Jsem dokonce přesvědčen, že kdyby vlak narazil do konstrukce o něco pomaleji a vozy se poskládaly jinak, tak těch mrtvých bylo víc. Fyzika je prevít...
Sance, ze most (jakykoliv) spadne byla nekde tam, kde napsal waszyn. Spadl, smula. Kvuli 8 mrtvym se rychlost snizovat nebude. Podobne se nebudou delat osobni prohlidky vsech lidi, co lezou do metra jako ochrana proti sebevrahovi, protoze to tak proste lidi nechcou. Radeji budou "riskovat" magora s bombou, nez by stali o vchodu frontu. Tak to proste je
Ad auta - opet je to o tom kompromisu - rychlost se snizuje, ale porad je to dost nebezpecna rychlost, takze je to z hlediska bezpecnosti "polovicate" reseni...
Jinak jak souvisela rychlost s padem mostu? Kdyby tam ty vlaky jezdily pomaleji, tak most s jistotou nespadne? Ne, akorat by se ta pravdepodobnost snizila. Ale kdyby spadl i potom, tak budeme tam, kde ted - akorat misto "melo se tam jezdit pomaleji" bys psal "nemelo se tam jezdit vubec"
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
