Lausanne - V Lausanne o uplynulém víkendu proběhly prezentační jízdy na lince M2 zdejšího metra. Jde o první metro bez řidiče ve Švýcarsku, dvouvozové jednotky navíc jezdí po pneumatikách na kovových pásech; systém kolo-kolejnice totiž slouží jen ke směrovému vedení a případnému nouzovému dosednutí soupravy. Soupravy se pohybují na trati o maximálním spádu 12 % (průměrně 5,7 %) a zvládaly jízdu i plně obsazené obecenstvem, které si prišlo poprvé užít jízdu bez řidiče a čekalo v kordonech na vstupu do stanic i několik desítek minut.
5,9 km dlouhá trasa překonává převýšení 338 m. Čtrnáct stanic je vybaveno kvůli bezpečnosti automatického provozu dvojitými dveřmi (na vozidle a na nástupišti). První část trasy z Ouchy na Lausanne-Flon vede v trase někdejší ozubnicové dráhy z roku 1877, průjezd pod nádražím je i proto "jednokolejný", v další části jde o novostavbu vedenou členitým terénem a městskou zástavbou převážně v tunelu, jen 600 m trasy je na mostě nebo na povrchu.
Dvoučlánková klimatizovaná vozidla Alstom mají kapacitu 222 osob (z toho 60 sedících) a hmotnost 54 tun; na délku měří 30,7 m a 2,46 m na šířku. S maximální rychlostí 60 km/h (kterou ale lze na sotva kterém úseku trasy využít) slibuje dálkově řízený systém jízdní dobu 20 minut a přepravní kapacitu až 6600 osob za hodinu v každém směru. Plánované intervaly jsou však 3 až 6 minut ve špičce a 10 minut v ostatních hodinách.
Ani touto stavbou asi lausannské projekty nekončí. Bude-li rozvoj města pokračovat dosavadním tempem, nebude M2 kolem roku 2020 stačit. A tak se se připravují další projekty, jako je nový tramvajový provoz (tramvaje zde jezdily do roku 1964), posílení linky M1 dvojitými soupravami či městská železnice RER.
Další informace: Transport publics de la région lausannoise, Ilustrační foto: Richard Těhník
Prý se hodí tam kde je menší tok cestujících, tedy tam kde už metro jezdí v 15 min intervalech-> je nahrazeno častějšími ale méně kapacitními vlaky.
Takže kdyby měl dopravce dost souprav, pak si musí cestující, mezi jiným 860 003 + WEB vybrat - buď budou jezdit nacpaným metrem s intervalem spojů cca 115 vteřin a mnohde půlminutovými pobyty (s rizikem, že někdy se do soupravy vůbec nedostanou) nebo budou spoje jezdit v intervalu 90 vteřin s 20 vteřinovými pobyty ve stanicích.
kdo to tak urcil?
je to spise vysledek(trasy A,B kilometr pod zemi) nez primarni cil..
kvuli tomu, ze je metro tak hluboko, nevyplati se ho pouzit na kratsi vzdalenosti, coz je ale chyba a skoda. po povodnich navic padl mytus o obranne funkci, cili je ta hloubka uplne nanic...
Zase se ozval soudruh ředitel zeměkoule. To snad nemyslíte vážně. Dopravce by měl vycházet cestujícím vstříc, a ne je pobízet píšťalkou. Pořád se uvádí, jak se bude usnadňovat cestování lidem postiženým, slepým, těžko se pohybujícím a teď tohle???
Kdo vystoupí vystoupí, kdo nastoupí nastoupí.
Kdo to nestihne má smůlu. Buď jede do další stanice nebo počká 90 vteřin na další vlak. To je prostě otázka postupné výchovy cestujícího tím, že třebas 30 vteřinový pobyt na Smíchovském nádraží začnete salámovou metodou ukrajovat po 2 vteřinách týdně a za 5 týdnů máte deset vteřin k dobru. Když to uděláte na deseti půlminutových stanicích, máte 100 vteřin k dobru. Oni se to prostě cestující naučí. Nic jiného jim zkrátka nezbude. Deklarované obavy z ohrožení bezpečnosti cestujících jsou pouhé floskule odůvodňující nedostatek odvahy na takové rozhodnutí.
Je např. spolehlivě ověřeno, že pobyt vlaku zkrátíte tím, že ihned po zastavení začnete pobízet cestující k pohybu použitím píšťalky. Mají totiž strach, že jim vlak ujede, neuvědmomují si, že dokud nenastoupí, tak se nepojede.
Jinak o podobě trasy D rozhodnou peníze a nikoli logické uvažování.
To se v 81-71 nestane, protože ta zabouchne dveře a hotovo. :-)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.