Praha – Plzeňská Škoda v posledních letech nakupovala jako o závod, a tak dnes mohl její generální ředitel Tomáš Krsek novinářům spokojeně vypočítat všechny novinky a představit současnost a budoucnost podniku – nejsilnějšího mezi výrobci kolejové techniky ve Střední Evropě. Poslední akvizicí divize byla koupě plzeňské firmy MOVO, která se specializuje na servis a modernizaci osobních vozů. V současné době je ovšem jedinou zakázkou MOVO subkontrakt pro ŽOS Trnava, při němž modernizuje vozy Českých drah pro leasingovou skupinu ING. I když se MOVO poohlíží po nových kontraktech, výběrové řízení na modernizací vozů BRm/BRcm na řadu ARmpee pro České dráhy prý není pro tuto firmu zajímavé.
Podle předpokladů se očekává skončení subdodávek pro ŽOS Trnava na konci tohoto roku. Škoda se mezitím stala v MOVO 100% vlastníkem, akvizici totiž včera definitivně posvětil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. MOVO zůstane samostatným subjektem v rámci divize TS, Škoda se ovšem zaměří na zefektivnění chodu firmy – dojde ke změnám v logistice firmy, navýšení produkce a přechodu na skutečnou sériovou výrobu. Propouštění naopak nový majitel odmítá, stejně jako odprodej částí firmy nebo výrobního areálu.
Další vývoj Škody Transportation
„Škoda TS je dostatečně velká, aby si mohla dovolit investice do výzkumu a vývoje,“ řekl dnes Krsek a dodal, že si firma bude muset svůj růst "konzervativně odpracovávat.". Letos krom koupě MOVO podnikla Škoda TS akvizice v šumperském PARS Nova a společnosti POLL, výrobci elektronických systémů pro výkonovou techniku. Tím také nákupy končí a o těch budoucích nechtějí zástupci příliš mluvit. Uvažuje se o Polsku, Maďarsku, Rumunsku a veliký potenciál má podle nich Ukrajina. „Chceme dále expandovat, a pokud bude v našem oboru něco ke koupi za rozumnou cenu, nebudeme váhat,“ tvrdí Krsek.
Ukrajina také projevila zájem si prohlédnout litevské jednotky EJ575. Širokorozchodné podvozky jsou pro tento trh klíčové. Na Ukrajině je potenciální poptávka po moderních lokomotivách i příměstských jednotkách. Škoda také uzavřela spolupráci s petrohradským závodem Vagonmaš. Cílem je postavit a nabídnout prototyp soupravy pro modernizovanou linku metra Petrohrad. Pokud by vyhráli, získají zakázku na 250 vagonů.
Elektrické jednotky
Přítomné zajímalo, zda–li je ve vývoji střídavá varianta elektrické jednotky řady 471 známé jako CityElefant. Podle generálního ředitele Škoda TS Tomáše Krska v podstatě již existuje. „Stačí použít stávající skelet, instalovat podvozky řady 471 ČD a elektrovýzbroj z litevské řady 575,“ vysvětluje toto tvrzení. Záleží jen na zájmu Českých drah. Modularitu jednotek 471/575 podtrhuje i fakt, že Škoda TS podala nabídku dvousystémové jednotky na Slovensko. V současné době běží také vývoj jednopodlažní elektrické jednotky, který by měl být hotov do tří let.
Jak se daří „Messerschmittu“ 109E a tramvaji 15T ForCity?
Druhý prototyp, 380.002, plní úspěšně zkušební úkoly na ZŽO ve Velimi. Jednička je pak v Plzni ve zkušebně, protože po vystavení na berlínském veletrhu InnoTrans 2008 byla ještě v závodě dokončována. V současné době se nejvíce pracuje na skříni 380.003, ale rozpracováno je celkem 10 strojů. Zástupci ŠTS dodávají, že celý kontrakt musí být dokončen do roku 2011, ale již příští léto by se měly 380ky nepravidelně objevovat na síti SŽDC. Naopak tramvaj Škoda 15T ForCity, objednaná v 250 kusech Dopravním podnikem Praha, se zatím zkouší v areálu výrobce. Na rozdíl od ZŽO Velim, kde je nabitý program, lze 15T zkoušet během noci v Plzni nebo Praze přímo na městské tramvajové dráze, a zkušební jízdy lze očekávat již počátkem příštího roku. Stejně tak by se měla objevit přímo v Praze.


Add věčné řeči o cenách .. zatím NIKDO v diskusních fórech nedal "na stůl" fakta, všechno jsou akademické debaty o tuhém extrementu.
Nesouhlasíte?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
